ELFI ELFI ELFI G.O.C. na vijf jaar«Aalst is eigenlijk een homo-vriendelijke stad» Taks op dancings wordt rechtvaardiger gespreid Nieuwe Gazet van Aalst 11 mei 1984 3 Oplossing vorige week Dikke-Loe 't Groen Kruis gelukkig niet de volgende kinderschoenen iJan Caudron Ah't. rfi mooi mogcüji Een paar weken geleden vierde het Aalsterse GOC (Gespreks- en ont moetingscentrum homofielen) zijn eerste lustrum, met een fuif. Zo'n 200 mensen kwamen de verjaardag meevieren zowel homo's als hetero's een 'gemengd' publiek dus... tot verbazing van vertegen woordigers van de Nationale Federatie. Want het Aalsterse homo- centrum heeft een open, goeie verhouding met hetereoseksuelen,' vrij wel uniek t.o.v. de andere Vlaamse homo-centra. De Aalsterse homofielen willen niet in een getto leven, leerden we in een gesprek met Janien Borremans, GOC-medewerkster. Janien is opvoedster, werkt op dit moment als DAC-(st)er in het GOC, en staat in voor administratie, koördinatie en de vrouwenwerking. Zij deelt het bureeltje in de Hoogstraat met een sociaal assistent die zorgt vor de jonge renwerking (een BTK-projekt). In de persmededeling die ze onlangs ver spreidden schreef het GOC te willen tor nen aan gevestigde waarden. We vroegen wat daar precies mee bedoeld wordt Janien«Wel, alsje ziet hoe strak in onze samenleving mannen en vrouwen in vak jes worden ingedeeld, daar gaan wij niet mee akkoord. Gewoon al omdat we zelf voelen, zoals iedereen, dat elke mens zowel 'mannelijke' als 'vrouwelijke' ei genschappen heeft. De meeste homo's en lesbiennes steken dat nu niet meer weg, maar zijn gewoon wie ze zijn. En da's alvast één punt waar we ons voor inzet ten ruimte scheppen opdat homo's gewoon kunnen uitkomen voor wie ze zijn; niet met de bedoeling anderen te choqueren, hoewel dat effekt soms optreedt. Maar bewust uitdagen gebrui ken we niet als aktiemiddel of zo. Het is waar dat sommigen zich ekstreem gedra gen en daar storen wij ons niet aan (evenmin als aan travestie of pedofilie bvb.) maar dan moet men zich durven afvragen wat daarvan aan de basis ligt. Veel mensen gaan die vragen uit de weg». NGvA: Ruimte om dat anders-zijn te uiten, jezelf te zijn, veronderstelt tole rantie van de omringende gemeenschap. Hoe verdraagzaam ervaren jullie Aalst in dit verband Janien«Eigenlijk ondervind je hier zel den dat je met de vinger nagewezen wordt. Je mag zelfs stellen dat Aalst een homo-vriendelijke stad is; da's alleszins zo alsje 't vergelijkt met sommige andere steden. Er zijn nooit problemen geweest met politie, gemeentebestuur of wie ook. Stoon te dripneizen. Homo's mogen binnen in alle café's bvb., mogen in het publiek tot op zekere hoogte zichzelf zijn. Met dat laatste bedoel ik dan dat die verdraagzaamheid soms toch enkel schijn blijkt te zijn». NGvAWaaruit leid je dat af Janien«Kijk, als homo's in Aalst hand in hand over straat lopen merk je nauwe lijks ooit een reaktie. Maar de tolerantie neemt snel af als men zgn. te ver gaat een heterokoppel mag in een café gerust én zichtbaar lief doen tegenover mekaar, als homo's dat doen blijkt de tolerantie nogal es schijn... Men wordt omzeggens terechtgewezen, waarop de meesten nu echter geleerd hebben afdoend te ant woorden. Als iemand ons nu nog ergens 'verwijt' homo of lesbisch te zijn, repli keren we bvb. «Ge hebt gelijk, en we zijn er nog best tevreden mee ook dat we het zijn». Dat ontwapent meestal wel. Nu, het GOC zoekt voor zulke toestanden niet direkt gemeenschappelijke (re-)ak- tievormen; wel is het zo dat door de ver bondenheid hier de mensen individueel sterker staan in zulke situaties». NGvA: Als Aalst zo'n gunstig klimaat heeft ontwikkeld tegenover homo's, blijft er dan eigenlijk nog veel over om voor te strijden Janien«Echte 'strijd' is hier inderdaad niet zo nodig. Van bij het begin is het GOC gewoon aanvaard. Anderzijds is het zo dat op nationaal vlak werk wordt gemaakt van de relatie tussen krisis neofascisme homofielenwerking. Want stilaan voelen wij, zoals de gastar beiders, dat sommigen zich ook op de homofielen willen afreageren al was het maar om iémand de schuld van de krisis te kunnen geven... Er is dus nog wel werk op de plank zo zijn we al een paar jaar bezig met infor matievergaderingen in scholen en jeugd huizen. Daar merk je bvb. wel dat we lang niet overal binnen mogen. In de Akademie, de Handelsschool, het HRITO en St. Jozef Mere is het