44LST SNGLDRUK CENTER zeefdrukkerij ontwerpstudio reklame... geeft méér mét promotiedrukwerk dend. stw. 27-31 053-7010 28 Een demonisch sprookje OPENDEURDAGEN 6 Nieuwe Gazet van Aalst 24 augustus 1984 Je wenst een goede service KOOP DAN IN GROOT-AALST Zoveel beter zaterdag 25 en zondag 26 augustus 1984 Mildred spoedt zich door de menigte. Het luie weekendvolkje dat rondslentert in de winkelstraten, de kinderen grienend aan en in de kinderwagens. Aan een paar schamele straatbomen hangen de blade ren verveeld te drogen in de julizon. Mildred kijkt bij pozen achterom, als werd zij voortdurend gevolgd. De mannen staren haar begerig na, hoe zij daar haastig over het voet pad schippertde borstjes losjes in de blues, de slanke benen heen en weer gaand tussen de kontreien van een jongemeisjes minirock. Het haar langvloeiend over de schouders en haar handtasje achter haar aan bengelend als had zij het liever verloren maar er niet was toe gekomen om het minuskule draagriempje te ontsluiten. Een paar maanden terug had zij Rob leren kennen in een pub. Zij werkte daar als dienster en betrok er het achterste kamertje. Rob kwam dikwijls met zijn vrienden in de pub en zij was prompt ver liefd geworden. Tot hij op een nacht haar kamertje binnenstrompelde met bre kende ogen. Een kogel had hem midden in de borst getroffen voor hij er erg in had. (Rob keek ook nooit TV, dus wist hij niet hoe helden als Magnum, James Bond en konsoorten, steeds aan de dans konden ontspringen Hoe dan ook, met de riem van zijn holster onder het hart, was hij toch nog tot bij haar gesukkeld. Mildred besefte toen nog niet dat haar geliefde een weinig geliefd spion van de KGB was, al vermoedde zij reeds lang iets van die aard. Nu, vooraleer hij zijn laatste snik gaf, voordat de laatste zucht aan zijn mond ontsnapte, prevelde hij niet Liefste, jij bent de énige van wie ik ooit gehouden heb, hetgeen zij in die omstan digheden had verwacht. Nee, hij drukte haar met krachteloze hand op het hart dat zij de mikrofilm uit zijn jaszak moest doorspelen aan een zekere Johnny. Nu kende Mildred wel de meeste van zijn vrienden, maar lang niet allen bij naam en een Johnny kwam haar niet bekend voor. Het ogenblik leende er zich echter niet toe om daarop verder in te gaan, dus gaf zij zich maar prijs aan de gemengde gevoelens van liefde en bezorgdheid, die zij zo gewoon was te voelen voor Rob. Die konden niet baten want hij had ondertussen reeds haar tranendal verla ten. Zo verliet ook zij, diezelfde nacht nog, de pub en haar kamertje want een lijk kon zij niet houden en ook wist zij er geen raad mee. De arm van de wet liet zij eveneens wijse lijk met rust. Tijdens haar kortstondige opvoeding had zij geleerd om die altijd links te laten (links is nooit verkeerd Want eens je die arm bij iets betrok, nam hij jouw arm en nog veel meer. Deze raad van haar mogelijke vader, stond haar nog fris in het geheugen. Zij wou ook niet de weg inslaan die haar moeder steeds had bewandelddie was bezeten geweest van elke man en Mildred was het qu van geen enkele. Rob had haar wel ooit getroost met de woorden je bent als een ongelukje op de wereld gekomen, maar het had slechter kunnen uitvallen Mildred dacht daar zo hetzelfde over, alhoewel in een andere zin. Maar nu was Rob er niet meer en ook haar moeder niet, die had zij al een jaar begraven. Er stond haar dus niets anders te doen dan de laatste woorden van Rob indach tig te zijn en die Johnny te gaan opzoe ken. Ook al omdat zij ooit in een roman netje had gelezen dat de laatste woorden van een stervende een heilige plicht inhielden. Nu voelde zij niet zoveel voor heiligheid en al dat gedonder, laat staan voor de heilige maagd, die ook niet wist wié de vader van haar zoon was Precies of dergelijke toestanden waren zo nor maal en heilig Maar als zij Johnny vond, zou zij er misschien niet alleen voor staan en alleen is maar alleen De tweede dag reeds werd zij op het voet pad staande gehouden door een man die uit een wagen kwam gestapt. Zonder veel omhaal gebood hij haar mee te rijden. Op haar vraag of hij Johnny was, ant- woorde hij niet maar zijn gelaatstrekken hadden wel iets van een Johnny, meende zij, en dus waagde zij het er maar op. Na een dolle rit door de stad waarbij de man geen woord sprak maar zich wel op zijn onderlip