«Den Witten Leeu»
Lachen als extreme vorm
van wreedheid
Zinloos zwak
w
VAN DER WAERDEN
LüUke
Deze week in NetwEkK
Taverne-Restaurant
De «Schakel» met Ingeblikt
Zware (flop) jongens
QÖ
Taal en Vrijheid met Verlengd Weekend
Korte Zoutstraat 60, AALST Tel. 053/77 72 27
Vanaf april alle dagen open vanaf 18 uur
Vanaf mei alle dagen open van 's middags
doorlopend tot 's morgens.
Iedere weekdag doorlopend een dagschotel te verkrijgen.
Afhaling is mogelijk.
12 Nieuwe Gazet van Aalst 6 april 1984
Wat niet lachend kan gezegd worden is de waarheid niel. Als die
waarheid dan een absurde analyse van de menselijke aard is in uit
zonderlijke omstandigheden waarin het mensdom herleid wordt lol
een minimale expressie van een «twee-mans gemeenschap», dan lacht
men wel... maar groen dan... zoals de erwten van Marie Thumas.
Streep...
De Schakel met Ingeblikt(hg)
Inderdaad biedt dit werk van
Victor Lannoux één van de
scherpste ontledingen van het
fenomeen mens; scherp maar
raak. De scherpheid ervan doet
pijn omdat Lannoux onverbid
delijk alle absurditeit van het
menselijk gedrag concentreert in
slechts twee personages, waar
van ieder één van ons zou kun
nen zijn. Wat nauwelijks opvalt
in de anonimiteit van de massa
(hoe meer gelijken we vinden hoe
veiliger we ons voelen) krijgt in
de eenzaamheid van de inge
blikte overleving een waarheid
dimensie die niet langer kan
geprojecteerd worden op ande
ren; er zijn geen «anderen»
meer; alleen nog eert aardworm.
Wie zich zelf zó bloot alleen ziet,
moet wel pijn hebben... Pijn om
de wrede raakheid waarmede de
facetten van het menselijk ras
ten tonele worden gevoerdhet
superieure denkvermogen van de
intellectueel, de primaire logika
van de under-dog, het machts
misbruik van de «grote», de
kruiperigheid van de «kleine»,
de onware waarheid van uitbui
tende dogmas, de redelijke onre
delijkheid van de essentiële
levensnoden, de drang naar zelf
bevestiging, de neiging tot zelf
vernietiging, de ernstige nood
zaak tot geordend samenleven,
de absurditeit van die noodzaak,
de dood als gevolg van het leven,
de dood als oorzaak voor het
lesen, de utopie van «rnens
zijn».
Pessimistisch Helemaal niel.
Omdat Lannoux niet oordeelt of
zeker niet veroordeelt tenmin
ste niet expliciet maar wel ter
beoordeling voorlegt (of ter
veroordeling) op een zulkdanige
óverdreven, cynische wijze dat
de ganse boodschap tenslotte als
een lachertje van de hand kan
gewezen worden door elke toe
schouwer, veilig geborgen tussen
de andere toeschouwers. Ook al
omdat Lannoux zelf, na die pijn
lijke operatie, laat doorscheme
ren dat het énige alternatief een
even absurde, maar ditmaal ook
kompleet utopische, totale één
vormigheid van het menselijk
denken en handelen zou zijn
waarvan de belachelijkheid
alleen nog maar als onmenselijk
kan ervaren worden... een zware
kluif voor psychologen, filoso
fen en andere breinpijnigers.
Ook voor «De Schakel» een
zware kluif, waarin ze met een
tikkeltje overmoed de tanden
hebben gezet. Overmoed omdat
ze het aangedurfd hebben dit
stuk te monteren zonder traditio
nele regie; wat, naar wij er uit
verstaan, wil zeggen dat geen
éénheid van visie werd opgelegd
of liever werd aangeboden.
Onnodig en niet gewenst risico.
De totale rnededelingskracht van
een vertolking kan praktisch niet
beoordeeld worden door de spe
lers zelf. Zeker niel bij een stuk
als «Ingeblikt».
