Etienne Le Compte schenkt
ons «Levensvreugde»
Deze week in NetwErK
10e Ruilweekend
10 Nieuwe Gazet van Aalst 8 juni 1984
De witte kraai in Netwerkniet zomaar theater,
maar een EVENEMENT
Wij kozen voor U de beste
TV-programma's van deze week
Vrijdag 8 juni
Zaterdag 9 juni
Maandag 11 juni
Dinsdag 12 juni
Woensdag 13 juni
Donderdag 14 juni
de ridderstraat 28, 9300 aalst - tel. 053-78.89.81
RESERVATIE 9 -17 uur
Als afsluiting van een welgevuld theaterseizoen in Netwerk (meer dan twintig
verschillende grote en kleine theaters vertoonden hun kunstenbrengt het
GEZELSCHAP VAN DE WITTE KRAAI op zaterdag 16 juni te 21 uur
"HONGER., (naar de roman van Knut Hamsun). Een creatie die mag beschouwd
worden als de revelatie van het voorbije theaterseizoen in Vlaanderen, niet allen door
de ijzerstcrke akteursprestatie van Lucas Vandervost. maar evenzeer door door het
hele regieconcept van Sam Bogaert.dat voor een perfecte sfeeromkadering zorgt, tot
in de kleinste details. Een theaterGEBEURTENIS dus!
In het café zit een man op de toog. Hij hangt er met een leiband aan vast. zoals een
aapje aan een draaiorgel. Hij ziet er bleek, gedeprimeerd en verlopen uit. Op de
achtergrond klinkt klassieke muziek. Allemaal sfeerschepping voor het
"Hongerverhaal...
Na vele jaren zelf honger geleden te hebben, had Hamsun (1860-1952) met zijn
roman "Honger., onmiddellijk een groot succes.
In 1920 ontving hij de nobel prijs voor. letterkunde. Voor en tijdens de tweede
wereldoorlog koos hij partij voor Duitsland. Hij stierf, arm zoals hij was begonnen,
en door vele Noren diep veracht.
"Honger., gaat over honger, maar het is geenszins de rauwe en op den duur
vervelende schildering van barre misère die je zou verwachten. Hamsun's honger
blijft elegant, want het is de honger van een schrijver.
BogaertV hongerlijder, gespeeld door Lucas Vandervost. toont door heel wat
vermakelijkheid heen de tragische waardigheid van iemand die vecht tegen zijn
verloedering: versierd, verpakt, maar schrijnend. Hij is letterlijk aan zijn plaats
gebonden, gekluisterd binnen een kale plek onder een naakte gloeilamp. Nog net
binnen bereik, of net niet. staan tafeltjes met schemerlampen, drank, hapjes,
toeschouwers. En het zijn de toeschouwers die er tenslotte toe bijdragen dat de
hongerlijder zijn zelfmedelijden doorbreekt: amusant, absurd, pikant maar
verschrikkelijk reëel.
ZATERDAG 16 JUNI TE 21 UUR in Centrum Netwerk.de Ridderstraat 28 te Aalst
(res.: 053/78.89.81 9 u. - 17 u.
Toegang: 180 fr. VV en reducties: 150 fr.
Org.Netwerk, met steun BJV.
Vlaamse mediterraan
Op medisch advies werd Le
Compte globetrotter. Hij ont
moette een bonte en boeiende
wereld aan vorm en kleur en
bracht dit op doek. Aldra boet
seerde hij in de verfdeeg en zocht
hierin zelfs een eigenheid door
die rechtstreeks uit de tube te
laten opspuiten en een kloek
reliëf op het doek te verwekken.
In Duitsland maakte men voor
hem verftubes met extra dunne
hals, waardoor hij precies het
uniek reliëf in zijn doeken
brengt.
In de voetsporen van Van Gogh,
Gauguin en de andere grote
meesters bedreef hij een zuiderse
kunst.
