Dialoog voor een goudvis «Den Witten Leeu» Tango en andere Milonga'sMuzikaal Hoogtepunt Mensen Blaffen, net geen laureaat VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Lulike Deze week in NETWERK pr DE CATHARINISTEN met «PAS OP DAT JE GEEN WOORD ZEGT» Taverne-Restaurant Niet voor gevoelige ouders 16 Nieuwe Gazet van Aalst 20 april 1984 Dimitri Frenkel Frank moet ooit het aforisme gelezen hebben "De ziel van de eenzame is een doolhof,,; want betere synthese zowel naar inhoud als naar vorm kan men zich niet indenken. De zienswaardigheid van het werk ligt dan ook vooral in de ongewone, ietwat onthutsende konstruktie van het dramatisch gegevende eenzaamheid. Waarvan Francis Bacon zegt dat slechts weinig mensen begrip hebben wat het is en hoever deze zich uitstrekt. Want een menigte is geen gezelschap; en gezichten zijn slechts een galerij schilderijen en een gesprek is slechts een rinkelend cimbaal waar de liefde ontbreekt. Wanneer je dit thema laat vermenselijken doorheen de levensherinneringen van een rijpere vrouw en onder vorm van een monoloog (want is de toevallige luisteraar-de schilder-niet haar andere ik?) die kris kras, op a-chronologische wijze, de frustraties van de eenzaamheid en haar verzet er tegen ten tonele voert, wanneer de enige echte conversatie gesymboliseerd wordt door een goudvis in zijn zwijgende watercarrousel, dan heb je toch op zijn minst een originele en deconcerterende aanpak die het geheel boeiend maakt. Boeiend ondanks het feit dat we niet altijd akkoord waren met de visie, of liever, met de scenische gestaltegeving ervan. Zo begrijpen we niet volledig de poging om de niet chronologische volgorde van de ge beurtenissen te willen benadrukken door lichtstanden en «frozen» acties. Omdat ons inziens het «doolhof»karakter van de eenzaamheid en de verlorenheid van de vrouw hierdoor opgeofferd werd aan het verstaanbaar maken voor het publiek. Nu kwam het over alsof de regisseur. Chris Boni, zovele flash-backs introduceerde, wat niet meer klopte met de continuïteit van de aanwezigheid van zowel schilder als andere antagonisten op het plateau. Persoonlijke mening uiteraard... te meer dat de technische kunstgrepen niet altijd vloeiend en gepast de actie op de scène volgden. Wat de vertolking betreftgraag geven we een verdiend applaus aan Jet De Coninck als dochter, vlot en waarachtig, aan Nicole Gits, inderdaad, als Marthe; maar vooral aan Mia Slagmulder die haar dubbelrol raak en gevoelig wist te vertolken. Myriam Van Schandevijl vonden we iets zwakker, Simone Van Laethem, ondanks haar onmiskenbare presence, iets té benadrukt. De enige mannelijke rol - wie zei er weer dat er geen vrouwenstukken meer zijn? - vertolkt door Dirk Citters was aanvaard baar ondanks het ondankbaretenslotte was hij maar het misbare klankbord van Clementine, de praatzieke zwijgende goudvis. Deze laatste hoofdrol werd door Gode lieve Buy le gebracht. Geen gemakkelijke opgave! Na een ronduit zwakke beginfase (plankenkoorts?) evolueerde ze toch geleidelijk naar een mooie prestatie waarbij we graag de wat monotone zeggingstechniek vergeten en vergeven. Ook al verdient een opvoering geen uitmuntendheid voor vertolking, regie en techniek, toch blijven we onze waardering uitspreken voor stukken die in de boeiende aspekten bevatten; op voorwaarde natuurlijk dat ze niet vermoord worden en dat hebben de Catharinisten zeker NIET bravo... dus... (N.S.) Korte Zoutstraat 60, AALST Tel. 053/77 72 27 Vanaf april alle dagen open vanaf 18 uur Vanaf mei alle dagen open van 's middags doorlopend tot 's morgens. Iedere weekdag doorlopend een dagschotel te verkrijgen. Afhaling is mogelijk. De nieuwste Madeion is niet te bezoeken op de Grote Markt, maar wel in de Palace. Het is de zogezegde revelatie van de jongste Nederlandse aktricelichting Akkemay in een mafte film «Schatjes». Het zou sterk uitgedrukt zijn om te zeg gen dat iedereen z'n plannen voor gezins uitbreiding meteen in de vergeethoek stopt na deze film, maar in «Schatjes» blijken ouders toch duidelijk het kind van de rekening. In het gezin van de Gisberts kunnen beide partijen wel wat pesterijtjes uit denken, maar alles breekt pas goed los wanneer de moeder van Madeion haar thuisleraar-vrijer Dennis bewust tracht af te snoepen. De terroristische akties van de vier kinderen stapelen zich dan vlot op, en uiteindelijk worden