ROTAN
MEUBELEN
- 30
laurl Meubelen
loral Staler
LAATSTE BERICHTEN
19.900
53.500
22.950
3.780
DE LEEUW
KUNSTPARADIJS
Kiss me Kate, het liefst nog op de mond
Lavvi Ebbel, zeg dat wel
16 Nieuwe Gazet van Aalst 24 juni 1983
TUINSET^
PRACHTIGE SALON
EETHOEK:
Kom ook de prachtige kollektie «Gasparucci Italo»
bekijken.
NOG TOT 30 JUNI:
Chinese tapijten
Parklaan 29, AALST
053-77.57.38
TOEGANG VRIJ ALLE DAGEN VAN 14 TOT 19 UUR
t 1 De grootmeester Kngelse interieur
SV D«X>1 VKRCAUTEREN-DESMET
IMolenstraat 26, AALST
quality 3 053/21 04 19
De paus in Aalst...
EXPOSANTEN IN EXPOSITIE
1 sota (2-zit)
2 zetels
1 tafel
kussens inbegrepen
22r02<r
t sofa(3-zit)
2 zetels
1 tafel met glas
Kussens inbegrepen
1 tafel
4 stoelen
Tien Tsin
vb. 60 x 120
\ww <3 c
o yVwwxN-vww^
v"I"",
Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21
Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66
DOORLOPENDE TENTOONSTELLING
van schilderijen, etsen, litto
R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Mellebaut,
Bévort, Brouwer... e.a.
Alle inlijstingen op maat; ook aluminium.
Beschouw het als een feit dat menig individu onverschillig zal laten, maar de
nieuwe LP van Lavvi Ebbel ligt eindelijk maar dan ook eindelijk al dan niet te
pronken in de etalage van je favoriete platenhuis. Het geheel draagt de banale,
zwoele titel «Kiss me Kate». Wegens technische en andere redenen het eerder
laat op de week verschijnen van dit drukwerk (ook al opgemerkt, ja hebben
wij bij de bespreking van dit vinyl niet de duimen moeten leggen voor Gustaat
«Archie Bunker», De Coster. D.J. bij BRT Vrij Oost. Anderen hebben ook graag
een pretje...
Lavvi Ebbel dus, voormalig Aalsters
exportprodukt nummer één. Voorma
lig, jawel, want door jou toedoen, fat
terige Aalsterse muziekfreak, die lie
ver van achter een pint roddels over
muzikanten en groepswerk aanhangt,
in plaats van bewust en gemotiveerd
de toch al meer dan uitzonderlijke
optredens in Aalst bij te wonen, door
jouw toedoen baalt een meer dan
degelijke formatie terecht van deze
klote stad. In dit gat kan je je als muzi
kant praktisch onmogelijk verdienste
lijk maken op de plaatselijke sceen;
daarvoor moet je elders gaan, weg
van de haat en de afgunst van ande
ren, weg van de platvloerse tamheid
van een publiek. Hoe verder je je dis
tantieert, des te meer respekt, res
pons en soms ook wel succes, valt je
te beurt.
Dit was één aspekt van een onder
houd dat wij enige weken geleden
hadden met een kleine kern van Lavvi
Ebbel. Wegens plaatsgebrek en de
verdere weinig relevante inhoud van
dit gesprek, komen wij hier niet meer
op terug en laten u de bijgevoegde
foto als memorabele herinnering.
Over «Kate» kunnen we je het vol
gende meedelen. Opzoekingen van
een onmondig radiofanaticus (ere wie
eer toekomt) hebben ons geleerd dat
«Kiss me Kate» de titel zou zijn
geweest van een muzikale film uit de
vijftiger jaren, die dan weer een
bewerking was van een musical van
Cole Porter, die op zijn beurt inspiratie
had gezocht en blijkbaar ook gevon
den, in een toneelstuk van Shake
speare. Hoe een dubbeltje inderdaad
rollen kan.
Volgend op een reeks singles en één
mini-LP, is dit een eerste en heuse LP
van Lavvi Ebbel. Beschouw dit gerust
als een bevestiging van een eigen
identiteit, na alle concertzalen van
Vlaanderen op zijn kop gezet te heb
ben en na ook drie maanden stil gele
gen te hebben.
In deze nieuw geperste muziekgroe-
ven vind je een heel andere Lavvi
Ebbel dan de meesten tot nu toe
gewoon zullen geweest zijn.
