Honest Arts Movement 1983 Alkuone terug uit Japan DE LEEUW KUNSTPARADIJS 't Soete Huijs Joseph Van Canegem en zoon p.v.b.a. Steenweg Aalst-Ninove 6 9470 Denderleeuw Tel. 053/66 86 45 DENDERLEEUW Wegens verbouwingswerken is de meubelafdeling tijdelijk gesloten. De keukenafdeling blijft open. 16 Nieuwe Gazet van Aalst 21 oktober 1983 Leo dt Bcthunclaan 45 Genlseslraat Tol uw diensi W elke dag van 10 tol 12 en van 14 lol 19 uur, behalve op zondag. Echte kunstliefhebbers zijn reeds gedurende een tiental jaar vertrouwd met H.A.M. Oorspronkelijk gedragen door vier schilders-grafici, Martin R. Baeyens, Herman Schepens, Roger Serras en Carly Van Overbeke, werd in 1972 «Honest Graphics» boven de artistieke doopvont gehouden. Vier generatiegenoten uit de geboortejaren 42-43 en alle vier gediplomeerd uit het Gentse Kunston derwijs, hadden zij de eerlijke bedoeling eveneens «eerlijke» grafiek tot het volk te brengen. Duidelijk was van meetafaan hun sociale bewogenheid en engagement. Sws N -■v\'v In 1973 werd de naam verruimd tot «Honest Graphics and Arts Move- ment». Niemand minder dan de beroemde Gentse kunstenaar Camille D'Have trad toe tot deze artistiek sterk pulserende beweging. Na een kleine 7 jaar van bezieling stierf Camille, veel te vroeg en nog in volle exploratie van zijn eigen artis tieke kunnen. De groep is enorm aktief en verwerft zich op korte termijn een aanzien in de kunstwereld van binnen- en buiten land. Talrijke tentoonstellingen van hoog waardig peil worden door hen georga niseerd grafiekmappen zien het licht en zijn nu echte vademecums van het grafisch gelaat van Vlaanderen, anno 70-80. In oktober 1973 nemen Baeyens, Schepens en Serras deel aan de Inter nationale Kunstmarkt te Düsseldorf en wordt het groepstijdschrift «Honest Graphics» gelanceerd. Spoedig wordt de titel verruimd tot «Honest Graphics and Arts Movement». De intrede van Louis Paul Boon In 1974 wordt, op initiatief van L P. Boon, de groep verruimd tot de lite raire wereld en krijgt zijn nu nog gel dende naam «Honest Arts Movements afgekort tot H.A.M.». Namen als Marc Andries, Hugo Raes, Willem M. Roggeman, Willy Verhegge en Simon Vinkenoog duiken regelma tig op Frans Vincke coördineert. Belangrijke tentoonstellingen worden georgani seerd o m in 74: Casino Blanken- berge en Deutsche Bank Siegen). Het groepstijdschrift groeit en neemt een zeer eigen wending aan. Onmisken baar draagt het een artistiek hoog staand gelaat ondermeer door de kwa litatief verzorgde literaire bijdragen en vertalingen en de zeer verzorgde hedendaagse lay-out. Dat dikwijls daarbij grafisch werk in bijlage wordt toegevoegd verhoogd zeker deze, enig in zijn soort zijnde, publikatie. In hetzelfde jaar 74 wordt besloten jaarlijks een L.P. Boon-prijs uit te rei ken aan personaliteiten uit de Vlaamse Cultuurwereld. Kregen achtereenvolgens deze, uit sluitend «hommage-prijs» Jan Burs- sens, Paul De Wispelaere, Octave Landuyt, Willem M. Roggeman, Paul Koeck, Freek Neirinck, Romain De Coninck, Kamagurka, Gal, Stefaan Van Den Brempt en Robbe De Hert. Na 1975 was de groep vooral aktief bij het tot stand komen van belangrijke kunstmanifestaties en vooral met uit gaven van grafiek als premie of in afzonderlijke mappen. De