AALSTERSE ARTSEN OP
ALTERNATIEVE TOER
prior
(hoek S^jho^i-
Erembode-
gemse
bopbelletjes
Natuurgebied naar de vaantjes
-•>
Klassieke geneeskundezo snel mogelijk iemand van
zijn kwaal vanaf helpen.
Nieuwe Gazet van Aalst 20 januari 1984 7
vorige week werd met behulp van Test Aankoops informatie een overzicht gegeven van de meest
beoefende alternatieve geneeswijzen in België. Dat de NGvA hiermede toch niet on-aktueel was,
bleek eveneens uit het feit dat gedurende het afgelopen weekeinde een colloquium plaatsgreep in
Antwerpen betreffende de diverse alternatieve geneesmiddelen.
Wij hadden het vorige week nl. over de homeopatische medicijnen en geneeswijzen. Deze keer
laten wij echter het relaas van Aalsterse artsen over de acupunctuur, de manuele terapieën en het
magnetisme aan bod komen.
Ach, ik verlies haast al mijn naalden.
Waarom ga je niet eens bij een cactupunkturist
Dat er in ons landje ook nog alternatieve
genezers, zonder klassieke scholing, hun
praktijk uitoefenen, wordt door onze
homeopatische arts niet in dank afgeno
men.
«Ik kan maar één ding zeggenGeef de
geneeskunde aan de dokters.
In de federatie van de Belgische homeo-
paten wordt trouwens niemand aanvaard
die geen arts is, ook geen paramedicus.
Trouwens alle grote homeopaten zijn
gerecruteerd geworden uit de elite van de
klassieke geneesheren en niet uit de 'foe-
feleers'.
Zoals uit T.A. blijkt, valt zo'n alterna
tieve behandeling niet al te goedkoop uit.
Zo lopen de financiële tegemoetkomin
gen van het RIZIV nogal mank. Boven
dien blijkt een homeopaat nogal eens met
reeksen van consultatie te werken.
«Tegemoetkoming ?Wat kost zo'n
homeopatisch middel Weet je wat
zoiets kost Twee maal niets. 75 a 80 fr.
en daarvan heb je 2 x 5 bolletjes nodig,
dus je behandeling kost je 8 fr.
Dat de specifiek homeopatische behan
deling niet terugbetaald wordt, is wel een
probleem. Ik ben persoonlijk niet duur.
Ik vraag max. 900 fr. per uur. Ik denk
dat een loodgieter meer verdient. Trou
wens wat verdient een huisdokter per
uur
Ook in deze homeopatische praktijk
komen heel wat patiënten pas te rade,
nadat ze door de allopaten niet geholpen
werden.
«Wij moeten meer dan eens een patiënt
helpen, die reeds zo'n geneesmiddelen
ziekte heeft opgebouwd, dat wij eerst
moeten afbreken vooraleer aan de
natuurlijke ziekte te kunnen beginnen.
En dan is er nog het grote probleem, nl.
kanker. Kan een homeopaat kanker
genezen Neen, maar hij kan wel z'n
patiënt in menswaardige omstandighe
den laten sterven. Een allopaat kan kan
ker evenmin genezen, en de patiënt sterft
soms in verschrikkelijke omstandighe
den.
Met een homeopatisch geneesmiddel kan
je nog kwaliteit geven aan het leven van
een kankerpatiënt.
Ik kan trouwens maar met één ding be
sluiten er is geen enkel allopatisch
geneesmiddel opgewassen tegen een
homeopatisch medicijn, dat goed gege
ven is. Maar, het moet dan ook GOED
gegeven zijn.
Acupunctuur
de traditie lijkt zoekt.
Dat T.A. uitging van de subjectieve erva
ring van de patiënt, vond onze dokter
acupuncturist helemaal geen foutieve
stellingname.
«Ook een arts is immers subjectief»,
meende hij. «Bij ons gaat het meestal om
pijn. Welnu, als de patiënt zegt'Ik heb
geen pijn meer', dan is dat goed, maar is
dat dan objektief Pijn is immers sub-
jektief, iedereen heeft trouwens een ver
schillende pijndrempel.
Wat denkt U van de in T.A. aangehaalde
terapieën zoals iriskijken, het Moerman-
dieet, bedevaarten e.d.