Maar de dominanten in kleur en
toon zijn Vlaams gebleven. Hij
schildert zijn land als een
Vlaamse mediterraan.
Kerselaars in bloei, bomen en
boomgaarden lieten hem betite
len als «bomenschilder» en
brachten de kijker in kleuren-
dronkenheid.
Etienne heeft de vijf werelddelen
afgereisd, duizend horizonten
gezien en hun kleuren gestolen.
Zijn visie is hierdoor die van een
wereldburger geworden.
Ook de mens is erg belangrijk in
het werk van Le Compte, zelfs
daar waar hij hem weghoudt van
het landschap.
Na elke wereldreis drukt deze
gevoelsmens zijn spijt uit dat ons
landschap steeds maar meer ver
loederd wordt.
Nieuwe woningen, villa's, wegen
en bruggen schenden de vroegere
schoonheid en maken Le
Compte hier ziek.
Le Comptiaans
Hij is geen impressionist, geen
expressionist, geen symbolist en
het abstrakte moet men ook bij
hem niet zoeken.
Wars van alle strekkingen noe
men wij zijn eigen en treffende
stijl «Le Comptiaans».
ELk van zijn schilderijen is een
soort innerlijke ontlading. Hij
kan niet leven zonder schilderen,
het is een obsessie.
Bovendien wenst hij geen op-
dracht-schilder, geen maatwer
ker te zijn. Zijn emoties weg-
schilderen is zijn levensritme en
dat door zijn doeken vol felle
koloriet en warme menselijkheid
te brengen.
Opvallend zijn de portretten, ter
plaatse getekend of op het dek
gedurende de lange bootreizen,
met houtskool of inkt, zonder
kleur, maar zo sprekend.
Waardering
Tal van nationale en internatio
nale onderscheidingen vielen
hem te beurt, ook weeral te veel
om te vermelden. We beperken
ons tot
1975, Zilveren medaille Acade-
mia Tommasso Campanella te
Rome;
1979, Gouden medaille Acade
mie Italia delle Arti e del
Op zaterdag 9 juni en zondag 10 juni
1984 richt de PRENTKAARTEN-
KEUB van AALST haar
10e RUILWEEKEND in.
Zaterdag 9.6.84: strips, jokers,
bidprentjes, munten, oud speelgoed,
oude boeken, kleine brocante.
curiosa...
Uitgezonderd: prentkaarten en
postzegels.
Le Compte steil eerder zelde ten
toon, vandaar dat alleen gale
rijen, salons, clubs, studio's met
naam op hem vat hebben.
Van 1961 tot nu kan hij prat
gaan op een 60-tal individuele
tentoonstellingen en 55 groeps-
expo's in binnen- en buitenland.
In 1978 verscheen het kijkboek
«Etienne Le Compte».
In vrije uren is dit werk een vera
deming en een geopend venster
op onze wondere wereld, een
blijvende vreugde, die Etienne
Le Compte met ons allen wenst
te delen.
Ook dit «Kunstboek» is maar
een glimp van het gigantische
oeuvre van deze moderne
Vlaamse grootmeester en recent
is hij ook beelden gaan maken.
Ook daar manifesteert zich de
alzijdigheid van Le Compte in
wondere bronsskulpturen.
Tijdens deze driedaagse valt ons
de eer te beurt vooral met zijn
jongste disciplines in gouaches,
brons en olieverf kennis te
maken.
We wensen jullie allen veel
levensvreugde toe bij het genie
ten van de werken van Le
Compte op deze tentoonstelling.
Zondag 10.6.84: Uitsluitend:
Prentkaarten.
Sint-AnnazaalRoklijfstraat 1,9300
Aalst (nabij het kruispunt
Boudewijnlaan en Gentsesteenweg)
Openingsuren: van 9 tot 16.30 u.
Inlichtingen: Dhr. D. DENAYER.
