Is
systëi
i
EEEEEE
111
111
ÖE
lil
11
ïzÉ
Marlimat
Netwerk kwistornooi groeit
£1
JÈ
Nieuwe Gazet van Aalst 25 mei 1984 9
Koffie DE PAEPE
Koffie - wijnen - likeuren honing
The Coffee Wine Bar
I. Wauters
Molenstraat 77
9300 AALST
s 21 40 66
Toonzaal: Grote Baan 129
9390 HERDERSEM-AALST
053/70 46 57
Magazijn en bureel
Oude Dendermondsestwg 389
9300 AALST
knoppen een bevreemdende
tweespalt vormen: enerzijds de
oervorm van de organische erupties
en anderzijds de kille, smetteloze en
onpersoonlijke witte modulen van de
mens.
Sonomobielen
Deze rusteloze kunstenares blijkt na
haar konstruktivistische beeldentaal
niet geheel tevreden met de
immobiele en starre schoonheid van
haar kreaties.
Vragen als "Hoe doe ik alles bewegen,
hoe breng ik mijn beelden tot leven, hoe
laat ik hen spreken, zingen, fluiten,
brommen...,,.
laten haar niet los.
Het lijkt onmogelijk, bijna waanzin
nig en zelf hoogmoedig: een
keramiekskulptuur leven in blazen.
En toch, tussen 1970 en 1980 stort
Lieve De Pelsmaeker zich geheel op
wat zij haar "SONOMOBIELEN
noemt.
Als ware dozen van Pandora schept
zij objekten die, mede door de
manipulatie van de toeschouwer in
beweging komen en geluiden te weeg
brengen.
Het is wel even wennen, want zelfs
schrijft zij over haar sonomobielen
dat zij zoekt naar een harmonie van
"vorm-beweging-geluid,,.
Zij breekt taboes af door de toe
schouwers juist géén toeschouwers te
maken maar wel "medespelers,,.
Treffend is hierbij het opschrift "niet
aanraken verboden,,.
Door toetsen, stekkers of knoppen
kan de kijker-luisteraar niet alleen de
objekten op gang brengen, maar ze
soms ook moduleren en mixen.
Na de toepassing van beweging en
geluid denkt Lieve De Pelsmaeker
verder en integreert het LICHT.
Holten, zuilen en buizen worden aan
het electriciteitsnet aangesloten en
geven indirekt licht langs de diverse
cilindrische kanalen.
Echter, ondanks haar internationale
bekendheid blijken nog steeds
onbegrip, argwaan, afstandelijkheid
en zelfs hoongelach haar deel te zijn.
Misschien is deze kunstenares te
visionair in haar koncept daar waar
zij het publiek andere ogen, andere
handen en een andere taal wil geven.
Het is moeilijk te kommuniceren met
Lieve, maar wie durft af te stappen
van een klassieke, ommuurde
kunstbenadering ontdekt een wereld
die intrinsiek met het leven zelf
verbonden is: de wereld van aarde,
water, vuur, licht en beweging, een
wereld waarin wij allemaal leven
maar voor een groot deel blijken
blind te zijn.
Een bezoek bij een van onze eigen,
imminente kunstenaars, met name
Lieve De Pelsmaeker is zeker meer
dan de moeite waard.
Rond 1970 krijgen haar objekten
meer en meer een architektonische
struktuur door het inbouwen van
vlakke, geometrische wanden en het
aanwenden van niet-keramisch
materiaal als hout en metaal.
Het lijkt nu alsof zij pas haar ware
zeggingskracht gevonden heeft want
deze duidelijk herkenbare tweede
periode wordt overkoepeld door
haar TOTEMS VOOR EEN
TECHNOKRATISCHE MAAT
SCHAPPIJ.
Lieve De Pelsmaeker begint meer en
meer te assembleren en monteert in
haar monochrome keramieken on
derdelen uit koud-wit industrieel
porselein.
Haar vormenwereld wordt bevolkt
Haar vormenwereld wordt bevolkt
door "brains,, en "totems,, waarin
elektriciteitsisolatoren, zekeringen,
smeltstoppen, schakelaars en
Atelier: Nekkerspoel, 10 - 9440
Erembodegem. Tel. 053/66.79.28.
Met dank aan het Tijdschrift
"Kreatief,, en het referaat van Jaak
Fontier "De Keramiekskulptuur in
ons land van 1952-1982.
Norbert De Winne
HUTSEBAUT G.
kantoormeubel
"Tijdens de periode 1945-1970 zetten de keramisten in ons land een
aantal gedurfde stappen. Ze ontwikkelden in het genre zulke hoge
kwaliteiten en brachten het op een dergelijk hoog niveau, dat we zonder
enig chauvinisme de stelling mogen verdedigen, dat in België toen een
innovatie van Europese betekenis heeft plaatsgevonden die buiten onze
genres een diepgaande invloed heeft uitgeoefend en op dit ogenblik nog
grotendeels bepalend is.
De vernieuwing betrof alle facetten van de keramische kunst: het
formaat, de opbouw techniek, de verglazing, de kleuring en de
thematiek,,.
Deze sterke opgang van de kerami
sche kunst verliep in ons land in
nagenoeg vier fasen
1. De eerste fase," 1945-1953 kan als
.de AANLOOP beschouwd worden.