Iriskijken is een diagnose, geen terapie.
Zo kan je het lichaam ook terugvinden in
het oor, op de voet enz., maar je kan er
geen terapie op toepassen.
Het bedevaartseffekt is eigenlijk een
placebo-effekt. Je zal trouwens zien hoe
verder je gaat bedevaarten, hoe meer het
helpt. Een bedevaart moet immers lang
en ver zijn.
Moerman was een plattelandsdokter, die
eigenlijk vrij simplistisch afging op wat
hij zag bij zijn duiven. Het Moerman-
dieet is trouwens een duivendieet.
Nu is door longspecialisten op de TV
reeds aangetoond hoe een longtumor
verdwijnt, terwijl enkel en alleen het
Moermandieet werd toegepast.
Het is echter moeilijk om hier een goed
oordeel over te vellen, want er bestaan
immers geen reeksen.
Dat is trouwens ook wat de alternatieven
verweten wordt. Maar hier ligt dan ook
het essentiële verschil tussen de klassieke
en de alternatieve geneeskunde. Bij een
alternatieve methode wordt de patiënt
veel meer individueel aangepakt, terwijl
de klassieken voor zoveel personen met
symptomen X eenzelfde geneesmiddel
voorschrijven en dan zien wat er gebeurt.
Zou men in de alternatieve geneeskunde
te werk gaan zoals de zgn. wetenschap
het vraagt, om mogelijke statistieken te
maken, dan zou men slechts alternatieve
geneeskunde beoefenen.
Wordt een acupunctuur-onderzoek ook
volgens de traditie uitgebreid tot tong,
nagels, pols e.d.
De pols wel, ja. Maar er zijn zeer weinig
acupuncturisten die de pols eigenlijk
goed kunnen nemen. Dat is trouwens te
wijten aan het feit dat men in China
indertijd al de grote meesters heeft uitge
roeid.
De eigenlijk acupunctuur is in China pas
rond 1949 weer naar voor gekomen. Er
zijn bovendien in China momenteel veel
meer Westers geschoolde artsen dan acu
puncturisten. Op 700.000 dokters zijn er
ginds 250.000 acupuncturisten en daar
van hebben er amper 40.000 de 2 oplei
dingen volledig gevolgd.
Men heeft dus ook in China opnieuw een
hele weg moeten afleggen; met het invoe
ren van de westerse geneeskunde is de
acupunctuur in het oosten bijna geëvo
lueerd tot de methode van een kwakzal
ver.
Dus traditie...
Bovendien moeten wij in de 20ste eeuw
ook die traditie ombuigen. Een Chinese
acupuncturist zou zeggen«Je hebt
teveel wind in de lever en die wind stijgt
naar je hoofd». Ja, dat gaat njet meer,
hé
Welnu, Bourdiol heeft die Chinese acu
punctuur sterk kunnen benaderen, dank
zij zijn reflexoterapie.
Het is trouwens ook zo dat de Chinezen
ook al afgestapt zijn van hun specifieke
traditievroeger waren er ongeveer een
360-tal punten, terwijl wij nu met een 700
a 800 punten werken. Er wordt immers
ook buiten de meridianen geprikt. Alle
punten zijn trouwens ook via elektrische
detectoren aantoonbaar. Men kan dat
nagaan door een afwisselende benade
ring van de huid.
Vroeger vonden ze die punten met hun
vingers, nu gebeurt dat ook niet meer».
Op de vraag of de acupunctuur als een
volledige geneeswijze kon worden be
schouwd, nuanceerde de arts-acupuntu-
rist zijn mening als volgt.
«Acupunctuur is niet het enige. De men
sen denken wel eensde naald en 't is
gedaan. In China gebruikt een acupunc
turist voor 30 van de gevallen zijn
naalden en voor 70 zijn planten. Die
planten hebben wij hier nog niet zo lang.
Momenteel beschikt men in België over
een 50-tal van de belangrijkste planten-
geneesmiddelen. Alleen met de naald
werken is geen volledige geneeswijze.
Chiropraxis, osteopatie,
manuele terapie drie termen
die heel wat varianten dekken.
