Internationale erkenning voor
Roger D'Hondt
Brolsleurders bijten van zich af
Hoe ekonomisch
belangrijk is Dender
Eén jaar respijt voor illegale
storten te Herdersem
Nieuwe Gazel van Aalsl 24 februari 1984 15
In 1970 richtte Roger D'Hondt (huidig gemeenteraadslid) te Aalst
wat hij zelf noemde zijn Anti-galerijop, NEW REFORM.
Bedoeling was objekten, koncepten, iedeeën en happenings te tonen als
tegenzet in de smeltkroes van de heersende kunstexperimenten.
In eigen stad werd hij voor een gek versleten en menig burger en «kunst
liefhebber» haalde zijn neus op voor dat rare gedoe. Niet alles kan als
geslaagd beschouwd worden, maar één en ander bracht mee dat be
langrijke kontakten met het buitenland ontstonden.
Debatten, films en happenings weraen
belegd.
Ondertussen internationaal bekende
kunstenaars maakten in NEW REFORM
hun opwachting in tentoonstellingen, o.a.
Klaus Groh, Stembera. Schwind, Arrias
Misson e.a.
Tussen 1970 en juni '73 verscheen de
«EDITIE VAN DRIE JAAR NEW RE
FORM» waarin talrijke geschriften, pos
ters, manifesten en onuitgegeven
kunstinformatie verscheen.
Performance art festival
In 1978 schopt Roger D'Hondt het zover
dat hij in de Brusselse Beursschouwburg
een echt internationaal kunstfestival or
ganiseert. Dit Festival was toen een
grootschalig gebeuren dat aan de kunst
vorm van «PERFORMANCE» gewijd
werd.
De discipelen van deze eigen kunsttak
geloofden in het experiment óm het ex
periment en de totale integratie van deze
rekupereerbare kunst.
Zelf schreef Roger toen «Performance
kunst toont vooral in haar toegankelijk
heid voor kunstenaars (en kandidaat
kunstenaars) paralellen met DADA en de
principes van de FLUXUS-beweging.
De tendens naar een algemener kunst
begrip, die zich de jongste jaren ontwik
keld heeft, zet hier door».
Naast een groot aantal internationaal be
kende «performers» traden ook Belgi
sche kunstenaars op, m.n. Paul Gees,
Jean Marc Navez, Danny Devos, Hugo
Roelandt en Maio Wassenberg.
Ontegensprekelijk heeft Roger toen.
mede dank zij de goed gedokumenteer-
de katalogus, verdienstelijk werk gele
verd.
Deze verdiensten werden in eigen stad
nauwelijks gehonoreerd. Daarom is het
des te verheugender dat in het recentelijk
monumentale kunstboek «KUNST IN BEL-
GIE NA 45» zijn werk in «NEW REFORM»
naar waarde werd geschat
Dit unieke naslagwerk over de woelige
periode na '45 staat onder leiding van
niemand minder dan Karei J. Geirlandt.
Pilootgalerijen
Uit het boek lichten wij, ter illustratie, de
volgende tekst«Onder de intussen ver
dwenen kunstzaken vernoemen wij en
kele pilootgalerijen die voor de nationale
Op de maandelijkse perskonferentie van
het stadsbestuur werd bekendgemaakt
dat een arrest van het Hof van Beroep te
Gent van 13.1.1984, een nieuwe toe
stand geschapen heeft inzake het dos
sier van het illegaal stort te Herdersem.
De tegenpartij kreeg er immers een
nieuwe termijn van één jaar, ingaande op
13.1.1984. om de gronden in de vorige
staat te herstellen.
Onder «vorige staat van de gronden»
bedoelt het arrest de staat van 1976 on
middellijk vóór de wederrechterlijke stor
tingen. Slechts na het verstrijken van dat
jaar is het stadsbestuur gemachtigd om
de werken uit te voeren op kosten vari de
tegenpartij indien deze in gebreke blijft
(MP) (Voor de historiek van dit gifstort
zie onze editie van vorige week)
Volgende goederen (in ton uitgedrukt) dobberden in 1981 over ons
Denderwater
Landbouwprodukten en levende dieren 80.089.
Voedingsprodukten en veevoeder 470.
Vaste brandstoffen1037.
Aardoliën en distillatieprodukten daarvan: 87.228.
Ertsen en metaalresiduen240.
Produkten van de metaalindustrie 485.
Ruwe mineralen en fabrikaten daarvan, bouwmaterialen-
272.267.
Meststoffen
Chemische produkten
Machines, voertuigen, diverse fabrikaten en speciale transakties
270.
Totaa!442.086.
Bron: Statistisch jaarboek van België 1982, N.I.S. blz. 344-345.