kontakten gelegd met een strenge kostschool. De lieverdjes Gisbert-junior laten het echter niet zover komen en voeren een ware staatsgreep uit onder de slogan «Kind aan huis» (of liever «het huis aan de kinderen»). De ouders worden gewoonweg buitengesloten uit de inmid- dels versterkte burcht. Zelfs een paar vrienden van pappa's luchtmacht blijven machteloos. Wreed filmpje dus, met een zwaar sar- kastische ondertoon. Vol humor natuur lijk, want als zo'n onwaarschijnlijk sce nario zich serieus zou nemen, zou het wel ergerlijk worden. Nu blijft het bijtend maar fris, met de onvermijdelijke ingre diënten die de Nederlandse film eigen zijnwat sex, wat thriller en wat klucht... ja, zelfs met videoclip, want vreemd genoeg begint Dennis plots een smartlap te zingen, onder roze disco spots. Absurd, met violen op de achter grond Niet erg stichtend, dat wel, en de «ooocll seg»-s zijn vanwege de ouders-kijkers niet uit de lucht. Tóch zijn we zeker dat ook in die klasse discobezoekers er enorm veel geamuseerd naar buiten zijn gekomen. Het hoeft echter niet gezegd dat vooral het enthousiasme bij de jeugd over de «Schatjes» niet te schatten zal zijn. Als je gaat, wees er dan echter wel zeker van dat je babysit jouw kinderen aankan... En bedenk «als je niet wordt zoals de kinderen...» (LDC) Programma Feestpaleis 1. «Terms of endearment» (KT): jawel, nu reeds in Aalstde winnaar van de Oscar Games. Zowel Jack Nicholson als Shirley Mac Laine haalden er een van de 5 Met ook nog Debra Winger («an offi cer and a gentleman»). Tijdens de pauze komt men rond met zakdoeken... 2. om 18 u.«The Black Stallion returns» (KT)is die er dan ooit geweest om 20u.30: «Premierrs Désirs» (KNT): 'n David Hamilton, de uitvinder van de wazige borsten en schemerende billen. David Schamelton 3. «The return of the Ninja» (KNT): karate om in je broek te doen van schrik- kakarate INTERIEURVERZORGING VAT SEN Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Te! 053 66 8645 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinrichtungen Vrij in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur; zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 u eetkamer in «ssan bast - maandag gesloten Namen als Dirk Van Elsbroeck en Juan Masando worden door de meesten geassocieerd met de Vlaamse zangroep Rum. Toch hebben beiden zich ook reeds onderscheiden door het meesterlijk vertolken van de tangomuziek, wat reeds resulteerde in de LP «Canto de nadie». Vorige zaterdag waren zij in Netwerk te gast met hun programma «Tango en andere milonga's», hierin voortreffelijk bijgestaan door de legendarische bandoneonspeler Alfredo Marcucci. Er werd muziek gebracht op hoog niveau. De tangomuziek is ontstaan in Buenos Aires, hoofdstad van Argentinië, rond het einde van de vorige eeuw. Er kwamen toen veel emigranten uit Zuid-Europa en aldus kreeg de tango geleidelijk vorm in de achterbuuten en de wachtzalen van de grote bordelen die er toen waren. In het begin was de tango dus duidelijk een underground-muziek, die Dirk Van Elsbroeck, die zelf tot zijn 18de in Argentinië verbleef, graag de blues van Zuid-Amerika noemt. Het is inderdaad zo dat' de zanger van de tango's zijn muziek c^oorleeft, er zit zowel verdriet als humor iri verborgen, alhoewel het voor de luiste- raar bijwijlen allemaal even melancholisch over komt, maar dat zou de traditie van interpretatie, de achter grond van de Argentijnen zijn. In Europa is de tango doorgedrongen dankzij de Argentijnse vleesbaronnen die met hun ladingen naar Parijs, orkesten meestuurden als visitekaartje. Begin 1910 maakt de tango echt furore, ook in het thuisland Argentinië neemt hij uitbrei ding over het ganse landde orkesten die deze muziek reeds brachten namen arrangeurs in dienst en van de muzikanten werd een degelijke scholing vereist voor het bespelen van de viool of de bandone on, het tango-instrument bij uitstek. De vercommersialiseerde danstango die wij in Europa kennen is echter een flauw afkooksel van 4 of 5 Argentijnse tango's van vóór 1920, waarna alle contact verloren is gegaan en de essentie steeds verkeerd begrepen is geweest. Het is echter in de jaren 30 tot 50 dat er een muzikaal hoogtepunt bereikt wordt: er ontstonden diverse tango's, van wiegelied tot marsmuziek, doordat iedere muzikant of orkest eigen arrangementen maakte op een twintigtal vaste «music-standards», die