Arts-chiropractor«Je hebt de Duitse
chiroterapie, die tussen de chiropraxis en
de Engelse osteopatie ligt, je hebt Mei-
gnets manuele terapie en dan zijn er nog
de technieken van Bourdiol, waarbij de
patiënt praktisch zichzelf moet manipu
leren aan de hand van oefeningen.
Nu ook in België evolueren de technieken
van de manuele geneeskunde veel meer
naar de minder bruuske spiertechnieken.
Zo moet je bvb. niet kraken, waarbij je
toch nooit voor 100 °7o zeker weet wat je
doet. Je moet deze techniek al meer dan
uitstekend beheersen om te weten wat er
kraakt. Zachte technieken zijn hier wel te
verkiezen».
Volgens T.A. bleken de allopatie en de
homeopatie een duurzamer effekt te heb
ben dan de acupunctuur, de osteopatie
en de chiropraxie. Klopt dit met uw erva
ring
«Ik beschouw mezelf niet als een volledig
alternatief arts. Ik kan éénzelfde patiënt
op klassieke en tevens de alternatieve
wijze behandelen.
De geneeswijzen moeten eigenlijk
mekaar aanvullen. Als iemand tegen mij
zou zeggen, je moet of het één of het
andere doen, dan zou ik beter op pen
sioen gaan.
Illegale storting te Nieuwerkerken. (hg)
Begin 1983 werd door aannemer C. be
gonnen met de stortingen nabij het vroe
gere Nieuwkerks stort. In het tijdschrift
Liniaal van de gelijknamige Nieuwkerkse
kulturele vereniging werd dit kort daarop
aangeklaagd. Ook RALDES tekende
protest aan. Het Stadsbestuur bleek de
klacht genegen. Het storten werd inder
daad enige tijd stilgelegd. Toen evenwel
opnieuw begonnen werd, werd door een
buurtbewoner opnieuw klacht neerge
legd bij schepenen Doorns (7.9) en De
Maght-Aelbrecht (8.11). Ook gemeen
schapsministers Akkermans en Lens-
sens werden gealarmeerd en beloofden
tussen te komen.
Op 13 december gaf burgemeester Uyt-
Trouwens zou in de klassieke genees
kunde alles wat men beweert juist zijn, of
zouden alle allopatische middelen zo
duurzaam zijn, dan zou de alternatieve
geneeskunde toch geen reden hebben van
bestaan Het is juist omdat we met onze
huidige geneeskunde niet tevreden zijn,
dat we naar andere methodes zoeken.
In België gebeurt het dat enerzijds
bepaalde artsen na een opleiding acu
punctuur van 3 weekends deze methode
in bun praktijk ook daadwerkelijk gaan
toepassen.
Anderzijds zijn niet-artscn met een dege
lijkje opleiding in een alternatieve genees-
vorm verplicht om hun praktijk in de ille
galiteit uit te voeren. Wat is uw mening
over dergelijke toestand
Een arts heeft natuurlijk nog altijd het
voordeel van zijn klassieke achtergrond,
of hij nu 3 weekends of 3 jaar acupunc
tuur achter de rug heeft. Onze wetgeving
verbiedt evenwel de uitoefening van
geneeskundige methoden door niet-
artsen. In Duitsland bestaat er een wette
lijke tolerantie t.o.v. de 'Heilpraktiker'.
tersprot opdracht aan de politiekommis-
saris tot verzegeling van het stort. Zonder
veel resultaat evenwel, want nadat door
de aannemer bij de Openbare Vlaamse
Afvalstoffenmaatschappij een stortver-
gunning aangevraagd werd. stond deze
de verwijdering van de zegels toe voor
ontruimingswerken. Ontruimd werd er
voor zover bekend niet, wél bijgestort
(o m. 6 vrachtwagens werden gesigna
leerd od woensdaa 4 januari). De od dip
dag opgeroepen politie kwam toevallig
op een moment dat niet gestort werd; had
men iets langer gewacht, men had PV
kunnen opstellen.
In de omgeving zet een en ander kwaad
bloed Men gewaagt van een «dubbelzin-
Nu als iemand kan bewijzen dat hij even
bekwaam is,... mij goed, maar de vraag
blijft, waar trek je de grens. Bovendien
zijn er nu al teveel dokters, als die er dan
ook nog allemaal eens bijkomen...
