Beeld zonder onderschrift Frans Beeckman: tweede literaire jeugd Julien Librecht«Apocalyps een» KUNSTPARADIJS VAN DER WAERDEN BIEDT MEER UiUke DE LEEUW Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand... Je wenst een goede service KOOP DAN IN GROOT-AALST Zoveel beter 12 Nieuwe Gazet van Aalst 17 augustus 1984 Vele jaren terug verscheen van de Aalsterse auteur Frans Beeckman een bundeltje gedichten, «oud Roest» geheten. Toen bleef het lange tijd stil. Maar nu lijkt Frans Beeckman, reeds een tijdje op pensioengerechtigde leeftijd gekomen, opnieuw literair actief te worden. De jongste jaren verschenen er enige gedichten in literaire tijdschriften, werkte hij mee aan een paar poëzie-avonden en schreef hij ook enkele bijdragen voor het Boonboek van het Brugse literaire tijdschrift «Kruispunt». >yTTn mn lunninrrmUD1 i lUITill 1 rinmnma ÓS Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21 Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66 De grootste keus in schilderijen, etsen, litho, spiegels consoles, modern en klassiek. R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaut. Demonseau, e.a. Alle inlijstingen op maat, hout, altt, enz. ju- Julien Librecht (Vlierzele, geboren 1936) is één van die schrijvers die zelden in het middelpunt van de belangstelling treden, maar in feite achter de schermen van het drukke Literatuurgedoe degelijk werk leveren. Librecht publiceerde reeds enkele essays en dichtbundels, schreef romans en jeugdromans. Hij werd bekroond met de Poëzieprijs van de stad Tielt en driemaal met de Letterkundige Prijs van de Provincie Oost- Vlaanderen. Nochtans is hij een bij het grote publiek tamelijk onbekend auteur gebleven. deze gevoelens ook gepersonaliseerd en slaagt erin de lezer toch een betrokken te laten worden psychisch proces van de hooi dat nu van zijn meerabstacte wordt ontdaan. De man prol te worden van deze schimrm brieven die hij aan zijn Een creatie van die onmiskenbare «tweede jeugd» is het in eigen beheer uitgegeven bundeltje gedichten «Sonate voor C.», dat uit een gelijknamige cyclus verzen bestaat en uit een gedeelte dat «bekentenissen» getiteld werd. «Sonate voor C.», dat werd opgedragen aan de in 1983 overleden vrouw van de auteur. Sterk emotioneel geladen verzen wisselen af met eerder koel registrerende, analytische gedichten die door hun schijnbare afstandelijkheid de pijn die in de dichter leeft nog accentueren. Op die manier ontstaat een delicaat evenwicht tussen gevoel en verstand, emotie en ratio. Dit weerspiegelt zich ook in taal- en titelkeuze: «Jou gewijde», «Orfeus' tocht», «De nachtegalen achterna» staan bijvoorbeeld tegenover het nuchter/zakelijke «Analyse», passage uit «De nachtegalen achterna» Zij hebben je zacht, zo zacht mis handeld, die vage spoken in hun witte schort. Je beddehoofd werd vlot omlaag gekanteld, want in je hersenen was bloed te kort. Ik vroeg: «of jij de nacht nog halen zou?» Hij zei: «Ik hoop het». Twijfel klonk verborgen De bovengenoemde tentoonstelling loopt namelijk op een heel belangrijk punt mank. Men toont wel een aantal interessante stukken, maar geeft er nooit enige verklarende uitleg bij. Het lijkt wel of de samenstellers van de tentoonstelling er van uitgegaan zijn dat de bezoekers voldoende vertrouwd zullen zijn met de materie om alles te situeren. De overweging dat de samenstellers mogelijk zelf niet wisten wat ze dienden aan te vangen met de geëxposeerde stukken, laat ik achterwege. Er zijn voorbeelden te over van materiaal waarover men nadere uitleg zou wensen. Zo roepen het kanon uit de achttiende en de kruitwagen uit de negentiende eeuw veel vraagtekens op. Leuk om zien zijn.