Niet dat de vertolking geen
behoorlijk niveau haalde: inte
gendeel. Maar we zijn overtuigd
dat er méér uit te halen was; we
zijn overtuigd dat meer nuances
konden gelegd worden, rneer
pointes. Maar voor al zijn we
overtuigd dat een meer konse-
kwente gestaltegeving aan de
personages alleen door een
scherpe regie kon bereikt wor
den. Waar Jo Van Den Brulle
heel behoorlijk in slaagtname
lijk het vast houden aan zijn
figuur doorheen alle facetten
heen van de analyse, laat Guido
Klinck zich vaak uit zijn perso
nage glijden om merkbaar on
juist de toon en houding van zijn
tegenspeler aan te meten. In de
scène bvb. waar «hij» «hem»
wordt kan hij onmogelijk door
heen het naspelen van Jacques,
Jean blijven. Iets wat Jo Van
Den Brulle dan wel schitterend
doet. Toegegeven dat de rol van
Jean de mindere teatrale dank
baarheid draagt, toegegeven ook
dat het geheel van de prestatie
opmerkelijk blijft rnaar hoge
bomen vangen nu eenmaal veel
wind. En wie «De Schakel»-
regelmatig aan het werk ziet weet
dat ze hoog mikken en ook hoog
scoren: ook met «Ingeblikt».
(N.S.).
De dag dal de V laamse humor-
film van de grond koml, lijkt Ie
zijn gelijkgeschakeld mei de dag
dal hel zonlichl niel meer
schijnl, en dal duurl nel nog 'n
poosje. Wanl de nieuwste van
Robbe de Hert«Zware jon
gens», mei Gaston Berghmans
en Leo Martin in de hoofdrollen,
schijnl helaas niel meer Ie zijn
dan een vrij onnozele, langge-
rokken jeugdfeuillelon. En al zal
hel de fanatieke aanbidders van
Gaston en Leo een zorg wezen
niel-fans kunnen zich alleszins
best onlhouden.
Gedurende een hall uurijc gaai het nog
in de scenes waarin Gaston en Leo elkaar
leren kennen als de xpecialist in onge
dekte checks en de klui/etikraker bij uit
stek. Hier en daar sprankelt wel echt een
glimp van 'n grappige dialoog of situatie,
rnaar algemeen valt het deel vóór de ont
snappingen van de boeven enkel mee
door de vaart die erin zit... Want eens het
scenario van deze ontspanningsfilm de
pogingen tot ontsnappingen aanraakt.
INTERIEURVERZORGING
VAf
IEN BIEDT MEER
Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45
MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR
Internationale Wohneinnchtungen
Kinderkamer
in essen bast
42 cm
Vrij m en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur. zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten
de ridderstraat 28, 9300 aalst - tel. 053-78.89.81
RESERVATIE 9 -17 uur
Zaterdag 7/4 te 15 uur:
Kindernamiddag van vzw De Weide: Poppenmuziektheater FROE FROE speelt
«DE FR1EMELSHOW» voor kinderen van 6 tot 12 jaar.
Toegang: 70 fr. (abo./groepen50 fr.)
Woensdag 11/4 te 20 uur
Voordracht over «Sport en gezondheid»«GRIJSLOKE TEGEN HET
REUZENDOM» door arts-specialist K. VANSTEENBRUGGE
Toegang: 40 fr.
Org.Netwerk
Donderdag 12/4 te 20.30 u.
«DE MODESHOW» (H. Pinter) door Theater Malpertuis Tielt.
Toegang: vv.-leden NW120 fc.
kassa150 fr.
schoolgaande jeugd 100 fr.
Org. Theater Malpertuis.
Zaterdag 14/4 te 20.30 u
«TANGO Y OTRAS MILONGAS» door J. Masondo, D. Van Esbroeck en amigos.
Toegang: vv. en leden NW en Masereelfonds150 fr.
kassa200 fr.
Org. Netwerk en Masereelfonds i.s.m. Culturen als Buren, en met stands
Argentinëcomité, Masereelfonds en Gastarbeiderswerking Aalst.
Taal en Vrijheid is er dan niet in geslaagd een bevestiging te brengen
van hun voorgaande prestatie. Wat we met «Verlengd weekend» te
zien kregen was inderdaad weer hopeloos zwak in die mate dat we
ons eerlijk afvragen of in de gegeven omstandigheden geen toneel
brengen niet de enige eerlijke houding zou zijn.
