||9 Film Van Gijsegem's plaatjestentoonstelling Gits in Belfortkelderkleurrijk éÉP A. VAN DURPE Tel. 053/77 92 48 VAN DER WAERDEN )EN BIEDT MEER Liïlike DE LEEUW KUNSTPARADIJS Twmm 12 Nieuwe Gazet van Aalst 3 februari 1984 Janus met Vincent Van Gogh vakkundig herstellen verkoop antieke zetels Pontstraat 37, AALST Tel. 77 14 25 WASAUTOMATEN - ELECTRO Alle herstellingen Alle wisselstukken Zonnestraat 86, AALST INTERIEURVERZORGING Xjjjrfj/jli, Gelukkig zijn er nooduitgangen... - Wegens de allerindividueelste benadering van de teaterkunst door René Van Gijsegem wordt ook de beoordeling van deze laatste Janusgroep produktie een allerindividueelste expressie van gemengde en soms ver uit elkaar lopende meningen en bedenkingen. Bij het verlaten van de schaars gevulde teaterzaal stelde ik me de vraag hoeveel van de toeschouwers hebben hier wat van gesnapt Hoeveel zouden er zijn die nu wat meer inzicht hebben in dat complex- gestoorde innerlijk van Vincent Van Gogh Hoeveel zouden nu de kunste naar Van Gogh waarderen Hoe veel... Het antwoord volgde bijna onmiddellijk op de vraagZoveel als er waren die Van Gogh kenden, zoveel als er waren die, niet alleen het werk maar ook en vooral de mens Van Gogh gron dig bestudeerden. Voor mij dus: op de spits gedreven elitair gedoe waar alleen de kenner en liefhebber wat aan heeft. Voor wie dan wel wil breken met het mottebollenteater en «telkens opnieuw uitgewerkte vormen achter zich wil laten» en daarmede overstapt naar een zuiver-persoonlijke interpretatie van vernieuwing zonder rekening te houden met «herkenbaarheid», «communicatie drang», «dialoog» of «openheid naar de massa toe», mag niet verwonderd zijn zich alleen te vinden, moge het dan nog de eenzaamheid aan de top zijn. Kunst gemaakt dóór en vóór de kunstenaar, alleen verstaanbaar en dus ook alleen waardeerbaar door hem, kan misschien wel als sublieme, ten top gedreven, ego centrische gevoelsexpressie gelden, maar als mededelingskracht, als emotionele impuls voor de buitenstaander onbereik baar. En ofwel ben ik totaal misvormd door het mottenbollenteater ofwel heb ik gewoon het teater nooit begrepen, maar zonder de, maximale betrokkenheid van de toeschouwer is er voor mij geen toneel; of is er toneel maar dan gewild «elitair, voorbestemd voor een zeer beperkte en nauwomlijnde topklasse, voor de happy few, voor de kunst-bour- geoisie». A.ls dit de visie van René is, dan is zijn Vincent Van Gogh-projekt wél geslaagd. Zowel naar vorm als naar inhoud heb ik alleen fotografische momentopnamen ge zien, mooie plaatjes, picturaal verantwoor de composities in de ruimte, doorspekt met symboliek en verborgen (voor de niet- zetelgarnierder Op vrijdag 27 januari 1984 opende Roland Dua de eerste tentoonstel ling van Jean-Pierre GITS. Rudolf Maes verzorgde gevatte poëzie om en bij de werken van deze Aalsterse jonge kunstenaar. Jean-Pierre Gits werd te Aalst geboren in 1950 en verkreeg zijn eerste kunstopleiding aan onze eigen Akademie voor Schone Kunsten. het ware met elkaar wedijveren in kleur- intensiteit en luminositeit. Tussen 1966 en 1972 waren het vooral de heren Singeleyn en Lemaitre die de jonge Gits de eerste stappen leerden van ener zijds dekoratie en anderzijds schilderen. Een andere leraar, de heer Van den Eynde, was medeverantwoordelijk voor de fijnaanvoelende kleurharmonie die Gits nu in zijn werk naar voor brengt. Komposities op kleurtaal van Mondriaan en Kadinsky zijn niet vreemd in het palet van Gits. Toch zou het overdreven zijn hem nu reeds te katalogeren in één of andere richting. De dekoratieve en vooral fel ingekleurde schilderijen vallen op door een speelse en vooral bewegingsvolle struktuur. