«Den Witten Leeu»
Een lege ruimte
Cantate Domino, 25 jaar later
een generatie lang,
noten en gezang...
Grote martit 25 Aa!&t
KUNSTPARADIJS
VAN DER WAERDEN
BIEDT MEER
lXü)ke
16
Nieuwe Gazet van Aalst
13 april 1984
»vwwv\v>'V»i)
DE LEEUW
Taverne-Restaurant
Nieuw Leven met De Vrek
INTERIEURVERZORGING
tel, 053 2111*3
Gezellig i>roat\aj{tl
Zaalvoor theater jeebU ko^fietafeff concerten,
klndtranlmatie^hajopenlncji, enzm
Day&lyk* Vene Soep en diverse ineicks
'Ruim terras inde zomer
t
<3 c
Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21
Meehelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66
De grootste keus in schilderijen, etsen, litho, spiegels,
consoles, modern en klassiek.
R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaut,
Demonseau, e.a.
Alle inlijstingen op maal, hout, alu, enz.
Vanaf april alle dagen open vanaf 18 uur
Vanaf mei alle dagen open van 's middags
doorlopend tot 's morgens.
Iedere weekdag doorlopend een dagschotel te verkrijgen.
Afhaling is mogelijk.
Ondanks de evidente inspanning die spelers en regisseur geleverd
hebben bleef mij na de voorstelling slechts één indruk overleegte.
ook zelden gediend door de
klaarblijkelijke opgelegde type
ring, die waarschijnlijk voor mij
het meest onbegrijpelijk is. Was
de vertolking niet denderend
toch schijnt het me toe dat de
ware oorzaak van de relatieve
miskleun te vinden is in het regie
concept en visie.
Als voorbeeld kunnen we bvb.
het onbegrijpelijk zwakke scène-
gebruik bestempelen. De gewilde
leegte van het decor (waar zagen
we dat nog werd nog beklem
toond door een totaal vreemd
bewegings(?)patroon. Op
bepaald ogenblik zagen we zelfs
zes spelers samengedrongen op
een paar vierkante meters pros
cenium... als ze niet vooraan op
een lijntje hun teksten debiteer
den of gemaakt nonchalant op
de trapjes vooraan gingen zitten.
Een andere aanmerking van
onbegrip is de rol van het life
orkest. Afgezien van de zuivere
muzikale waarde, zowel naar
compositie als naar uitvoering,
vraag ik me nog steeds af wat het
daar deed en wat zijn bijdrage
tot het stuk was. Maar het is nu
eenmaal mode... En zo zouden
we nog verder de analyse kunnen
maken van de leegheid van deze
vrek. Maar de lust ontbreekt me.
Volgende keer beter. (N.S.)
Korte Zoutstraat 60, AALST Tel. 053/77 72 27
Cantate Domino, dé muziekreus uit de stad heeft er bijna een kwart
eeuw opzitten. Een aanleiding om een overzicht van het groeien en
bloeien van zoveel jaar te organiseren.
In de K.B. op de Grote Markt is daartoe een tentoonstelling inge
richt, waarbij U tot en met 30 april de knapen van weleer, de kort
geknipte haarbossen en broeken en die van vandaag, de grote
dubbele-meter slungels in beeld en sfeer proeven kan.
toen en nu), de sympathisanten (van toen
en nu) en de muziekliefhebbers (enz...)
en eigenlijk de hele stad een uurtje kijk-
Drie sprekers hebben op de persconfe
rentie de krantenschrijvers duidelijk
gemaakt wat er precies aan de hand is.
De infrastructuurverlener, d.w.z. de
mecenas heeft het daarbij over het cultu
rele leven van de stad en de specifieke
taak van zij (de bankinstellingen bijv.)
die het op dit ogenblik nog leven kunnen
inblazen.
Michael Ghijs, de dirigent heeft het over
knapen en volwassenen die uren voor,
tijdens en na de klastijd besteden om zich
aan een «zinloze» bezigheid te zetten.
«Zinloos» op het eerste gezicht dan,
want het brengt niets op. Je stopt er geen
geld mee in je zak, je moet er 'gehoor
zaam' voor zijn, maar uiteindelijk veran
dert alles er mee. De elementaire disci
pline van de koorzangers, het leren luis
teren is heden ten dage ook al geen alle
daags gegeven meer. Michael Ghijs heeft
het verder over de wortels van het koor
het St.-Maarteninstituut, waarvan deze
kunstvorm maar een scheut van de rijke
boom is, en zijn eigen christelijke over
tuiging, als belijder van het Hogere.
