«Arsène is een heel
dankbaar figuurtje»
GA
Het achtste wapen
VAN KEER
Rudy
BARBECUESEIZOE
Nieuwe Gazet van Aalst 3 augustus 1984
Alle dakwerken en
voegwerken
Bergemeersensiraat 93
9300 AALST
Tel. 70 2318
Restaurant
PICCO BELLO
bij p.v.b.a
Molenstraat 59
9300 AALST
Tel. 053/21 34 67
7
Met ingang van deze week verschijnt in de Nieuwe Gazet van Aalst
een beeldverhaal dat als titel «Het achtste wapen» meekreeg. Het
middelpunt van deze strip is Arsène, een figuurtje dat zich zal bewe
gen in een op en top Aalsters dekor. «Het achtste wapen» is een pro-
jekt van Patrick Bernauw (scenario) en Dirk Stallaerl (tekeningen)
samen met de eerste aflevering van Arsènes avonturen, krijgt U in
deze editie van de Nieuwe Gazet van Aalst een interview met de beide
makers van de nieuwe strip.
Patrick Bernauw voorstellen
hoeft nog amper en zeker niet
bij mensen die het Aalsters lite
raire leven enigszin op de voet
volgen. Zijn kortverhalen en
poëzie verschenen in talloze lite
raire tijdschriften, hij wist een
aantal luisterspelen te slijten aan
de BRT, hij won al enkele poë
zieprijzen en vorig jaar debu
teerde hij als prozaschrijver met
het bij Heideland-Orbis uitgege
ven «Mijn Lieve Spooklidmaat».
Dirk Stallaert is ongetwijfeld
minder bekend. Hij werd gebo
ren in Brussel en woonde ge
ruime tijd in Strombeek alvorens
zich in Aalst te vestigen. Een
ruim gestoffeerd palmares heeft
Stallaert nog niet, maar vermel
denswaard is toch dat hij reeds
strips publiceerde in Knack en
De Zwijger zaliger.
Patrick BernauwMet «Het
achtste wapen» hebben we eerst
alle kranten platgelopen, maar
we vingen steeds bot. Oorspron
kelijk was «Het achtste wapen»
bedoeld als krantenstrip. Toen
kwamen we bij de stripuitgeverij
Gucky terecht en die zagen wel
iets in ons projekt. We hebben
toen een tiental maanden aan
Arsène gewerkt, maar op het
beslissende moment ging Gucky
over de kop.
«Het achtste wapen» was dus
oorspronkelijk een krantenstrip.
Betekent dit dat Arsène zich aan
vankelijk bewoog in een meer
algemeen kader en niet in een
specifiek Aalsters dekor, zoals
nu het geval is
Dirk Stallaert: Oorspronkelijk
kwam Aalst er gewoon niet aan
te pas. Het geheel werd gesi
tueerd ih een totaal ander kader,
namelijk dat van het fiktieve
land Luxemburcht. Toen de
Nieuwe Gazet van Aalst zich
evenwel voor ons beeldverhaal
begon te interesseren, werd alles
aangepast.
BernauwDe personnages kre
gen een Aalsters accent en de
dekors werden toegespitst op
deze stad. Voor de rest heeft
«Het achtste wapen» wel van bij
aanvang al een Aalsterse sfeer
uitgeademd, vind ik persoonlijk.
Hoe zijn jullie met elkaar in kon-
takt gekomen
StallaertIk had een advertentie
naar Humo gestuurd, omdat ik
een beetje last had met het ver
zinnen van scenario's. Ik was op
dat ogenblik bezig met «Wasp-
man», mijn strip voor De Zwij
ger, en ik liet die liggen omdat ik
een beetje strop zat. Tekenen
geeft weinig problemen, maar
scenario's verzinnen wel. Dat is
niet bepaald mijn sterkste kant.
Via die Humo-advertentie is dan
de samenwerking met Patrick tot
stand gekomen.
BernauwHet grappige van de
hele zaak is dat ik al een paar
jaren op zoek was naar een
goede tekenaar. Ik had immers
een heleboel scenario's in mijn
lade liggen, maar ik vond nie
mand die ze in beeld kon omzet
ten. Uiteindelijk vond ik nie
mand die ze in beeld kon omzet
ten. Uiteindelijk vond ik iemand
in Nederland, maar die was
enkel geschikt om realistische
scenario's uit te tekenen. En dit
terwijl ik meer naar het absurd-
komische neig. Het komt erop
neer dat ik me in feite al zot had
gezocht naar de geschikte man
en als puntje bij paaltje kwam
bleek die dan nog in Aalst te
wonen
Betreft het hier een éénmalige
samenwerking of gaan jullie er
na de Arsène-strip verder mee
door
StallaertDat is de bedoeling,
alhoewel we nog niet goed weten
wat het volgend projekt zal zijn.
Arsène blijft ongetwijfeld een
éénmalig iets. We zijn niet zin
nens een hele serie op poten te
zetten. Daarvoor is het gegeven
iets té beperkt. Je kan Aalst 1
maal gebruiken als dekor in een
beeldverhaal, maar de tweede
keer is het leuke er wel af.