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal abstrakt maar bij nader toekijken her kent men bomen, marines, zonsonder gangen en herfstimpressies. In een zwierige lijntekstuur defigureert Gits zijn onderwerpen tot enkele kontoe- ren waarin de onderscheidene vlakken als kenner) verwijzingen naar Van Gogh's gestoorde psyche, allusies naar zijn werk, seconden van zijn biografie; maar op één uitzondering na heb ik nooit Van Gogh beleefd, aangevoeld of met hem meege leefd. Nergens heb ik het gevoel gehad dat men mij iets wou duidelijk maken of zelfs maar mededelen. Nergens heb ik de tragiek (en de dynamiek in de kunst ervan) aangevoeld. De passionele Van Gogh werd herleid tot een niet-emotione- le kijk-vitrine, tot een uitstalling van tekeningen gezien door de ego-bril van René. Tentoonstelling die dan gestoord wordt door het gesjouw met rekwisieten, door het voortdurend onderbreken van de reeds schaarse handelingen, door opstel ling van de «tableau» en door de ont manteling ervan. Misschien zou 10 x Vincent in kijkkast wél de nodige draag kracht gehad hebben als «uitbeeldende kunst», maar in deze vorm is het alleen gezochte vormgeving, onder teatermom van zuivere individuele expressie zonder overdrachtskracht. Het kan best zijn dat René Van Gijsegem een nieuwe kunst vorm aan het creëren is waarvan het sub lieme en geniale aan ons ontsnapt, maar als teaterkunst heeft dit in het licht van alle gekende premissen, geen bestaans noodzaak. En nochtans... het ontbreekt René en Janus zeker niet aan inzet, ook niet aan talent. Jo Van Den Brulle en Luc De Bloeck, Johan Uvin en andere Mireille De SwaePs hebben met brio de zeer schaarse échte spelmomenten met intens beleven gebracht. Maar tevéél waren ze decoratieve elementen zonder leven in de opbouw van gekaderde schilderijen, om werkelijk hun mogelijkheden aan te wen den en het publiek te ontroeren. In feite was dit produkt «af». Nauwkeu rige regie. Verzorgde belichting en zin voor detail. Homogene discipline in uit voering. Tenslotte een goede produktie als werkelement en vormingsterapie voor toneelspelers, een voorbeeld van gron dige aanpak en puike realisatie, maar dan gezien door een te zeer naar binnen gerichte analyse van een allerindividueel ste emotie waarbij de wil om voor zich zelf vernieuwde expressievormen te vin den het haalt op de communicatiewet van het teater. Het is een waardige tentoonstelling, met zeer mooie en soms ook verstaanbare plaatjes over Van Gogh, en het is zeker een Van Gijsegem produkt. (N.S.) VAf Steenweg op Nmove 6 B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinnchtungen Separatiewand met toren in essen bast. Vrij in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur, zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten In 1978 en 1981 kregen enkele van de ten toongestelde werken eervolle vermeldin gen in de «Prix de peinture Andre Toetenel Brussel». Persoonlijk vonden wij «Belgica 150» en «Horizon» de twee kleurrijkste werken. Sommige doeken lijken te dansen, ande ren lichten op, bij nog anderen lijkt men de zee en de wind te horen. De boomfiguraties zijn iets te dekoratief en een aantal doeken doen ons aan (weliswaar fraaie) tapijten denken. Geheel het tentoongestelde werk in de Belfortkrypte getuigt wel van een vrij homogeen niveau, fris, optimistisch, technisch vrij goed uitgevoerd, enkele manke lijnen niet te na gesproken. Toch blijft alles nog te veel haperen in het dekoratieve element waardoor de echte diepgang meestal afwezig is. Maar tussen de schrijnende rommel die wij de laatste tijd in de Belfortkelder te aanschouwen krijgen, is het werk van deze Aalsterse debutant een verademing en dus zeker een bezoek waard. Adres en atelier: Jean-Pierre Gits, Rozenweg 23, Aalst. De tentoonstelling is nog te bezichtigen tot zondag 5 februari. N.D.W. Brandend aktueel deze week...: «Brand in Aalsterse bioskoop»Nu ja, 't is dan wel enkel in een filmtitel, maar toch... «Brandende liefde», om louter commerciële redenen ook