Festival (3)Pro Musica Köln, alle verwachtingen ingelost umn Concertnieuws DE LEEUW KUNSTPARADIJS oilBubeien i Porkiespijn Joseph Van Canegem en zoon p.v.b.a. ■I DENDERLEEUW krijgt een totaal nieuw uitzicht Onze meubelafdeling wordt tijdelijk gesloten want... Wij starten op 10 oktober met grootse ver bouwingswerken. AURORA, DOMINANTA, LATTOFLEX, JORI, SVEDEX, Z, ZURICH... en al de andere meubelen zullen in de weg staan om te kunnen werken, daardoor zijn er nu KOOPJES te doen. Kom vandaag nog kijken en... breng deze advertentie mee. De keukenafdeling blijft open. open alle dagen van 10 tot 20 u. ook zaterdag en zondag tot 18 u. Steenweg Aalst-Ninove 6 9470 Denderleeuw Tel. 053/66 86 45 16 Nieuwe Gazet van Aalst 7 oktober 1983 4 Wie - zoals Pro Musica Köln - als programma een soort kriterium over de bergketens der vokale koorwerken aanbiedt, stelt zich meteen ook bloot aan een reeks voor de handliggende moeilijkhe den. Er is de voortdurende vergelijking met de specialisten van die ene komponist of die ene periode, en er is ook de uiteindelijke vraag waarin zij'eigenlijk thuis zijn. Een nieuwe klank, een nieuw geluid; dat hebben we niet gehoord. Er was wel een unieke primeur te zieneen starend koor, kompleet met over de schouder loerende dirigent, die geduldig wachtend als de H. Geest op Pinksterzaterdag na de pauze vier volle minuten staat te surplassen tot de laatste zijbeukwandelganger zijn moeë leden weer neergevlijd heeft. Nog een kokarde op de culturele klepmuts van de stad. Van Obrecht tot Mozart300 jaar aan een Speedy Gonzalestempo. De intredemotetten van Obrecht laten qua klankkleur, qua interpretatie, qua tekstbenadering een goede avond verwachten. De nog koele stemmen hangen als losse draadvo geltjes over het doorkijkpalet van een abstractmooie Obrechtharmonie. Maar hoe komt iemand erbij om een a- capellawerk te laten begeleiden door violen die de schoonheid van de sopraanlijn opeten en door een con trabas die de basstemmen omver- bromt. Merkwaardig genoeg zitten die violen ook de eerste twee Monteverdi madri galen in te strijken, en als we het meest verwachte werk van de avond, Hor ché I ciel e la terra aanraken, krij gen we het beeld van de net-niet-kam- pioen. Die partituur, dat gloeiend stukje schilderij, die barokke steekvlam waarbij de komponist 16 lange malen nachtrust laten sidderen (het lijkt wel een spreekkoor), om dan ineens een krankzinnige liefdesgek los te laten, die aan alles twijfelt behalve aan zijn talent om die vertwijfeling met het grootste brio te verkopen, een man voor wie geen pilaar dik genoeg kan zijn om er met de kop tegen te bonken tot de vonken in de ogen van zijn liefste liefste spetteren, daar moet je niet ontroerd, maar verbijsterd onder danig, gefascineerd, gekomplexeerd, verpletterend en verschroeid naar kij ken. De held die Pro Musica op~fTertoneel voert is keurig, heel netjes, af en toe uit de sloffen schietend die wordt misschien gek van honger, maar nooit van liefde, die slaapt deze nacht zo gerust als het water uit een leeg aqua rium. Monteverdi-on-the-rocks Purcell wordt pijnlijk een onverstaan- Het festival van Vlaanderen is pas de deur uit of andere interessante initiatie ven kloppen al aan. «Jeugd en Muziek» programmeert voor maandag 17 oktober in de feestzaal van het stadhuis het Aerts-baskwartet. De contrabas is ons alleen bekend als steun voor zijn vrienden, als aangever van het ritme. Maurice Aerts vond de contrabas ongewaardeerd en stelde zich als doel zijn mogelijkheden als solo-instrument te exploiteren. Zo komt het dat de stem van de contrabas humoristisch melancho lisch en