BernauwArsène is in feite heel
toevallig tot stand gekomen.
Toen ik Dirk kontakteerde, had
hij 4 bladzijden getekend rond
een figuurtje dat Arsène noemde
en dat sprak me wel aan. Vooral
de titel «Het achtste wapen»
vond ik zo mooie klinken. Ik
vind Arsène een heel dankbaar
figuurtje en zou er best willen
mee doorgaan, maar daar is Dirk
dus niet zo erg voor te vinden.
Klikt de samenwerking een
beetje
Stallaert: Voor het ogenblik
toch. We hebben eigenlijk nog
niet zoveel samen kunnen doen,
mede door de pech die we had
den bij dat failliete uitgeverijtje.
Daar hebben we praktisch een
jaar verloren. Er werd ons voor
gesteld dat «Het achtste wapen»
Herstellen van schouwen.
Alle verfwerken,
plastiekwerken.
Franse keuken
Molenstraat 63
AALST
S 053/78 45 52
dinsdagavond en woensdag
gesloten
in een beginoplage van 30.000
exemplaren zou worden uitge
bracht maar die kerel vroeg
steeds uitstel zodat er uiteinde
lijk niks uit de bus kwam. We
hadden dan ook nog een kon-
trakt getekend met hem. Ik als
free-lance medewerker. Daar
door had ik mezelf geblokkeerd.
Hij blokkeerde me ook, maar ik
kon hem niks te laste leggen. Ik
ben dan naar de Stripgilde
gegaan en daar kreeg ik ook nog
een veeg uit de pan. «Je had
maar zo stom niet moeten zijn
om dat kontrakt te tekenen» zei
den ze, wat natuurlijk juist was.
«Het achtste wapen» speelt zich
af tegen een Aalsterse achter
grond. Is er echter voldoende
speling om er nog zaken in te
verwerken de stenenaffaire
van schepen De Maeght bvb.
of ligt alles muurvast van zodra
de publikatie aanvangt
Stallaert: Eigenlijk ligt het sce
nario helemaal vast, omdat we
het al eens eerder uitgetekend
hebben. Maar ik ben van mening
dat er voldoende manoeuvreer
ruimte overblijft om aktuele din
getjes in te stoppen. Maar het
probleem is dan dat ik niet teveel
voorsprong mag nemen met het
tekenwerk.
Hoe gaan jullie tewerk Levert
Patrick eerst het scenario bin
nen, waarop dan verder gebor
duurd wordt
Stallaert: Voor Arsène ligt het
een beetje anders. Ik was begon
nen met een minimaal scenario.
Met daarop baserend tekende ik
een viertal bladzijden, zonder
echt te weten waarheen ik wilde.
Patrick heeft later, aan de hand
daarvan, een kompleet scenario
geschreven. Normaal begint alles
wel bij de scenarist.
BernauwVoor het volgend
verhaal dat we samen willen
maken, «Mississipi Pub» gesi
tueerd in het Amerika van de
twintiger jaren en met de blues
als onderwerp heeft Dirk het
hoofdpersonnage, enkele bijfi
guren en de dekor-setting gesug
gereerd. Vervolgens heb ik in een
kort script de verhaallijn uitge
werkt. Die keurt Dirk dan goed
of af in dat stadium bevinden
we ons momenteel. Daarna
schrijf ik het scenario stukje per
stukje uit.
Dirk zei daarnet dat scenario's
niet zijn sterkste kant zijn. Bete
kent dit dat ieder van jullie zich
strikt aan zijn deeiaspekt houdt
of bestaat er een wisselwerking
StallaertEr is een wisselwer
king, we beïnvloeden elkaar.
Wat bij mij heel moeilijk gaat is
de plot, de kern van het verhaal
uitwerken. Voor korte gags draai
ik mijn hand niet om, maar werk
van langere duur konstrueren
kan ik niet. Dat is ook typisch
iets voor een scenarist.
BernauwIn feite beperkt mijn
aandeel in de strip zich louter tot
de verhaalstruktuur en de plot.
In het geval van «Het achtste
wapen» droeg ik het scenario
binnen bij Dirk. Maar die tekent
dat niet klakkeloos uit. Hij voegt
hier en daar dingen toe, zodat hij
me telkens weer verrast. Op die
manier blijft de strip voor mij
steeds nieuw.
Wat verwachten jullie van «Het
achtste wapen»
StallaertWe richten ons tot een
beperkt publiek, dus zijn onze
verwachtingen ook beperkt. We
hopen in ieder geval dat Arsène
aanslaat bij het Aalsters publiek.
BernauwIk verwacht tamelijk
veel van het album dat De
Nieuwe Gazet van Aalst achteraf
gaat uitbrengen. Daarmee zullen
we een landelijker publiek kun
nen bereiken. Echt territoriaal
werken zint me eigenlijk niet zo.
Dat zou me enkel afgaan indien
we het bewust deden, wat nu niet
het geval was.
