Cantate Domino en Handeltheir sound is gone out into all lands (Rom. 10.18) Louis Van der Paai en Mark Drobinsky: muziek uil een andere sfeer Consumptie-toneel kan ook lekker smaken Wir haben es nicht gekusst Aalsters kruiswoordraadsel 16 - Nieuwe Gazet van Aalst 29 april 1983 De meest bekende anekdote uit de eerste opvoering van de «Messiah» is wel licht deze: de heren inrichters vroegen aan de bezoekende dames om niet in hoepelrok te komen, en aan de heren om hun degen thuis te laten. Een vreemd maar praktisch verzoek om zoveel mogelijk plaats (en dus zoveel mogelijk geld) te sparen. De liefhebbers die vorige vrijdag de opvoering van hetzelfde gewijd orato rium bijwoonden hadden blijkbaar allemaal de «Dublin Journal» van 13 april 1 742 gelezen, want iedereen ver scheen in de gevraagde kledij. En toch was er ruim een half uur voor de startnoot in de hele middenbeuk geen stoel meer vrij. De redenenen daartoe zijn van diverse aard. maar het blijft een feit dal Han del, én de Messiah en Cantate Domino Zeldzaam zijn de concerten die je sprakeloos maken, je doen beseffen dat woorden slechts de schaduw zijn van wat we zouden willen zeggen. Wat Mark Drobinsky, leerling en assistent van Rostropovitsj, heeft ge maakt van Kodaly's roemruchte sonate voor cello sola was zo fenomenaal dat je er koud en stom bij werd, je bewust van het feit dat hier iets unieks gebeurde, een soort osmose tussen kunstenaar en instrument die de toehoorders in de ban hield als was het Orpheus zelf die terugkeerde van de ijsvlakten om dieren en bomen te beklemmen en te ontroeren. Trio Stravinsky met «De Geschiedenis van een Soldaat», (JC) Nu het nog net veroorloofd is om met de nazi's te lachen, moeten we ervan profiteren. En dat kan nu, met een van de betere Belmondofilms«L as des as». (Nederlandstalige titel: «De superkrak», zou Jo Röpcke zeggen.) Het blijkt een vrij geslaagde komedie, die zich boven de doordeweekse Franse pulphumor weet te verheffen Jean-Paul Belmondo speelt de boks- coach van de Franse Olympische ploeg in 1936 Op weg naar Berlijn leert hij een Joods jongetje kennen, van wie de familie vermist blijkt, en ook een mooie reportster (helaas met van onze NGvA). Beiden zullen heel wat intriges veroorzaken, plus een resem dolkomische toestanden die met altijd zo voorspelbaar zijn Uitein delijk zal de bokstrainer de finale van zijn «poulains» missen om effe de jon gen met traditioneel uitgebreide Joodse familie in veiligheid te brengen in de streek van Berchtesgaden. Wie treft hij daar natuurlijk in vol ornaat aan De «Führer» himself, met zijn onvergetelijke, lieve doch ietwat bazige zusje... Stof genoeg voor een effektief amu sante ontspanningsfilm (ontsnap pingsfilm waarin via een ketting van gags de voornaamste «eigenaar digheden» van Hitler en zijn nazi-go- rengvreters lichtjes belachelijk gemaakt worden. 'Echt moraliserend wordt de klucht nooit, dat zou trou wens ook het tempo van de lachuit barstingen afgeremd hebben. Hoewel het niet zou misstaan dat bepaalde mensen bewuster worden dat ook nu nog vervolgingstoestanden in de aard van de Adolfgruwels plaatsvinden, hoort een duidelijke verwijzing daar naar niet in een film als «L as des as» (Wel bijv. in «Missing») Het moet wat leuk blijven wil het zijn eenheid niet ruilen voor tweeslachtig heid, en plezierig wordt het dan ook met echt goeie vondsten erin gemixt. Origineel is het gebruik van zwart-wit Horizontaal 1 polyfoon nieuw 2. Frans lidwoord en andere Belgische rivier roeispaan 3 Kwaal bijwoord dubbele klin ker. 4 standbeeld o/d Grote Markt te Aalst troep honden. 