beet reed hij de wagen een steegje in. Mildred had ondertussen al schoon genoeg van die zwijgzame lippenbijter. De bumper van de wagen raakte een vuil nisemmer die klingeklangend over de ste nen rolde en Mildred zuchtte voor zich uit. Verder bleek de doodlopende steeg doodstil en doodverlaten. De man greep haar opeens brutaal beet bij de polsen en wauwelde een onsamenhangend relaas. Mildred begreep iets van CIA en van een internationaal konflikt indien zij hem de mikrofilm niet zou geven. Sie-aai-ee, dacht zij, wat een gekke naam, hij heet dus helemaal geen Johnny Dat zij het voorwerp zou zijn van een internationaal konflikt, zag zij ook zo direkt niet zitten. In de pub waren er soms ruzies of handgemeen geweest omwille van haar, maar dat was tussen twee dronken klanten en niet tussen twee nuchtere staten. Nee, CIA's argumenten vond zij minstens overdreven en vermits hij toch Johnny niet was en hem al bij al maar een lullig ventje vond, bleef zij zwijgend voor zich uit staren. De lippenbijter wou toen met geweld het kleinood in handen krijgen maar ver greep zich daarbij aan haar kleinoden en in grote nood verweerde Mildred zich als een leeuwin. Het wapen van de stakkerd dat niet op veiligheid stond ging bij de worsteling af en de kogel doorboorde zijn keel. Ontzet vluchtte zij de wagen uit, de steeg uit. Na een paar straten ver gehold te hebben, hield zij even halt om de op en neer gaande boezem tot rust te laten komen en stond toevallig voor een pastorie. Totaal in de war en ten einde raad, belde zij aan. Een halfjonge priester met halfzachte stem en goedgeslaapmutste blik, opende de deur. Kom erin, mijn dochter, nodige hij haar vriendelijk uit. Mildred herinnerde zich niet dat deze «vader» ooit op bezoek was geweest bij haar moeder. Maar ja, gods wegen zullen wel ondoorgrondelijk zijn, dacht zij en stapte binnen. De celibatair bood haar een stoel en een sherry dry sack aan want hij zag dadelijk dat zij daar behoefte aan had. Na een adempauze stelde hij voor dat zij haar problemen maar uit de doe ken zou doen. Mildred legde hem heel de toestand uit. De priester, verzonken in zijn gemakkelijke zetel, aanhoorde haar als een begrijpende biechtvader, al werd zij van tijd tot tijd een steelse blik in haar kruis gewaar.,Dat zal wel beroepsmisvor ming zijn, dacht zij. Haar rokje was ook zo kort dat het bij het zitten ook zo heel weinig te verbergen had en zich verber gen zou misschien de beste oplossing zijn voor haar. Die CIA zou nog grote broers kunnen hebben, BOB of zo Zij zouden wel denken dat zij hem vermoord had. Trouwens, als die Johnny hoogstnodig die mikrofilm in handen wou krijgen, waarom ging hij dan niet op zoek naar haar De priester stelde haar gerustbij hem, in de pastorie, zou zij voorlopig veilig zijn. Hij had nog een kamer vrij, die hij nu als studeerkamer gebruikte. Het was al lichtjes avondlijk aan het schemeren en Mildred was moe van het geloop. Daarbij had zij een loom gevoel van de sherry, dus bracht de priester haar naar haar tuin der nachtelijke lusten. Toen hij de deur achter zich sloot, begon zij zich geeuwend uit te kleden. Zij liet de blouse op de grond vallen en had juist de rits van haar rokje geopend, toen haar gast heer opnieuw binnenkwam. Met een Eks- kuzeer, ik heb mijn brevier hier laten lig gen, stapte hij naar binnen. Mildred bleef onbeweeglijk staan met haar rug naar hem toe, omdat zij niet wist hoe in dergelijke omstandigheden te reageren. Maar de priester kwam op haar toe en nam haar borstjes beet, alsof zijn brevier aan haar boezem was te vinden. Mildred hield haar adem in. Zij was zo onervaren en zo weinig in kontakt geko men met religie dat zij eerst niet goed besefte wat er gaande was. Toch kon zij moeilijk voorstellen dat hetgeen de pries ter nu deed, iets met eredienst te maken had. Het vlees is zwak, fluisterde hij haar in het oor terwijl haar tepeltjes hard wer den en hij kuste haar in de hals. Dit ritueel was niet Mildreds genre en ook maakten de kerkelijke geuren die uit hem opstegen haar stilaan misselijk (dit zijn een mengsel van wierook, kerkwijn en relikwiegassen, een cocktail die voor een leek als een harddrug overkomt En zo, plotseling uit de ban van de kerk, maakte zij zich los uit zijn omhelzing en raadde hem aan maar best op-te-celibate- ren Waar zij nog vlug aan toevoegde dat zij nu wel zeker was dat hij haar vader niet kon zijn De priester liep hoo grood (een gevaarlijk syndroom, al die rooie priesters aan en verliet vlug de kamer, 's Nachts had Mildred vreemde dromenzij werd uit het aards paradijs verjaagd door de priester die zwaaide met een vlammend engelenzwaard. In de hel staarden de brekende ogen van Rob haar aan en wanneer zij zich van hem afwendde, keek zij recht in het van pijn vertrokken gelaat van de lippenbijter. 