Geprezen vakmanschap...
niet prijzig I
De dans van het marmer
NetwerK
SCHEIRLINCK
JOS
I De Nieuwe MadelonJ
8 Nieuwe Gazet van Aalst 14 oktober 1983
De tijd dat begrippen als winkeldekor en etalage, woonkultuur, etc..., nog puur
«stedelijk» klonken is reeds lang voorbij. Wie de te Herdersem (Broekstraat 77)
gevestigde Jos Scheirlinckx al in huis baalde om keuken of winkel in te ricbten;
om open baard of sierschouw te ontwerpen èn te metsen of om een oude par
ketvloer te herstellen, weet dat de échte vakmannen soms ver te zoeken zijn...
Aalstenaars kunnen er rustig een ommetje langs Herdersem voor maken
Winkel- en plaatsingswerk
In de toonzaal van de verzorgde win
kel, net rechtover de woonst van Jos,
heeft men in 1 oogopslag alles waar
voor men bij'Scheirlinckx terecht kan.
En dat is heel wat.
Op zoek naar een geschikte vloerbe
kleding Geen noodfaience, vloe
ren, tapijt, legklaar en traditioneel par
ket, stijl of modern, U kiest maar
Wie nu al droomt om deze winter knus
bij de haard te zitten, maar er nog
geen heeft, is aan het goede adres.
Jos Scheirlinckx die overigens kur-
sus binnenhuisinrichting liep aan St.-
Lucas te Gent ontwerpt zelf schouw
en haard, precies zoals U het wou
Ook bij de keukeninrichtingen zijn de
mogelijkheden schier onbeperkt:
zowel in massief eik als in kunststof
zorgt men voor ontwerp, uitvoering en
plaatsing De klant kiest, indien hij dat
wenst, zijn voorkeurmerk en -type van
keukenapparatuur. We vergeten even
min het ruime gamma badkamermeu
bels te vermelden en als men «en pas
sant» een rolletje behang of wat verf
wil meepikken, ook dat kan, en wel
van maandag tot vrijdag8 tot 20
u. en op
zaterdag 8 tot 18 u
Vele enthousiaste klanten waarderen
Jos Scheirlinckx echter niet in de
eerste plaats om zijn uitgebreid winke
laanbod, dan wel omwille van één of
ander perfekt uitgevoerd verbou-
wings- of inrichtingswerk bij hen
thuis.
Op vraag geeft Jos trouwens graag
enkele adressen van particulieren,
winkels en café's uit het Aalsterse,
waar hij reeds aan de slag was. Met
sukses zoals men U ongetwijfeld zal
beamen.
Waarom Jos Scheirlinck het goed
doet Het feit dat hij zelf ontwerpen
klaarmaakt, inspelend op de wensen
van de klant, is zeker een belangrijke
faktor. Het tekentalent van deze vak
man laat daarenboven toe de op
drachtgever een uitgewerkte perspek-
tieftekening te bezorgen (van een
open haard, etalage, bijv.)
«Vakmanschap is meesterschap,
maar is ook onbetaalbaar geworden»,
zegt U? Niet noodzakelijk: Jos
Scheirlinckx klaart alle klussen (voor
lopig) nog op z'n eentje en kan op die
manier gerust met anderen konkurre-
ren. Niet overtuigd Vraag gratis
advies en/of een vrijblijvende prijs-
offerte, of nog beter: kom een keertje
naar de Broekstraat.
Tot 11 november loopt er trouwens
een mooie tombola waarbij o.m. een
eiken aanbouwkeuken wordt wegge
schonken. Maar later meer hierover.
NGvA
Publi-reportage
Broekstraat 77
9381 HERDERSEM-
AALST
s 053/77 98 41
«De hedendaagse Europese beeldhouwkunst is gekenmerkt door een zoeken en heront
dekken van het objekt in de ruimte en de ruimte binnen dat objekt.
Niet zozeer de figuratie op zichzelf is primordiaal (het naar het leven «gefotografeerde»
beeld) maar wel de intrinsieke geladenheid en maatschappelijke boodschap waarmee de
kunstenaar zich kenbaar wil maken.
De belangrijkste vertegenwoordiger van de vernieuwde marmerskulptuur in Vlaanderen is
ongetwijfeld DIRK DE MIDDELEER.
Op enkele jaren tijd heeft deze begaafde beeldhouwer zich op een hoogte weten te plaatsen
waar wij Koenraad, Monteyne, Minnebo, Baeteman, Bonduel, Holmensen De Bruyn, tegen
komen.
