feS Willy van der Meirsch of het dilemma der vrijheid «KSCi" 100.000 fr. voor RIBSO r sp®° «id®nS Nieuwe Gazet van Aalst 28 september 1984 11 Wanneer Willy Van Der Meirsch alias Carlo Tarras zich in de lente 1985 terug zal konfronteren met het publiek zal het ongeveer zeven jaar geleden zijn dat hij met zijn schilderwerken in de Beïfortkelder te zien was. Ondertussen is een gans muzikaal- pikturaal oeuvre ontstaan dat al zijn tijd in beslag neemt: de vrijheid van het rustpensioen, het breken der boeien van het onderwijs en de verre afrekening van ambivalente jeugdervaringen hebben de sluimerende krijger weer wakker gemaakt. Van Der Meirsch-Tarras is een fenix geworden, gelouterd doorheen de jaren maar buitengewoon weerbaar in zijn visie over "Oorlog-Vrede,, gevangene van zijn eigen muzikale komposities en zijn konkrete pikturale gewaarwordingen. De doem der viool Willy Van Der Meirsch werd te Aalst geboren op 24 maart 1912. Zijn vader Karei was muzikant en kunstschilder, zijn moeder zorgde voor de platenv\inkel. Hij moest van vader, onder een ijzeren discipline, viool studeren en dat wel soms tot 8-10 uur per dag. Op zijn 14e jaar speelde Willy Van Der Meirsch Bach en Beethoven in de tuin van Valerius De Saedeleer te Etikhove waar hij onder zijn toehoorders Opsomer. Minne, Permeke en Schelck mocht rekenen. Na het K.A. te Aalst liep hij school aan de Konservatoria van Gent en Brussel, gevolgd door een opleiding aan de "Ecole Normale de Paris,,. Hij behaalde eveneens een licentiaatstitel in de kunstgeschiedenis. De ondertussen virtuoos geworden Willy Van Der Meirsch gaf achtereenvolgens muziek onderricht te Aalst. Geraardsbergen, Dendermonde en Ninove waar hij in 1949 direkteur werd van de muziekakademie die hij wist uit te bouwen tot de A kademie voor Muziek, Ballet en Toneel. Ondanks dat zijn jeugdjaren werden door saamheid en dwang en waar tevens het kinderspel op straf van boete verboden was, ontplooit de jonge Willy Van Der Meirsch zich als een waar virtuoos en talentrijk komponist wiens werken in binnen- en buitenland nog steeds op antenne komen. In 1978 schreef Roel Van de Plas in een interview met deze kunstenaar "Willy Van Der Meirsch brengt seriële muziek met een 1\ rische inslag,,. Dit is nog steeds waar (omdat iedere kunstenaar in wezen een dichter is) alleen zijn de huidige komposities komplexer geworden door kontrapunten en verrassende stakkado's, door meeslepende melodieuze passages, soms abrupt doorbroken van gewilde ritmeveran deringen. Vooral zijn laatste grote kompositie, die hij als de muzikale steunpilaar ziet van een nog grotere en alles omvattend "totaal-kunstwerk,, getuigt van een komplexe virtuositeit die de problematiek van "Oorlog en Vrede,, zowel intimistisch als beschrijvend wil weergeven. Het schilderij heeft een eigen leven Na jaren van concertleven en muziekpedagoog in zijn Akademie te Ninove kruipt het oude schildersvi rus weer naar boven. Evenals zijn vader (die het magische do-mi-sol in een schilderij wou verbeelden) wordt Willv, reeds op pensioenleeftijd, onweerstaanbaar aangetrokken tot de schilderkunst. Zijn werk wordt niet gedreven door fantastische droombeelden maar is een kunst van onmiddellijke, konkrete pikturale gewaarwordingen die zelf ontstaan uit muzikale komposities. De kunstenaar kiest een schuilnaam Carlo Tarras en laat de zo lang doodgehamerde kant van zijn kunstenaarsziel nu de vrije loop: het worden eruptieve kleuruitspattingen die menige muzikale komposities in vorm en kleur willen vertalen. Enerzijds helt dit werk over naar een vorm van "gekristalliseerde action- painting,,; anderzijds nijgen ze dan weer over naar een "expressieve poëtic-art„: "lyrisch expressionisme,, zou hier een algemene deler