-beide stukken alleszins, maar waarvoor dienden ze Voor de verdediging van de stad? De onwetende bezoeker is geneigd om «Dialyse» en «Diagnose». Frans Beeckman heeft door deze voortdurende wisselwerking het gevaar vermeden in overdreven sentimentaliteit te vervallen, waarde lezer nu eenmaal geen boodschap aan heeft. Een grote verdienste, gezien de dichter toen hij deze verzen schreef nog zeer dicht bij het tragische gebeuren stond. Al met al ontstaat hierdoor een bijna mathematisch gestructureerde, diep menselijke elegie. In verstandelijke banen geleide emotie dus, of poëzie met quasi-wiskundige structuren - en is dat niet net wat ook de klassieke muziek kenmerk? «Sonate voorC.», inderdaad... «Bekentenissen van een zelfmoorde naar» dat exact gaat over wat de titel al laat vermoeden, is de tweede cyclus. Ik vind dit - in feite ene, lange in woord en stem of hij het looch'nen wou dat zelf zijn schouders reeds naar falen bogen. Mijn God, moest dat haar worden aangedaan? Waarom toch willen zij haar open- woelen? Om klinisch-dood naar de operatiezaal te gaan om slechts de laatste harteklop te voelen. Frans Beeckman (uit «Sonate voor C.») het bij die veronderstelling te houden, want welke sociëteit kan in godsnaam een kanon nodig gehad hebben bij de beoefening van haar aktiviteiten? De vlag van de pauselijke zoeaven laat de bezoekers al evenzeer op hun honger achter. Dat de zoeaven het vrijwilligersleger van het Vatikaan vormden weet iedereen. Maar wanneer men deze vlag opneemt in een tentoonstelling over het Aalsters verenigingsleven, ligt het toch voor de hand dat men - al was het maar summier - blijft stilstaan bij het aandeel van de Aalstenaars in het zoeavenkorps. Eén van ae blikvangers van de tentoonstelling is een Ensor-achtig schilderij over Aalst-Karnaval. Het werd geschilderd door een zekere R. Vinck. Nog maar goed dat die zijn werk signeerde, want anders had je er helemaal het raden naar. Het werd - gedicht iets minder dan de «sonate», omdat het een beetje te uitdrukkelijk symbolisch is gesteld. Voor de rest bestaat dit gedicht uit de krachtlijnen die ook «Sonate voor C.» bepalen en Beeckmans werk lijken te beheersen door nuchter-rationele elementen getemperde, ingehouden emotionali teit. Poëzieliefhebbers kan ik dit fris en keurig uitgegeven bundeltje van een poëtisch veteraan alvast ten zeerste aanbevelen. Zij kunnen het bestellen bij Frans Beeckman, Regelsbrugge- straat 19, bus 4, 9300 Aalst. (PB) Zoiets kan verscheidene oorzaken hebbena) hij is te moeilijk, te «veel eisend» voor de modale lezer b) hij heeft een slechte uitgever c) de jury's hebben zich vergist, wat ook mogelijk is d) hij schuwt de publiciteitsgeilheid die vele van zijn collega's kenmerkt. Ik hou het bij een licht bijgewerkte versie van mogelijkheid één gecombineerd met mogelijkheid vier. Librecht is een ernstig, vaak moeilijk auteur die niet immers niet nodig geacht enig verklarend kaartje naast het doek te hangen. Het boeiendste onderdeel van de tentoonstelling bestaat ongetwijfeld uit een aantal reglementen van Aalsterse verenigingen. Prachtige kunststukjes op affiche-formaat zijn dit. Fraai versierd, en het huisreglement artikel per artikel zorgvuldig opgetekend - met een ganzeveer? Indien je de vergelijking maakt met de steriel uitgetypte statuten van hedendaagse verenigingen, dan is de te maken keuze niet moeilijk. Veel van het voor deze tentoonstel ling bijeengebrachte materiaal wordt voor het eerst publiek getoond. Een aantal zaken zijn afkomstig uit de reserves van het stedelijk museum «Oud-Hospitaal», terwijl ook de rederijkerskamer De Catharinisten graag in de spotlichten treedt. Een voorbeeld van de «erntige» is Apocalyps Een, zijn jongste roman, verschenen bij het Davidsfonds. Een man van middelbare leeftijd ontvlucht zijn vrouw - waarvan hij nog steeds houdt - om zich te ontdoen van de «schimmen die zijn geest bewonen». Die