dramatisch kan spreken. In november komen «Les Enemis Con- fus», laureaten van het internationaal muziekgebeuren in Brugge te gast op het festival van Vlaanderen '83. pluizers naar bestofte archiefstukken Marcel Ke tels (blokfluit en traverso), Patrick Lau- reys (blokfluit). Philippe Malfeyt (fluit en teorbe) en Guy Penson (clavecimbel) brengen ons het resultaat van hun mon nikenwerk. Goed nieuws ook voor de liefhebbers van de middagconcerten op woensdag, waar kwaliteit uiterst democratische prijzen en non-conformisme primeren. Herman Streulens voorzitter en bezieler van de middagconcerten, plant voor Aalst vijf concerten Wie in deze tijd nog aan de culturele weg timmert, verdient waardering, het best te vertalen in een politiek van aanwezig heid. W D B. bare tekst (een continu-gebrek), een inzet waarbij er een vast tapijt van ste ken op het podium ligt, en in de instru mentale fantasia's een tweede viool, die ontstemd op een drafje naar de maat probeert te hollen. Nee jongens, laat die man, geef Purcell maar aan de Engelsen. Bach rukt de vlag dan weer opwaarts Christ lag im Todesbanden is geen cantate die je vlug uit het vuistje eet. De dialoogpassages klinken nogal marciaal (de tenoren worden moe) en ook hier heeft de bezetting die Bach voorschrijft zware invaliditeitsubsidie gekregen (4 instrumenten te weinig), maar het slotkoraal wordt wel een pareltje. Met dé meezinger van Mozart (o gij geniale grandioze grapjas het motet Mater Dei sluit het officiële Festival. En dan gaat dezelfde Mozart nog twee keer als bisser de clinch in. En dan denk ik, wil de echte Mozart- kenner nu rechtstaan. En dan staat ineens de hele kerk recht (FC) Het laatste concert van het Festival van Vlaanderen te Aalst werd uitgevoerd in de St.-Martinuskerk door Pro Musica Köln. Zij brachten werk van Obrecht. Purcell. Monteverdi Bach. Mozart. De leiding had Johannes Homberg. Waar kernwapens er een cijfertje bij krijgen naarmate ze krachtiger worden (Pershing II, SS-20), geldt voor een film a.h.w. het omge keerde: slappe soepjes die Rocky III, Jaws II en Superman III. Wie (ook in Aalst) de massale stormloop naar «Porky's» langs zich zag passe ren, hoorde voor de makers ervan reeds een kassabelletje rinkelen. En ja hoor, hij is er: «Porky's II». Misschien ware een bespreking van «Leopold III» wel leerzamer, maar ja... De film kreeg als ondertitel «The next day» mee, en dat moet dan slaan op het begin van d eel II: «The morning after» van de nacht waarin lapszwans PeeWee Wendy Williams heeft ge neukt (excuseer met de uitdrukking in uw eerbare gazet, maar 'k probeer me zoveel mogelijk in de stijl van de film in te leven). Zijn «groeikaart» waarop hij per ochtend zijn «staande ovaties» optekende, heeft hij dus voortaan niet meer nodig om zich «man» te voelen. Voeren Faience Gevelsteen Tapijten ToonzalenBiezenstraat 55 9540 Burst (Erpe-Mere) Tel. 053/62 31 82 Open alle dagen van 8u.30 tot 19 uur zaterdag van 9 tot 12 uur zondag op afspraak. Eigen plaatsingsdienst. k\V\\^\VA\V Clentseslraat 155, Aalst Mechelsestraat 52, Vilvoorde 5 1 ttoti mmiminm DOORLOPENDE TENTOONSTELLING van schilderijen, etsen, litu> R. Bckaert. N. Verheyden, J. Verulpen, M. Mellebaut, Bévort, Brouwer... e.a. Alle inlijstingen op maat; ook aluminium. hi, i4a Tel. 053/21 19 21 Tel. 02/251 81 66 Daarmee weet de kijker meteen welk vlees hij in de kuip heeft in de veron derstelling dat hij deel I nog niét zag, tenminste. Verdere avonturen van PeeWee en zijn klasgenootjes spelen zich af rond een Shakespeare-toneelstuk dat door de plaatselijke priester en door de Klu- Klux-Clan als obsceen of niet ras