Pallieterpop, akkoord Lentefestival... god beware ons «Nieuw Leven» wint Thessa Goossens of waar het juweel woord wordt Jeugd en Muziek 5de toneeltornooi «Renaat Ravijts» ifft Rare jongens, die meisjes 20 Nieuwe Gazet van Aalst 13 mei 1983 Zondag 8 mei ging in Hofstade het zogenaamde lentefestivai van Pallieterpop door. Dit geheel heeft zich weten te ontpoppen als één grote miskleun waar wij ons nog lang blauw zullen over ergeren. Een afstotende en misselijke zaal, flets bier, een overwegend ongeïnteresseerd publiek en een wei nig relevant muzikaal programma vatten het geheel treffend samen. Gans de geflopte manifestatie kan zeker geen reklame genoemd worden voor het komende Pallieterpop-festival zelf in september. matie vindt duidelijk plezier in het muziek maken maar kan moeilijk de link doorspelen naar het publiek. Hun Met alle respekt voor de plaatselijke infrastruktuur in Hofstade, maar zaal 't Duifken leent zich waarschijnlijk beter voor rouwmaaltijden of vergade ringen van de lokale vinkeniersvereni ging... Wie muziek wil programmeren moet de nodige aandacht besteden voor een geschikte ruimte en een degelijke techniek. Zowel muzikanten als publiek werden gekonfronteerd met een bij wijlen wansmakelijk klank beeld en een overwegend afschuwe lijke mix. Paris, die als eerste aantrad mocht op een behoorlijke belangstelling reke nen. Deze mensen brachten vlotte," ongecompliceerde rock, waarbij de muziekkleur hoofdzakelijk bepaald werden door synthesizer en sologi taar, die beiden soms wel als cliché dreigden over te komen. Zij presen teerden een vlotte podiumact die enigszins wist te boeien. Wij verkiezen echter nog af te wachten, maar kijken wel met enige belangstelling uit naar de toekomst. Deno s Gang was een ander paar mouwen. Deze nogal uitgebreide for- muziek is zowat een smeltkroes van jazz-, rock- en funkinvloeden, die het geheel eerder moeilijk te verteren maken. Ondanks het feit dat zij over een gamma van synthesizers beschik ken, weten zij de mogelijkheden van deze instrumenten helemaal niet te benutten zoals het hoort. Wat wel jam mer is. Nightcap was duidelijk slachtoffer van de abominabele mix. Waar de organi satoren gewag maken dat dergelijke manifestaties, wij citeren «de gelegen heid bieden om nieuw bloed te intro duceren, een ontmoeting zijn van de meest beloftevolle groepen uit eigen streek», dan dienen zij overeenkomstig te handelen en konsequent te zijn in de uitvoering ervan. Nightcap heeft duidelijk meer en beter in de marge dan de geleverde prestatie. Het is jam mer dat degelijke muzikanten op die manier moeten boeten voor een wan ordelijke organisatie Nightcap krijgt van ons echter ruim krediet voor de toekomst. Trembling Feet kreeg terecht de deur op de neus wegens het niet aantreden van de zanger. Een lovenswaardig en passend besluit van de organisatie. (Toch De revelatie van de avond was zeker en vast Tube Screamer. Degelijke en afgewerkte new-wave, verantwoord en met gevoel op het podium gebracht. Deze mensen verdienen zeker meer belangstelling en hebben meer dan recht op doorbraak naar een groot (Belgisch publiek. Onthoud de naam en draag hen een warm hart toe, ze verdienen het meer dan wie ook. The Resistance als top of the bill, vol deed aan de verwachtingeneen goeie act en muziek die best te prui men valt. Goed voor België (en ook het lentefestival) maar nog niet voor over de grenzen. Al bij al buizen wij het lentefestival organisatorisch en technisch over gans de lijn en