In theorie kan men daar echter niet
zomaar brutaalweg tegen zijn. Trouwens
als je als niet-arts geen resultaten boekt,
zal je het ook niet zo lang uithouden. De
patiënten zijn niet stom hoor.
Of de weg naar kwakzalverij zomaar vrij
is, durf ik toch te betwijfelen.
mge rol van het stadsbestuur» («Men
geeft toe dat het storten niet mag gebeu
ren. men beveelt de stopzetting doch
doet niets wezenlijks om het verdere
storten te beletten. De plaatselijke politie
komt niet tussen, men laat betijen en
het zit de bevolking hoog dat dit gebied
onherstelbaar geschonden wordt, naar
verluidt in hoger tempo dan voorheen
De vraag wordt gesteld of hier geen spe-
kulatieve bedoelingen achterzitten. meer
bepaald of men zo geen nieuwe bouw
gronden wil kreëren niet-lettend op het
feit dat er zoveel andere te koop of be
schikbaar liggen.
We konden nog vernemen dat bij de stad
Aalst een exploitatieaanvraag ingediend
werd tot stockeren van grond, zavel en
grind. Het dossier was echter onvolledig.
Wellicht mag men zich aan een nieuwe
aanvraag verwachten, wat de buurt en
milieuverenigingen de kans geeft offi
cieel bezwaar in te dienen en het stads
bestuur een officieel standpunt in te ne
men. (pd)
Zaterdag 21 januari
Vanaf 21 u. groots bal in zaal Gersten
hof, ingericht door de Oudervereni
ging van de gemeenteschool. Orkest:
The Family Band. Tombola incluis.
Om 19u.30 belotting in de crypte.
Zondag 22 januari
om 10 u. vergadert postzegelklub Den-
dria in de parochiezaal.
Maandag 23 januari
Informatie over Lourdes-reis van KVLV in
bovenzaal parochiehuis om 14 u.
Om 20 u. vormingsavond over huisvesting,
ingericht door KWB en KAV. Sprekers
zijn Erik Sonck en Eddy Cardon, beide
van BAC, met informatie over staats-
tussenkomsten, premies, BTW, hypo-
thekaire leningen, enz...
Dit vertelde ons een allopaat-huisarts. Deze dokter meende trouwens ook,
zonder de alternatieve geneeskunde volledig in twijfel te trekken, dat een
niet-allopatische behandeling wel altijd een mooie dekmantel biedt om de
patiënt wat meer geld uit z'n zakken te halen.
Nu moeten we zelf ook toegeven dat T.A. de praktijk van niet-allopaten of
deze al dan niet huisarts zijn enkel vergeleek met deze van allopaat-
specialisten. De erkenning van de alternatieve specialisaties zou misschien
aan dit euvel kunnen verhelpen. Of... misschien kan de alternatieve omni-
practicus zijn tarief wat terugschroeven. Welke van deze twee voorstellen het
minst haalbaar is maakt U zelf maar uit.
Maar kom het is niet zo dat wij de dokters aan het stempellokaal willen, maar
niet ziek worden lijkt ons nog altijd de meest geldbesparende en gezonde
oplossing. (ID)
(1) Test Aankoop, december '83, nr 245.
(2) idem p. 5.
(3) Van Dale, 10de uitg., deel 1, p. 976.
(4) T.A., dec., nr 245, p. 9.
Nieuwerkerken
Een van de schaarse natuurgebieden in onze streek bevindt zich te
Nieuwerkerken, in de driehoek tussen het centrum, de spoorlijn en de E5.
Deze «vallei van de Edixveldebeek en de Siesegembeek» is een licht
heuvelend terrein met kleurige verscheidenheid van velden en weiden,
gesierd door oude knotwilgen, stronken en bomen, en doorkruist door de
bedding van beide beken. Uitgerekend op een strook die op het Ge
westplan als Natuurgebied erkend is (nabij Rijdentstraat) blijft een
Aalsters aannemer in grond- en afbraakwerken hardnekkig afbraakma
terialen en grond storten. Zowel het stadsbestuur als OVAM worden
hierbij in het ootje genomen. Zoals de volksmond reeds lang weet
de aanhouder wint...