De wegwerpmaatschappij heeft te Aalst haar hoogtepunt bereikt toen
de verzinkte vuilnisemmers weg werden geworpen en verpulverd door
de breekwagens van onze reinigingsdienst. Niet zozeer omdat er kilo's
metaal verloren gingen, maar omdat de intrede van het zakkensysteem
een weinig bekend gevolg had dat aan een kleine groep mensen veel
nadeel berokkende. Ik heb het hier over de brolraners.
kunst heel wat verdiensten hebben qe-
had
de Galerie Apollo Brussel van Robert
Delevoy die o m. de kunstenaars van de
•Jeune Peinture Beige verdedigd heeft;
de Galerie Les Contemporains Brussel
van mevrouw Rona die ondermeer regel
matig Raveel tentoon stelde;
de Galerie Saint-Laurent Brussel van
Ph. E. Toussaint, die ondermeer de ten
toonstelling organiseerde van de eerste
Belgische Abstrakten;
de Galerij M.T.L. Brussel-Antwerpen van
Fernand Spillemaekers die het Concept
in talrijke Belgische verzamelingen intro
duceerde;
de Galerij Plus Kern van Jenny Van
Driessche en Yves De Smet te Gent die
het Constructivisme en vele jongeren
verdedigde;
de NEW REFORM GALLERY van Roger
D'Hondt in Aalst die de PERFORMANCE in
ons land bracht...».
De tekst gaat verder met«Deze en an
dere galerijen hebben talrijke kunste
naars gepromoveerd lang vóór de musea
en de openbare instellingen ze ontdekt
hebben bvb. Broodthaers, Panamaren-
ko, Gentils en Hoeydonck»
Dat er onder de Performers enorm veel
rommel aanwezig was zal niemand te
genspreken.
Maar evenzo merken wij dat Vlaanderen
heden ten dage nog regelmatig over
spoeld wordt door «prentkaart-kunst»
«akademietekeningen» en «huis-keu-
ken-tuin-schilderijen»
In onze eigen stad (enkele uitzonderin
gen niet te na gesproken) is het al niet
beter.
Daarom, ere wie ere toekomt.
Dit saluut voor Roger D'Hondt, al was het
maar om de moed die hij opgebracht
heeft tot het intrappen van enkele vast
geroeste deuren
En in stilte hopen wij dat hij ooit eens ten
toonstelling organiseert (of beter nog.
laat organiseren) van de Performance-
schatten die hij in zijn private kollektie
heeft
Hijzelf hoopt dat er ooit in Aalst een gra
fisch museum (bv. in de oude SULBB-
gebouwen) komt
KontaktadresRoger D'Hondt - Peter
Benoitstraat 1 - Aalst (N.D.W.)
Ik heb het over individuen die 's avonds
het grof huisvuil (maar ook dat van
matige omvang, dat net niét in de
zakken kan) keuren, en zo bruikbaar,
meeslepen naar hun woonst. Daar
wordt het gerangschikt om misschien
later van pas te komen.
Nu worden alle nuttige voorwerpen -
waar de brolwegsmijter uiteraard het
nut niet van inziet - gekleind om toch
maar in die verdomde zakken te
kunnen. Anders neemt de vuilkar het
immers niet mee.
Fortuin
In de loop der jaren heb ik echter al
heel wat vermeend afval vergaard en
op deze manier een klein fortuin bijeen-
gespaard. Zo - bij voorbeeld - dat
geplastificeerd vezelplaatje (ongeveer
60 fr. in de snelbouwmarkt), dat nu
dienst doet als loketplank voor het
stapelen van andere recyclage. Laatst
nog eigenden we ons een kakkestoel
(model jaren '50) toe. (Kinderen hebben
we nog niet, maar op een avond vinden
we er wel eentje). De stoel was op de
stoep gezet door een andere brolraper,
die hem jaren geleden van het stort
gered had. De vuilkar kwam al om de
hoek, we waren juist op tijd.
Natuurlijk zijn er nog dingen waarmee
je niets kan aanvangen. Zo zat ik deze
vakantie met een paar plakken
versleten balatum (ik heb eens een
aankondiging gelezen van iemand die
oude balatum zocht, om er collages
mee te maken; maar dit balatum had
zelfs geen tekening meer). In onze
straat stond gelukkig een container,
waar ik het goedje in kwijt kon. Nu, ik
ben met méér thuisgekomen dan
waarmee ik vertrokken ben. Ik heb me
die dag verrijkt meteen oude
vogelmuit (reeds besproken voor een
karnavalétalage); een speelgoedtractor
(2.000 fr.); een baby-sit (enkel stoffen
hoes te vervangen); een
kinderautostoel; drie jaargangen van
een tijdschrift uit de 50-er jaren (B.B.,
donna Paola, Tony Corsari, de Expo,
Kroetchef en Kennedy) een kinderpark
(model met net) en een Aankondiger uit
1955.