vlug «Turks Fruit 2» genoemd, blijkt verrassend genoeg meer weg te hebben van een komedie dan van een softsexfiim, zoals de titel én de plaatjes buiten wel eens zouden kunnen sugge reren... Hoofd- (en soms wel ander lichaams- deeDpersoon is Jan (een sublieme Peter Jan Rens) een jongensachtige schilder die perse die studiebeurs naar Parijs wil halen, én Anna (Moni que van de Ven Van het Vel wil verleiden. Die Anna leert hij kennen in het huis van Mademoiselle Bon- nema, die hem gratis Franse les geeft in ruil voor wat huishoudelijk werk. Op de duur zal hij ook haar seniele vader mogen verzorgen, en dus ook inwo nen... De vrij studentikoze en stuntelig-spon- tane avonturen die Jan daar beleft, zijn de kruiden van deze prent, veel meer dan de stilaan routineportie bloot uit de Hollandse film... Natuurlijk gaat die ondeugd van de jonge held (met brosje en Richard Gere-allure.soms wel de platte toer op, en wordt de per- fekte kennis van schuttingtaai (weldra de unitaire taal van Vlaanderen en Wallonië duchtig gedemonstreerd. Maar meestal komen ook die quasi-de- kadente scenes nog leuk over door de toch wel spirituele manier waarop ze gebracht worden. Jammer genoeg is dat echter ook niet altijd het geval, want soms zijn de naaktscènes (zon der veel verder gefriemel) er gewoon bij het verhaal gesleurd om «dat soort» publiek toch nog wat te bevredigen... Zowel strikt fijngevoelige kijkers als sexmaniakken komen dus niet aan hun trekken in dit typisch Nederlands allegaartje. Stichtend zal het allemaal wel niet zijn, maar echt schokkend is toch ook heel wat anders.De schitte rende vertolking van Peter Jan Rens en het prachtige kamerawerk, plus de soms ronduit ontroerende scenes (met opa) en de humor hadden een betere titel verdiend dan «Turks Fruit 2»... Wat de erotiek betreft: die is haast steeds zo komisch ingekleed (ont kleed door de fratsen van Jan, dat er van dat aspekt nog slechts een parodie overblijft... Intussen is het vooroordeel wel inge burgerd, en misschien verwonderde het jullie ook dat eerbare vrienden of kennissen die «vieze film» durfden te bekijken en nog niet eens slecht vonden ook... Wei, misschien hadden ze gelijk... Filmprogrammatie JH Leeuwerik: «Escape to victory»: ontv luchtende voetbalploeg in W.O. II met Sylvester Stallone, Paul Van Himst en Pele. Op zo. 5 feb., om 20 u., Omme- gangweg, Lede. JH Ypsilon: «Jesus Christ Superstan»: de popmusical van Rice Webber, op zo. 5 feb., om 20 u., Meuleschettestraat 32. Antrakt: «De Bom» (Robbe de Hert, 1969) en «Dark Circle» (1982), i.v.m. dde aktuele nucleaire waanzin. Beiden op zo. 5 feb., om 20u.30, Vredeplein. KFL: «Lola» (R.W. Fassbinder); nog een schets van een vrouw in het naoorlog se Duitsland, op do. 9 feb., om 20u.15, Palace. Palace 1. «Brandende liefde» (KNT)zie bespre king. 2. «Californian girls» (KNT): onbenullige show van stoerdoende grieten. 3. «The Outsiders» (KT): knock-Outsiders eigenlijk, twee verschillende sociale klassen rockers gekonfronteerd; van Francis F. Coppola. 4. «Breathless» (KT): brefRichard Gere, maar wij waren er niet zo geren bij... Feestpaleis 1. «De Leeuw van Vlaanderen» (KT): Hugo Claus' visie op Conscience, met mid den het strijdgewoel een 12-tal Aal sterse figuranten. 2. «Staying alive» (KT): jazzballetopvoe- ring; doorsjassen als je niet van dan sen houdt, stay liever in je bedstee. 3. «Le Marginal» (KT): politiefilm in de marge, met Belmondo, wat het enige pluspunt is... Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21 Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66 3 iuiii mirnmtnmrm""^ De grootste keus in sehilderijen, etsen, litho, spiegels, consoles, modern en klassiek. R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaul, Demonseau, e.a. Alle inlijstingen op maat, hout, alu, enz.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12