E. LE COMPTE OVER RAKETTEN EN VOORUITGANG TEN KOSTE VAN... ^T*h°°ra*alst ff I Concertleven 1983 boom van goed en kwaad Vervolg van vorige week Bij ClAC gedurende het Auto Salon Zelfde voorwaarden I PEUGEOT 205 Open ook op zaterdag en zondag vanaf 225.500 (BTW inbegrepen) Nieuwe Gazet van Aalst 6 januari 1984 7 We lopen wal rond. Achter onze rug worden meteen de lichten gedoofd. Zijn we dan nog te vroeg gekomtn De gebouwen van de luxe zijn er al. De inge nieurs en wetenschapslui zijn druk bezig om hun Ariane in de lucht te krijgen. Is het een hotel voor de toekomst Van onze stuurman krijgen we méér gegevens. Voor volgende lancering, één jaar later pas voorzien, heeft het grootste reisagentschap in Suriname enkel twee kamers kunnen krijgen. Het ganse hotel is al uitverkocht aan een onnoemelijk hoge prijs, tot 10.000 fr. voor één nacht en zonder ontbijt. We liggen dit dag vroeg in bed. Verdeel den eerst wat we hadden aan koekjes en appelsienen. Zo hadden we toch iets in de maag. De volgende ochtend vroeg uit de veren en op zoek naar eten. Aan de receptie een Franse dame, gehuwd met de kok. Beide nog jonge mensen, overgekomen uit Frankrijk om hier een nieuw leven op te bouwen. De kok was te Cayenne, de hoofdplaats geboren. De dame vroeg ons uitleg over haar Engelse les, welke ze hier allen verplicht waren te volgen. Een andere dame uit Frankrijk vroeg ons collages te kopen, gemaakt van vlinders, wier vleugels licht geven bij nacht. Op rondrit in Kourou met zijn grootse plannen, ziet ge bij een schroothandelaar zowaar stukken van raketten op een hoop liggen. We zien ook een bordje 'Zoo'. Gelukkig hadden ze daar drank en dan nog Bel gisch bier. Maar geen dieren in de dieren tuin. Die komen er pas later. Ook een koloniaal een gek woord die was overgekomen uit Europa om hier het geluk en geld te zoeken. En dan doorheen de enkele dorpen ziet ge schaars de mensen om de hoek kijken. De oudsten van de oorspronkelijke bewoners hier dragen nog sierlijke, veel kleurige indianenkledij. Je moei ze niet proberen te fotograferen. Ze lopen gewoon weg. Deze mensen uit hun hutten en van hun land verdreven, zijn doodsbang voor de blanke en al zijn speciale gekleurde weer ballons, die overal enkele meters boven de grond hingen en regelmatig op en neer worden gelaten. Die avond wil de stuurman ons iets meer tonen van Frans Guyana. Hij wil het echte Kourou tonen. Het Kourou van vroeger. Hij heeft geld nodig en trekt met de bus met ons de nacht in. Ik herinner me heen en weer wiegen doorheen smalle wegels en de schimmen van bomen. Enkele bewoners zitten rondom een houtvuur. De Koelaman gaat onderhandelen. Er wordt gedisku- cieerd over de stand van de maan. Hun dansen zijn gericht volgens bepaalde regels in het stelsel van sterren, maan en zon. Het treurliedje blijft maar duren wie in Aalst een concert organi seert, dient te worden gewaarschuwd. Begraaft hij liefst zijn laatste illusie, valt hij graag in een financiële put, ziet hij met blinkende ogen zijn zaal halfleeg staan, dan zet hij Vlaamse vertolkers op zijn pro gramma en kiest hij voor authentieke kunstenaars die niet te pas en te onpas toegevingen doen aan hun publiek. Brahms lijk! wel een vogel verschrikker. En wie is zo naïef zijn eiland te ruilen voor het Arriaga- kwartet Brahms die aandacht krijgt omdat hij 150 jaar geleden werd geboren - hoe zou het bepaalde componisten vergaan indien er geen herdenkingsjaren bestonden aandacht die hij verdient omdat hij ach ter veel schaafwerk en een introverte geaardheid een melodie van hartstocht bergt. Louis Van der Paal die als een alchemist uit de registers van het nieuw orgel op Sint-Anna allerlei variaties tovert. De Glazoenov van het Arriagakwartet, geen doordeweeks melodietje, maar van een beklemmende geladenheid. De middagconcerten die met beperkte middelen zorgen voor een uurtje pure muziek, bescheiden, wars van confor misme, een vluchtheuvel tegen stress. Voor mij het hoogtepunt van 1983 Eliane Rodrigues, laureate van de Konin gin Elisabethwedstrijd, medium van Shu- man en Villa-Lobos, bijna onzichtbaar in haar freelheid, maar de muziek vangend in de juiste contouren en kleuren. Veel mooie momenten dus. En toch... Toch moet ik de goedgemeente aanspre ken. De bezige bijen van Pro Arte en de vzw Middagconcerten die begrippen als prestige en effectjagerij schuwen, zijn minder uit de muziekwereld weg te den ken dan kerken en feestzalen waar men eerder verschijnt om in de kijker te lopen dan om te luisteren. Het is bovendien godgeklaagd dat Aals- tenaars een broertje dood blijken te heb ben aan coördinatie. Gevolg is dat bepaalde maanden er zeekaim bij liggen terwijl andere gonzen van muziek. En wie er mocht aan twijfelen dat dank baarheid een uiterst zeldzaam kruidje is moet zich maar even bezinnen over de nalatigheid tegenover onze betreurde vriend Hedwig Meert die wij niet verge ten. Maar er zijn lichtpunten. Mark Dro- binskv die in de stille ruimte van het Capucijnenklooster als een Orpheus samensmelt met zijn cello en van Kodak's sonate een monument maakt. De Canadese Hélène Panneton die de lente inluidt en in Sint-Jobskapel Duphly en Bach als aperitief schenkt. W.D.B. 