afzonderlijke tijdschriftafleverin gen worden meer en meer thematisch samengesteld. Nieuw Bloed De kunstenaarswereld betaalt soms een zeer zware tol, vooral als een reeks beroemde mensen in één en dezelfde groep elkaar vinden. Roger Serras was nog maar 36 jaar oud toen hij in 1978 tragisch om het leven kwam. 10 mei 1979 stierf L.P Boon aan zijn werktafel. Hij was 67. Camille D'Havé ging heen op 54 jaar in het jaar 1980. Nieuwe en belangwekkende krachten komen H.A.M.'s fundamenten terug verstevigen. De hedendaagse vaandeldragers op plastisch gebied zijn Martin R. Baeyens, Luc De Blok, Cyr Frimout. Achiel Hutsebaut, Herman Schepens. Schrijvers-leden zijn Freek Neirynck, Willem M. Roggeman, Willie Verhegge en Simon Vinkenoog. De H.A.M.-aktiviteiten voor 1983- 1984 zijn 3/9-2/10/83 3e Kulturele Manifestatie Watersportbaan, Gent. 14/10-6/11/83: Tentoonstelling Oud Hospitaal Aalst met Martin R. Baeyens, Luc De Blok, Achiel Hutse baut, Cyr Frimout en Herman Sche pens. 8/3-31/3/84: Rijkscentrum voor Gra fiek, F. Masereel Kasterlee. 4/5-10/6/84: «Gele Zaal», Gent, H.A.M. in het Oud Hospitaal Kollektieve tentoonstellingen zijn steeds een kluif voor «kunstkritici» (alhoewel mij dit te veel aan «kritiek» doet denken laten wij het dus maar houden bij het eenvoudige «recen sent»). Wanneer een groep kunstenaars diverse werken tentoonstelt draagt de groep minder risiko's dan de enkeling in die groep die toevallig «minder goed werk» zou brengen. Dan staat meteen het licht op groen voor de aasgieren van de kritiek om dat ene zwarte schaap het vel af te schrapen en zodoende een op zichzelf toe te jui chen initiatief als een kollektieve, in de grond te boren. De vijf van H.A.M. hebben het voor elkaar gekregen niet alleen elk mei hoogstaande werken uit te pakken, maar tevens een merkbare rode draad doorheen de ruim zestig werken te weven. Een huzarenstuk Een toeval of gewoonweg... goede kunstwer ken In het korte bestek van deze recensie is het niet mogelijk elke kunstenaar afzonderlijk met opleiding, onder scheidingen en artistieke plaatsing in onzè huidige pikturale wereld, voor te stellen. De geïnteresseerde kunstliefhebber zal wel zelf de weg vinden naar het Oud Hospitaal, (blijkbaar is deze unieke tentoonstellingsruimte nog voor velen een witte vlek op de kaart van Aalst ledereen kent toch de Grote Markt, St.-Martinuskerk, de Academie voor Schone Kunsten U, beste kuituurvriend die deze regels leest, weet dit natuurlijk wel, maar zeg het eens voort aan uw gebuur. Men kan nooit weten.). Kunst bewieroken is steeds gevaarlijk. Iemand afbreken is eveneens onzin. Wanneer een menselijke uiting werke lijk beneden alles is, negeer het, zwijg er over. Om de hoek ligt misschien interessanter werk. Het toeval wil ech ter, dat wij na de boeiende marmer- skulpturen van Dirk De Middeleir in de Belfortzaal, het werk van de vijf «grote meneeren Vlaanderen anno 1983», mogen aanschouwen in de gangen van het Oud Hospitaal. Wie dan toch zijn weg zou gevonden hebben tot, wat sommigen beweren «Vlaanderens mooiste tentoonstel lingsruimte», geef ik de raad eens stil te staan bij de zichzelf in de oneindigheid ver liezende landschappen van Martin R. Baeyens; de vitale kleureruptie van Luk De Blok; de gedeformeerde werkelijkheid van Cyr Frimout; de kosmische monografische gedichten van Achiel Hutsebaut; de desolaatheid van het «Nul-Re servaat» van Herman Schepens. Een fraaie katalogus aan krisisprijs is een aanrader (te bekomen aan de ingang). Voor verdere informatie betreffende H.A.M.: sekretariaatPaviljoenweg 52, 9110 Gent, tel. 091/28 65 95. Giro: 800-2023447-08. H.A.M.