VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Lübke Taal en Vrijheid met «Tot nut van 't algemeen» ...en tot genoegen van iedereen... Tel. 053/77 92 48 eSCAPINade Xantippe Deze week in NETWERK DE LEEUW KUNSTPARADIJS \sL WASAUTOMATEN ELECTRO Alle herstellingen Alle wisselstukken Zonnestraat 86, AALST <8 O wfrfSfc'» wmwmy?;u. f&gp. INTERIEURVERZORGING VA EN MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Kinderkamer in essen bast. 16 Nieuwe Gazet van Aalst 20 januari 1984 Er IS wat veranderd bij Taal en Vrijheid. Wie nog twijfels had, kan aan de hand van deze produktie de nodige bewijskracht vindende opvoe ring van «Tot nut van 't Algemeen» stijgt ver boven alles wat we de laatste jaren aangeboden kregen door deze vereniging. «Tof nut van 't algemeeneen stuk van Walter Van den Broeck in een regie van Guido Klinck. Een toneelgroep in heropbloei I? (JC) Tot vervelens toe zal ik blijven herhalen dat goed toneel brengen geen duivelskunst is; integendeeleen minimum aan talent gebonden aan de wil om goed te doen, een dynamische leiding en een totale inzet vol doen ruimschoots om resultaten te beko men die ook de meest kritisch ingestelde toeschouwer moet waarderen. Laten we dus even kritisch doen. Dit werk van Wal ter Van den Broeck ééns wel de nieuwe Louis Paul Boon genoemd heeft onte gensprekelijk tenminste één grote verdien ste de herkenbaarheid. Wat velen dan mis schien een gebrek aan subtiliteit zullen noe men, wil ik definieren als de kunst om de problematiek van onze huidige samenleving terug te schroeven tot eenvoudige, mense lijke dimensies, verstaanbaar door iedereen en herkenbaar door iedereen. De bijna volkse-philosofische benadering van de tematiek doorheen de klein-menselijkheid van de karakters en de direkte taaiaanwen ding brengt dit toneelwerk rechtstreeks op het niveau van de doorsnee toneelkijker. Zonder af te zakken naar een stompzinnige vereenvouding maar integendeel verfraaid door dat vleugeltje romantiek en poëzie eigen aan de vlaamse volksgeest, slaagt Van Den Broeck er volkomen in zijn boodschap op gevoelige manier over te dragen aan de toeschouwerde absurde, verstikkende en egoïstische regels en normen van de moderne samenleving tegenover de zuivere betrachtingen en verwachtingen van de een voudige man; droom-werkelijkheid tegen over realistische onzinnigheid. Daarom vind ik het dan ook jammer dat het ietwat lang uitgesponnen einde niet meer kaderde in het geheel. We weten niet of dit zo door de schrijver uitgewerkt werd er zijn ver moedens van niet ofwel dat dit een ongelukkige toevoeging van de regie is geweest. Wat klaar gezegd en getoond werd behoeft geen zwaartillende epiloog waarvan de symboliek slechts met enig denkwerk kan doorgrond worden; bovendien is de Cursus vormgeving De cursus vormgeving geeft een overzicht van de verschillende technieken van vormgeving te beginnen bij de zelfgemaakte affiche met stift of inkt en verf, over de fotocopie en stencil naar uiteindelijk de gedrukte vorm. De nadruk ligt op het praktische aspect, en ook de basisvormgeving wordt aangepakt. Op 11 februari wordt het algemeen vormelijk aspekt en de technische kant van een affiche besproken. Op 18 februari gaan we wat dieper in op uitnodiging, folder en tijdschrift, en op 25 februari wordt door elke deelnemer apart een eigen gekozen projekt uitgewerkt. Dus geen saaie uiteenzetting maar een praktische, onmiddellijk bruikbare uitleg BegeleiderMarc van Schandevijl. Cursusdagen 11-2, 18-2 en 25-2 van 14 tot 18 u. Cursusgeld350 fr. Inschrijvingen voor 1 februari door storting op rekeningnummer van Netwerk, nr 001-0987137-44. Org.Netwerk i.s.m. SOCAK. indirekte benadering van de problematiek bij het slot in tegenspraak met de direkte aanpak van de rest. Indien dit aan regisseur Guido Klinck te wijten is, dan is het ook de enige kritiek. Want globaal gezien moet de regie voorbeeldig genoemd worden. Pre cieze omlijsting van de karakters, sober maar efficiënt bewegingspatroon en een feilloze