geen probleem. In de twee colleges geraken we echter niet, in de Dames van Maria wor den we geweigerd «om persoonlijke rede nen», in het Lyceum hadden we de oudervereniging tegen, enz...». NGvA Hoe vatten jullie die info-verga- deringen op Janien: «De bedoeling is een aantal vooroordelen weg te werken. Vooraf laten we de jongeren een vragenlijst invullen. Daaruit blijkt algemeen ge sproken dat scholieren bijzonder wei nig weten over homoseksualiteit. Dit thema wordt in onderwijs en opvoeding nauwelijks bespioken. De antwoorden tonen ook aan dat jongeren wel tolerant zijn, zolang homofilie een abstrakt ver schijnsel blijft. Als je vraagt hoe ze zou den reageren als een vriend (in) hen zou vertellen dat hij/zij homo/lesbisch is, dan zouden ze er liever toch geen kon- kreet kontakt mee hebben. Daarop gaan we o.m. door in de info-vergaderingen». NGvAHet GOC wil gettovorming ver mijden. Zijn er nog andere manieren waarop jullie dat proberen te bereiken Janien«'t Is nog een zoeken naar wegen in die zin. Maar 't is alvast zo dat GOC Aalst zich beslist niet wil afsluiten van de omringende gemeenschap. Hier komen zowat 80 mensen geregeld over de vloer, maar ook heteroseksuelen zijn welkom. Op onze fuif waren er 200 mensen, een gemengd publiek dus. En dat verliep zon der problemen, tot verbazing van de mensen van de Nationale Federatie die hier mee het jubileum kwamen vieren. Ook de goede samenwerking tussen man nen en vrouwen is vrijwel uniek voor Vlaanderen. Verder proberen wij ook naar buiten te treden, kontakt te nemen met andere groepen en organisaties. Ik denk bvb. aan de muziekoptredens die we hier orga niseren, gespreksavonden in Netwerk, een info-avond over de rechten en plich ten van samenwonenden,... We werken dus niet uitsluitend rond specifieke homo-thema's en -problematieken; het interesseveld van homo's is immers net zo breed als dat van anderen. Daarom dus ook richten we open aktiviteiten in, rond een waaier van onderwerpen. Waar we tussen haakjes ook aan dacht voor hebben is, binnen het GOC zelf, een open sfeer te scheppen, waar relatievorming mogelijk is, maar zónder dat die als een verplicht wordt aange voeld. De idee dat je «alleen niet geluk kig kan zijn» willen we doorbreken. Ook proberen we te vermijden dat twee men sen die een hechte relatie hebben, zich totaal afsluiten van alle anderen». NGVA: Om te besluiten: welke wensen hebben jullie voor de toekomst Janien«Aan die vraag hadden we ons eigenlijk wel verwacht... Laat ons zeg gen een tweede jubileum over 5 jaar (k.n.) Veertien dagen geleden werd in dit weekblad uitvoerig de problematiek geschetst van de belasting die de stad vraagt aan de Aalsterse dancinguitbaters. U las over de eisen van het Verbond van Dancinguitbaters weergegeven. Het ziet er naar uit dat de aktie (gekoördineerd door André-Emiel Bogaert) weldra sukses zal kennen. Schepen van Financiën, Etienne Bogaert, deelde immers bij brief van 20 april mee dat de gedane suggesties zullen bespro ken worden op de eerstvolgende finan ciële kommissie. Nog vóór het einde van dit dienstjaar zou het taksreglement die nen gewijzigd te worden door de gemeen teraad. Op de vraag van de schepen om de namen en adressen van «verdoken dan cings» mee te delen wordt door het Ver bond niet ingegaan. Men is immers van oordeel dat het boek van de stadsontvan- gerij, waarin de betaalde bedragen met naam en aanslag staan vermeld, tegen- sprekelijk opengesteld moet worden. Aldus kan men vlug nagaan wie, wan neer en ho'eveel er wordt betaald. Alle dancings die niet in het boek zijn opgeno men zijn automatisch verdoken dan cings. De huidige begroting voorziet een totale inkomst van deze taks van 2.584.974 fr., waarvan ongeveer 500.000 fr. afkomstig is van T-dansants, bals, feesten, enz. De dancings zouden dus samen 2,1 miljoen betalen. Dit bedrag lijkt de heer Bogaert zeer laag daar de door hem vertegen woordigde dancinguitbaters mensen zijn die ongeveer 450.000 fr., 360.000 fr. en 220.000 fr. betalen. «Dit alles zou bete kenen dat er in gans Aalst ten hoogste 7 a 10 dancings de reglementaire taks zouden voldoen» aldus A.E. Bogaert. Daar er in Aalst echter minstens 25 echte dan cings zijn en minstens 5 café's met afzon derlijke danszalen, zou elke dancing dus ongeveer 75.000 fr. per jaar moeten betalen om het vooropgezette bedrag van 2,1 miljoen te bekomen. De dancinguit baters