5. doodsstrijd waterstraat 6 vergiffenis voorzetsel voor zetsel meisjesnaam 7. brilslang grote bijl erfelijke faktor 8. Griekse letter buisje angstig 9. circa omroep vlaktemaat 12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 archiefbeelden over de O S. toen. die overgaan in de heerlijke nonsens. (Hitier wordt bedolven onder de plui men van zijn eigen vredesduiven, ter wijl je hem nog zoéven op Jesse Owens zag neerkijken). De lieve tederheid wordt geleverd door een poeslief babybeertje op de achter bank van een van de vele oldtimers. En beer van een vent Jean-Paul zorgt ook nu weer zelf voor alle stuntwerk, en dat telt wel, want de auto- en vlieg- tuigakrobatie zijn een superkrak waar dig (waarom werd ik niet gevraagd Het slapstickgenre blijft in de humor verstandig beperkt, en hoewel de stoere bink toch bezwijkt voor de charmes van Marie-France Pisier en haar verzoek om het Joodje te be schermen, worden we van Anme-ach- tige slijmtoestanden bespaard. Leuk om mee te nemen, deze «L as des as» (met meteen «The ass of the asses»). Wel zijn we benieuwd of de Nieuwe Gazet van Aalst na de vol gende oorlog nog bij de «verboten» lektuur zal staan. (Dan zitten we goed Doch hopelijk hebben de scenaristen al oorlogen genoeg om hun inspiratie uit te putten. Filmprogrammatie: JH Dido«Norma Rae» (over een vrouwe lijke vakbondsmilitante in USA), zo. 1 mei, 20 u. JH Ypsilon: «Comes a horseman» (western van Alan J. Pakula (Sophie's Choice), met Jane Fonda en James Caan). Feestpaleis 1. «Rambo (First Blood)» (KNT): een Viet- namveterinair (Sylvester Stallone «Rocky») wordt woest bij het zien van een scheermesje. Niet voor gevoelige coiffeurs 2. om 18 u. «E.T.» (KT): Een Tien, maar hopelijk spelen ze hem met tot we er zoals E.T. uitzien, nl. een beetje ver schrompeld. Allé, 't zen de leste om 20u.30 «The Thing»: géén lief mons tertje in een spannende horrorthriller. Lekker ding. overgoten met la-ding naar uw ga-ding. te missen onder geen be-ding. «En noding: goesting op ting pakken frit 3. «Lady Chatterly» (KNT): maar voor ons liever een sjat kaffee. Palace: 1. «L'as des as» (KT): zie bespreking. 2. «The secret of Nimph» (KT): lieve teken film van Don Bluth, een raspaard uit de vroegere Walt-Disneystal, en dat is te zien ook. Over muisjes en muizenis sen 3. Poltergeist (KNT): klopgeesten van Tobe Hooper en Steven Spielberg bel len aan in Aalst; sensationele effekten waaraan zelfs onze nieuwe koalitie een punt kan aan zuigen; maar mis schien is hun verhaal dan wat beter 10 stookplaats zonder blos 11grondsoort vulkaan op Sicilië 12. lidwoord meisjesnaam Euro pese Economische Gemeenschap greenwichtijd 13. stof om dierenhuiden te bewerken vuuraanmaker 14. voorzetsel oude lengtemaat propere omroep 15. jaarlijks hoogtepunt te Aalst fel inhoudsmaat Vertikaal 1 goed van vlees voorzien uitroep uurwerk 2 tijdvak tijdperk familielid 3 banier muzieknoot 4 kursus riemen 5. sprong hemellichaam groente 6 uniek rijtoer 7. verwijdering Spaanse dame 8 pers. voornw. aartsbisschop losse draad 9 waar is mijn feestneus rook- genef 10 Europeaan veilig meest goede 11 pers voornw. getijde logé 12 werkelijk blokkenspel 13. meest gelezen krant zonder stad kopers keus 14. Nederl. kanaal staan a/d voet naarling 15. stoet hijstoestel zich sedert lang in het evergreene nest gevestigd hebben. Een van de grote vernieuwers van de klassieke muziek uit de laatste tien jaar is de Oostenrijker Harnoncourt. Met een koppige geestdrift heeft hij een reeks heilige huisjes omverge- trapt en opgestookt, strooppotten waarin de vokale muziek zich wen telde van de spinraggen ontdaan, en in een voortdurende vernieuwings zucht af en toe zichzelf op de hielen en anderen op de tenen getrapt. Maar het is een feit dat een koor of orkest dat zichzelf au-serieux neemt, zich min stens van de nieuwe stijl bewust moet zijn. en de charme kent van die nieuwe vonk, het kaneelstokje dat de smaak aan de rijstebrij geeft De visie van Harnoncourt, o.a. de beweeglijkheid of de uiterste dyna miek heeft Cantate Domino bij het in studeren voor ogen gehad. Omdat een koor echter bij de uitvoering onder de vingers van de dirigent leeft, moeten we de sprong naar de interpretatie van de Antwerpse Philharmonie en Van- dernoot maken. Het orkest bracht behalve een uiterst vertrouwd klank beeld een pompeuze ouverture, en een pastorale simfonie boordevol malse schapevellen, dikbespekte heer- sters en zoetgevooisde sneeuwvlok ken. Degelijke, kloeke en geruststel lende klanken, maar geen revolutio naire taal. Het tempo dat de dirigent aan de koren oplegt, is in het 1e deel hoofd zakelijk aan de trage kant, wat het sta