zullen meer dan streng zijn bij eventuele herkansingen. Wij hebben nu eenmaal een boontje voor muziek en orde (P B B.) "Sinds de mens zich beginnen tooien is, is hij mens Van bij zijn prille ontstaan heeft de oermens, naast de levensnoodzake lijke gebruiksvoorwerpen, tevens versierselen in zijn leven opgenoemen. Nadat hij ontdekte dat er "dingen" rondom hem gebruikt konden worden als sieraden, is hij die zelf beginnen te ontwerpen. Uitgaande van het vind-materiaal dat de natuur hem leverde, begon de oermens versierselen te.maken van veren, kralen, stenen, enz. Naast de "tooiende faktor" werd al vlug ontdekt dat een mooi sieraad eveneens aanzien, respekt en macht afdwong. Doorheen de ganse klim die de mens van "homo faber" naar "homo ludens" diende af te leggen, is hij steeds op zoek geweest om zijn kreativiteit in een of andere plas tische taal kenbaar te maken. Van zodra hij het ijzersmelten en het bronsgieten on der de knie had was de ambacht der sme den geboren Naast de grote gehelen (wapens en wa penuitrustingen) hadden deze eerste smeden tevens oog voor het detail en vor men van kleinskulpturen ontstonden en verfijnden zich meer en meer doorheen de loop der eeuwen Een langdurige opleiding tot goud- en edelsmid drong zich op de materies wer den duurder en de technieken breidden zich uit. Voor dit moeilijke beroep diende men derhalve in de leer te gaan bij een "meester". Na nog een laatste poging tot echte inte gratie van het juweel in de onmiddelijke leefwereld, van de mens (voorbeeld hier van was nog een laatste stoot tijdens de jugendstilpenode) geraakt europa in de greep van de crisis en de oorlog. Mede door de ekonomische en sociolo gische belemmeringen wordt het beroep van edelsmid bijna een rariteit. Door de industrialisatie en de internatio nale smaakverloedering van de 20e eeuw, zijn goudsmeden elitaire zeld zaamheden geworden. Nochtans, deze Thessa Goossens. Het duo Gaby Van Riet (fluit) en Peter Pteters (op gitaar) tijdens het 4° koncert ingericht door Jeugd en Muziek in Netwerk. (JC) Het is daarom des te meer verheugend dat wij in onze stad Aalst aan een jong talent een eresaluut willen brengen THESSA GOOSSENS, Juweelontwerp ster en Edelsmid. Na een opleiding in de Stedelijke Acade mie voor Schone Kunsten te Aalst, volgt zij een jarenlange scholing aan de Acade mie voor Schone Kunsten te Antwerpen, afdeling Juweelontwerpen. Op 3, 4 en 5 december II. ging zij in de inkomsthal van haar vaderlijk huis, Kei zerlijke plaats 49 - een volwaardige con frontatie aan met het publiek. Confronta tie waaruit zij met brio te voorschijn kwam. De kunstwerken van THESSA GOOS SENS getuigen van een zeer jonge en onconformistische visie in deze toch al moeilijke kunsttak. Haar juwelen zijn meestal kleinskulptu ren. Deze jonge artiste (1955) weet de link te leggen tussen visionaire kreativiteit en beheerst vakmanschap Haar betrachting juwelen maken, aan gepast aan de psycho-fysische gestalte van de opdrachtgever. Echte kunst is steeds groot geweest, in alle tijden en in alle takken. Thessa Goos sens heeft het juweel in haar vingers. Zij is goed op weg om grote kreaties te maken. Bij haar worden juwelen "woorden en zin nen die samen vloeien tot verstolde ge dichten." (N.D.W Zaterdag II. viel dan het doek over het 5de tornooi R.R. Kan men zonder vrees dit tornooi het tornooi van de middelmatigheid noemen, de proklamatieplechtigheid, integendeel, was traditiegetrouw stijl vol en perfekt georganiseerd. Gezien de