Jenny Spanoghe en de
grootheid van de viool
Las lindas lluvias de Aalst
BUDDHA BRONS
ROTAN MEUBELEN
Br73^ ©.995
GALERIJ
PIETER
COECKE
Lachgasthuis
met grabcessen
Aalsters kruiswoordraadsel
nr 3
Parklaan 29, AALST 053-77.57.38
HOOGTE 36 CM.
OOK SPECIALE VOORWAARDEN
IN ONZE NIEUWE COLLECTIE
OPEN: alle dagen van 14 tot 19 u.
12 Nieuwe Gazet van Aalst 27 mei 1983
Jenny Spanoghe, op het eerste gezicht midden in de twintig, voorzien van een
rugzak eerste prijzen (waaronder een Pro Civitate), gestudeerd bij al wat naam
heeft in binnen- en buitenland, in de lift voor de Koningin Elisabethwedstrijd van
1985, was in de stad.
Onder de vlag van het laatste aperitiefconcert kwam haar ster de duisternis van
de Netwerkzaal verlichten.
Bach en Gistelinck op het programma.
De keizer van de Barok, de prins van de jazz, wat moet een mens daarover
schrijven
Twee stukken maar, maar wat voor
stukken Met de sonate nr 1 in g van
Bach worden alle aperitieven, muzi
kale voorgerechten en opwarmings-
oefeningen weggelachen Bachs
vioolsonates, de combinate van de
heerlijkse solostemmen met de meest
lugubere technische valkuilen, hét
absolute einde van de vioolkunst en
de virtuoos, het uur van de pure waar
heid waarbi) melodieën helder als
oasewater uit het instrument stromen
en de polyfonie opmarcheert met stap
jes die als de kleur van weefmatjes
weg- en opduiken Ingehouden,
beheerst, overmachtig en overmees-
terlijk herkneedt Spanoghe met domi
nerende glimlach de pathetiek van
Backs genie. Dat alles met een rust en
zwier, die zelfs in het aartsmoeilijke
vivace de zekerheid van de generaal
uitstraalt die het allemaal zo lang
bekeken en zien aankomen heeft. En
over het hele werk davert zoals col
lega WDB het telkens weer opmerkt
de kracht van de viriele boogstreek
Van Elias Gistelinck, aanwezig op het
concert, BRT-producer. vergroeid met
jazz en klassiek en bekend om een
paar forse uitspraken (We gaan ten
onder aan onze heilige huisjes krijgt
Aalst de wereldcreatie van een suite
voor viool «listen, litte man».
Vier delen zijn er aan, met wisselende
stemming, met een thematiek die
steeds weer opengeplooid en samen
gevoegd wordt. Spanoghe creéert het
niet alleen, het is bovendien aan haar
opgedagen, en Gistelinck zal er dus
wel het uiterste ingestopt hebben en
geweten wat voor moois er allemaal
van onder haar vingers getoverd kon
worden Hier ook het defile van alle
technieken uit de hedendaagse viool-
taal. Het blijkt een boeiend zangerig
en vooral heel mooi werk te zijn, met
een opvallende schoonheid in het
afbouwen van elke muzikale zin, en
een melancholie die nergens pijn
doet En o wonder, o mirakel, o hemel-
verschuivend beeldeen eigentijdse
kompositie van een hedendaags
Vlaams componist waar een melodie
in terug te vinden Er komt dus blijk
baar toch een kentering in de krisis -
Dubbele kanttekening.bij een slotnoot.
Wooninrichting Molenstraat 42-44 Aalst
De aperitiefconcerten hebben hoge
punten gescoord. De noodzaak is er,
het jeugdig publiek is er, de solisten-
recrutering gebeurt met jonge belo
vende artiesten, die zelfs meestal uit
de omgeving komen, en de prijs is be
spottelijk laag (voor Spanoghe kan je
op een «chique» concert voor dezelfde
noten 4 keer meer betalen). En het gil-
lersgedoe van voorbehouden plaatsen
is er ook niet, dus geen vrees... geen
enkele grote dame of heer doet haar
(zijn) Blijde Intrede.