Wat zijn de sterke en zwakke
kanten van jullie beeldverhaal
StallaertIk zal beginnen met de
minder sterke kanten. Wat mij
nogal stoort aan «Het achtste
wapen» is de aaneenschakeling
van gags die je erin krijgt. Dat is
goed in een verhaal, maar het
blokkeert in ons geval het hoofd
personnage een beetje. In een
humoristisches trip worden een
aantal gags rond een sterk ge-
struktureerd verhaal geweven.
Dat is bij Arsène niet het geval,
omdat we bewust gekozen heb
ben voor een verhaal vol gags.
Mijn voorkeur gaat echter wel
meer uit naar een diepe gekon-
strueerd verhaal. En dan de
sterkste kant...
Er zijn er waarschijnlijk zoveel
(gelach)
Stallaert (met een uitgestreken
gezicht): Kies maar (ander
maal gelach).
Bernauw Ik vind dat Arsène een
heel eigen, stijl heeft en niet te
vergelijken is met andere stripfi
guren, niettegenstaande hij in de
traditie ligt van Nero en Lambik.
Hij is volks maar met een eigen
karakter.
Op wie is Arsène geïnspireerd
StallaertOp iemand met wie ik
vroeger nog in hetzelfde kantoor
gewerkt heb. Hij heet in werke
lijkheid ook Arsène, maar is
geen Aalstenaar.
Jullie hebben nu met zijn tweeën
aan «Het achtste wapen» ge
werkt. Verliep die samenwerking
moeilijker of gemakkelijker dan
verwacht
StallaertDat is een moeilijke
vraag. Dit is de eerste strip die
we samen maakten. We deden
eerder wel al gezamelijke projek-
ten, maar die bleven telkens ste
ken. Dat waren telkens realisti
sche dingen en daar ben ik niet
erg sterk in ik ben overigens
ook niet akademisch geschoold.
Bernauw Veel projekten bleven
onafgewerkt omdat we er geen
reaktie op kregen. Wanneer je,
zonder verder gevolg, een aantal
bladen naar een krant stuurt zie
je het nut er niet van in om die
strip te voltooien. En wat onze
samenwerking betreft, ik werk
ook nog samen met een Neder
landse tekenaar en kan dus ver
gelijken. Die Nederlander heeft
wel een scenario nodig dat hele
maal af is. Krijgt hij dat niet,
dan schrijft hij om de haverklap
om te vragen wat er in dat linker
hoekje moet komen, welke ge
laatsuitdrukking dat personnage
nodig heeft... Op dat vlak heb ik
met Dirk minder last. Die laat
tijdens het tekenen zijn eigen in
spiratie nog meespelen. Die
Nederlander daarentegen, is nu
nog altijd bezig aan scenario's
die ik hem 2 jaar geleden
bezorgde. Wat mij betreft is dat
al lang van de baan. Ik denk er
niet meer aan.
Jij bent dus ook al een paar jaar
aktief in de stripsektor Vroeger
bewoog je jezelf toch veel meer
op het terrein van proza en poë
zie.
BernauwDat is gekomen door
dat ik het op zeker ogenblik
nodig vond met schrijven ook
wat geld te gaan verdienen
(lachje). En ik meende dat zoiets
vlotter zou gaan met strips dan
met poëzie. Met die totaal ver
keerde ingesteldheid begon ik er
dus aan. Maar dat verbeterde
vrij snel zodat ik liefde begon te
kweken voor strips en het scena-
riowerk. En toen kwam dus die
uitgever die mij praktisch 12
maanden aan het lijntje hield.
Ik ben echter van oordeel dat
proza, poëzie en strips in eikaars
verlengde liggen. Veel van mijn
scenario's zijn trouwens bewer
kingen van vroegere kortverha
len.
In «Het achtste wapen» komen
een aantal Aalsterse personalitei
ten voor. Zou het kunnen dat
iemand zich op zijn tenen getrapt
voelt
BernauwHet is in elk geval
geen keiharde satire. Niemand
wordt echt zwaar aangepakt
zoals dat bvb. in De Zwijger het
geval was. Overigens moeten
politici daar maar tegen kunnen.
Ze hebben voor dat bepaald
beroep geopteerd en moeten de
nadelen bij de voordelen nemen.
Ze weten vooraf dat ze zich aan
zulke zaken mogen verwachten.
Dirk, jij publiceerde vroeger in
o.a. Knack en De Zwijger. Kan
je daar iets van vertellen
Stallaert: Tekenen is steeds mijn
eerste hobby geweest. Toen ik
een jaar of 5 was stuurde ik eigen
gemaakte strips naar Robbe
does, en kreeg ze per kerende
post terug. Rond mijn achttiende
was ik het tekenen een beetje beu
en begon me meer te verdiepen in
muziek. Toen die interesse terug
geslonken was, kwam mijn
eerste liefde terug de kop opste
ken. Om me te amuseren maakte
ik een stripverhaal «Ridder
Digest» dat ik naar Knack
stuurde,' en daar bleek men
onmiddellijk geïnteresseerd in
publikatie.
William DE GEYTER