zuiver wordt gebrandmerkt (er speelt een indiaan in mee). De scenaristen proberen dan zowel de politieke kor- ruptie, de godsdienstige extremen en de racisten een veeg uit de vpan te geven op een moraliserende en tege lijkertijd platvloerse wijze. Er wordt gegierd om met kunstkots opgevulde plastiektieten, besnijdenissen, dub belzinnige Bijbelteksten, reuze condooms (wat zal André Doorns hier van zeggen en zelfbevredigende kikkers... Erg origineel, ongelooflijk, alleen vonden we die mopjes in onze puberteit wel nog creatief zelf uit. Nu de jeugd ze zomaar opgelepeld (opge- tepeld krijgt, protesteren zij hevig Echt leuk is dat onbenullig stuk pelli- culle dus nooit, en «eigenlijk verve lend» is nu ook niet het woord om zo n schoolklucht te situeren. Toch zal alweer een massa van Aalsterse pubers en puberachtig nieuwsgierige volwassenen de weg naar deze tijd verspilling kiezen, en ze misschien nog welbesteed vinden ook. We hopen oprecht dat u er niet bij bent. Voor één keer dus geen positieve keuzekies niet voor Porky 's. Want er is toch één gelijkenis met kernwa pens de onzinnige waanzin van het bestaan ervan... Filmprogrammatie Antrakt: «Irezumi» (Takabayashi, 1982): zeer recent tatoyage-epos uit Japan. Haalde nooit de Aalsterse commer ciële zalen, zo. 9 oktober, 20u.30, Stads schouwburg, Vredeplein. KFL«Movie Movie» (S. Donen, 1978), ma. 10 oktober, 20u.15, Palace. FEESTPALEIS 1. «High road to China» (KT): avonturenfilm als zwakke poging om «Raiders of the last are» even na te doen, met Tom Selleck (beter bekend als «Magnum»), 2. «Bad Boys» (KNT): zware jongens in de gevangeniswereld. Als ze in bad moe ten, batteren ze er op los. 3. «Furyo» (KT): erg goeie film over de konfrontaties tussen Oosterse en Westerse kuituur in een krijgsgevan genenkamp. Met David Bowie, Ryui- chi Sakamoto en Tom Conti. Aanra der. PALACE: 1. «Porky's II» (KT) zie bespreking. 2. «De lift» (KNT): in première. De zenu wen zouden je ook wel eens op en neer kunnen gieren (zoals de hoof drol) in je keel, bij het zien van deze Nederlandse thriller over een moor dende lift, o.a. met Willeke van Ammel- rooy. 3. «An officer and a gentleman» (KT): goeie ontspanningsfilm van Taylor Hack- ford, voor ruim publiek. Met Richard Gere en Louis Goset (oscar beste bij rol). 4. «Superman III» (KT): supergezwan rond een computer 'n Flauwe James Bond voor kinderen, als die dan wel wat tegen griezelige scenes kunnen Wat ons betreft een superflop Jeugd en Muziek Afdeling Aalst gaf in Netwerk hun eerste concert. Het Houtbla zerskwintet van het Conservatorium van Brussel bracht werk van Danzi, Farkas, Milhaud en Ibert. (gi) ^ZEWEEKIN RESERVATIE 9 -17 uur NETWERK de ridderstraat 28, 9300 aalst tel. 053-78.89.81 Theatertrip Netwerk-BKT Tot 23 oktober loopt in de Brusselse Brigittinekerk de theaterproductie «BEKEN DE GEZICHTEN, GEMENGDE GEVOELENS» van Duitslands meest besproken toneelauteur Botho STRAUSS, door het BKT. Deze creatie door het BKT kreeg alom gunstige perskritieken. Aangezien dit stuk enkel in de Brigittinekerk wordt gespeeld, en ook Netwerk dit zeer de moeite vindt, organiseren wij op VRIJDAG 14 OKTOBER een THEATERTRIP. Mensen die interesse hebben om mee te gaan gelieve zo vlug mogelijk het Netwerksecretariaat te verwittigen. Netwerk zorgt dan ook voor vervoer (bij voldoende interesse bus. ofwel kosten- delend met eigen wagens) en voor reservatie. Samenkomst vrijdag 14 oktober te 19.30 u aan Netwerk (voorstelling te 20.30 u.) Terug 24 uur m y V a ff I 4BA a ■hHmhHhhhi, Wij zitten op hete kolen de plannen zijn klaar

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16