uitslag ook weinig om niet te zeggen geen verrassin gen inhield, kon het talrijk opgekomen publiek tevreden huiswaarts gaan. Vooral dan Voorzitter De Cock Roger van «Nieuw Leven» die naast de eerste prijs en de Trofee eveneens het genoegen had de prijs voor de beste vertolking naar zijn toneelvereniging te zien gaan. zigheid op alle voorstellingen, durf ik gerust stellerr, dat minstens zes van de deelnemers in staat zijn op een vaardig niveau produkties te brengen die meer betekenen dan een populair lachsucces zonder inhoud. Waarom doen ze het dan niet Gemakzucht of onwetendheid Ongeloof in eigen kunnen of misplaatste zelfvoldaan heid Onthou ons van de besluitvorming dat toneel goed toneel dan een zaak is van en voor een elite-minderheid. En doen we het toch laat ons dan ijve ren uit alle macht opdat die minder heid dan zou groeien tot een meerder heid dit is uw taak, toneelverenigin gen. (N.S.) geworden". edelsmeden getuigen van een hoog vak manschap en visionair kunstenaarschap Het nadeel (in casu van de geldwaarde) van hun oeuvre is de zeer dure materie (goud. zilver, edelstenen, ertsen... Óm deze en nog een reeks belemmeren de faktoren zijn bitter weinig jongeren nog happig om dit ambacht te leren. De voorzitter Roger De Cock, buiten eerste prijs en trofee ook beste vertol king. (OJ) Of de inrichtende werkgroep tenvolle bevredigd was, betwijfel ik. En dan heb ik het niet over de proklamatie als plechtigheid. Hierover niets dan lof. Maar wel over de zekerheid dat dit tor nooi niet het niveau behaalde dat het bij een vijfde uitgave verdiende. Zon der aan de vreugde én verdiensten van «Nieuw Leven», «Barbara» en andere «Multatuli»-kringen te tornen, betreur ik het persoonlijk dat de werk groep van deze proklamatie geen gebruik gemaakt heeft om op ondub belzinnige wijze de relativiteit van de behaalde successen te beklemtonen en de groepen op hun verantwoorde lijkheid te wijzen bij het beoefenen van de «edele» toneelkunst. Wat ons aan geboden werd zou, op een paar uit zonderingen na, gewoonweg geen kans mogen krijgen om in een tornooi vertoond te worden. Zeker niet als de werkgroep zijn eigen doelstellingen voor het oog heeft. Want het gevaar is niet denkbeeldig dat op basis van de uitslag volgend tornooi nog dieper wegzakt in het smakeloos en beteke ningsloos vertoon van konsumptiekul- tuur. Sterk gemaakt door onze aanwe- Hierna volgt dan de uitslag Een aanmoedigingspremie werd toe gekend aan drie groepen Toneelvereniging t Meibloempje» van Zottegem Koninklijke Rederijkerskamer «St.- Pieters Vreugd en Deugd» van Geraardsbergen. Toneelgroep «Ulenspiegel» van Vil voorde. De 5de prijs werd toegekend aan de Koninklijke Rederijkerskamer «De Goudbloem» van Vilvoorde met 75 De 4de prijs viel te beurt aan de Rede rijkerskamer «De Iverlingen» van Den derbelle met 80 De 3de prijs ging naar het «Multatuli- teater» van Gent met 84 De 2de prijs prijs van de Generale Bankmaatschappij werd gegeven aan de Koninklijke Aloude Rederij kerskamer «Sint Barbara» van Aalst met 85 De winnaar van het vijfde tornooi werd Toneelvereniging «Nieuw Leven» van Aalst met als eerste prijs 12.000 fr. en de trofee. Zij behaalden 89 van de punten met een opvoering van «De twee maagden» van J.J. Bricaire en Lasaygues. De prijs van de Stad Aalst toegekend aan de beste akt >ur of aktrice van het tornooi ging naar de Heer De Vriendt Valère van de toneelvereniging «Nieuw Leven» van Aalst. Toetsie's zijn een merk negers van een opval lend formaat, maar