Zijn vormentaal is dermate verschillend en totaal afwijkend van wat wij gewoon zijn te zien.
dat hij een echt «buitenbeen» is in de hedendaagse beeldhouwkunst».
Trillend verlangen
DIRK DE MIDDELEER werd geboren te
Zottegem op 25 maart 1954. Hij kreeg
zijn eerste vorming beeldhouwen aan de
Stedelijke Academie voor Schone Kun
sten te Aalst en ging zich achteraf verder
bekwamen te Carrara in Italië
Het is vooral daar dat hij heel wat van zijn
huidig vakmanschap zal opsteken.
Na een reeks individuele en groepsten
toonstellingen in Belgie Frankrijk Italië
en Portugal stelt hij zijn werk tentoon in
de Belfortzaal te Aalst en dit nog tot 16
oktober 1983
Rudy Saeys gaf een boeiende inleiding
en Schepen van Cultuur mevrouw Chris
Lievens-Borms opende stijlvol deze
unieke tentoonstelling
Op zoek naar beweging
Beeldende kunstenaars hebben steeds
naar «beweging en aktie» gezocht. Re^
kening houdende met hun onderschei
dene materialen, vanaf de zachte klei tot
het harde marmer en het te smeden of te
smelten ijzer, blijft de beweging in het
beeld, steeds een uitdaging
Na de wapperende draperingen van de
Barok-beeldhouwkunst keren de beeld
houwers zich af van deze overladenheid
en gaan eenvoudiger en strakker wer
ken. Een verkilling treedt op. De beeld
houwkunst wordt te veel beheerst door
het weergeven van de werkelijkheid, i.e.
buste en torso
In de tweede helft van de 19e eeuw staat
de Fransman Auguste Rodin (1840-
1917) op een eenzame hoogte Om hem
heen daalt de beeldhouwkunst tot een
ongekend laag peil
Rodin lanceert de stelregel -<De beeld
houwkunst is de kunst van het gat en de
brok».
Minder bekend, maar in het licht van de
huidige beeldhouwkunst uiterst aktueel,
was de beeldhouwer Adolf von Hilde-
brand (1847-1921) die beweerde dat
«beeldhouwen vormen verenigen is tot
reliëfeffekten» Zijn uitspraak, nu onge
veer 100 jaar geleden zou zo uit de mond
van onze hedendaagse beeldhouwers
kunnen komen «Zolang als het voor
naamste effekt van een skulptuur niets an
ders is dan zijn realiteit, als vast lichaam, is
het als kunstwerk onvolmaakt».
In 1913 kreëert Umberto Bocciom zijn
beroemd beeld «Gespierde dynamiek of.
Unieke vormen van continuïteit in de
ruimte».
Het zal een skulptuur blijven die later heel
wat beeldhouwers bewegingsbewust zal
maken
Na de jaren dertig ondergaat de gehele
beeldhouwwereld de invloed van Henri
Moore.
De huidige moderne beeldhouwkunst
zou misschien met denkbaar zijn zonder
Moore die eigenlijk een synthese is van
vele stromingen.
Van Brancusi leerde hij het materiaal zelf
het karakter te laten bepalen van het
werk: technieken van Archipenko en Ga-
bo droeg hij over op anderen; Michelan
gelo was van fundamentele invloed
evenals de oude Griekse beeldhouw
kunst en beeldsni|werken van Pre-Co-
lumbiaans Mexico.
Na 1940 zullen het weer twee Fransen
zijn die nog steeds onze huidige genera
tie beeldhouwers blijven beïnvloeden
m n. Germaine Richier en César
De vijftiger- en zestiger jaren worden ge
kenmerkt door een zoeken en tasten
naar nieuwe vormen met nieuwe materi
alen
Het konstruktivisme en de non-figuratie-
ve kunst moeten langzaam baan ruimen
voor de herinvoering van de menselijke
figuur de tekenkunst wordt in ere her
steld en klassieke materialen als marmer
en edele metalen worden weer afgetast
op hun intrinsieke artistieke en kreatieve
waarde wi| schreven de tweede helft
van onze eeuw
In 1964 onthouden wij de belangrijke ten
toonstelling in Gent -Figuratie en defigu-
ratie - De menseli|ke figuur sedert Pi
casso-
DIRK DE MlDDFl EER is dan 10 iaar
Het is in de woelige kunst-ti|d van oe
jaren '70 dat hi| als student aan de Aca
demie voor Schone Kunsten te Aalst zijn
eerste beelden maakt en tevens zijn late
re werken embryonaal in zijn geest ge
boren worden
Zijn geliefkoosde materiaal is het mar
mer. een materie die hem intrigeert door
de eigen geest van de natuur, door de
soms grillige textuur en de inhoudelijke
kontradiktie van vloeiende hardheid.
