Frans Jacobs een budgetvriendelijk volkszanger VOORDELIGE PRIJZEN I en keukenmeubelen Nieuwe Gazet van Aalst 28 september 1984 7 Frans Jacobs interviewen is kwazi onmogelijk: hij praat je gewoon omver. Voor ik er erg in had, was er reeds een uur voorbijgevlogen en moest ik nog mijn eerste vraag stellen. Achteraf bekeken was dit vra gen stellen ook totaal overbodigFrans Jacobs geeft je spontaan alle mogelijke informatie, overvloedig gestoffeerd met kwinkslagen en anekdotes allerhande. Boeiend is dit personage alleszins en zo zijn zonder twijfel ook zijn optredens. Frans Jacobs noemt zichzelf immers een volkszanger, al is dit een vlag die maar een heel klein deel van de lading dekt. Je mag hier. gerust van een natuurtalent spreken, niet alleen als zanger en als luitspeler maar ook, en vooral, als verkoper. Hij weet zijn liedjes aan de man te brengen met een souplesse eigen aan een topverkoper. Hij is dan ook niet toevallig kommercieel direkteur van een Duitse gigant met firma's in Frankrijk en in de Beneluxlanden. Per jaar legt onze direkteur zo maar eventjes 100.000 km. af. Die gewoonte van een reizend beroepsleven maakto dat hij er niet tegen op ziet om de ene dag in Limburg, de volgende in West-Vlaanderen kapte hij er bewust mee om gedurende 14 jaar met de opvoe ding van zijn acht kinderen bezig te zijn. In 1982, op 50-jarige leef tijd klom hij past eerst terug op de planken, in het begin vooral op senioren-middagen, en onder tussen opnieuw in een vrij uitge breid «circuit». Maar laten we even Frans Jacobs zelf aan het woord. Als ik het goed begrijp is Steven een gehucht van Moorsel Welja, Moorsel, ik zeg altijd dat is een simpele gemeente op de buiten. Nu zijn er natuurlijk enkele industrieën, maar dat is een heel recente ontwikkeling. Moorsel is altijd een typisch agrarisch dorp geweest zoals overal en is nu zo een beetje een slaapdorp geworden. En ik vertel zo een beetje over Steven en Sint- Gudula want die is half en half en ik vraag aan de professor die hier woont«Gij die een geleerde mens zijt, verklaar mij dat eens». En hij antwoordt: «Och, Frans, dat is heel simpel, op Steven zijn ze nog achterlijk ze geven nog gemakkelijk». (Frans Jacobs schiet hier zelf in een hartelijke, aanstekelijke lach). Kijk, zo praat ik uren over dat Steven en ze lachen zich daar rot mee. Voor wie treed je zoal op Wel, meestal voor het Davids- fonds, de Bond van Jonge en Grote Gezinnen, of voor een seniorenklub. Ik zing ook soms op feesten. Mensen die mij gewoon vragen op een familie feest. Kerstliedjes zing ik nog het liefst. Wij hebben trouwens een enorme schal aan kerstliedjes in Vlaanderen. Voor het overige zijn het alle maal volksliedjes Ja, wij noemen dat alleman' op te treden of zelfs meerdere kontrakten per dag af te werken. Geen vedette, maar een budget- vriendelijke gedrevene, noemt hij zichzelf en inderdaad, 2.500 fr. voor een optreden van ruim een uur, reis en alles inbe grepen, is zeker niet duur. Alleen vorig jaar al gaf hij zo een 120- tal voorstellingen in het Vlaamse land. En Vlaming is hij «zekerst», in hart en nieren De liefde voor zijn volk en streek kan hij onmogelijk wegsteken. Zijn specialiteit is, trouwens, dat hij op het podium gekleed gaat in een typisch ouderwets boeren- tenue, met klompen, rooie bol letjeszakdoek en natuurlijk «bre tellen». «Hoe komt het dat iemand als Frans Jacobs dan zo weinig bekend is kan men zich afvra gen. Dit komt vooral omdat het zingen voor hem louter een hobby is dat financieel geen ver diensten moet opleveren. Even min interesseert het hem om pla ten op de markt te brengen. Ergens is dit ook begrijpelijk want alleen een live-plaat zou enigszins de sfeer kunnen bena deren van zijn optredens. Frans Jacobs is in de eerste plaats een entertainer, niet zozeer een vir tuoos als vokalist of muzikant maar een kei als animator. Hij weet zijn liedjes vlot aaneen te praten en speelt voortdurend in op zijn publiek dat hij het liefst van al laat meezingen. Hij gebruikt ook geen