Tweede gratis bemerking: de manier
waarop de muzikale inleidingsteksten
«geinstructeerd» worden zijn (als de
artiesten het zelf niet doen) van een
oubollige gruwel Men moet maar
eens vertrekken van het idee dat het
publiek met noodzakelijk bestaat uit
een verzameling idiote bavianen die
niet het verschil tussen een sonate en
een deurklink weten En als men zich
dan toch beperkt tot het voorlezen van
afgeschreven encyclopedische tek
sten, kan er dan a u.b. iemand op het
podium komen die kan lezen zodat
niet bij elke muziekterm een taalkun
dige verkrachtingspoging gebeurt, en
elk woord van twee lettergrepen beke
ken wordt, alsof er een meute dino
saurussen van achter de hoek draait
Ongedwongenheid is één. onbehol
penheid is wat anders.
Het is jammer dat zo n schitterend
professioneel concert in zo n dilettan
tensfeer moet starten. FC.
«Deze film is levensgevaarlijk. Je kan er ster
ven van het lachen», vermeldt de affiche van
«Young doctors in love». Maar ofwel is uw
reporter onsterfelijk, ofwel kon hij er zelden
mee lachen. En wat dacht je
Verhaal zit er nauwelijks in een hand
vol nieuwbakken dokterstagiairs wor
den doorheen hun «zwaarste» jaar
gevolgd Een leidraad om een hele
reeks ziekenhuissketches op de. toe
schouwer los te laten, die helaas
nogal dikwijls plat. afgezaagd of goed
koop uitvallen
Net als in «Flying i» wordt er
duchtig geknipoogd naar andere
films, en deze keer lijken dat ook de
knapste vondsten uit «Young
doctors»in de gangen neuriet de
luidspreker plots «Attention, please.
E T phone home», op het kerkhof
staat voor het graf van «Carrie» een
arm. en tijdens de operatie speelt de
videospelletje-oscilloscoop de tonen
van de UFO uit «Close encounters».
En voor zover u het nog met zag aan
komen, is het «GAME OVER» op het
zelfde schermpje bij het mislukken
van de operatie ook wel geestig. Doch
wat blijkt De zaal lacht het hardst
met een i^werg die probeert de hoorn
op de te hoge telefoon te leggen. Is dit
een referentie voor de film of voor het
Aalsterse publiek Heeft men hier
een tumor in de humor
Jammer genoeg gaan erg leuke
woordspelingen ook verloren in de
vertaalde ondertitels Zodat wie niet
voldoende thuis is in Engels en medi
sche termen, en geen doordenkertjes
gewend is, zich meestal moet tevre
den stellen met humor van dubieus
allooi: iemand die door z'n bed valt,
een dokter die zijn assistentes selek-
teert op grond van hun tietvolume, de
dwergdokter die overal zijn verband-
kist moet meesleuren om op te gaan
staan..
Niet de film ergerde me t meest (die
was trouwens niet zó slecht), maar
wel de reakties van het (wel vrij jonge)
publiek Het beste voorbeeld daarvan
kwam op t einde, bij de te vroeg opko
mende titelrol-generiek, die dan weer
terugschuift (grappig) Hierbij veerde
de helft van de zaal reeds recht, hoe
wel een iets nadenkend persoon kon
weten dat het nog niet gedaan kón
zijn' Tweede poging: bij de echte
generiek in schuifjes vervolgens,
komt telkens per akteur nog een plus
minus humoristische kommentaar
over wat er van de dokters uiteindelijk
geworden is Denk je dat ze daarop
wachten Dit is Dallaspubliek, wan
neer ze J.R.'s grijns onder de lettert
jes zien, is het tijd om te gaan
slapen Door vele biosfreaks wordt
terecht kritiek gespuid op de exploi
tant die een filmgeneriek nooit volledig
laat draaien, maar de heropvoeding
van dé biosbezoeker zelf is al even
dringend... Is daarvoor een dokter in
de zaal
Maar de kwotatie van de film, vroeg
u Wel «Young doctors in love» is
een sterk overroepen moperatie aan
de lachillespees. door een dokter die
zelf aan grappendicitis lijdt
Filmprogrammatie
Palace
1. De benedenzaal sluit tot september haar
deuren om zichzelf wat op te kalefate
ren. Moderniseringswerken dus. Er
komt voorlopig geen verfilming van...