Baron Moversoenpark 12 - 9300
Aalst - tel. 053/21.79.87
Man Friday
Jack Gold vertelt het bekende jongens-
avontuur van Daniel Defoe, maar gezien
vanuit het standpunt van de inboorling
die door Robinson Crusoe «Vrijdag»
werd genoemd. Robinson is een 100
Brit met obsessies en kompleksen i.v.m.
bezit, klassen, prestaties, geld, seks en
godsdienst. Deze «Westerse waarden»
wil hij zijn «onderdaan» bijbrengen...
BRT 1, 20u.20.
Charlie was a rich man
Met Margaret Nolan, Damien Nash,
Terence Budd e.a.
Cyril Colwyn, een ontsnapte gevangene
neemt kontakt op met de weduwe van
zijn vroegere maat. Cyril wil van haar
weten waar zijn overleden maat de buit
van hun laatste overval heeft verstopt...
Ned. 1 (KRO), 23u.35.
White Heat
Cody, epilepticus en een brutale misdadi
ger, belandt na een treinoverval in de cel.
Hij heeft een even fanatieke liefde voor
zijn oude moeder als haat jegens zijn
ontrouwe echtgenote. Hij gijzelt een
medegevangene en twee artsen om vrij te
komen en zich te kunnen wreken op de
man die er met zijn vrouw vandoor is en
die hij verantwoordelijk acht voor de
dood van zijn moeder...
Ned. 1 (Tros), 23u.30.
Silk Stockings
Een in Parijs verblijvende Russische
komponist krijgt een opdracht van een
Amerikaanse filmproducent. Maar de
Russische partijtop heeft andere plannen
met de komponisthij moet terug naar
Rusland. De komponist heeft daar echter
geen oren naar.
Wim Sonneveld speelt de rol van de kom
ponist, een rol die hem aangeboden werd
tijdens zijn «Amerikaans» avontuur, dat
maar twee jaar duurde. In deze film staat
hij zó in de schaduw van sterren als Fred
Astaire, Cyd Charisse, Peter Lorre e.a.
dat zijn naam vergeten werd.
Ned. 2, (KRO) 20u.20.
I)e grote race
De ruim tweeëneenhalf uur durende film
behandelt de opwindende geschiedenis
van een autorally uit 1908. Jack Lemmon
speelt de geniepige professor Fate die een
ingewortelde haat koestert tegen zijn
grote rivaal, Grote Leslie, een elegante
joviale kerel. Tijdens een autorally van
New York naar Parijs wil Fate definitief
afrekenen met Grote Leslie...
Ned. 1 (NCRV), 20u.l8.
Flic story
Deray, expert in het politie-genre (Rififi
a Tokyo; Symphonie pour un messacre;
Un homme est Mort; Borsalino 1 en 2;
e.a.) verfilmt hierin één van de meest
opwindende ervaringen van Roger Borni-
che, een Parijse inspekteur bij de Süreté
Nationale, e?n man met een veelbewogen
loopbaan achter de rug. Het is het relaas
van zijn jacht op een beruchte gangster,
Emile Buisson, die in 1947 uit de gevan
genis ontsnapte en nog dezelfde dag
wraak nam op een vroegere medeplich
tige die hem bij de politie had aange
bracht...
Ned. 1 (Vara), 20u.28.
Le Capitan
Concini, de beschermeling van Marie de
Medicis, is oppermachtig aan het Franse
hof. Hij droomt er heimelijk van de
jonge koning Lodewijk XIII van de
troon te stoten en zijn plaats in te
nemen...
RTL, 20u.55.
Serafino
Serafino, een herder, leidt een gelukkig,
ongebonden leventje. Wanneer hij opge
roepen wordt voor zijn legerdienst, komt
men er daar vlug achter dat Serafino niet
geschikt is voor de legerdienst en hij
wordt naar zijn dorp teruggestuurd. Hier
is ondertussen een en ander veranderd.
Vooral zijn nichtje Lidie die hij nog maar
nauwelijks herkent...