In praktisch alle acht nummers herken
je duidelijke funk- en in mindere mate
ook jazzinvloeden. Verwonderlijk is dit
niet als je weet, en op de achterkan
van de hoes, leest dat de produktie in
handen was van David Avidor, een 29-
jarige Amerikaanse Jood die in New
York woont en daar als studiotechni
cus verbonden is aan de Sorcerer
Sound Studio waar ook de mix van
deze plaat heeft plaatsgevonden. Avi
dor is tevens de man die o.a. platen
heeft geproduced voor Lounge
Ricardi en Konk, twee typische Ameri
kaans funkbands die, net als Lavvi
Ebbel zelf, ook een kontakt hebben
met Disques du Crépuscule, een alter
natief Brussels label.
Een LP bespreken is moeilijk en wel
om algemeen geldende en objektieve
normen te hanteren. Bij een eerste
beluistering denk je onwillekeurig aan
vergooid geld. Wanneer je echter ach
teraf leest dat sommige dagbladrecen
senten voor de recentste LP van Tal
king Heads minimum vijf beluiteringen
aanbevelen om bij de 7e keer dan
uiteindelijk iets te appreciëren, dan
ben je er met Kiss met Kate wel beter
van af. Na drie keer, en met de hoes
foto in je gezichtsveld, wil je automa
tisch sommige nummers opnieuw
horen. Een vijftal nummers hebben
trouwens ook al gefungeed als sound
track van het (felomstreden toneel
stuk «Herinneringen» van Janus.
Kant 1 opent met «Ouspenski», een
instrumentaal sfeernummer dat als
degelijk werkstuk en intrigerend
geheel een van de beste nummers
vormt. «Kiss me Kate» is een ode aan
de liefde en aan Kate. en herbergt
afgewerkte en boeiende blazerspar
tijen maar biedt te weinig variatie om
overtuigend te zijn. «Coffe Koffie»
vormt wellicht de grootste miskleun op
deze LP. Wij houden het bij vacuum
verpakte koffie uit Nicaragua of Tan
zania. Live gebracht kan dit nummer
nog wel verrassingen bieden. «Suffe
ring» lijkt te veel op «Victoria» om ori
gineel over te komen. «Telepatia» leidt
de B-zijde in, een pluim voor de Assi-
milcursus Spaans, of hoe men kan in
spelen op de behoeften van de
Spaanse gastarbeiders in Brussel. Al
bij al, een sterk nummer en een ver
antwoorde singlekeuze. Met «Full
Moon» krijg je 5 minuten ingetogen
heid voorgeschoteld, waarna «Run
ning» er weer het tempo inbrengt.
«Running» klinkt als een vlotte pop
song, ongecompliceerd en wellicht
daarom boeiend. «Home is where the
heart is» is een passend sluitstuk,
muzikaal en tekstueel zeer geslaagd.
«Kiss me Kate» mag je technisch per-
fekt afgewerkt noemen, maar de echte
«Kate» laat zich niet kennen als het
liefje van één nacht. O nee, om Kate
zowel lichamelijk als geestelijk te ont
dekken en te smaken, moet je een in
spanning leveren, een moeite doen
om haar persoonlijkheid te doorgron
den en te apprecièren. De algemene
stemming en gevoelens van deze LP
kan je het best terugvinden in «Le
Cafard» dat wel meer commerciëler is
dan het doorsnee gehalte van deze
Kate.
Als iemand zijn geilheid wil botvieren
dan kan hij de gezegende taak op zich
nemen om de identiteit van dit wicht
op te sporen. Wij zullen zijn inspannin
gen naar waarde weten te schatten.
Want, de blik van Kate op de hoes
heeft iets indringends, sensueel, uit
dagend, en met de muziek begin je als
vanzelfsprekend te gissen naar de
andere ledematen en maten van deze
verschijning. La vie est belle, een
maal, andermaal, en laat het zo blij
ven. P.S.Kate, for ever... (PBS)
Deze week melden wij u de 26e filmpro-
grammatie voor 1983 in de Aalsterse zalen.
Even tijd om te bezinnen in een pauze zon
der geritsel van bollenzakjes en/of geklie-
der met frisko's. Wat bracht Aalst zichzelf,
dit voorjaar Voor wie het nog niet door
had de biosexploitanten volgen de smaak
van hun publiek; als Sylvia Kristel meer dan
twee weken hier mag stoeien, is het omdat
ze volle zalen trekt. Hier volgt de hitparade
die (in aantal weken) de smaak van Aalst
moet weerspiegelen...
Voorspelbare nummer één natuurlijk, wie
anders dan E.T. zou hier de kassarekords
verpulverd hebben. (13 weken!). Een
goeie maand later (en in feite nog veel
achterlijker) volgt «Annie» met 9 weken
Beiden plukten met sukses de vruchten
van een ongekende barnumreklame.