Ware het niet dat het stuk zelf
me enigszins boeide (Vlaams
auteur) dan had ik zeker de
moed niet gehad de volledige
voorstelling te ondergaan. Wat
het baat en interesse te steken in
zulke realisaties. Laten we dan
ook bondig zijn.
verzinkt alles in het drijfzand van het
belachelijke. Tenzij je als volwassene nog
met volle leugen kan genieten van de
clowneske achtervolgingen en nog naief-
weg lukkende akties ook, die doorheen
de jaren de BR1-jeugdseries «sier
den
Wat nog enigszins storend overkomt, is
de overdosis «sluik»-reklatne die deze
produktie met zich meedraagt. Tja, de
sponsors zullen ook wel wat gewild
hebben maar op sommige momenten over
dondert die commercialiteit je wel een
beetje te nadrukkelijk. En als er dan een
vergelijking gemaakt moet worden tus
sen de echte reklamefilmpjes vóór de
film, en die «tijdens», durven we ons niet
eens uitspreken over de soort die het
leukste amusement biedt...
Nochtans spelen er nog heel wat bekende
Vlamingen mee om de prent te kruiden,
maar Eric Clerckx (vroeger «De Witte»,
nu de «Veelkleurige», als punker), Jef
Burm, Machteld Rainoudt, Linda
Lepomme en Carl Huybrechts slagen er
niet in de teleurstelling over deze «Zware
jongens» af te wenden. Integendeel: in
de finalescenes wordt nogal wat met
slaapgas gejongleerd, maar we hadden de
indruk dat zo'n goedje al veel vroeger in
de zaal aanwezig was...
Programma
Palace
1. «Zware jongens» (KT): zie bespre
king.
2. «l)e engel van de wraak» (KNT):
vrouwtje niet een pik op mannen. Met
reden
3. «The day aller» (KT): liever dc*TD-
after toch...
4. «An American gigolo» (.KNTF:
Richard Gere als call-boy.
Feestpaleis:
1. «Aior» (KT): genre «Conan».
2. «om 18 u.: «De woede \an de
draak» karate met Bruce Lee.
om 20u.30: «Firsl Blood»: reprise van
dc kassakraker met Sylvester Stallone;
«Second Blood» dus.
3. «Trading places» (KT): goeie humor
film, entussen dit zootje beslist de tip van
dc weck
Het werk van Lode Pools IS het
zien waard. Ondanks het feit dat
het stuk niet overloopt van origi
naliteit, beschouw ik het tot de
veel betere komedies. Op voor
waarde natuurlijk dat het ge
speeld wordt. Wat niet het geval
was bij de voorstelling van Taal
en Vrijheid. Onvoorstelbare
zwakke regie enkele detail
vondsten uitgesloten
Het ruimtelijk gebruik van het
nochtans nette decor was ge
woonweg beschamend voor
iemand met die ervaring. De
typeringen van de karakters was
er voor vijftig procent naast. En
dan het ritme 1 Onvoorstelbaar
Traag, slepend, tergend eento
nig, onklopbaar; alleen Rose
Lievens maakt een kans om het
nog trager en zwakker te doen.
Waarom en hoe zó een gebrek
aan enig talent in de cast verzeild
geraakt mag Joost wetenhet
resultaat was er naar Wat erger
isze scheen zelfs de anders zo
vlotte Pat Ongena mede te sleu
ren in dit onmogelijk gedoe. Of
was het misschien Claudine
Beeckman die door haar geme
ten (en hier waarschijnlijk
gewilde traagheid) het ganse
ritme bepaalde
Het enige, maar dan ook het al-
lerenigste, dat me kon doen
glimlachen was het onvervalste
Aalsterse van Claudinernaar
dat heeft dan ook méér folkloris
tische waarde dan toneelwaarde.
Neen, Taal en Vrijheid, wat ook
de verontschuldigingen kunnen
zijn om ons dit voor te schotel,
wij kunnen dit niet als toneel
ervaren, maar eerder als een aan
fluiting. Waarom dan toch persé
willen spelen als deze glasheldere
en betere komedie niet eens op
een aanvaardbaar niveau kan
gebracht worden Sic transit
gloria (N.S.)