omzetting van de dialogen naar een vlot Aalsters dialekt getuigen bestendig van het talent van Guido. Spijtig dat ook dat typisch Guido-trekje terug te vinden was in het toch wat trage spelritme. Sneller inpikkende replieken zou het geheel meer vaart gegeven hebben en de intensiteit van de gevoelsoverdracht ten goede zijn gekomen. Eenvoudig klusje om ook dit even bij te schaven. Te meer dat de vertolkers blijkbaar over de nodige bagage beschikken om. de regie te volgen. En hier zit misschien het meest te waarderen ele ment van de vernieuwing bij Taal en Vrij heid hoe stuntelig we ooit Ghislaine Cor- nand zien worstelen hebben met onmoge lijke comedie-rolletjes, des te groter is onze waardering voor haar prestatie als vertolk ster van de niet begrijpende en niet aan vaardende vrouw van «zotte Domien». Een zeer knappe interpretatie van een volkse vrouw voor wie alles «wat te veel is». Sober en juist, intens en gevoelig. Ze krijgt de pluim alhoewel we deze evengoed aan Paul Coppens hadden kunnen geven. Alleen zijn we van Paul al zoveel gewend dat het bijna logisch is dat hij een grootse Domien creëerde. Dat we na enkele scènes erbij ver gaten dat Paul tenslotte wat jong is om de «gepensioneerde» te spelen, kan alleen maar het bewijs zijn van het natuurtalent dat hij bezit en ten volle benut om op een tergend-natuurlijke manier gestalte te geven aan de man wiens dromen van geluk ook door geen bulldozers kunnen vernietigd worden. Proficiat Paul. Een woordje van goede waardering even eens voor Pat Ongena die als zoon Hubert, de door de maatschappij gestrikte politieker en antagonist van zijn vader in denken en streven, volkomen aanvaardbaar was. Lieve Sedeyn speelde Alice, de kleindochter die door haar eigen konflikteninstelling in staat is, als enige, Domien te begrijpen en te steunen. Gevoelige actrice met vele moge lijkheden in volle ontplooiing. Alleen wat jammer dat ze gebrek heeft aan stemvo lume waardoor wat tekst verloren ging. Claudine Beeckman was zeker genietbaar als de ambitieuze, eerder domme echtge note van Hubert voor wie «het oog van de mensen» het niet haalt van de oprechtheid van haar liefde voor haar schoonvader. Verder zijn ook Odette Vossole, Hugo Van de Maele en Johnny Marcoen te vermelden voor hun geslaagde maar eerder korte ver tolking van nevenrollen. Het decor viel best meetyperend concept voor «scheef getrokken toestanden», netjes afgewerkt en funktioneel gebruikt. Meer hoeft het ook niet. Totaal beeld Ontegensprekelijk gunstig. Er is talent, er is gewerkt, het stuk is goed, de onvolmaaktheden nemen we er dan graag bij omdat de essentie waar werd gemaakt: de toeschouwer beroeren... (N.S.) «Symphonische rock in 1984 Het kon vorige week zaterdag 14 januariin de St.- Annazaal met de 5-mansbezetting van Xanthippe. Hun muziek bestaat uit sterk ge- struktureerde songs, lang uitgespannen melodieën, met grote aandacht voor de techni sche aspekten. Een voedingsbodem vormt enigszins King Grinson. Later meer infor- matje over de groep zelf. (hg-PPB) Het Interfederaal Centrum voor Amateurstoneel richt in samenwerrking met cen trum Netwerk aldaar kursussen grime, regie en belichting/geluid in. Zondag 8 januari werd de eerste les grime gegeven, zoals je uit deze grimas-foto begrijpt. De 2 andere kursussen beginnen in februari en omvatten 5 lessen van telkens 3 uur. Gentsestraal 155, Aalsl Tel. 053/21 19 21 Mechëlsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66 De grootste keus in schilderijen, etsen, litho, spiegels consoles, modern en klassiek. R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaut Demonseau, e.a. Alle inlijstingen op maat, hout, alu, enz. 80 naar Molière Beweridng. vertaling en regie 21-22-27-28-29-30 jan. 1984 - 20.30 uur Netwerit centrum Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 Internationale Wohneinrichtungen 444 cm Vrij in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur; zaterdag en zondagvan 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 16