Wel een verrassing op de derde plaats
een VlamingInderdaad, ««De
Vlaschaard» hield het ook zomaar even
tjes 8 weken vol. Daarmee werd zelfs de
plezantste-thuis-en-in-de-bios, «Toot-
sie» op afstand gehouden (7 w.)... Hoe
wel het Vlaamse chauvinisme er ook wel
voor iets zal tussenzitten, is het toch
merkwaardig dat zo'n boerenlevenfilm
zo'n populaire hoogten haalt, tussen
spektakel-, avonturen- en lachfilms.
De kopgroep wordt afgesloten met ««Pol
tergeist» (nog in het kielzog van de andp-
re Spielberg wellicht en ««Rambo-First
Blood» (toch verrassend)elk mochten
ze zesmaal in Aalst «weken». Bovendien
loopt ««Young doctors...» nog steeds en
misschien zitten er daarvoor zelfs nog 7
weken in...
En dan volgt het peloton dat precies een
maandje in Aalst wist te vertoeven
<«L'as des as», ««Cat People», «Van de koele
meren des doods», ««Ghandi» (loopt mis
schien ook nog verder), plus ««De Boezem
vriend» en «Le gendarme et les gendarmet-
tes», die in '82 respektievelijk reeds twee
en vier weken de zalen bezetten...
De echt grote onbenullen steken pas bi]
de driewekenklasse de kop op, met ver
tegenwoordigers als «De agente leidt het
onderzoek» (plus nog een week in '82
«Private lessons», «De dorpspastoor bij de
nudisten», «De zeven smeerlappen» en
«Stone». Ex aequo hiermee staan ««The
thing» (schromelijk onderschat toch
«Pinocchio», «Evil Daed», «Firefox», ««Vik
tor, Viktoria», en «<1 u. 45 vóór Jezus Cris-
tus» 2 w. in '82).
Nog geen serieuze films tegengekomen
in het lijstje Neen, die waren ook
schaars, en als ze er waren, liet Aalst hen
gewoon links liggen. Wie ««Georgia-Four
Friends», «Een vlucht regenwulpen» en
vooral ««A midsummernight's sex comedy»
(Woody Allen) die éne week kon gaan
bekijken, weet wat de anderen gemist
hebben: wellicht drie der besten dit
jaar...
Gelukkig hebben we nog een half jaar te
goed. Maar laten we wel hopen dat de
Aalsterse bioscoopbezoeker toch iets
meer belangstelling gaat tonen voorfilms
die iets meer in zich hebben dan speciale
effekten, blote borsten, spektakulaire
stunts en goedkoop-platte humor. An
ders zou de exploitant wel eens te gretig
en te voorbarig besluiten kunnen trekken
om betere produkten als «Sophie's choi
ce» en «A officer and a gentleman» in zijn
programmatiekeuze te «vergeten» voor
Aalst. Of willen we binnenkort helemaal
op de verdienstelijke filmklubs als Antrakt
en KFL aangewezen zijn om nog eens
een «diepere» film te genieten
Filmprogrammatie
Palace
1. Benedenzaal we ontvingen net een
kaartje van haar uit Mallorca dat ze her
stellende is, en in september terug zal
komen...
2. Studio «De witte van Sichem» (KT)
wordt dit de zomer van de witte gast
een reprise, het sukses van de
Vlaschaard achterna
3. Club «Ghandi» (KT) om 20.15 u. alsof
hier een toffe gast zou opkomen voor het
afschaffen van privéparkeerplaatsen
voor schepenen, en het nog zou halen
ook. Maar dan in 't groot. En in India...
Feestpaleis
1. ««The gods must be crazy» (KT)kome
die in de broesse, waar een colaflesje
een primitieve stam de beschaving komt
opdringen. E.T. in wegwerpverpakking
2. ««Liefde in de nachttrein» (KNT)aha. dé
oplossing voor Aalst in het intercityplan.
Vraag deze nieuwe formule «een dag
aan Sylvia Kristel» aan bij het NMBS-
loket
3. ««Young doctors in love» (KT)helaas
niet om je ziek te lachen. 6e week. en
hoog tijd voor een spontane euthanasie
Nieuwe bazen, nieuwe wetten zegt men wel eens. Het nieuw schepenkollege en
feestkomitee beslisten om de schikking van de standen in de Jaarbeurs grondig
te wijzigen. 80 der standen werden verplaatst.
De vereniging van exposanten (voorzitter Ben Tackaert) is het daar zeker niet
mee eens. Volgens hun woordvoerder, Johnny Cooman, brengt deze verhuis
supplementaire kosten teweeg. De standen zijn speciaal gebouwd voor een
bepaalde plaats. Tijdens een perskonferentie donderdagavond werden de
standpunten weergegeven. We komen volgende week uitvoerig terug op deze
affaire.