tisch karakter met een plechtige ademstreek onderstreept, maar wel een brok pittigheid wegneemt. Na de pauze zal hierin een enorme metamorfose optreden met een zwier en elan snijden de zestiende noten door de kerk, klinken de stemmen na elkaar de aflossing in om zich majesta- tisch te nestelen op de ruggegraten van de vaste akkoorden. Het HaNeluia als slotstuk van het 2e deel krijgt een vaart waarbij een aartsengel bleek zou kleuren, en behalve de ronkende bas sen, de jubelende sopranen, en de vechtende alten is er de bravoure van de tenoren die voor een keer de prijs krijgen voor de manier waarop ze de hoge la als een suikerdop van de muzi kale lijn plukken. Over de keuze en intepretatie der solisten valt een hoofdstuk te schrij ven het jarenlange zaaien, ploegen en mesten van Michaël Ghijs heeft zich geloond met een keur van solis ten, waarvan iedereen nu al weet dat voor hen de stadsmuren veel te klein zijn. Merkwaardig is dat van de 5 solisten er maar 1 beroepshalve met muziek te maken heeft. Het eksperi- ment of is het een doordrachte pri meur lijkt ons in elk geval schitte rend bekroond Als we de oorspronkelijke Londense 1e opvoering met deze van vorige vrij dag vergelijken, blijft het beeld, behalve een paar coupures en wat stemmenruil vrij stabiel. Het verschil in zangstudie en opleiding toont zich wel in de interpretatie. Zo benadert de alt de tekst met een sterk gebonden notenbeeld en vibratoruitdeining, ter wijl de jonge genertatie, volgens de nieuwe barok-interpretatiewetten, ver sieringen, trillers en voorslagen als kroonmadeliefjes tussen de lijnen strooit, maar ook maten platstrijkt en verkort. Er zit ook een frappant onder scheid tussen de frêle zuivere stem van de sopraan, die tot in het uiterste hoekje ontroerend en doorzichtig blijft, en de Bourgogne-zware altlijn. De technische eisen die zoals gebruikelijk bij Handel op een lugu bere hoogte liggen (en de bas heeft hij deze keer wel extra bedacht worden probleemloos genomen, bij de tenhe- melbestormende the trumpet shall sound-aria lijkt de kerk zelfs even te klein voor de briljante stemont- plooiing. Wellicht moeten we een extra vermel ding maken voor de subtiele manier waarop tenor en sopraan als de recita tieven de vertellende melodie benaderden en ontwikkelden Ondanks de rechtstaande ovatie, het overrompelende applaus, de euforie stemming na het slotamen, en de brede glimlach van dirigent, uitvoer ders en inrichters, kwam er geen bis- nummer. Alleen de titel blijft dus over. (F C Maar er was niet alleen Drobinsky. Louis Van der Paal vertelde me ooit dat Bach voor hem een ontdekkingstocht blijft die hij nooit moe wordt. Hij zet het concert - getekend «Pro Arte» - in met de Engelse suite nr. 5 voor clavecimbel, zuivere, uit- gepuurde muziek, poëzie als het koloriet en de vreemde symbolen van Paul Klee of als de schoonheid van wiskunde, ab stract en toch niet gevoelloos. Prélude en gigue vormen begin- en sluitstuk van een ring die voor de rest uit een rij dansen bestaat. De prélude is van de hand van een architect. De gigue bloeit vanuit een kiemcel open tot een weelderige bloe sem En daartussen klinken een alle mande die thuis hoort in de kale ruimte van de abdij van Sénanque, een luchtige courante, een wat weemoedige sara bande en een tintelende passepied. Louis Van der Paal heeft oog voor een evenwichtige opbouw en een harmo nisch samengaan van beheersing en ge voeligheid. In de gigue, een rijke schotel van contrapunt, toont hij zijn briljante techniek. Niets is voor een auteur van toneelstuk ken zo moeilijk als het schrijven van een dialoog die echt, authentiek klinkt. Niets maakt het onderscheid tussen een na bootser van prentkaarten en de schilder van persoonlijk getinte landschappen zo groot als de bezieling Authenticiteit en bezieling, twee factoren die in het oor springen in Bachs sonate nr. 1 voor cello en clavecimbel. Milde warmte, homo ludens en een ostinatomotief met een gamma van gevoelens vormen de be standdelen. Louis Van der Paal en Mark Drobinsky maken er een vlot en toch diepgaand gesprek van, met de intimiteit Op deze manier worden