Het Triumviraat Van Schuylenbergh Tweede festivalconcert «Oui, j'aime Brahms» meubelen DENDERLEEUW krijgt een totaal nieuw uitzicht Onze meubelafdeling wordt tijdelijk gesloten want... Wij starten op 10 oktober met grootse ver bouwingswerken. AURORA, DOMINANTA, LATTOFLEX, JORI, SVEDEX, Z, ZURICH... en al de andere meubelen zullen in de weg staan om te kunnen werken, daardoor zijn er nu KOOPJES te doen. Kom vandaag nog kijken en... breng deze advertentie mee. De keukenafdeling blijft open. open alle dagen van 10 tot 20 u. ook zaterdag en zondag tot 18 u. Joseph Van Canegem en zoon p.v.h.a. 't Soete Huijs f 16 Nieuwe Gazet van Aalst 30 september 1983 Drie broers. Drie Aalstenaars. Driemaal tentoonstelling in het Oud Hos pitaal. Een en ander heeft te maken met het laattijdig verschijnen van deze recensie. Daar waar Aalst in diepe provinciale rust gedompeld is tijdens de vakantiemaanden blijkt een bron van aktiviteiten te ontspringen vanaf september met oude ambachten, vlaaifestijnen, barbecues, poëzienach- ten en tentoonstellingen. Inderdaad, te veel van het goede. Nu de drie broers Van Schuylenbergh hun gezamenlijke tentoonstelling heb ben beëindigd past het een rustige be schouwing te wijden aan het werk van deze drie Aalsterse kunstenaars. In de rij is Luc de oudste (geb. 1951) Na enkele jaren opleiding aan de Acade mies te Gent en te Aalst heeft Luc nooit zijn non-figuratieve liefde onder stoelen of banken gestoken Echte schilderijen in de klassieke zin van het woord kan men zijn werken bezwaar lijk noemen. Dit zijn objekten waarvan zowel het in houdelijke als de omlijsting gedestruktu- reerd zijn met een overwegende kleur- tonaliteit van zwart en rood. Zijn «meta len» schilderijen hellen meer over naar twee-dimensionele beeldhouwwerken. Ontegensprekelijk heeft hij als oudste broer het werk van Mare, als meubelont werper beïnvloed De vraag blijft of Luc Van Schuylenbergh zichzelf niet aan het inkapselen is in zijn abstrakte vormgevingen (zie zijn voor liefde voor het vierkant). Ik kijk hoopvol uit naar een opklaring van zijn palet en een nieuwe geometrische struktuur De schreeuw is blauw Waar wij vroeger André Van Schuylen bergh kenden uit zijn hyperrealistisch werk breekt hier de echte, getormen teerde, door muziek gedragen en kon- testerende kunstenaar als een onweer open. Net alsof hij jaren spanning als een buil in zich gedragen heeft gooit hij nu zijn pikturale gedachten met geweld naar buiten. De stijl is nerveus met een «taille- direct». Elementen van zang, dans, exotisme van Japan en de negerkunst zijn herkenbaar. Zijn koppen, dikwijls op harde, blauwe achtergronden zijn hard, langgerekt, verwrongen samengebald in een schreeuw «Ik ben het produkt van de ontwrichte maatschappij». Het nieuwe werk van André Van Schuy lenbergh, leraar aan onze Academie voor Schone Kunsten, draagt nu een dui delijk herkenbaar neo-expressionisme waarbij de vaart en het elan van het werk impressies van Ed. Munch oproepen. V Wij zitten od ^s. hete kolen -*2 Zijn kleurpalet is gillend, afstotend. De penseeltrek is haastig en pijnlijk De uit drukking der figuren zijn van een schrij nende emotie de stomp op de neus van de toeschouwer André Van Schuylenbergh vertelt niet meer, hij registreert niet meer, hij klaagt aan. hij valt aan. hij schreeuwt zijn bood schap in blauw. Hij ramt de haastige toe schouwer in de maag Inderdaad, André, weinigen zullen je werk «mooi» vinden maar diegenen die je hebt doen stilstaan heb je bereikt. Ik althans heb mondstil met je doeken gepraat Volume in grijs en wit Eigentijdse en moderne meubels ont werpen en tevens realiseren is geen een voudige opdracht. De jongste van de drie broers. Marc Van Schuylenbergh. volgde zijn artistieke op leiding aan de Academie St -Lucas te Gent (architektuur) en tevens aan onze eigen stedelijke Academie. Hoger schreef ik reeds dat het strak li- neairisme en de wit-zwart textuur van broer Luc de ideeënwereld van de ben jamin in deze kunstenaarsfamilie duide lijk heeft bevrucht. De meubels die Marc Van Schuylen bergh. ontwerpt zijn in de eerste plaats esthetisch in een zacht wisselen van grij ze en witte tonen In niets komt deze jonge ontwerper overeen met zijn getormenteerde broer En toch zo beweert Mare zelf tracht ik beweging te vinden door het bouwen van een polyvalentie die misschien niet op het eerste zicht herkenbaar is. Wat deze jonge kunstenaar nog verder in de vingers en in het hoofd heeft zal de toekomst uitwijzen In 1982 werd