Laatst bolde ik met een groepje
brolslepers over de steenweg, terug
van de Gentse Feesten. In het licht van
de faren zagen we plots bergen brol
langs de weg. Grof huisvuil te
Oordegem Helaas, in de koffer kon
enkel een speelgoed kickerbal (1.500 fr.
als de drie mannetjes vervangen zijn),
zodat een kinderpark (model houten
stijltjes) op de schoot moest. In extase
zijn we dan de zijstraten afgereden
Een houten kinderbord (met alfabet)
hebben we moeten achterlaten omdat
het niet in de wagen kon. Het was te
sterk om te demonteren.
Nuttige contacten
Soms ziet ge waardevolle zaken,
waarmee ge zelf niets kunt aanvangen,
maar die een beetje té zijn om verloren
te laten gaan. Dan volstaat het wat
contacten te hebben met andere
brolrapers. Ikzelf ken zo drie brolraap-
sters die kleine kinderen hebben. Al het
speelgoed dat ik raap - meestal in
uitstekende staat - heeft dus een
afzetmarkt. Het enige speelgoed dat ik
behoud, is dat van toen ikzelf klein was.
Ik heb het nooit over mijn hart
gekregen, het zelfs maar weg te geven.
Mijn Dinky-toys en legoblokken staan
bij de blokkendoos en een houten
roulette van uit vader - zelf ook
brolraper - zijn tijd.
Ik versta niet dat kinderen het toelaten
dat hun ouders hun speelgoed
wegsmijten. Laten ze zich misschien
verleiden met een tele-geleide
miniatuurboot, een tape-recorder of een
set video-spelletjes
Voor papperassen heb ik ook nuttige
adressen Industrieel-archeologen, het
Daens-archief, privé-verzamelaars,
onze eigenste N.G.v.Aalst, zijn dikwijls
blij met documenten die de wegsmijter
waardeloos vindt. Onlangs vond ik nog
een gazetje, uitgegeven door P.
Daens
Wat ook veel weggesmeten wordt, in
juni-juli vooral, zijn honden. Als ik zoiets
vind (vb. terrier, juni 1976) gaat die
natuurlijk naar het dierenasiel aan de
Lion D'Or. Het zal nog zover komen,
dat ik die geredde fichen in dat
praktische fichenbakje (1980,
Zonnestraat) steek om te registreren
wat door ons toedoen allemaal NIET
teloorging.
Oorlog en vrede
Ik heb nog mets verteld over de liefde-
haat verhouding tussen brolsleurders
en brolwegsmijters.
Zonder de verkwisters zouden wij
nergens staanvan het genot, een
waardevol geschenk op onze stoep te
vinden tijdens onze avondwandeling,
zouden wij volledig verstoken blijven.
Als we een karweitje opknappen, ons
op karnavaldinsdag plots in iets
ongewoons willen verkleden, een
kinderhand gauw moeten vullen, we
zouden niet naar zolder of stal kunnen
gaan en het nodige van de loketten
halen. Archieven zouden leeg blijven,
onze krant verstoken van documenten.
Hoe zou Maurice De Wilde zijn 'Nieuwe
orde' hebben kunnen maken
We hebben de wegsmijter nodig
Anderzijds wordt onze diepste moraal
zo dikwijls gescholt, ons humeur en
zenuwstelsel op de proef gesteld bij het
ervaren van zoveel onverschilligheid en
verkwisting. Clichés als "Het moest
eens oorlog zijn" en "Gij weet niet wat
armoede is" ontsnappen dan uit onze
mond.
De brolwegsmijters hebben natuurlijk
het recht zich te ontdoen van wat ze "te
veel" hebben. Veel energie en
grondstoffen zouden echter gespaard
blijven moesten ze ten minste de
moeite doen een afnemer voor hun
producten te zoeken. Natuurlijk kunt ge
dan iets langer met uw brol
opgescheept zitten, maar als ge een
beetje zoekt, vindt ge wel iemand; 't is
zoals met een nest jonge katjes, dat ge
niet wilt doden, er is steeds iemand, die
ge een plezier kunt doen. (J.L.)
OPROEP 1
Oude meubels, bruikbaar keukengerei,
tweedehandskleren worden in dank
afgenomen door HAK.
OPROEP 2
Indien u schijnbaar waardeloze
documenten, foto's, pamfletten,
gazetten enz., die ge op zolder vindt
kwijtwil, verwittig onze redaktieWe
komen keuren en bezorgen de waar
aan degenen die er iets kan mee doen.
LET WEL
WAT VOOR U WAARDELOOS IS IS
VOOR ONS MISSCHIEN
BELANGRIJK
MEN ZEGGE HET VOORT
Luc Van der Veurst en Oina Boschmans als David
van Paul Coppens. (JC)
Verbiest en Maria in «De kat op het spek», onder
RUWE
MINERALEN
bouwtvATEfu alen
Land BOuwPA.
SoTo
«.L6VEWDE DiE REE'