FRANCIS SMET
WIJNDEPOT AALST
l Afer
7
Maak kennis
met
de uitbaters
van
DE NIEUWE MADELON
DH£>r,
Luc Meesens van het stadspoppentheaterMet handen en voeten...
Jkü
ZELF WIJN EN BIER MAKEN
14 Nieuwe Gazet van Aalst 26 augustus 1983
Dealer DELMAC
PVC en ALU-ramen - dubbel glas
HOUTEN RAMEN
ZONNEWERING
ISOLATIE
VOORZETROLLUIKEN - VOORZETRAMEN
Immerzeeldreef 3 1 AALST - Tel. (053)21 .66.79
Bezoek onze stand op de Jaarbeurs. Stand nr 7 (in grote zaal).
stand nr 37
ALLE MATERIALEN EN LEKTUUR
EEN ADRES
Dendermondsesteenweg 15 (Zeshoek)
AALST
Tel. 053/21 30 76
Doorlopende demonstratie op onze stand nr 69
NIEUWE KOLLEKTIE.NIEUWE KOLLEKTIENIEUWE KOLLEKTIE...NIEUWE KOLLEK
\V
=.eV
openingsuren
ma-do 10 -19 u
vr10 - 20 u
za 9 -18 u
zo: 10-12 u-14-18 u
\e %c,o^
1?
jccf
Met 'Paniek in het Waterkasteel' is Luc Meesens al lang niet meer aan
zijn eerste produktie op het vlak van het Poppentheater toe. Zoals
gewoonlijk toert hij hiermee nu het land van Aalst af, om in totaal negen
vertoningen te geven, die een toch wel mooi gemiddelde van zo,n 100
toeschouwers per opvoering halen. Reden te over, dachten we, om eens
een stukje aan zijn werk te wijden.
'Als je gedaan hebt met spelen, voel je je alleen schrijft hij elk stuk dat hij opvoert
volkomen leeg.' zelf - of beterhij bedenkt het. want op
En dat werk van hem is niet niks Niet papier worden enkel de grote lijnen qe-
zet, omdat de kinderen tijdens de opvoe
ring ook hun duit in het zakje doen. Maar
ook maakt hij zelf poppen, de decors,
verzorgt hij het beheer van het poppen
theater en - last but not least - speelt hij
alle figuren zelf. Met handen en voeten is
hij achter zijn kast in de weer, tegelijker
tijd de poppen bedienend, de dialogen
voerend en een oogje houdend op geluid
- en lichtregie.
'Als je gedaan hebt met spelen, voel je je
volkomen leeg,' zegt hij, en daar kan ik
wel inkomen. 'Je moet opletten dat je niet
met de ene stem in de andere valt, de
reakties van het publiek niet uit het oog
verliezen, enz.' Opvallend is de eerbied
bijna die Meesens aan de dag legt voor
zijn jong publiek het spelen voor kinde
ren is geen excuus voor amateuristisch
gedoe. 'Ik speel voor kinderen,' zegt hij
(ij
H
AM
SHThI Schoencenter
Soufri
r\0^_
Kwaliteit aan de laagste prijzen!
ÏVrfflo
n69
heel bewust. 'In poppenspel voor vol
wassenen kan je nooit leggen wat vol
wassenen werkelijk willen. Het kind ver
persoonlijkt de pop bijvoorbeeld in zijn
fantasie.'
Bovendien is dit poppentheater de kans
bij uitstek om het kind naar het toneel
theater te lokken. 'Uit zichzelf zal het kind
ook niet naar het poppentheater komen,'
zegt hij. 'Volwassenen lezen kranten,
hebben het begrip een datum vast te leg
gen. Een kind niet. Het moet dus een
aansporing krijgen van de ouders. Daar
om probeer ik ook volwassenen iets te
bieden, wanneer er zich in de zaal bevin
den. Als zij mijn spel kwalitatief hoog ge
noeg vinden, zullen zij hun kinderen ze
ker aansporen om te komen kijken. Hier
bij is ook de reclamevoering zeer belang
rijk. Dat doe ik nu dus via de school, met
briefjes, een kleurwedstrijd en zo. En
wanneer de kinderen dan naar mijn pop
pen komen kijken, hebben ze misschien
meteen de eerste stap gezet die er uit
eindelijk ook zou kunnen toe leiden dat
ze eens een kijkje gaan nemen in het
toneeltheater...'
Full-time hobby.
Met handen en voeten is Meesens ook
gebonden aan het poppentheater, dat
een all-round, full-time hobby en méér
voor hem is geworden. Een familiekwes
tie bijvoorbeeld, want zijn toch al eerbied
waardige elf jaar lange ervaring in het
vak, verbleekt bij de 25 jaar oude carrière
van zijn vader. Luc is overigens niet de
enige Meesens-telg die met het poppen
theater begaan is.
Luc leerde het vak door zijn vader te zien
spelen, ook al solo. Samenwerken met
anderen heeft hij nooit leuk gevonden,
omdat dit het improviseren sterk beperkt,
hoewel hij voor bepaalde gelegenheden
wel een zogenaamde 'superproduktie'
met anderen op touw zóu willen zetten.
Langzaam maar zeker heeft hij dan ook
een eigen stijl ontwikkeld waarmee hij op
een Festival in Gent verschillend onder
scheidingen behaalde, o.a. voorde stem-
beheersing en de vernieuwende vormele
menten, zoals decors van op hout geplak
te, vergrootte foto's. Erkenning voor zijn
eenzame ploeteren kreeg hij ook op een
onrechtstreekse wijzen door zijn publiek
in enkele jaren tijds wist hij een gemiddel
de van een veertigtal bezoekers per voor
stelling in het vroegere, vaste stadspop
pentheater op te trekken tot een gemid
delde van 100 per keer met zijn one man
Stadspoppentheater 'On the road'.
Dat het poppentheater veel van zijn be
lang, heeft moeten afstaan aan o.a. de
T V. blijft echter een feitzijn vader speel
de vroeger vaak voor zalen van 500 kin
deren.