't Is goedkoper 1.000 fr. voor 50 nummers of 1 nummer voor 20 fr. i.p.v. 25 fr. HERNIEUW TIJDIG UW JAARABONNEMENT Na lang wachten verliet een oudere man die zich eerst had opgesloten in wat ik een soort kapel noem, een hut volledig ver in het duister, met enkel een fakkel. Hij danste krijsend en zwaaiend met vlammende stokken in de handen. Hij viel op de knieën en kronkelde zich in de aarde. De vrouwen gilden. De oudere man bestreek zijn behaarde borst met de vlammende fakkels. Dan liep hij door het vuur op de grond. Vrouwen stookten een tweede plaats aan en daar werden kinderen boven gehouden. De stuurman legde ons uit, dat deze men sen hun goden om hulp vroegen hen toch niet te straffen met alles wat de blanke man in hun heilig gebied hier kwam doen. De inlanders hadden zich wellicht niet voldoende verdedigd voor hun vaderlijke grond. Toen het vuur na lange tijd begon te doven, liepen alle bewoners van de omgeving doorheen de gloeiende sintels. Wie het niet aandierf, werd erin geduwd. Tromgeroffel begeleidde de ganse cere monie. En toen we elkaar allen de hand drukten, vooraleer te vertrekken, en dit moesten we doen, om te bewijzen dat WIJ geen kwaad van hen wilden, toen voelden we het enorme vet dat ze over hun huid hadden gestreken. Het zweet parelde de oudere danser op het voor hoofd. Terug op weg naar het hotel, daar waar de raketten klaar werden gemaakt, brandden de tientallen lichtjes net als een chemische fabriek bij nacht. Wanneer je bij de receptie een Franse dame Engels ziet leren terwijl ze de sleu tels uitzoekt, dan besef je wel dat zich hier twee uitersten hebben ontmoet. Zoals iedereen weet werd de eerste lance ring een flop. Het tuig duikelde recht de zee in. Ik stel me de paniek voor bij dezelfde dansers, die van al dit geraas en gedoe niets begrijpen. Ik denk aan de wetenschapsmensen. De vele honderden, die uitkeken naar het eerste sukses van hun onderneming. Het heeft intussen al miljarden gekost. Geld waarmee veel armoede en onrecht kon worden weggeruimd. In het hotel, nu na zovele jaren, gonst het van mensen. Er is méér eten. Méér drank. Maar het hotel is nog steeds niet volgeboekt. Lanceringen zijn hoogtepun ten, maar die mekaar nu wel dichter zul len opvolgen. Van de zeven lanceringen ging er twee mis. Een ogenblik twijfelden de geleer den dan de moerassige grond bij het ver trek van de raket het hele lanceergebouw in zijn grondvesten verplaatste. Kourou is nu op weg in de race van de miljardendans in de verovering van de ruimte. Doch, zolang er mensen in de schrale hutten, van tropische ziekten en kommer om hun verloren land zullen sterven, heeft de moderne wetenschap hier een reeks moorden op het geweten het uitroeien van eigenheden, het vernie tigen van minderheden. Een reeks men sen staan in de weg en worden gewoon verstoten en aan hun lot overgelaten. Zij die naar Cayenne trokken, hebben er de drank geleerd. Ik zag ze toen al hier en daar met harde hand vechten door de politie uit elkaar gedreven worden. Kourou, waar de maand vereerd wordt door de oorspronkelijke mensen en deze haar om bescherming smeken. Stel je voor als in het duister een Ariane met overdonderend lawaai ergens vanachter een horizon opduikt. Paniekerig zie ik de inboorlingen beven. De moderne geleer den juichen om het welslagen. En, intus sen blijft de zee en haar rivieren dit land omzomen en bespoelen, rustig, toornig, turquooisblauw, machtig en teder. En de wind streelt de palmbomen. Gaat de mensheid er op vooruit Etienne LE COMPTE ^■TOF NUMMER 5 portieren, 5 zitplaatsen. Een komfortabel nummer. Kom gerust met z'n allen Met pak en zak Er is plaats zat voor 5 Brede en volkomen vlakke koffer (slim bedacht achterophanging verzonken in de vloer), de achterbank volledig of voor de helft neerklapbaar Qua komfort, legt de 205 u in de watten. 170 topsnelheid. Een vinnig nummer. 80 DIN pk, 170 topsnelheid, van 0 tot 100km/u in 11,6 sek (205 GT) scherpe klauwen heeft de Peugeot 205. En een geslepen techniek: motor in aluminium, boven liggende nokkenas. 5-versnellingsbak, vloeiende lijnen. 3,9 liter* per 100 km. Een uniek nummer. Brussel-Nice zonder één keer te tanken De 205 (50 liter tank) heeft lak aan pomphouders Hij kan 't zich ook permit teren een CX van 0,35 en een uiterst gunstige gewicht/ vermogensverhouding Idem voor de benzine versie die met meer slokt dan zo'n profijtige 4,3 liter per 100 bij 90km/u (UTAC-normen) Inspelend op de gegevens van deze tijd, hoeft de 205 slechts een onderhoudsbeurt om de 22 500 km Qua zuinigheid is de 205 fenomenaal Bestaat m 7 uitvoeringen Met 4 verschillende motoren van 954 tot 1768cc. Telkens 6 jaar gewaarborgd tegen doorroesten 11 Peugeot 205 diesel, bij 90 km/u (UTAC-normen)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 7