men ook in de jazz terugvindt. Het waren vooral deze tango's die de groep ten gehore bracht in zaal Netwerk. Waar Van Elsbroeck en Masondo op de gitaar uitblinken, trekt Alfredo Marcucci alle aandacht naar zich door zijn gepassioneerde manier van bandoneon spelen. Alfredo is de n eef van Carlos Marcucci (trouwens typische naam van een Italiaans imntigrant) die de interpretatietechniek van de bandoneon heeft geperfektioneerd. Verder heeft Alfredo gespeeld in de grote tango orkesten van de jaren vijftig, Carlos di Sarli en Juan Canaro, en hij heeft nog 15 jaar deel uitgemaakt van Los Paraguayos. Met deze groep heeft hij wel veertig elpees opgenomen, maar heeft naderhand afgehaakt omdat hij nooit één frank auteursrechten zaghij was vergeten om zich daarvoor in te schrijven. Nu werkt hij om later toch ook een klein pensioen te kunnen trekken... Masondo, Van Elsbroeck en Marcucci hebben de enthousiaste aanwezigen laten participeren aan de passie, de nostalgie de geborgenheid, de strijdbaarheid eigen aan het muziekgenre, een genre dat zoals reeds gezegd heel wat virtuositeit en gevoel van en uitvoerders vraagt. De tango is meer dan enkel muziek. P.B.B. De Rock Rally zi! er weer op. De prijzen zijn verdeeld en de discus sies zullen een aanvang kunnen nemen. Mensen Blaffen, het vernieu wende Aalsterse geluid, had zich weten te kwalificeren voor de finale maar heeft zich vorige zondag niet bij de drie besten kunnen rang schikken. Alles bij elkaar toch nog een puike prestatie van deze jonge groep Rock Rally is een tweejaarlijks evene ment, ingericht door Humo, waarbij een poging wordt gedaan om het kaf van het muzikale koren te scheiden. Palace 1. «Zware jongens» (KT): afrader van het jaar. Tenzij Lutgart Simoens en Micha Marah nog een vervolg lanceren met «Lichte meisjes». Ergerlijk 2. «Schatjes» (KNT)zie bespreking. Met Peter Faber, Geert De Jong, Akke may en Rijk De Gooijer. 3. «War Games» (KT): sublieme (ont)spanningsfilm over een totale nucleaire vernietiging die bijna veroor zaakt wordt door een computer. Met de prachtigste boodschap over bewape ningswedloop «De enige manier om te winnen is niet spelen Van John Badham. Sterke aanrader 4. «De dolle kever keert terug» (KT) wellicht de leukste van alle «terugkeer- ders» deze week. 'n Gouwe ouwe uit de Disneystal. Ideaal voor de jongsten, maar nog best leuk voor «gevorderden». Na verschillende preselekties, gespreid over het Vlaamse land en een halve finale, werden een tiental groepen weer houden om te dingen naar de overwin ning. Door zich te plaatsen voor deze finale heeft Mensen Blaffen zeker en vast bewezen over kwaliteiten te beschikken die verder reiken dan een doorsnee plaat selijke populariteit. Wie begin dit jaar Buffet Froid Dinatoire heeft door- en meegemaakt herinnert zich zeker nog hun afgewerkte en door het publiek geapprecieerde set. Ofschoon geen overwinning, toch een nummer van hen op de binnenkort te ver schijnen Rock Rally-elpee met de finalis ten, wat qua verspreiding en belangstel ling zeker is meegenomen. Naast het aftandse en oubollige karnaval eindelijk nog één waardevol feit waarmee burgemeester Uyttersprot en de schepen van cultuur kunnen uitpakken en pron ken bij hun Vlaamse confraters Er is hu ook immers niet zoveel meer buiten de muziek in Aalst om ernstig over te pra ten. Van de Aalsterse vlaaien en de typi sche ajuintaart heeft ieder al lang zijn bekomst. Binnenkort stellen wij Mensen Blaffen uitgebreid aan U voor in deze krant. (PBB) de ridderstraat 28, 9300 aalst - tel. 053-78.89.81 RESERVATIE 9 -17 uur ZATERDAG 21 APRIL 84 TE 21 UUR: Oude stijl JAZZAVOND met«THE LIVINGSTONE JAZZMESSENGERS» Deze gans vernieuwde Jazzband van de fantastische Ad van Berendonk terug te AalstDeze maal in een internationale bezetting: twee Belgen, vier Nederlanders en een Duitser. Wie de platen van deze band gehoord heeft, weet dat zij specialisten zijn van de oude stijl, en wie trombonist Willem Paterik kent, weet dat het een steengoede avond wordt. Daarbij krijgen we ook nog de Duitse banjonist Bolley Shönig, die gespeeld heeft met haast alle New Orleans beroemdheden en talloze platen met ze opgenomen). Voor jazzliefhebbers een fantastische avond dus Toegang200 fr.; 150 fr. voor leden Netwerk en Crazy Bol, voorverkoop - org. Crazy Bol Jazz Club.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 16