PARIS CINQ CHEVAUX 10 Nieuwe Gazet van Aaist 30 december 1983 P.A.Acoustic Design Leuven 016/46 30 08 zang Silaar- S'faai-r 'nesizer ■stt<*e0 drut«sen Luc De Waen gitaar Werner Cleerbaut toetsenman-zanger Piet Triest drum Chris Zerr bas zang en gitaar bas toetsen gitaar drums -Nicolas l.ateste -Jan Moens Phil Coen "Peter Van Mulders Dirk Van Hoorde De huidige bezetting van Tube Screamer is een samensmelting van twee groepen die lussen 1975-1979 in Aalst aktief waren. Sinds jvoi neen de banu teeus drie demo's opgenomen, waarvan de opna men van 1982 er voor zorgden dat FM- öruxei Tube Scre&mci uimep tot ama- teurgroep van het jaar. De opnamen werden toen op 500 exem plaren gekopieerd en uitgebracht met op de keerzijde Kloot Per W (ex-Misters). Hel streefdoel van de groep momenteel is een platenkontrakt te verwerven en nog steeds beter te worden. Tube Screamer speelde reeds in het voor programma van TC-Matic in Liede- kerke. met Tears for Tears in Antwer pen, met The Employees it; Welle en op verscheidene kleinere festivals (o.a. Pal- lieterpop). De wortels \an White Light liggen in de Rock and Roll-songs \an de Velvet Underground die zij eind de jaren zeven- •;2 c '.erden in een nogal bizarre akt. N aar !a*er. is da" nog "e horen in eer/- ud.é gevruk'ureerde songs, toe gankelijke rr.el dieen en herhaling als De gr ep kende diverse bezettingen, tot ;n 1982 een eerste naamloze LP werd uit gebracht in eigen beheer. Kort daarop verliet bassist Jo Bogaert de groep om zich op eigen werk toe te leggen (solo L.P None of them are green). Toen ook pianiste Helene Corthals uit White Light stapte, werd helemaal opnieuw begonnen met drummer van het eerste uur, Luc De Rouck. In augustus '83 trok de tot trio herleide groep met producer ei) gelegenheidspia nist Raymond Van het Groenewoud de studio in, wat resulteerde in een tweede LP: "Playing in a band». De meeste songs hierop gaan over het muziek spelen zelf en wat daarbij hoort. Intussen versterkte White Light zich met gitarist Peter Bronder en diens broer Johan als bassist, dit met het oog op een stevige live act. gesteld. Ze werden geselekteerd op o.a. het Tear- dropfestival, het Meeuwenfestival, Rock '83 (finale Oost-Vlaanderen) en Lof '83. Voor '84 staat een mini-LP op stapel en tevens een uitgebreide tournee doorheen Vlaanderen, samen met White Light. Sinds mei '83 had Aalst er bij monde van Paris een nieuwe hand bij. Een jonge groep met een eigen moderne popgerichte sound. Ais süpport-act van de Kreuners ontvin gen zij hun eerste boeiende kritieken. De kracht van Paris zit hem in de muzikale overtuigingmet eenvoudige en sterke pop trekken zij een klankmuur op waar door je wel even gegrepen wordt. Momenteel heeft Paris een platenkon trakt getekend bij Star-Records (West- Duitsland) en een eerste single, geprodu- ced door George Taylor mag in de eerste maanden van 1984 verwacht worden. Ongeveer drie jaar geleden werd een begin gemaakt met een groep die later be kendheid zou verwerven als 5CV. Begin '82 stapten de jongens de studio in en namen een eerste single op. «Running through the night»/«Brixton Children» was meteen plugplaat bij zovele vrije zen ders. Kort nadien stond 5CV totaal onver wacht, volledig in de nationale belang stelling toen deze Aalsterse groep in Brussel derde werd op de Rock Rally '82. Zonder zich hals over kop in het avon tuur te storten, koos 5CV voor een lang zame en beredeneerde evolutie. In april '83 verscheen een tweede single «Problems ?»/«Worth to live» en de groep ging een uitgebreide tournee met Kuruki aan. Voor februari-maart '84 wordt geopteerd voor een mini-LP en/of maxi-single. Mei een eerste uitgave van «Buffel Froid Dinatoire» willen we, bij de aanvang van 1984 de publieke belangstelling opwekken voor de Aal sterse Muzieksceen. «Buffet Froid Dinatoire» is de algemene noemer waaronder op 7 januari 1984, in zaal «De Nieuwe Madeion», Grote Markt te Aalst, vanaf 19 u., een voorstel ling plaatsvindt van zes Aalsterse groe pen die de mogelijkheden in zich hebben om een ruimer publiek aan te spreken. De groepen spelen benefiet en de totale uitwerking van het geheel gebeurt i.s.m. de 'Nieuwe Gazet van Aalst'. Nightcap brengt op dezelfde avond de première van hun nieuwe single, «Song for a girl named Christmas/Fa te». Elke stad die zichzelf respekteert, be schikt over een aantal bands die duistere zolder- en kelderruimten, vochtige gara ges of andere obskure plaatsen van de nodige 'geluidsbeelden' voorzien. Aalst vormt daarop zeker geen uitzonde ring. Integendeel, in de loop der jaren heeft deze stad gerenommeerde groepen gehuisvest die tot het grotere (Belgische) publiek zijn weten door te dringen. De oudere generatie herinnert zich zeker nog Irish Coffee. Isopoda wist zich jaren later een stevige reputatie op te bouwen in het genre van de symfonische rock. Recenter hebben Lavvi Ebbel (ondertus sen reeds gesplit) en Cinq Chevaux (derde laureaat op Rock Rally '82) de aandacht van de muziekwereld op Aalst weten te richten. Een bijkomende 'lichting' staat onder tussen te trappelen om gemotiveerd voor het voetlicht te treden op 7 januari e.k. en hun kunnen ten gehore te brengen. White Light, Nightcap, Mensen Blaffen, Cinq Chevaux, Paris en Tube Screamer zijn een greep uit het ruime Aalsterse aanbod Mensen Blaffen, een eigen geluid in de Aalsterse sceen. De muziek is vooral opgebouwd rond gitaar en zang waarbij synthesizer en eventueel sax zorgen voor aanvulling van het geluid, drum en bas voor de stuwende en soms lot dansen aanzettende ritmes. De nummers kan men moeilijk plaatsen onder één noemer, maar er is een zekere vergelijking mogelijk met Pere Ubu, Birthday Party, Delta 5 en andere punky, funky en jazzy gerichte muziek. De teksten zijn opgebouwd uit beelden en observaties die leiden tot een kritische kijk op de maatschappij zonder daarom geëngageerd te zijn. Een hoogtepunt voor de groep was zeker het voorprogramma te kunnen verzorgen van de Virgin Prunes in Hof ter Lo in Antwerpen eind februari '83. Voor januari-februari '84 zijn er opna mes gepland voor een debuutsingle of debuutmini-LP. Nightcap is een 4-mansgroep met klas sieke bezetting, waarbij een dissonante, ritmische vitaliteit en emotionaliteit niet uit de lucht gegrepen zijn. No-Wave noemen ze zelf hun poëtisch- muzikale brouwsels en deze werden reeds in het vinyl gegroefd: «Feel the pain/Uniceilular Wite» (le single januari '83) «My guestop de kompilatie-LP «No Big Business» (november '83). Een tweede single «Song for a girl named Christmas/Fate», is net gereleased en wordt op 7 januari aan het publiek voor-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 8