DRIE SPECIALE KADETT-SERIES MET EEN MASSA GRATIS ACCESSOIRES... BIJ VAN DER HAEGEN NATUURLIJK Nightcap: gezond en degelijk brouwsel Jazzmikrobe dodelijk Het gonst in Aalst van klassieke muziek MEESTERKLEERMAKER 9440 EREMBOOEGEM Van Der Haegen 10 Nieuwe Gazet van Aalst 21 oktober 1983 Alles in voorraad kleine en extra-grote maten Geraardsbergse steenweg 154 TERJODEN AALST TEL 053 70 29 38 De Kadett is op zich al een onklopbare auto voor z n prijs. En vandaag stel ik u drie speciale series voor die hem helemaal onweerstaanbaar maken De Kadett Belux 3deurs. 1 2 S. Voor meer dan 10.000 fr gratis meeruitrusting. Promotieprijs 192 500 fr. 25 BTW) de Kadett Special Diesel. 3 en 5deurs. kompleet met kwartsklok, metaallak. luxezetels enz. meer dan 10.000 fr. goedkoper de Kadett «J». 600 unieke. 3 deurs 12 S. superkompleet uitgeruste eksemplaren. Van luxe- stuur tot elegante striping. Voor meer dan 11 000 fr gratis uitrusting. U verkiest een Ascona 9 De Ascona Sport met voor 18.750 fr. gratis sportuitrusting zal u zeker bekoren 1 Afspraak met al dat moois in onze showroom, maar wacht met te lang. want deze series zijn BT7R0UWBARI VOORUITGANG beperkt OFFICIEEL OPEL DEALER Kareelstraat 2/4 9300 Aalst 053/21.60.11-12-13 In jeugdklub Kreja konden de «new art»-liefhebbers vorige zaterdag terecht voor een goedgevuld programma. Na het optreden van Confusion uit Diksmuide (foto boven), een jonge groep die al veel voorprogramma 's van bekende formaties heeft verzorgd, kwam het Aal- sterse kwartet Night Cap aan de beurt, met Gene Van den Ostende (gitaar), ex- studiomuzikant en producer. Gerrit Caudron (bas). Mon Janseghers (drums) en Dirk De Troyer (zang. gitaar). Onlangs brachten zij hun eerste single op de marktFeel the pain, en de tweede ligt al op de perstafels met Long is the night en Faith. De plaat komt eind november uit. een gelegenheid voor de liefhebbers om deze no-wave te leren of ze beter te leren kennen. (JC) In de reeks koncerten van de Crazy Bol Jazz Club was het vorige vrijdag de beurt aan de «Superior Dance Band», een zevenmansformatie die vooral een wat meer biues-getinte Jazz bracht. Zonder echt uit de band te springen konden ze de uitgelezen jazz-liefhebbers toch weer een genietbare avond brengen. Vooral de populaire en aangevraagde «snellere» nummers werden echt geapprecieerd. Het ensemble miste wel wat de spirit van de «Creole Memories Jazz Band» van de vorige maand, maar de grimassen en het fel- gewaai deerde zangwerk van de drum mer alleen al, waren de verplaatsing echt wel waard. Jammer voor de orga nisatoren dat de publieke belangstel ling wat aan de lage kant lag. maar daar zaten de vrijdagavond (i.p.v. zaterdag) en het te laat binnen komen van de toegangskaarten wellicht voor veel tussen In afwachting van de grote massa, gaat Crazy Bol gewoon door. Ook met-ingewijden kunnen zich door het opzwepende ritme laten meeslepen naar hogere jazz-sferen en eenmaal gebeten door de mikrobe kan je gewoon niet meer «afkicken». Wel licht staken de afwezige jazz-kenners «stoned» in bed. Jazzy-Jonas Vorige zaterdag was Nightcap te gast in Kreja. Het werd een gezellig en vlot optreden, waarbij de verwachtingen van én het weinig talrijke publiek en de groep zelf volledig werden ingelost. Tegen eind '83 of zelfs vroeger zal de nieuwe single verkrijgbaar zijn, maar werd nu reeds even ten gehore gebracht. Nightcap heeft zijn eigen stijl gevonden en weet deze op een gepaste manier aan de man te brengen. Overtuig je er eerst van dat Nightcap zich terecht de vrijheid toeeigent om «cap» met en p en geen b te schrijven. Vanuit educatief oogpunt beschouwd, heb je als trouwe abonnee recht op een passende verklaring het gaat in dit geval geenszins om een taxi cab), wel om een slaapmutsje, in de figuurlijke zin van het woord welis waar Het ontstaan van Nightcap wordt- gekenmerkt door een. voor veel groe pen trouwens, klassiek verloop. Voor eerst was er Jam Gang, een naam die bij u waarschijnlijk geen enthousiaste reakties losweekt En zoals het mees tal hoort voor een beginnende groep die zichzelf respekteert, stonden een paar leden er al gauw op voortijdig af te haken, om de paden van de twijfel achtige roem elders te banen, en de rest van de band aldus voor proble men te plaatsen Geen nood echter Dirk De Troyer, die voordien de vocalen verzorgde, zou het nuttige aan het aangename kno pen en zich naast de zang verder be kwamen in het gitaarspel, terwijl Gerrit Caudron zou volharden in het produ ceren van stevige basklanken. Mon Jansegers kwam af en toe eens langs om als drummer