's Anderendaags wou Mildred niet langer in de pastorie verblijven en de priester, die net deed alsof zijn neus bloedde (een welgekend hipokriet trekje bij katolie- ken), liet haar zwijgend begaan. Zij zou wel een andere schuilplaats vinden zon der nog dienaren gods in bekoring te lei den De week die daarop volgde, bracht zij door in kroegen en in hotels. Overal vroeg zij zo onopvallend mogelijk naar Johnny. Hoe eigenaardig het haar ook voorkwam, de Johnnies bleken wel breed gezaaid. Iedereen wou haar Johnny zijn en meteen met haar naar bed Of dit een algemeen verschijnsel was bij de John nies, liet zij in het midden, en door hen in haar midden toe te laten, was meteen haar eten en verblijf betaald. Het doel heiligt de middelen, dacht zij en Rob, moest hij nog in leven zijn, zou dit wel begrepen hebben. Overdag hield zij zich meestal schuil wat haar niet moeilijk viel vermits haar nachten meestal lang waren en op straat probeerde zij zo weinig mogelijk op te vallen wat haar wel heel wat moeilijker viel. Maar de vrienden van CIA lieten haar voorlopig met rust en ook werd zij blijkbaar niet gezocht door de politie. Het leek haar toe, dat alles wat zij de laatste weken had meege maakt, slechts een nare droom was geweest. En op een dag had zij het gevoel dat zij zich wat vrijer moest gaan bewe gen. En zo, twee weken later, spoedt zij zich nog steeds voort op deze zaterdagnamid dag. Nog steeds heeft ze de ware verlos ser uit haar lijden niet gevonden (alhoe wel het haar een troost mocht zijn dat menig jood al duizenden jaren wacht op de messias Vermoeid als zij is door de lange wande ling en de zomerse warmte, vallen haar kinderlijk onschuldig kijkende ogen op een leuk kroegje. Een niet te donker inte rieur, maar toch ook niet kraakhelder, Zij stapt binnen en laat zich met een zucht neervallen naast een ernstig uitziende man van niet nader te bepalen leeftijd. De man staart naar buiten en keek niet eens op naar haar alsof hij deze ontmoeting reeds lang verwachtte. Mildred kijkt hem zijdelings aan en vindt dat hij zachtaardige trekken heeft en heel droevige ogen, alsof hij voortdurend aan inwendige pijnen lijdt maar geleerd heeft daarmee te leven. Terwijl zij op haar cola wacht, tuurt zij rond: de vochtigheids kringen op het plafond, de verkleurde affiches op de eerder kale muren, maar toch heeft het kroegje iets van en gezel lige warmte en sfeer. Maar al vlug is zij dit nietsen beu en werkt de stilte op haar zenuwen. Omdat zij alleen is en toch niets te zeggen heeft, vraagt zij aan de manben jij Johnny De man draait zich na een nadenkende stilte naar haar toe en antwoordt haar met een inne mende glimlach die haar een kleur doet krijgenje mag mij gerust Johnny noe men, als ik je daarmee een plezier kan doen. Ben jij de echte, de ware kirt Mildred hoopvol uit. De man bestudeert haar geamuseerd en vraagt glimlachendBen jij ook nog steeds op zoek naar de enige echte en ware De meeste mensen menen alleszins niet dat ik dat ben. Maar, vertel me eens, waarom ben je op zoek naar die Johnny vervolg volgende week (van alle films 110, 126, 135 en Disc, alle merken) VLUGGER: géén tussenpersonen, géén tijdverlies, dank zij ons EIGEN FOTOLABO (een technisch hoogstandje). VEILIGER: verlies «onderweg» uitgesloten. Diskrete behan deling van AL uw foto's. Het labo is beveiligd tegen stroomuitval. MOOIER: de fotochemie en het papier dragen de naam KODAK, en dat is uw garantie. U kiest zelf het formaat (9 x 13, 10 x 15, 13 x 18). U kiest zelf de papiersoort (glanzend, mat, enz.) U betaalt enkel voor de geslaagde opnamen. Kom zelf een kijkje nemen (U krijgt uw foto gratis mee naar huis een drankje) tijdens de van 9 tot 18u.30 Geraardsbergsestraat 189 9300 AALST Tel. 053/77 70 44 rntmm o h

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 18