zelf zijn bereid 80.000 fr. per jaar of 20.000 fr. per trimester te betalen. Blijkbaar zal een dergelijk voorstel het dan ook halen bij de voorziene wijziging van het bestaande taksreglement. (MP) of toch azoei iet dat er op trekt, da was den naom van 't lieken da verleide weik gewonnen heit in de sirk, allei, in da spel dad elk joor ne kier gebeirt onder den naom van Eurosongfestival... Oever den topdag, door 'n moen ek^zeikes ni veil oever zeggen hein, door zal der op ander plosjen in deis gazet al genoeg oever in stoon. En dorom, awei ja, nog ne kier oever da lieken hein 't Woren droy jonges van Zweiden, me kérte botjes oon die ze ne kier in 't gaad gezetj hooin. En domei stonte ze dor ewa te trampelen - en ze probeirden te zingen oeik. Da was iveranst iet in de zjaar vadikke-loe en dikke-lein... Dad hem ek er toch va gemokt, mor 't zal ghiel zeikes toch iet anders geweist hemmen. Op meh papirken da'k ba moy gepakt hooi, ver in den donkeren 't ien en 't ander op te 'schroyven zien ek hier naa stoon stem en voeis in ien doeis... Novolges da'k links en rechts hoeir, zen der va langsom minder mensjen die nog op den teivei nor da spel zing... wie da ni gezing en gelooisterd 'n heid,.'n hei nie veil gemankeird zee, ze moeten 't heer ni beklaogen. Ver degein die dus ni gezing 'n hemmen, hem ek op da papirken ver elk van de groepen iet opgeschreiven. Ver dégein die 't wel gezing hemmen, mor al vergeite zen, awei-zé, 't es hier on 't kommen. Twiede koepietLuksemburgeh masken, nog 'n betjen nor den onnoeizele kant da wel goe meh heer gatjen kost drooin. As derden, Frankerèk'n gieze meh eh lank roeid klied, wel meh 'n goei stemme, 'n betjen on den hoeige kant, mor 't lieken was nogal leizeg. Sponjen kwamp zenne virden'n blonte mokke, ni slecht, mor 't was gediereg 't zelste en da stekt oeik teigen. Wie dat er oeik me zekken hoeig stemmeken kwampen, da woren die twie va Noerweigen, in ne witten oeveraal meh ne roei sentier. En meh kopkes vol sajettekes. Oever Ingeland hem ek allien opgeschreiven doeng de die na om ter lierekst ?Kerte rokskes, zwerte kaasen en vieselèk geverfd hoor. Siprus, door koste 'n betjen op mei-boyzen, mor niet ver mei te zingen. En Belzjen hè? 'n Goei stemme, meh vier meizingerkes en dedie 'n mokten ni veil bagozje. Ewa lanst den traoge kant. Ien meh donker pilper hoor mor toch 'n goei stemme kwamp ver Ierland. Ver Deinemarken was eh moksken me stertjes-tannen. Ba heer nog droy ander, woraf dat de thalveste mor 'n lange zwerte slawelle was. Schoein oeigen, dad es aal da 'k kaan zeggen van de die van Holland, mor oongestoeiten gelèk as ien van die poepekes ver iveranst op 'n kas te zetten. Den dienen die noding kwamp ver Joegoslaven, 'k geloeif dat 'n den nacht teveiren ooitgezeiten hooi. Azoei 'n bier- sproy! 't Vraamensj van Oeistenroyk hooi beiter gedoon meh die twie kaljes van achter heer te smoytenienen meh 'n gitaar en icnen die dor mor in zen hanjekes stond te plasjen. Dosjlandgoed En meh veil listerkes. Heer stemme mo^ht er zen. De groep van Turkoyn, ghielegans in 't bliekblaad, mocht er oeik zen. 't Was ne kier iet anders. En ver heer, reidelèk modern. De die va Finland woren mor drolleg oongestoeiten. En die tooi hein... Wie-wetj hoe hemmen de die ons dor sto verwoyten... Wie da volges moy wel mocht gewonnen hemmen, mor ja... 't es anders ooitgevallen... dad es Zwitserland. Toef! Ne knol meh eh schief gezichten 'n mokke meh 'n groeite scheer in here rok Itoljen. En wa kwampen die droy antikke kweizels dor ba doeng? 'n Stoyve witte madam achter eh groeit nooimasjien, nie 't was 'n pijane, sloet de roet af. Da was Portegal. Ze dei peizen op "Tante Julia,,... haal je borsten van mijn schouders Mor as 't op 'n doeng kwamp, ja... 't was dikke-loe Dinsdag rond 16u.50 brak brand uit in de kelderverdieping van 't Groen Kruis. Een stapel oud papier, karton en oude dos siers raakten in brand. De brandweer rukten met twee wagens uit. Een werkvrouw bemerkte de vuurhaard. Volgens een zegsman van 't Groen Kruis kon het personeel zelf de brand blussen. Ondanks alles wierpen onze brandweer lui twee slangen uit. Een onvoorzichtigheid van een perso neelslid zou de oorzaak zijn van de brand. Wat velen dachten is gelukkig niet waar. Van brandstichting is zeker geen sprake. Vrijheidsstraat 44, 9300 AALST Tel. 053/21 35 34

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 3