ik herinner me niet meer of het nu te korte of te lange gasten zouden zijn. In Aalst is er nu een «Tootsie» met Lange-ca- paciteiten, namelijk die van Jessica. Met een fabuleuze Dustin Hoffman, die eens te meer in een onmogelijke rol zijn «mannetje» staat. Resultaat: één der lolligste ontspanningsfilms sinds jaren Michael Dorsey (Dustin Hoffman- Laroche raakt als akteur niet meer aan de bak, omdat hij met zijn princi pes botst tegen de weinig realistische instrukties van de regisseurs. (Een tomaat in een reklamespot hoort inderdaad niet rond te lopen...) Dan maar de grove middelen uit de kleer kast gehaaldMichael verwerpt de slogan «de kleren maken de man», en wordt gewoonweg Dorothy Michaels. Deze «aktrice» zal met haar bazige overredingskracht een hoofdrol in een ultrapopulaire TV-serie wegkapen (als J.R. in Dallas?, als BH. in Dynasty Een tip voor Aalsterse werklozen Het duurt echter niet lang of de intri ges duiken overa' op1Michaels liefje mag er niets van weten. 2. Michael wordt op de set verliefd op een tegenspeelster (Jessica Lang), die «haar» boezemvriendin geworden is, 3. en wiens vader op zijn beurt valt voor de charmes van Dorothy... Ambiance verzekerd Dorothy is mans genoeg om haar hachje te red den door wat vrouwenlogika aan de man te brengen, maar de TV-serie zal met man/vrouw en muis vergaan. Zelden hebben we nog zo relaxed genoten van een film. Nee, «Viktor, Viktoria» kan hier niet aan tippen. De humor in «Tootsie» is stukken vlotter, en minder voorspelbaar. Banale gooi- en-smijtscènes werden verstandig vermeden, en fijne gags doorspekken dit lachspektakel rijkelijk. Dustin «Hoffvrouw» is hartveroverend, met de verbluffend echte «feministe fatale» die hij hier neerzet. Om de fanatiekste Voil Jeannet te laten likkebaarden, of om het VNJ nogmaals te laten orake len over het laatste dekadentieoor- deel. Het zou zo je schoonmoeder kunnen zijn (Controleer in 't vervolg dus maar eens Jessica Lange (recentste lief van King Kong) speelt verrukkelijk en haar Oscar (Miaar lief) mag best verdiend genoemd worden. De droogste komiek is echter de kamermaat van Michael, die goddelijk reageert op de travestie-perikelen van «Tootsie» (bijnaam van Dorothy). Let maar eens op de scène waarbij «zij» met aanbidder-dokter wordt betrapt Te vermelden valt nog dat regisseur Sidney Pollack zichzelf de rol van Michaels manager toebedeelde. «Tootsie», zonder monokini of zonder sterretjes op de foto s; een schitte rende amusementsprent. Een mijlpaal in de reeks van travestitels. Een door braak in de man-vrouwverhouding Een toetsje voor jouw gevoel voor humor Een dringende aanrader alleszins, en voor Dustin Hoffman de vrouw van zijn leven.. (LDC) Filmprogrammatie Feestpaleis 1. «First Blood» (Rambo): (KNT): nee, niet over de avonturen van een 13-jarig meisje, wel over een bloedige klop jacht op Sylvester Stallone. 2. «The Queen of black magie» (KNT): de Zwarte Madam slaat weer toe. Met als hoofdstukjehoe een levende in een dode veranderen... 3. «E.T.» (KT), verschrompelde patat met motorpech, want hij geraakt maar niet weg. Allé, «E.T., go home Palace 1. «Tootsie» (KT): zie bespreking. 2. «Pinocchio» (KT): 's middags word ik wakker met een houten kop Walt- Disney klassieker-tekenfilm, van in de tijd dat Armand Pien ook jong was. 3. «L'as des as» (KT): vrij goeie Belmon- do-komedie, waarin de nazi het haasje wordt en J.P. de Joden het hazepad laat kiezen. Leuk.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 24