de meestgewone ingrediënten gekruid tot een verleidelijke maaltijd waarvan de voedingswaarde weliswaar betwistbaar blijft maar dan toch de verdienste heeft de smaakpa pillen te stimuleren. Maagkrampen... van het lachen dan... Marr alle gekheid op een stokje. «Een parel van een meid» is er in geslaagd het grote publiek te amuseren. Alle onmoge lijkheden en onwaarschijnlijkheden wer den vlug vergeten om alleen plaats te maken voor het komische van het ogen blik, voor de gevatheid van de moment- dialoog en de plezante gezochtheid van de situatie. Lien Smolders, de regisseur, heeft zeker de grote verdienste begrepen te hebben dat niet de inhoud belang heeft maar wel het uiterlijk vertoon. Een zeer vlotte tekst kennis, een snel debiet bij de replieken en een rake typering van de karakters wezen allen in de éne goede richting de snelle exploitatie van visuele en verbale gags Uitstekend gediend door haar ver tolkers - op één uitzondering na - wist ze van het stuk te maken wat het iseen BLIJ-spel. van Memlinc en het licht van Vermee Ik moet bekennen dat Kodaly's sonate voor cello en solo op.8 mij via de plaat opname niet direct aansprak, laat staan wist te bekoren. Brahms vraagt voor zijn kamermuziek een tweede en derde audi tie. Kodaly vergt meer. Hij schept een vreemde wereld die alleen in het slotdeel via de weg van de herkenning aansluit bij de volksdans en het luisteren minder moeilijk maakt. Maar ons oor is misvormd door begrippen als melodie en schoon heid. Alsof kunst niet waardevol zou kun nen zijn door wrangheid of bitterheid of zelfs lelijkheid. Maar ik slik mijn eerste waardeoordeel in na de vertolking van Drobinsky. Geen partituur, slechts een instrument en een man met een ongelooflijk talent. Cello en man vloeien in mekaar, de toe hoorders voelen dat er iets unieks ge beurt en gaan op de rand van hun stoel zitten. Er voltrekt zich een wonder. Elke trilling van de ziel. elk greintje gevoel, elke spanning springt als een vonk uit de snaren. Drobinsky neemt ons mee naar de duistere hartstochten van de Slavi sche ziel. naar de weerbarstigheid van hun aard, naar de klaagzang die herin nert aan Bruchs Kol Nidrei, naar het ge vecht met de engel, naar de roes van de dans Deze man is bezeten van de mu ziek die hem door geboorte nabij is en die hij vertolkt met een totale overgave. De vingers glijden of verspringen van snaren naar hout, van zang naar pizzicato, van de engelachtige tenor naar de zwaar moedige bas. En na dit mirakel voltrekt zich een ander beide solisten dempen de hartstocht uit door een vredige Bach. (W.D.B.) Vooral An De Baets, als de dolle «pare!» van een meid was uitstekend. Rake type ring, gevoel voor komische variatie en prima gediend door het gebruik van het dialect in haar schril taaltje van de bijde handse meid. was ze de ideale aan brengster voor haar medespelers. Frans en Lut Pauwels als het echtpaar op het pad van de ontrouwheid waren eveneens genietbaar en uiterst vlot zowel in zeg ging als in beweging. Mark Poppe als de zagerige, ietwat onbeholpen minnaar van Mevrouw was een gevat contrast element waardoor het dolle van de si tuatie en het pittige van de meidfiguur dankbaar werd benadrukt. Alleen Ingrid Maesschalk kon ons niet volledig over tuigen. Te onbehouwen. Aangeleerd. Kunstmatig. Van buiten geleerd. Niet be leefd. De enige breuk in de algemene vlotheid. Een kleine vlek op het gave ge heel. Gaaf dan wat de presentatie betreft. Of dit de manier is om de toch reeds zo cultuur-arme massa enig begrip van goed toneel bij te brengen, is twijfelach tig. Gemakkelijk succes is niet altijd goed succes... en toch IS het succes, nietwaar «HOGER OP» (N S.) Het is reeds lang geweten dat ik een broertje dood heb aan dit soort theater. Maar evengoed is het bekend dat er een publiek bestaat dat zich uitsluitend voedt met deze erzats-cultuur. Als het dan toch moet, laat het dan gebeuren op de manier van «Hoger Op» doorgedreven typering van de personages, extreme visualisatie van de gebeurtenissen en een uiterst vlotte, pittige dialoogexploitatie.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16