een ontwerp van een tafel toch reeds geselekteerd voor de Prijs van de Belgische Meubelskulptuur Drie broers drie verschillende artistieke uitingen Een gemeenschappelijke deler is er wel alle drie zijn zij op het eerste gezicht moeilijk toegangbaar. Soms moet kunst open gebroken wor den Dat vereist echter inzet en psychi sche spankracht van de toeschouwer Aan u, beste lezer, tot welke kategorie u behoort (Norbert De Winne) Kamermuziek vergt inspanning de uitvoerders zijn op zichzelf aange wezen, ze kunnen zich niet schuil houden in de gdborgenheid van een groep. De toehoorder wordt niet overrompeld, niet bedwelmd. Er gebeurt iets intiems, hij moet zijn oor te luisteren leggen. Dit geldt a fortiori voor Brahms. Die maakt het zijn publiek nooit gemakkelijk. Gelukkig is er een Brahmsjaar. Zo ontdekt men niet zonder verwondering dat de wat stugge Noordduitser nog iets anders schreef dan een Duits Requiem, vier sym fonieën en een berucht vioolconcert. Intussen lijkt Aalst gewonnen voor mu ziek uit de intieme kring. De belangstel ling voor het RlAS-kamerkoor uit Berlijn menten spelen, goed op mekaar afge stemd, de uitgepuurde lijnen Het adagio is even weemoedig als dé zwanezang uit tussen strijkers en piano. Het slotallegro klinkt Hongaars van temperament en kleur Het zweept zichzelf op en deint breed uit. «Aimez-vous Brëhms - «Oui, je l'ai- me». W.D.B Ken je ook wantoestanden in Groot-Aalst Help ze ons opsporen Heb je een feest of blijde gebeurtenis te vieren. Onze lezers weten het ook graag Telefoneer na 16 u. en... we komen ter plekke met of zonder fotograaf. 053/77 62 94. in de kerk van Baardegem bewees het, de goed gevulde feestzaal in het stadhuis bewijst het. Bovendien lijkt het hier geen duiventil waar tussen elke adempauze •door een vlucht verstrooide geesten bin nenvalt Een programma vol Brahms dus, die las- tigaard, die in zichzelf gekeerde man die zijn eigen weg gaat. vaak het voorwerp vormt van controversen, verliefd is maar dat in zijn hart verbergt, die wel eens monotoom kan klinken, maar nooit on echt, die achter zijn wat onbehouwen bast een trouwe vriend blijkt te zijn. Hij is met zoals Mozart die je met een vuurwerk van vondsten in de ban houdt, niet zoals Richard Strauss die wel eens zijn toe vlucht durft nemen tot trucs. Brahms ver overt je. stap voor stap. ernstig eerlijk, doordacht. Zijn gedachten flitsen niet, ze zitten in een netwerk. Brahms is een ar chitect als Bach, streng voor zichzelf, weifelend vaak zoals zijn eigen woorden bewijzen «Je weet niet wat het voor componisten betekent altijd Beethovens voetstappen achter ons te horen». Een trio voor hoorn, viool en piano is ongewoon van bezetting. Brahms schreef het voor een woudhoorn De klank is versluierd, als afgedekt door een mistlaag. Het adagio behoort tot de droe vigste zangen van Brahms. De rest is zonnig en zorgeloos Af en toe horen we de adem van de «Sturm und Drang» be weging en in de finale een speelsheid die we van Brahms niet gewoon zijn en die briljant wordt uitgetekend door de hoorn van Theo Schoonbrood. hei Kiarmenrio op 114 is een van Brahms' laatste werken Aanvaarding en onrust wisselen mekaar af Koortsig zoekt het hoofdthema zijn weg. wazig pprqt dan <;chprn nmliinH r>o drlo incfn Mozarts klarinetconcert. Alleen de Land- Ier is vrolijk en laat een goedlachse schalmei horen Maar onderhuids blijft de onrust. Ik luister met groeiende bewondering naar Dana Protopopescu aan de piano. In het hoorn en het klarinettrio sprak ze haar eigen stem zonder zich op de voor grond te dringen In het pianokwartet op. 26 leidt ze dans, krachtig of vertederd. De triolenstructuur van het aanvangs- thema blijft in je hoofd zitten en je zingt het dag en nacht tot je het kwijt raakt en op zoek gaat naar de plaatopname In de donkere cantilene van het adagio uit zich Br'ahm's neiging tot melancholie, het scherzando is een hartstochtelijke canon Voeren Faience Gevelsteen Tapijten Toonzalen: Biezenstraat 55 9540 Burst (Erpe-Mere) Tel. 053/62 31 82 Open alle dagen van 8u 30 tot 19 uur zaterdag van 9 tot 12 uur zondag op afspraak. Eigen plaatsingsdienst. Bethunciaan 45 Gentsestraat 70, AALST Tel. 053/21 47 26 Rijke keuze aan antieke en landelijke meubels in eik, olm, fruithout en alle soorten den: o.a. vitrine-, boeken- en kleerkasten, commodes, dressoirs, tafels, stoelen en banken, bedden, enz... uw dienst elke dag van 10 tol 12 en van 14 tot 19 uur, behalve op zondag.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16