-lid wordt men door storting van 500 BF (ab. tijdschrift 9e en 10e jaargang) of 1500 BF idem abonne ment grafiek van Cyr Frimout (for maat H 64-B 90). De tentoonstelling in het Oud Hospi taal loopt nog tot 6 november 1983. Norbert DE WINNE Voeren Faience Gevelsteen Tapijten Toonzalen: Biezenstraat 55 9540 Burst (Erpe-Mere) Tel. 053/62 31 82 Open alle dagen van 8u.30 tot 19 uur zaterdag van 9 tot 12 uur zondag op afspraak. Eigen plaatsingsdienst. In Aalst keerde een tiental leden van kunstgroep Alkuone terug uit Japan. In Osaka, de tweede grootste stad na Tokyo, namen zij deel aan de openingsparade van de 21e eeuw feesten en het vierde eeuwfeest van het kasteel van Osaka. Zowat 15.000 figuranten verte genwoordigden 120 landen. Langs de 4.4 km lange Midosuji-Boule- vard hadden 1,3 miljoen toeschouwers plaats genomen voor dit grandioos en unieke schouwspel. Elk jaar, tot in 2001 zal in Osaka een dergelijke manifestatie doorgaan. Dit jaar was er eveneens een Belgische dag ingelast om ons land op toeristisch- en handelsgebied te promo ten Het is de bedoeling van Osaka de eigen industrie te propageren via een manifestatie van wereldformaat zoals en teaeliik de nadruk te leaaen op vrede en vriendschap tussen de volkeren «Breng de wereld dichter bij elkaar», was dit jaar het thema Voor de Belgische deelname werd de kunstgroep Alkuone aangeduid De groep bestaat nu 25 jaar, en bouwde zich onder de artistieke leiding van Oscar Van Malder ook een stevige reputatie op in het buitenland. De groep verleent ook zijn medewerking aan de Omme gang van Brussel Het is o m daar dat hij werd oDaemerkt door het Kommisariaat- /U, AAL5 1 Tel. 053/21 47 26 Rijke keuze aan aniieke en landelijke meubels in eik, olm, fruitlioul en alle soorten den o.a. vitrine-, boeken- en kleerkasten, commodes, dressoirs, tafels, stoelen en banken, bedden, enz... allmilmö dea keukenspecialisten toonzaal: open alle dagen van 10 tot 20 uur; ook zaterdag en zondag tot 18 uur maandag gesloten. Generaal voor Toerisme. In Osaka werd de groep trouwens aangekondigd als de «vlaggendragers van de Brusselse Om megang». Het tiental, dat uiteraard van de gelegenheid gebruik maakte om een aantal bezienswaardigheden te bezichti gen, toonde zich uiterst entoesiast over Japan een onbeschrijflijk land. Het gaat hier om Annick De Bels. Michel Roorijk Peter Vanderbeken, Tom Du Caju, Rik Mertens. Hubert De Vijlder Koenraad De Vijlder, Dirk Ockerman, en Kristiaan Becqué 3 VA\\\\VV\VA\\\\\\n TmTrnimniuminvHmt Gentsestraat 155, Aalst Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 053/21 19 21 Tel. 02/251 81 66 DOORLOPENDE TENTOONSTELLING van schilderijen, etsen, litto R. Bekaert, N. Verheyden, J. Yerulpen, M. Mellebaut Bévort, Brouwer... e.a. Alle inlijstingen op maat; ook aluminium.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16