2. «Tootsie» (KT)totentrekker Dustin
Hoffman in een meesterlijke vermom
ming, sublieme ontspanningsfilm.
3. Enkel nog vr., zat. en zo., om 18 u.
«Pinocchio» (KT): geen familie van Pino
chet, neen. Walt Disney voor kinde-
ren-met-begeleiding, vanwege Frans
talige versie en veel moraliserend
gepraat.
De rest van de vertoningen hier krijgen «De
levende doden» wat zendtijd om hun
theorieën om de wereld te veranderen
eens naar voor te brengen 'n Griezel
dus, maar t is niet echt
Feestpaleis
1. «The archer and the sorcerer» (De schutter
en de heks) (KT): middeleeuwse spekta
kelfilm over betoverde bogen en hek
sen, Maar hoe meer ik erover pieker,
hoe meer ik eraan twijfel of er in die tij
den al camera's bestonden om dit alle
maal te filmen
2. «Young doctors in love» (KT) zie bespre
king.
2. «Rambo First Blood» (KNT)Sylvester
Stallone geeft bloed, en krijgt er niet
eens een kop koffie bij; eerste bloed in
vijfde week
1 2 3 4 5 6
10 11 12 13 14 15
Horizontaal
1lichaamsdeel, één keer, kapot.
2. Frans lidwoord, Aalsterse voet
balploeg, dieregeluid.
3. niet op te lossen moeilijkheid,
glooiing.
4. vertaler, muzieknoot, muzieken-
semble
5. dubbele klinker, ploeg, voorzetsel,
met name
6 sneeuwschaats. gekostumeerde
optocht.
7. elastiek, deel van de bijbel, klaag
8. ik. boom. liever
9. sip, kan niet.
10. voorzetsel, iemand, reeds. voor.
11 rode verfstof, vast en zeker
12. ontvettingsmiddel. Noorse godheid
13 insekteneter, genodigde
14 neon, heropbloeien, gedaan
15. snoep, preekstoel.
Vertikaal
1keur, bevelen.
2. loopvogels, deugd
3. meervoud, bouwval, achtervoeg
sel.
4. uitwerking, mansnaam
5. snijwerktuig, biljartstok, nummer,
uitroep
6. naschrift, voormiddag, nauw
straatje.
7. iemand van adel. voegwoord, mu
zieknoot.
8. bijwoord, inhoudsmaat, troefkaart
9 sap. in orde. editie, span
10. bevel tot Indiaans gebruik, veror
berde, meisjesnaam
11 inhoudsmaat, doen de kippen.
12. vernielen, plaats in Belgié.
gerommel, klem water
Aalsterse groente, bijwoord, helder
gesteente
15. prent, rijbaan voor paarden.
Gregorio Sulca Perez, anthropoloog, archeoloog, volgde ook kunstonderwijs en
zet nu het werk van zijn vader, Ambrosio. voort. Weven met plantaardig en dier
lijk gekleurde wol naar de aloude Wari-kultuur-patronen uit Zuid-Amerika. (JC)
...en het weefgetouw van de man uit Peru, die verantwoordelijk tekende voor de
vorige week gemelde GREGORIAANSE NEW WAVE m.n. Gregorio Sulca uit
Ayacucho is dan toch. zij het met een week vertraging, te Aalst geraakt.
De voor de topdag aangekondigde weefdemonstratie en tentoonstelling van de
werken van deze kunstenaar ging aldus in uitgesteld relais vorige zaterdag
door bij Hillka aan de Geraardsbergsestraat.
In tegenstelling met de topdag echter was het weer deze keer de spelbreker. Een
doorlopende koude druil-, plens- en motregen hield deze keer veel belangstel
lenden thuis, maar inspireerde terzelfdertijd de kunstenaar tot een lied dat hij de
titel gaf: "Las lindas lluvias de Aalst" (de prachtige Aalsterse regen).
Hij is echter nog tot 6 juni te zien in Dendermonde, in Galerij Het Pand. Oude
Vest. 16-22.
OOSTERSE TAPIJTEN EN DEKORATIE
GROOT- EN KLEINHANDEL