Pierre Caille, Olivier Strebelle, Joost
Maréchal en Jack Jefferys vormen de
wegbereiders waarbij in 1953 het
befaamde keramiekatelier aan de
Kon. Ak. v. Sch. Kun. te Antwerpen
wordt opgericht.
2. De tweede fase, 1954-1962, brengt
de ERKENNING van de keramiek
skulptuur als beeldhouwkundige
uiting.
De grote artistieke bedrijvigheid in
Antwerpen en (Je wereldtentoonstel-
ling Expo 58 waren van
betekenisvolle waarde voor de
artistieke bevruchting. Namen als
Dyonise, Heylen, Landuyt en de
Vinck komen meer en meer op de
voorgrond.
De grote overzichtstentoonstellingen
tussen '58 en '62 in G 58 en het
Hessenhuis brachten de keramiek-
kunst op gelijke voet met andere
driedimensionele uitingen.
3. Tijdens de derde fase, 1963-1974
heeft de VEELZIJDIGE ONT
PLOOIING plaats van de Belgische
keramiek en krijgen heel wat van
onze kunstenaars internationale er
kenning.
De prijzen die jaarlijks te Faenza, de
Italiaanse keramiekstad bij uitstek,
worden toegekend, kunnen gelden
als waardemeter voor het gehalte van
de inzendingen.
Reeds in 1964 behaalt Lieve De Pels
maeker in Faenza een gouden
medaille, later gevolgd door o.m.
Carmen Dyonise, Olivier Strebelle,
Pierre Caille, Jan Van De Kerkhove,
Octaaf Landuyt, Antoine de Vinck
en Achiel Pauwels.
4. De laatste tien jaar, 1974-1984
kunnen als vierde fase beschouwd
worden: de ALGEMENE VER
BREIDING.
Een aantal jonge Belgische
kunstenaars dragen de vruchten van
hun oudere leermeesters en bevestig
den zich ondertussen in binnen- en
buitenland.
Mede door de sterke stimulans die
van onze keramisten uitgaat zien wij
in de jaren 80 in heel Europa grote
keramische skulpturen ontstaan.
Dat Lieve De Pelsmaeker hierbij
haar artistiek steentje heeft bijgedra
gen situeert haar meteen tussen de
hedendaagse kontemporaine kunste
naars.
Totems voor een technokratische
maatschappij
Lieve De Pelsmaeker werd geboren te
Aalst op 9 maart 1936.
Na haar humanioraopleiding volgde
zij kursussen binnenhuistekenen en
keramiek aan de Akademie voor
Schone Kunsten te Aalst.
In 1963 behaalt zij de Valerius de Sae-
deleerprijs en in 1964 de zo begeerde
internationale gouden medaille voor
keramiek te Faenza in Italië.
Meteen plaatst zij zich onder de
groten van de moderne keramiek
skulptuur in België en Europa.
Naast een niet aflatende stroom van
individuele en kollektieve
tentoonstellingen in eigen land wordt
haar werk tentoongesteld in Neder
land, Frankrijk, Duitsland, Spanje,
Zwitserland, Tsjechoslovakije,
Jougoslavië en Italië.
Internationale erkenning komt met
vertegenwoordigingen in Canada,
Zuid-Afrika en de U.S.A.
Ondanks het feit dat haar "beelden,,
niet bepaald een lief en zacht
karakter dragen wordt haar werk
toch aangekocht door de Stad Aalst,
het. Internationaal Museum voor
Keramiekfete Faënza, de Belgische
Staat en privé in de U.S.A.
Zelf schrijft zij over haar werk
"Robotten, zwarte monumenten van
deze tijd, roerloos maar met lichtstra
len die uit hun binnenste gloeien als
bakens
Lieve De Pelsmaeker ontleent in haar
beginstadium gans haar thematiek
aan de oervormen van de wereld bol -
zaad- en vruchtvormen, uitstulpende
lavastromen, gleuven, spleten en
stekels in bruine, grijze en zwarte
tinten.
Deze eerste periode getuigt van een
totaal en bewust zoeken naar de
oorsprong van de materie om, samen
met de twee andere elementen water
en vuur, een objekt te scheppen.
In de periode tussen 1966 - 1970
experimenteert zij met deze "drie
éénheid,, van de keramiekkunst tot
een werkelijke eruptive kunst.
"Volgend jaar beter,, doet het nu al heel goed. Vorige vrijdag haalden zij
de avondoverwinning binnen, na de winst van de twee vorige edities van de
Kwis in Netwerk, goed op weg naar een derde titel, of steekt daar iemand
een stokje voor? (JC)
Het jaarlijks kwistornooi van Netwerk kan na 2 maanden reeds ge
slaagd genoemd worden. Het aantal ploegen steeg van 10 naar 12, en
ook het niveau van de gespecialiseerde groepen gaat in stijgende lijn.
Wie gratis een leerzame maar tevens een gezellige avond wil beleven
notere hier de volgende data telkens in zaal Netwerk, Ridderstraat,
om 20 u.vrijdag 25 en woensdag 30 mei, vrijdagen 8, 15, 22 en 29
juni, vrijdag 24 augustus en vrijdagen 7, 14 en 21 september.
(P.D.P.)