kunnen zijn. De uitspraak van Pollock zou ook deze van Tarras kunnen zijn: "Wanneer ik in mijn schilderijen ben weet ik niet wat ik doe. Pas na de periode van "kennismaking,, zie ik waarmee ik bezig ben. Ik ben niet bang veranderingen aan te brengen of bepaalde beelden te vernietigen en te herscheppen omdat het schilderij een eigen leven heeft,,. Twee belangrijke komponenten bepalen nu, anno 84, meer en meer het werk van Tarras: enerzijds de magie en kleurenpracht van de onderzeese fauna en flora, anderzijds de onbegrensdheid van de kosmos. Twee elementen die als het ware de symbolische uitlaatkleppen vormen van zijn ontwrichte jeugd - het frisse wentelende onderwater leven waar licht, kleur en spel een eenheid vormen (spelen en dagdromen waren nooit zijn deel). - de kosmos, melkwegstelsels, sterren en kometen, zovele symbolen van vluchtwegen, ontsnappingen uit het keurslijf van de vioolstudie die heel zijn jeugd innam. Het is alsof Willy Van Der Meirsch, alias Carlo Tarras, zich pas nu, de laatste 10 jaar helemaal bevrijd voelt. Daar waar de muziek vroeger zijn meester was en het schilderen een dwanggedachte tot ontsnapping inhield, heerst de kunstenaar nu zelf over deze twee materies die hij onderwerpt aan zijn eigen wetenschap, didaktiek en scheppingsdrang. Oorlog en vrede Nu de kunstenaar de taal der verscheidene auditieve en visuele technieken beheerst, werkt hij verbeten aan wat hij z i j-n "meesterwerk,, noemt, een projekt dat een vorm van totaalkunst nastreeft. Grote gehelen van de muziekparti tuur zijn reeds uitgeschreven, ontwerpen van schilderijen krijgen vorm, kontakten met tentoonstel lingszalen, balletgroepen en orchestratie werden reeds gelegd... Hierna plaats ik drie puntjesen vraag mij, samen met de lezer af, "Wat dan Totaalkunst is een grootschalig kunstprojekt dat niet in enkele woorden kan gevat worden omdat het zeker geen konglomeraat is van afzonderlijke kunst-cellen, maar waar het geheel meer is dan de som de der delen. Vandaar de immense moeilijkheidsgraad Alles draait rondom de problematiek van "Oorlog en Vrede., waarvoorde kunstenaar, naast de muzikale en pikturale, gedeelten, tevens zelf de teksten schreef. Utopie of niet? Tal van grote kunstenaars hebben reeds dit (utopisch) doel willen bereiken. Op 15 september jl. organiseerde Fifty-One International Aalst, in de zaal Nieuwe Madeion te Aalst, een galavoorstelling van de toneelopvoering "La cage aux folies,, door Pact in regie van Francine De Bolle. Eén van de belangrijkste doelstellingen van een Fifty-One Club zijn: dienst aan de met als opgave projekten te ondernemen, ontwikkelen en realiseren, die betrekking hebben op het welzijn van de streek van de club. Dat voor Fifty-One International Aalst haar hierboven omschreven doelstellingen als service club geen ijdele woorden zijn, werd op deze overigens zeer geslaagde avond duidelijk aangetoond door de huidige voorzitter Roger J. Coppens. Bij deze gelegenheid werd door haar past-voorzitter René Roovers een cheque ter waarde van 100.000 F. overhandigd aan ae heer Leemans, direkteur RIBSO Aalst, onder zeer ruime publieke belangstelling. Volgens de heer Leemans zou dit bedrag uitermate nuttig kunnen besteed worden voor de aanschaf van een machine met perslucht voor de afdeling textiel van zijn instelling. RIBSO staat voor Rijksinstituut voor buitengewoon secundair onderwijs en onderwijst kinderen met matige en/of ernstige mentale handicap, waarbij zowel voorzien wordt in een kleuterafdeling, lagere school, secundaire afdeling met opleidings vorm I, II en III. De opleidingsvormen I en II zijn gericht op integratie van deze kinderen in om het even welk bezigheidsmilieu en in een aangepast arbeidsmidden. De afdelingen van de