RTBF 1, 20u.45.
De levende planeet
Zaterdag 9 juni start BRT 1 de weten
schappelijke BBC-reeks «The living pla
net». Deze eerste aflevering gaat over de
opbouw van de aarde, over de geweldige
krachten die de aarde hebben gevormd
tot wat ze nu is...
Schaduwtijd, lege tijd
«Schaduwtijd» is een dokumentair TV-
spel over het dagelijks leven van jongeren
in hun «schaduwtijd», de tijd tussen af
studeren en legerdienst, huwelijk, ver
dere studie, een baan of stempelen...
BRT 1, maandag 11 juni, 21u.45.
Opnieuw Dickens
De Vara brengt de reeks «Nicholas Nick-
leby» naar de roman van Charles Dic
kens. Het is een in afleveringen voor TV
opgedeelde mammoetvoorstelling door
de Royal Shakespeare Company. Roger
Rees en Emily Richard spelen de hoofd
rollen. Rees kreeg voor zijn prestatie de
Amerikaanse Tony Award voor de beste
toneelakteur en eenzelfde titel van de
Britse Vereniging van Teaters.
Ned. 1 (NCRV), dinsdag 12 juni, 23u.01.
Kijken naar werk van Etienne Le Compte betekent kennismaken met
gevoelsgeladen beelden die ons «Levensvreugde» brengen door hun
warmte, uitbundigheid en felheid van kleurenbomen, boomgaar
den, exotische figuren, carrousel, religieuse feesten enz...
Een kunstenaar als Etienne Le Compte voorstellen is niet eenvoudig,
het is zelfs een onmogelijke opdracht.
Aan deze autodidakt, zijn leven, werk, interesses en visies zou men
een encyclopedie kunnen wijden.
Hem ontmoeten is ook weeral niet zo eenvoudig. Het kan, maar dan
met een tikkeltje geluk tussen een reis naar Venezuela en de Caraïb-
ben in zijn woning «Zonnewonne» aan de Kasteelstraat te Hekeigem,
waar hij eerder teruggetrokken leeft, om zich werkelijk volledig le
geven aan zijn kunst en tegemoet te komen aan zijn rusteloosheid.
In deze stemmige woning kunnen we een prototype zien van de won
deren uit onze wereld door zijn uitzonderlijke verzameling aan sou
venirs en dokumentatie.
Bij nadere kennismaking ontdekt men in Etienne Le Compte vooral
«een mens van goede wil».
Van schrijfstok tot verftube
Geboren te Aalst op 4 april 1931
Door ziekte werd hij eerder op
zichzelf aangewezen maar wist
zich toch te bevestigen als auto
didakt.
Zijn gevoelsgeladenheid uitte hij
door een ontluikend schrijversta
lent.
Publiceerde onder de pseudo
niem Lode Stevenberg een 15-tal
boeken, vooral begeert bij de
jeugd was de professor Hinssen-
serie. Werkte mee aan enkele
weekbladen en vooral aan de
Pats»-kinderkrant
Ook een 100-tal verhalen over
zijn zoon Kris en toneelstukken
werden gewaardeerd door lezend
Vlaanderen.
Onder eigen naam werd het suk-
sesboek «Rubens, schilder en
diplomaat» geschreven.
Uiteindelijk koos hij toch voor
schilderen en tekenen.
Lavoro;
1980, Euro-Medaille für Kunsl
und Kultur des Europaïschen
Kulturkreises Baden-Baden.
Verschillende aanmoedigings
premies vanwege het Ministerie
van Nederlandse Kuituur.
1972, Reisbeurs naar Le Roussi-
lon.
Er is werk in het bezit van de Bel
gische Staat, provincie Oost-
Vlaanderen, verscheidene ste
den, banken, musea en universi
teiten.
In private en openbare verzame
lingen overal ter wereld verleven
digen de doeken van Le Compte
de wanden en het interieur.