vast pro gramma, alles hangt af van de sfeer in de zaal en het genre publiek. Als de ambiance prima is dan kan zijn optreden «ruim» tweemaal een half uur duren, met de nadruk op «ruim» Dat Frans Jacobs niet wijder bekend is, zal ook wel liggen aan de lange periode van stilte. In 1968, na tien jaar optredens, overgeplant naar Brussel. Ik zeg dande Brusselaars ondervonden dat de bedevaar ders naar Moorsel kwamen, etce tera. De pastoor deed zaken, de burgemeester kreeg plannen. De Brusselaars besloten dandaar gaan we een stokje voorsteken want anders bestaat de kans dat dat onnozele Moorsel bij Aalst ontwikkelt en in de 20ste eeuw misschien de tweetalige hoofd stad van ons land wordt en dat mocht niet zijn En zij hebben de relikwieën van Sint-Gudula naar Brussel overgedragen en de Brusselaars spreken van Saint- Gudule maar in werkelijkheid heet de hoofdkerk van Brussel de Collegiale van Sint-Michiels, dezelfde patroon als op de pak jes sigaretten en op het stadhuis staat. Ik zeg danik kom eigenlijk maar uit een gehucht van Moor sel, Steven. Moorsel heeft 5.000 zielen, zegt men of ze allemaal een ziel hebben, dat weet ik niet en uit 1.000 boeren en die wonen op Steven. Wat er gebeurtik lees het reklameblad, ik vind dat machtig die annonces «Maria Van de Perre verklaart geen schulden meer te aanvaar den...» of «merriepaard te koop, goed geleerd en braaf...». Ik vind dat machtig. En ik lees «De Bond», het blad van de mutualiteit krijg ik ook, maar dat lees ik niet, dat is veel te triestig en dan het parochieblad en nu «De Nieuwe Gazet van Aalst» omdat ik toch wat nieuws uit mijn eigen streek wil lezen. Wel, in het parochieblad kun je de resultaten van de omhalingen lezen, bijvoorbeeld van Broeder lijk Delen. De laatste keer halen ze in Moorsel, 4.000 zielen, 18.000 fr. op en in Steven, 1.000 boeren, halen ze 28.962 fr. op Ik zeg bij mezelfdat klopt niet volksliedjes. Ik zing hoofdzake lijk kunstliederen van de 20ste of eind 19de eeuw, al wat onze grote toondichters geschreven hebben in die stijl. Vele volkslie deren zijn enorm ééntonig en plat, dat is het verschil met kunstliederen. Het ongeluk ook, is dat veel van de liederen uit de 18de en 19de eeuw veel te hoog dravend zijn. Wij zijn veel te rationeel geworden om dat nog te kunnen aanvaarden. Ze zijn te sentimenteel. Enkele van die dra ken zijn soms nog te doen, als je voor een ouder publiek zingt en als ze allemaal al een beetje zat zijn Wat ik enorm graag zing zijn de liedjes van Willebrouck op tek sten van De Clercq, dat zijn de grootsten in dat genre van liede ren. Zijn sommige van die oudere volksliedjes ook niel herwerkt tot meer hedendaagse klinkende liederen Ja, dat zal wel. Wie er enorm sterk is in die liederen is Rum, zij doen fantastische dingen en ook Thijs van Leer. En als het Driekoningen is, dan ga ik met twee of drie zotten op stap. Ik vind dat de folklore moet in ere gehouden worden. Twee jaar geleden zijn we zo een avond op pad geweest van 8 tot 10 uur. We hebben zelfs in dan cings gezongen waar men de muziek voor ons stilzette. Ik vind dat straf 1 En het gekkebij al die liederen die iedereen kan meezingen is dat die soms een heel andere oorsprong hebben dan men zou verwachten. Er is bvb. dat.liedje over de bakker die zijn vrouw met de knuppel slaat. Zelfs de heel vrome katho lieken zingen dat mee. Nu blijkt, en dat is door een bekende Vlaamse folklorist ontdekt, dat dit lied een oeroud lied van onze Frankische wilden is geweest en dat dit oorspronkelijk een paringslied was en de knuppel is er symbool voor ja... Wel, om terug te komen op die Driekoningenavond. Wij hadden op enkele frankskes na niet min der dan 7.000 fr. opgehaald en dan hadden we nog gegeten en gedronken voor niets op de koop toe Het is niet te geloven. Het gaat hem nu niet om het geld, maar het bewijst dat de mensen toch nog enthousiast kunnen zijn voor dergelijke zaken. Zelfs de jeugd aan de frietkoten... dat hetgeen dat van ons is, nog steeds tot in het merg gaat... Op een keer was ik in Destelber- gen en men vroeg mij of ik «What shall we do with the drunken sailor kon zingen. Natuurlijk kan ik dat Maar ik zei hen dat wij zelf meer dan genoeg liedjes over de zee heb ben. (Frans Jacobs neemt zijn luit en zingt een paar stroofjes uit bekende liedjes over de zee). En ik zong er eentje en iedereen deed onmiddellijk mee, al had den zij het voordien nog nooit gehoord. Daaraan zie jehet moet toch in onze aard liggen Maar onze jeugd heeft op dat gebied geen kuituur meer. Zij kennen hun eigen folklore niet en grijpen daarom naar vreemde liedjes zie zij niet eens ten volle kunnen begrijpen. En wat veel mensen ook niet weten is dat de meeste van onze volksliedjes eigenlijk Gregoriaans zijn... Maak je zelf ook liedjes Ja, ik heb er verschillende zelf gemaakt en als ik in de streek van Aalst speel, dan zing ik in het dialekt. Ik heb ook enkele buitenlandse liederen vertaald en ik gebruik dan dezelfde versvoet en volg zo goed mogelijk de oor spronkelijke betekenis. Bij jouw optredens wil je wefdal het publiek luisterten meezingt Ja, dat vind ik heel belangrijk. Niet dat ik pretentieus ben maar iedereen krijgt tenslotte graag aandacht. Het liefst speel ik in kleine zaaltjes, kelders, krypten en zonder mikro. Dc dag van vandaag hebben de mensen het er moeilijk mee om nog te luis- tern. Zij vinden dat de muziek eerder achtergrond moet zijn. Ik vind dat verkeerd. Je hebt mensen bij wie je op bezoek gaat en zij laten de TV aanstaan terwijl ze met je praten. Ik vind dat erg Daarom telefo neer ik ook niet graagik kan die persoon niet zien. Ik mis dan het direkt kontakt, de reakties, dat komt ook misschien omdat ik verkoper ben. Dat is ook één van mijn geheimen ik ben verkoper, ik weet precies waar ik het publiek heen wil krijgen en ik zal ze er ook krijgen ,dat is geen probleem 1 Ook de respons vind ik enorm belangrijk. Ik vraag niets liever dan er gereageerd wordt in de zaal. Ik pik daarop in, direkt, zonder mij omver te laten pra ten, een marktkramer doet net hetzelfde. Ik speel de laatste tijd enorm veel voor gepensioneerden. Wel, die mensen zijn heel dankbaar na zo'n optreden. Het is live, ze hebben kunnen meezingen en wat hebben ze voor de resttele visie, alles gaat over hen heen. Veel van jouw genre lopen er ook niel rond... Nee, spijtig... Maar het is ook niet gemakkelijk. Als je wilt beroeps worden dan ben je ver plicht om in een bepaalde smaaklijn te gaan werken. Dat probleem heb ik nietik zing hetgeen ik graag zing, zonder toegevingen. Ook iedereen is niet bezeten van die animatielust. Het is voor mij niet voldoende om te kunnen zingen, je moet het ook kunnen prezenteren. Ik vind het een grandioze ontspanning wat ik doe. Het is in perfekt evenwicht met mijn werk. Dat zingen van volksliedjes heeft ook veel te maken met je sterk Vlaams bewustzijn. Ja, ik vind dat alle volkeren het recht en de plicht hebben om hun eigen volksaard in ere te houden. Zij mogen hun etnische verschei denheid niet verloren laten gaan. Maar wat ik zie gebeuren is dat gans Europa, van Finland tot de Middellandse Zee, één groot Amerika zal worden en dat ie dereen dezelfde hamburger zal eten, dezelfde muziek zal maken, etc. Ik vind dat heel spijtig maar we moeten realist zijn... Met deze ernstige woorden nemen wij hier voorlopig af scheid van deze vrolijke bard. Lezers die deze gekscherende troebadoer live willen meema ken, kunnen dat heel gauw. Frans Jacobs treedt op in de bin nenkoer van het Oud Hospitaal op zondag 16 september om 17u.30. Geïnteresseerden kunnen Frans Jacobs kontakteren op volgend adresSint Gudulastraat 7 te 9390 Moorsel en telefonisch op het n' 053/77 2646 (soms auto matisch antwoordapparaat, maar Frans Jacobs belt U zeker terug indien U een boodschap achter laat CL 35 badkamers en 14 keukens staan volledig opgebouwd in onze ruime toonzalen zodat u gemakkelijk uw keuze kan bepalen Kom kennis maken met onze service en GRATIS planning sanitair

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 7