Herkenbare relaties van elan dans. vaart
en ritme hebben wij reeds hoger aange
duid bij Bocciom en Moore
Ook DIRK DE MIDDELEER benadert
zijn marmerblokken met gereserveerd
heid met respekt voor de identiteit van
het materiaal waaruit hij als het ware, na
afbraak en goedkeuring van de materie
beelden laat ontstaan
Brancusi zei eens «Uw hand denkt en
volgt de gedachte van het materiaal»
Deze uitspraak is volledig toepasselijk op
het werk en de artistieke zienswijze van
DIRK DE MIDDELEER.
Zonder «de gedachte van het materiaal»
te respekteren zou hij geen eigen skulp-
turen uit de steen weten los te rukken
De tijdloze mens
De zwaartekracht uitdagend geeft DIRK
DE MIDDELEER zijn beelden een rit
mische spankracht zij staan klaar tot
springen, zij schijnen te vallen of te zwe
ven. zij staan gereed voor de aanval
(zoals «Het trillend verlangen» of vereni
gen zich in een verstarde dans (Menuet)
Daartegenover staat dan weer de inner
lijke en bijna gelaten rust van bepaalde
figuren (De goede moordenaar)
DIRK DE MIDDELEER is een bouwer
een ontwerper van universele mensen in
marmer, mensen zonder aangezichten
spraakloze mensen, mensen zonder
ogen, tijdeloze mensen
Dit tijdloze vinden wi| terug bij groot
meesters als Henri Moore, mensen die in
hun naaktheid geen andere pretentie
hebben dan mens te zijn
DIRK DE MIDDELEER zet echter zijn fi
guren in beweging de innerlijke span
ning is voelbaar het elan van de sprong
in de lucht is aanwezig en de kulminatie
van de dans en het spel duwen ons met
de neus op de werkelijkheid «Wie bent
U, kijkende mens Een produkt der we
tenschap. de denker de geldwolf, de
machtswellusteling, de moordenaar of
de ontwapende onschuld
Deze boeiende kunstenaar toont ons wie
wij naast de Horna Sapiens zijn de spe
lende mens. de ludieke mens. de Homo
Ludens
Het is de grote artistieke kracht van DIRK
DE MIDDELEER dat hij zijn marmer-
skulpturpn laat «bewegen»
Net zoals de hoger geciteerde, beroem
de beeldhouwers zit ook DIRK DE MID
DELEER op een eenzame hoogte
Ruim tachtig jaar na de uitspraak van
Bergson in 1901 benadert deze immi
nente beeldhouwer de grondgedachte
van de beeldhouwkunst van onze eeuw
«Wij moeten er ons aan wennen het dui
delijkste en eenvoudigste in beweging te
zien. omdat rust slechts de uiterste grens
van de vertraagde'beweging is. mis
schien slechts de ideale grens, die in de
natuur nooit gerealiseerd wordt»
AtelierGentsesteenweg 44 9410 Erpe-
Mere
Norbert De Winne
DEZE WEEK IN 1
RESERVATIE 9 -17 uur
de ridderstraat 28. 9300 aalst - tel. 053-78.89.81
Aperitiefconcerten start van de tweede reeks.
Ze zijn er weer, de onvolprezen aperitiefconcerten dank zij de medewerking van
de A.S.L.K. Zondag 16 oktober moet U weer vroeger uit bed om te 11 u. Kristiaan
Van Ingelgem aan het werk te zien op clavecimbel. Hij zal achttiende- en negen
tiende eeuwse muziek brengen, naast eigen werk. Beroemd als hij is voor zijn
improvisaties laat hij ook hier de gelegenheid niet voorbij gaan om een bepaald
volkslied op voorstel van het publiek te kiezen, uit te diepen en te verwerken in een
improvisatie Ook in «klassieke muziek» mag en kan men vrij zijn Zondag
16 oktober, 11 u inkom leden 50 fr., niet-leden 60 fr., kinderen 12 j.
30 fr kinderopvang gratis
P GROTE MARKT 25
AALST
21 11 48
Vrijdag 21 oktober om 12 30 u studentenklub Moeder Technica - HRITO
studentendoop.
Zondag 22 oktober om 15 uurViering 100 jarige Clementine Baeyens.