opleidingsvorm III zorgen er evenwel voor dat zij een beroepsopleiding krijgen om in het gewone arbeidsproces te worden ingeschakeld. Deze instelling, opgericht in 1965, is thans in volle expansie ook wat gebouwen en infrastructuur betreft. Zij beschikt zelfs over een internaat en kan dergelijke materiële steun best gebruiken. Dat Fifty-One International Aalst het niet laat bij materiële steun aan dergelijke instellingen werd reeds in het voorjaar van 1984 aangetoond. Bestuur en leden van deze club haalden op 7 april een aantal kinderen van het RIBSO aan de schoolpoort af om hen daadwerkelijk te vergezellen naar de Antwerpse dierentuin, dit in het kader van een nationale Fifty-One bezoekdag aan de Zoo. Alle financiële lasten hieraan verbonden, werden uiteraard door Fifty-One International Aalst gedragen. Niet alleen dit jaar, maar ook de volgende jaren, zal Fifty-One Club Aalst zich voor dezen die het zo moeilijk hebben in onze samenleving verder blijven inzetten. Richard Wagner was er door bezeten toen hij zijn Ring koncipieerde: Da Vinei moet geweend hebben omdat zijn Mona Liza geen echte stem had; Michel Angelo bereikte als het ware de grenzen van de menselijke kunst mogelijkheden en toch... wie zou durven beweren of dene of gene ooit "totaalkunst., heeft geschapen? Dichter bij ons zegt Octaaf Landuyt "Eigenlijk maakt men zelden iets nieuws. Er gaat alleen maar iets nieuws komen als men op een andere manier gaat denken, leven, voelen,,. Willy Van Der Meirsch schijnt van deze gedachte geobsedeerd te zijn. Alhoewel, wanneer men deze levensvisie aankleeft verdoemt men zich als kunstenaars tot een kompilatie, tot een eklektikus, omdat de hedendaagse samenleving blijkbaar geen kunst nodig heeft, omdat zij geen dialoog wenst tussen de kunstenaar en het volk. Terug naar Willy Van Der Meirsch/Carlo Tarras durf ik hier toch stellen dat wij over een ruim klankbord dienen te beschikken om zijn muziek en schilderkunst te ontvangen. Nog te veel komt kunst op de buffetkast terecht, aan de muur als sierstuk, als belegging of als aankoop van stad en staat waarbij het werk na verloop van tijd gewoon vergeten wordt. Kunst vraagt toeschouwers en luisteraars. Kunst vraagt konfrontatie, gesprek, stellingname, filosofie, leven De toeschouwer en de luisteraar van de pyramides in Egypte is nog steeds de eewige woestijn en hier zijn wij zeer ver af van onze eigen "petit esprit,,. Wij kunnen alleem maar hopen dat Van Der Meirsch-Tarras slaagt in zijn opzet (of het dan toch gedeeltelijk benadert). De toeschouwer-luisteraar zal de medespeler zijn omdat het koncept van deze kunstenaar lijnrecht beroep doet op onze intuïtieve kunstbeleving waarbij al onze zintuigen betrokken zijn. Wie in dit verband een vivisektie begint te doen maakt zich belachelijk, totaal-ontvankelijkheid zal nodig zijn. Gemakkelijk vatbaar en dadelijk verstaanbaar is de taal van Van Der Meirsch/Tarras niet omdat hij. als echte kunstenaar, nooit in funktie werkt van het publiek. Belfortzaal Een eerste konfrontatie met zijn nieuwste werk gebeurt in de lente 85 in de Belfortzaal. Daarna volgen nog een reeks tentoonstellingen, o.a. bij De Vuyst in Lokeren en het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel. Daarna... wij schrijven dan reeds einde 85 hoopt Willy Van Der Meirsch klaar te zijn met zijn levensuitdaging; zijn projekt "Vrede,,. Wij kijken alvast uit of hij er zal in slagen zijn "totaal-kunst-projekt,, als tegenpool te plaatsen tegenover de huidige triomf der middelmatigheid. KontaktadresWilly Van Der Meirsch-Residentie Hoprank, Hopmarkt 3/4, 9300 Aalst. Norbert De Winne «Kunst geeft het zichtbare niet weer, doch maakt zichtbaar-Paul Klee».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 11