De burgemeester, aanwezig en dus dade
lijk als onvoorbereid spreker in de weer
heeft het over de klassieke ambassa
deursrol voor de stad, en hij waagt zich
daarbij aan het citeren van nog enkele
namen. Hij vernoemt het koorzingen als
ideale groepsbezigheid, als samen
spraaksinstrument en belooft de volle
dige stadssteun.
De tentoonstelling zelf biedt een beperkte
(maar zeer boeiende) greep uit 25 jaar
koor- en verenigingsleven. Naast een
ruime selektie foto's van recente en start
jaren, zijn er albums, diploma's, affiches
in allerlei talen, archiefstukken, wimpels,
programma's, persoverzichten, gulden
boeken, plaatopnamen, reisindrukken en
unieke documenten. Een algemeen beeld
vol verrassingen waar de koorleden (van
tijd kunnen aan besteden.
Aan de al lang onoverzichtelijke lijst van
grootse concerten wordt op vrijdag 4 mei
'84 in de St.-Martinuskerk het Orato
rium 'Israël in Egypt' (Handel) toege
voegd. Michael Ghijs noemt het een uit
drukkelijk koorwerk, dat door de omge
ving van de componist zeker niet in
dankbaarheid aanvaard werd. De uitvoe
ring ervan zal doorgaan in aanwezigheid
van verschillende ambassadeurs, de
Groot-Maarschalk van het Hof en de
Eerste Minister.
Een schaduwvlek wellicht dan welhet
zou wel eens het allerlaatste werk kunnen
zijn dat Michael Ghijs als dirigent van
Cantate Domino uitvoert.
Over 'Israël in Egypt' en de hedendaagse
visie op het omstreden Oratorium komen
we binnenkort uitgebreid terug. (F.C.)
Scola Cantorum Cantate Domino viert zijn 25-jarig bestaan met een
jubelconcert op 4.5.84 in de St.-Martinuskerk te Aalst. (JC)
Steenweg op Ninovc 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45
MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR
Internationale Wohneinnchtungen
-f- 444 cm b
Nieuw Leven bracht in de Kring van 't H. Hari hun versie van «DE VREK» van
Molière in een regie van Ronny Waterschoot. (JC)
Lag het aan uw dienaar die stil
aan verzadigd geraakt en nog
met een nasleep van katers rond
doolt Ws de verwachting te
groot Denk ik dat Molière als
archie-klassieker voldoende
garanties moest bieden Was
het de naam van Ronny Water
schoot die de regie tekende Of
was het de toch vrij aantrekke
lijke rolverdeling Ik weet het
niet, maar zeker is dat mijn ver
wachtingen niet vervuld werden.
En waarom die niet vervuld wer
den kan niet liggen aan het stuk,
waarvan de relatieve waarde
toch voldoende gekend is. Is het
zeker Molière's meesterwerk
niet, toch blijft «De Vrek», als
voorbeeld van karakterkomedie
een juweeltje, waarin woord,
gebaar en ritme de kombinatie
zijn van scenisch teater. Kan het
aan de vertolking van de spelers
liggen Toegegevener zaten
een paar zwakke elementen (in
se) in, maar voor de overgrote
meerderheid hebben wij toch de
indruk dat ze een opgelegd
patroon trachten te vertonen,
met inzet, dat wel, maar toch
niet met die overtuiging die het
bewijs zou zijn van een dieper
inzicht en begrip van hun rol.
Edmond Wellekens heeft zeker
verdienstelijk geakteerd bij de
uitbeelding van een vrek, zó ste
reotype en verouderd, waardoor
het essentieel tragische van zijn
figuur volledig de mist in ging,
maar dit was niet voldoende om
de leegte op te vullen. Naast deze
zware hoofdrol waren ook de
meeste andere personages zelden
overtuigend; ze misten allemaal
diepgang, volheid. Ze werden
appartement
in essen pari
Vrij in en uit elke weekdag van 10 lol 12 uur en van 14 lot 20 uurzaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten