Galerii DE SMET L.
Lülïlce
Bekijk het zwart-wit
VAN DER WAERDEN
BIEDT MEER
KUNSTPARADIJS
A. VAN DURPE zetelgarnierder
16 Nieuwe Gazel van Aalst 11 mei 1984
'eMeui/eMflds
DE LEEUW
vakkundig herstellen verkoop antieke zetels
Pontstraat 37, AALST Tel. 77 14 25
Hoogstraat 11, AALST 053/21 05 60
INTERIEURVERZORGING
Zijn werk is nog niet af (openingsrede)
Vanaf half mei
elke vrijdag
en zaterdagavond
Diverse optredens.
Gratis toegang.
Grote mart?t 25 Aaht
MEUBEL- KEUKEN
5 7 'W\VVV\VV>"V\W%
Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21
Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66
De grootste keus in schilderijen, etsen, litho, spiegels,
consoles, modern en klassiek.
R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaut,
Demonseau, e.a.
Alle inlijstingen op maat, hout, alu, enz.
Bloemen landschappen stillevens
VRIJE TOEGANG
Alle dagen van 10 tot 20 uur.
Dinsdag en zondag op afspraak
Cantate Domino tijdens hun uitvoering van Israël in Egypt...
Internationale Wohneinrichtungen
In het begin was het woord.
Maar voor het woord was de Intrede.
De immer toeë Rozemarijnkerkdeur flapte open en zie, talrijk as de
zandkorrels aan de zee traden de vooraanzitters binnen.
Dat gat in de paardevolle Sint-Martinuskerk, waar het hopeToos vissen
naar een niet voobehouden stoel was, meteen aanleiding tot een pré-
concertale rechtstaande ovatie en een collectieve kijk-aan-eens nek
spieroefening.
En toen slaagde het Hof erin om in Aalst dat te presteren wat elke trouwe
concertganger met verbijstering sloeghet concert begon niet alleen op
tijd, nee, een minuut vóór acht streken de violisten de eerste noten de stilte
in!
kerk strooit, de eerstgeborene,
weggemaaid met een kreet van eindeloze
verschrikking. En dan zijn er de
onvoorstelbaar aangrijpende bladzijden.
Er is de tastbare duisternis, de grauwheid
van een voorstad in de poel der
verlorenheid, kauwgomdikke stilte,
Kafka-harmoniëen als bedelaars tastend
naar vastheid, de koren hand in hand hun
eigen onzekerheid doorgevend in een
leefheid die verplettert. Er is de
impressionistische sprokkelbladzijde van
de verdronken soldatenzwevend in een
onderzeese wereld, zinkend als een
nutteloze papieren vlieger naar een diepte
die geen diepte heeft.
De solisten hebben in dit werk geen
de Schepper danken met een nieuw
monumentaal werk. Zijn eigen uittocht
uit de menselijke miserie wordt gekoppeld
aan de uittocht van de volksmiserie. Het
werk dat oorspronkelijk "Exodus,, heet is
op een maand voltooid en wanneer het
op de planken verschijnt kan het publiek
zijn oren niet geloven. De vaste
operabezoekers, die aan défilés van
Italiaanse olaba solosterren gewend zijn,
al of niet verpakt in verhaaltjes van
dansende nimfen, van verdriet verwelkte
prinsen, en schurkachtige rauwe
rabauwen, zit van de een op de andere dag
naar een Bijbels verhaal te luisteren. Op de
koop toe krijgen de koren daarin de rol
van verteller én beschouwer én
hoofdvertolker opgedrongen. De
recensies van de eerste uitvoering liegen er
niet om. "deeply shocking,, is de uiting
van de openbare mening die de
krantenjongens de heer Handel cadeau
doen. De formule opvoeding combineren
met ontspanning was in de 18e eeuw
blijkbaar öök moeilijk te verwezenlijken.
En toch, en toch, langzaam rukte het werk
op in de populariteitsparade. De
componist Boyce kreeg weer gelijk toen
hij zei "geef Handel een kiezelsteen en hij
maakt er een diamant van,,.
Wanneer de God uit het O. Testament om
zijn volk te bevestigen en de koppigheid
van de Egyptenaren te breken een
filmclimaxscenario uitwerkt, waarbij
Cecil B De Mille asgrauw van nijd
uitslaat, dan moet zoiets vroeg of laat in
de handen van Handel terecht komen. De
10 plagen worden onder zijn notenbeeld
een verrukkelijk kijkboek, een panorama
met hemelsein helse visioenen. Op elke
bladzijde vind je een totaalbeeld dat
wemelt van details. Eén groot stripboek
wordt het, waarbij oren en ogen de
woorden en de sfeer omarmen en je
ademloos naar "wordt voortgezet,, staart.
Bijna smekend vraagje naar de volgende
plaat, want in het tijdeloos verhaal is niet
de plot maar de opbouw het werk van een
geniaal verteller.
Wie op een verloren winteravond de
voeten onder tafel schuift, de vondsten en
de visuele uitwerkingen van het woord
naspeurt moet wel een hele grote doos
meepikken. Want de partituur stikt van
het schilderwerk, de kikkers die door het
orkest kwaken, de hagel die klettert op de
verpletterde graankorrels, de vliegen,
duizenden kleine nootjes inde vioolpartij,
het vuur dat molotovcocktails in de
Heel wat personaliteiten kwamen
Domino bijwonen. (JC)
doorslaggevende betekenis. Hun rol is
beschouwend, ze zijn de pionnen op het
schaakspel van de eeuwige verwikkeling:
zo misbaar, zo onmisbaar. Het moet
zangtechnisch moordend zijn om als
solozanger na een kort recitatief
veroordeeld te zijn om anderhalf uur naar
de Stars en Stripes te kijken. De 5
stemmen zij in hun diversiteit subtiel in
schakering. Het duet der bassen
overweldigend en echoklank, de altsolist
de Jubileumviering van Cantate
de plooibaarheid van de menselijke stem
in al zijn moeilijkheid, de bravoure van de
tenor: verteller, beschouwer, de
zekerheid, de overweldiging, de perfectie,
de ontroering van het magistrale. De
sopraan, de enige vrouw, zij die het
crescendo inleidt, de eindbestemming, de
solostem die de weg voor het koor effent,
de speerpunt die de opening naar het
voltrokken einde maakt, het straaltje
hoop dat de barstende zon aankondigt.
De rol van de koren is in dit Oratorium
overweldigend. Met hen staat of valt de
uitvoering. Ik vraag me af of die vele
enthousiaste mensen beseffen wat een
onmenselijk werk het is om een groep
jonge gasten, wiens interesses - laat het
ons maar luidop schrijven, nu niet
dadelijk bij figaro's van Handel liggen -
dag na dag, week na week, klaar te stoken
voor zo'n gigantisch werk. Ik vraag me af,
of ze beseffen wat 'n fysieke inspanning
het vraagt om lichaam en stem uiterst
geconcentreerd be beheersen, de zenuwen
uit je lijf te schudden, alles te vergeten en
alleen als doorgeefluik van een geniaal
componist te fungeren. Ik vraag me af, of
ze de kleine sopraantjes zachtjes de eerste
stukken horen inzingen, warm draaien in
de middenmoten, over de onmogelijk-
moeilijke 16e noten, de kralen van de
paternosterbladzijde fladderen, de
moeiheid van de 10-uur klok ervaren, en
na de ovatie een stralend bisnummer
horen belijden. Ik vraag me af of ze in het
dirigeren van Michael Ghijs elke wending
in de partituur, elke vondst, elke
uitschreeuw van vreugde en verlatenheid,
elke smart en elke drang naar schoonheid
voelden. Ik vraag me af of de zittende
Grote Heren de grootheid van de staande
heren op het podium (h)erkenden.
F.C.
kundige leiding de tentoonstelling Frits
Van den Berghe te Gent bezocht. Te gele
gener tijd zullen nog verdere bezoeken
aangekondigd worden. De premie voor
1983 wordt vervaardigd door Achiel
Hutsebaut. Ook voor 1984 wordt een
premie voorzien. Tevens kunnen de leden
nog vroegere premies bekomen (Jose
phine Day, Luc Hoenraet, J.J. De
Graeve).
Uiteraard streeft de vereniging van de
Vrienden van het Museum Oud-Hospi
taal verder naar de uitbouw en de verrij
king van de kollekties van het Museum.
Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45
Vrij in en uit
maandag gesloten
Superior Van Malderen heeft het in zijn
begroetingswoord over de rol van het
koor, over de mens Ghijs, 25 jaar priester
en dirigent. Wij zouden aan de kwaliteiten
die je van zo'n man na zoveel jaar
verwacht die van de immense
bescheidenheid willen toevoegen.
Een recensie schrijven over «Israël in
Egypt» kan niet zonder een minimum aan
historische situering. Wanneer het genie
Handel herstelt van een verlamming en
een aanval van geestelijke zwakheid wil hij
ttl, 055 2-111 ¥8
Gezellig traatkafju
Zaalvoor ^eest« koftutofeli concerten,
k'ridfanimatit^nappenlneiif enz
Oa^elykv Verst Soep m dWerst snocks
flunv itsraiirdtzomtr
Van 5 tot 27 mei wordt door de «vrienden van het Oud-Hospitaal»
een tentoonstelling gehouden met als thema ZWART-WIT. In het
museum Oud-Hospitaal wordt aktuele kunst getoond in tekeningen
en schilderijen van de kunstenaars: Luc Claus, Ignace de Vos jr.,
Ado Hamelrijck, Achiel Hutsebaut, J. Lismonde, Gilbert Swim-
berghe en Dan Van Severen. De gemeenschappelijke noemer van het
tentoongestelde werk zal het uitsluitend gebruik zijn van de zwart-wit
schakeringen.
De kollektie is beperkt tot éénmalige wer- aan het naar voor brengen van werk van
ken, geen multiples of grafiek. Door deze jonge Aalsterse kunstenaars,
manifestatie worden voor het eerst wer- Zoais elk jaar gaan een aantal bezoeken
ken gekonfronteerd van kunstenaars die door aan belangrijke tentoonstellingen
uitsluitend, of gedurende een bepaalde 20 werci reeds op 18 februari onder des
periode deze uitdrukkingswijze gebruik
ten.
De tentoonstelling blijft toegankelijk tot
zondag 27 mei tijdens de openingsuren
van het Museum Oud-Hospitaal, Oude
Vismarkt, dagelijks van 14-17 uur; zon
dag van 10u.30 tot 12u.30 en van 14 tot
18 uur; gesloten op vrijdag.
Er wordt ook een tentoonstelling voorbe
reid rond het thema «het licht», geschie
denis van de verlichting met gas en elek
triciteit, die hopelijk nog dit werkjaar
doorgang zal kunnen vinden.
Een tentoonstelling rond archeologie en
opgravingen, voornamelijk toegespitst
op de opgravingen in het Oud-Hospitaal
zelf, wordt voorzien voor de jaarwisse
ling. Begin '85 wordt een tentoonstelling
rond de op handen zijnde restauratie van
de textielschat van de St.-Martinuskerk
in het vooruitzicht gesteld.
Verder wordt nog gedacht aan een ten
toonstelling van moderne textielkunst en