schimmen zijn symbolen van de angst en de minderwaardigheidscomplexen die zijn jeugd kenmerkten. Zo worden en het klooster van de kapucijnen een aantal stukken in bruikleen gaven. Indien men ooit verlegen zit om een thema voor een tentoonstelling, waarom dan eens geen expositie organiseren over de Kapijcijnenorde hier in Aalst? «Het verenigingsleven te Aalst» is voor driekwart een slag in het water. Dat is zeker niet aan het materiaal gelegen, maar wel aan wat men er (niet) mee aanvangt. Een tentoonstelling is nu éénmaal véél meer dan een aantal stukken samenbrengen in één ruimte. (WDG) -Toegankelijk iedere werkdag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur. Zaterdags van 9 tot 12 en van 14 tot 18 uur. Zondags van 10 tot 12.30 en van 14 tot 18 uur. Midden september herneemt het PACT- gezelschap het knalsukses «La Cage siux Folies», 't Zal weer een heksentoer wor den om een kaartje te bemachtigen. Best is zelf SERAV binnen te stappen sterk Librecht i beetje i bij het fdfiguur, trekken beert vrij ïn via de vrouw schrijft. Schrijven als een therapeutisch proces dus, en dat is niet nieuw. Tevens moeten deze brieven dienen om zijn vlucht en zijn psychische toestand te verklaren, voor zijn vrouw maar ook voor zichzelf, want ondaks dat wroeten in zijn eigen psyche, blijft de man in feite nog een gesloten boek voor zichzelf. Een sterk psychologische roman dus, en bovendien één zonder een echt rechtlijnig verhaaltjebegin, midden, slot. Eerder een mozaiek van brieven en beschrijvingen, fragmenten van een globaal beeld dat de lezer moet duidelijk maken dat de hoofdfiguur nog steeds niet helemaal evenwichtig is. Librecht beheerst het métier: als een trein lopende volzinnen, vaak prachtige beelden die echter heel onnadrukkelijk her en der opduiken, symbolische passages verweven in gewoon realistische beschrijvingen, rake sfeerschepping en typering - het zit er allemaal in. Maar voor de lezer wordt het geen gemakkelijke klus in vergelijking met een - pak weg - Konsalik. Wie echter meer verlangt van een boek dan een excuus om enkele uurtjes vanuit een lekker hoekje verre exotische streken te zien en grootse, meeslepende avonturen te beleven zal in dit boek zeker zijn gading vinden. Het is een typische roman van een schrijver die als kind de oorlog meemaakte en dit nooit echt heeft verwerkt. Een roman van de na oorlogse generatie, getekend door een bijna abstracte levensangst, frustratie, twijfel. Velen zullen in dit verhaal dan ook hun eigen angsten, frustraties en complexen - hun eigen «apocalyps één» ook - herkennen. Dit is de verdienste van Librechthij heeft een boek geschreven zonder veel dialogen, maar gaat een dialoog aan met de lezer. «Apocalyps Eén» zet aan tot nadenken en is als een spiegel waarin u uzelf kunt zien, en wel zoals u gedacht had nooit te (kunnen/zullen) zijn. Een boek dus dat niet de kenmerken in zich draagt van een heuse bestseller-in-de-dop, maar van waarachtige literatuur. Is het immers niet de taak van een écht schrijver zijn lezers een spiegeltje voor te houden? (PB) INTERIEURVERZORGING VAr IEN Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinrichtungen Vri| m en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur. zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag g Nog tot 28 augustus eerstkomend kan men, in de benedenzaal van het Belfort, een bezoek brengen aan de tentoonstelling «Het verenigingsleven te Aalst». Volgens de door het stadsbestuur verspreide persmededeling wil men met deze expositie «de bezoekers een beeld schetsen van de vrijetijdsbesteding of de levenswijze van onze stadsgenoten in de vorige en het begin van deze eeuw». Of men in die doelstelling slaagt, mag ten zeerste betwijfeld worden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12