te fungeren en na verloop van tijd, juist, je raadt het al, voelt hij zich geroepen om full-time de groep van het gepaste ritme te voor zien. Gene Van Den Ostende komt als laatste de groep vervoegen. Van deze Antwerpse ex-studiomuzikant onthou den wij vooral de in 1980 uitgebrachte single «Fight», die toendertijd in de mobiele studio van J M Aerts werd ingeblikt en op FM-Bruxel (herinner je je nog een graag gedraaid nummer was. Na 2 jaar op non-aktief te hebben gestaan, zocht Gene opnieuw muzi kale aansluiting bij Antwerpse bands maar zoals de wegen van de muziek (soms) ondoorgrondelijk zijn, vond hij pas echt zijn gading in Aalst bij Night cap, waar hij ook voor de meeste num mers tekent Nightcap muzikaal Nightcap gaat er prat op no-wave te spelen, waarbij zij de nadruk volmon dig op «weef» plaatsen; de muziek wordt aldus opgevat als het kreeéren en aan elkaar weven van klanken en andere begrippen die zo een eigen be staan gaan leiden Alleszins een posi tieve en originele benadering van muziek, daar waar anderen hopeloos verloren lopen in strekkingen en wen dingen als cold-, soft-, new-wave en noem maar op. Muziek is nu eenmaal muziekü en een gezochte terminologie om dat basisgegeven te omschrijven werkt in sommige gevallen eerder belemmerend dan bevestigend Maar hoe klinkt dit alles op plaat «Feel the pain», de A-zijde van hun eerste single, is een vlot, toegankelijk nummer dat gekenmerkt wordt door vloeiend en vakkundig gitaarspel maar verder zonder hoogten of laagten op 45-toeren draait. Er straalt wel enig gevoel uit, grotendeels aangebracht door het aparte stemgeluid. Het opzet telijk effen houden van de sound komt het nummer allesbehalve ten goede. «Unicellular Nits» (wat zoveel betekent als" «eenslachtige. miezerige kerelt jes», «nit» kan op zichzelf ook door gaan voor luizenei) brengt het er als B- zijde veel beter van af, geeft duidelijk meer de mogelijkheden van de groep weer Een ietwat brutaal en strak gehouden ritme werkt een dreigende, onheilspellende sfeer in de hand. Gril lige gitaarriffs leiden naar een soort klimax, die plots afgebroken wordt Kortom, een energiek en pakkend nummer. Kreja Vorige zaterdag gaf Nightcap een goeie act weer, voor een beperkt en grotendeels eigen publiek. Live beta- pelen gitaar, bas en drum het geluid, dus zonder synthesizer En dit is bepalend voor de songs, die krachtig gespeeld en zonder kompromissen naar voor gebracht worden. De groep speelde we! bewust maar gaf weinig blijk van begeestering. Dit feit kan zowel in het voordeel als in het nadeel van de groep pleiten doch afgewerkte muziek overstijgt zichzelf pas als er ziel in zit. Van Nightcap mag je gerust zeggen dat het een gedeponeerd merk is, dat het vertrouwen van de konsument waard is. PBB De tijd dat klassieke muziek domein was van een elitair clubje is definitief voorbij. De prijzen zijn voor iedereen betaalbaar, rolkraag en halsboord lopen dooreen, en het taaltje dat men er hoort klinkt ongekunsteld. Herfst en winter zijn gekruid met Brahms, Eliane Rodrigues en contrabas. Wie nu wegblijft hoeft niet te klagen dat hij geen kans kreeg. De aperitiefkoncerten in «Netwerk» zijn aan hun tweede editie toe Kris- tiaan Van Ingelgem opende de rij De andere volgen elke derde zondag van de maand te 11 u. Zondag 11 decem ber vormt hierop een uitzondering En op 1 januari komt een avondvullend programma met het koor Kalliope en het blazerskwintet Limbra. De middagkoncerten zijn gestart met een Brahmskoncert door pianist Wal ter Vleminckx. Er volgen er nog viei. telkens in de hall van de Bank Brussel Lambert, telkens van 12u.30 tot 13u.20. Voor en na de concerten kan men drank en belegde broodjes kopen. De toegangsprijs (programma inbegrepen) is uiterst laag gehouden (50 fr.). «Jeugd en Muziek» kondigt voor maandag 24 oktober te 20 u in de feestzaal van het stadhuis het Aerts- baskwartet aan, een unieke kans om een instrument te horen zingen, dan sen en wenen dat overigens altijd gedoemd is om zijn kollega's te onder steunen. «Pro Arte» tenslotte programmeert voor dinsdag 25 oktober te 20u.30 in de feestzaal van het stadhuis een reci tal van Eliane Rodrigues. Voor wie het vergeten isEliane Rodrigues is het frele meisje dat laureate werd in de laatste koningin Elisabethwedstrijd. dat muziek maakte alsof ze niet in een wedstrijd zat maar in de zevende hemel zweefde en dat van Beethovens vierde pianokoncert een stukje poëzie maakte. Zij vertolkt werk van Scarlatti Beethoven, Chopin, Villa-Lobos en Brahms. W.D.B

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 10