Film Boterhammen, bier en crisis VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Provinciale Prijs Keramiek voor Luc De Blok Uilike 't Land van Riem met Schafttijd (sic Opgepast dames De mijnen is 12 meter lang 16 Nieuwe Gazet van Aalst 5 oktober 1984 Wie zich niet kan verzoenen met het elitaire in de teaterkunst en dus méér voelt voor het ongecompliceerde, recht voor de vuist en, voor de grote massa, begrijpbare ontspanningsaspecten erin, zal met ze kerheid genoegen beleefd hebben aan de kreatie van Paul Coppens «Schafttijd». Deze stelling werd onbetwistbaar bewezen door het uitbundig applaus dat auteur en spelers te beurt viel na de première in Net werk. Het feit dat de auteur zelf één van beide rollen voor zijn rekening nam en het feit dat Paul Coppens én Aalstenaar is én heel wat bekendheid in het teaterwe- reldje van Aalst wist te verwer ven zal daar natuurlijk niet vreemd aan geweest zijn. Wat niet wil zeggen dat er geen andere appreciatiegronden zou den zijn; hangt uitsluitend af van het ingenomen standpunt en be doeling van de auteur. De «lach en traan» formule overheerst duidelijk: Gaston en Willy (neen, NIET Gaston en Leo) zijn door een jarenlange vriendschap gebonden. Dat Willy als werkne mer van baas Gaston zijn goede boterham en talrijke pintjes ver dient, bevordert alleen maar die vriendschapsband doorheen het dagelijks gedweil van werk en ontspanning, van kleine hoofd brekers en grote katers. Tot de dag van de algemene crisis aan breekt. Willy die nooit verder gedacht heeft dan zijn wekelijkse verovering van het vrouwelijk schoon staat plots voor een onbegrijpbare en onoplosbare werkelijkheid Gaston, zijn baas en vriend, is verplicht hem af te danken. Beiden zijn ten einde raad. Maar waar Gaston als doorzetter een vuist maakt en weigert te kapituleren, vervalt Willy in volslagen apathie en ver drinkt zijn tegenslag in zoveel bakken safir. Volledig aan de grond en gedreven door de herin nering aan vroegere vriendschap verschijnt hij een laatste maal op de werf, beklimt een stelling en valt, dronken, zijn dood tege moet. Door deze aktie als een reeks van flash-backs op het toneel te bren gen bewijst de auteur de techniek van de vertelkunst te bezitten. Anderzijds is dit ook de oorzaak van een duidelijke breuk tussen het eerste en tweede gedeelte. Waar het eerste gedeelte, een eenvoudige evokatie van de vette jaren, meer het sketchen-teater benadert waarin de pittige, aal- sterse dialekt-dialoog voor menig lachsalvo zorgt, wordt het tweede gedeelte meer dramatisch opgebouwd waarin vooral de tragiek van het gebeuren beklem toond wordt. In het eerste gedeelte zijn de personages schit terend herkenbaar; zowel in hun denken als in hun handeling zijn ze de levendige verpersoonlijking van de «man met de pet». In het tweede gedeelte, en dat vinden we jammer, verliezen ze en vooral dan Gaston die dóód simpele, soms platvoetse maar steeds voor de vuistliggende café-logika van de kleine man. De bijna bombastische ontboe zemingen van Gaston en de moraliserende bedenkingen erbij zijn niet meer in overeenstem ming met de personages van het eerste gedeelte. De pittige her kenbaarheid vervalt in een ser- moen-achtig, stroperig en tame lijk goedkoop tragi-gebeuren, zonder enig verrassingselement. Ondanks deze vaststelling, geven we grif toe dat er ook in het tweede gedeelte enkele zeer ge slaagde scènes zitten die tot ware ontroering leiden. Daarom zijn we ervan overtuigd dat mits enige herwerking in de zin van meer evenwichtige verdeling van «lach en traan» en een volhou den van de ongekunstelde een voud in de karaktertekening van de personages dit werk van Paul Coppens zeker een verdienste lijke waardering te beurt zal vallen. Wat de vertolking betreft schij nen de meningen unaniem te zijn Paul-als-Gaston was zicht baar en hoorbaar onder de druk en indruk van zijn eigen gebeu ren. De karakteristieke noncha lance en losse speelstijl maakten plaats voor ietwat krampachtig en gemaakt zoeken naar de juiste dimensie van zijn eigen kreatie. Fons Vinck was schitterend in het eerste gedeelteplankvast, konsekwent getypeerd, uiter mate geestig in kleine detail vondsten en bovenal herkenbaar als de typische eenvoudige man wiens ambities niet verder reiken dan «wein, weib und gesang» en een goede vriend om het te ver tellen. In het tweede gedeelte had hij ook enige moeilijkheden om de ommezwaai naar de crisisja ren waar te maken ietwat stroe ver en ietwat minder natuur lijk... Teken aan de wand Enkele zwakke en zelfs onver staanbare regievondsten zoals het vogeltje bij de vertelscènes van Gaston bv. kunnen gemak kelijk vermeden worden. Idem voor de rechtuit zwakke lichtre- gie waaraan de zwakke installa tie in Netwerk zeker gedeeltelijk schuld aan heeft. Al bij al een kreatie die vatbaar is voor bijwerking en aanpassing maar ook in sé de nodige elemen ten bezit om een succesrijke tea- tertoekomst te verwerven zij het dan wel in de nog steeds massa- vervoerende, kasvullende ont- spanningskategorie. En wat is daar verkeerd aan (H.R.) INTERIEURVERZORGING Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinrichtungen Vri| in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 lot 20 uur zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten Dat België, en voornamelijk Vlaanderen, toonaangevend blijkt te zijn inzake keramiek en keramiekskulptuur, schreef ik reeds eerder in de recensie over Lieve De Pelsmaeker. Aalst blijft niet achterwege op het nationale plan want ditmaal is het terug een Aalstenaar, Luc De Blok, die zich in de prijzen werkt. Pas kon de lezer van deze krant vernemen hoe Achiel Hut- sebaut laureaat werd van de Nationale Verlichtingswedstrijd Philips 83-84 of daar staat een zijner vrienden uit de HAM-be- weging in het nieuws met de door de Bestendige Deputatie van Oost-Vlaanderen uitgeschreven wedstrijd voor keramiek. De kunstenaar Luc De Blok werd vooral bekend door het uit voeren van allerlei projekten in open lucht. Graag herinner ik de kunstlief hebbers aan de statische natuur- koncepten van De Blok tijdens de Biënnale Middelheim te Ant werpen in 1981 en de Biënnale Runctvoortpark Merksem 1982. In 1983 opteerde hij 'voor een ingreep die zich aanpast aan een natuurinvloed, m.n. de groei van het gras wat uitmondde in zijn projekt te Gent «Primary» genoemd. Naast zijn projekt-kunst (of hoe je het ook moge noemen) wordt zijn keramisch werk hoog gewaardeerd. Zijn werken in klein, wandpane- Ien in licht-reliëf zijn eerder als een voortzetting van zijn schilde rijen te bekomen. (Met dank aan de heer Albert Van Wiemeersch van «Kunst echo» voor de informatie). N.D.W. 2. «De terugkeer van de tijger» (met Mr. T.) (KNT)«vervolg» op Rocky III, met die struise bezemhoofdige als boksheld. 3. «Ontketende furies» (KNT) in de vrouwengevangenis blijken de vrouwen nog meer onhandel baar dan ooit. Dubieuze furies. Palace 1. «Uncommon valor» (KNT) terug naar de hel, ofte Vietnam, om een achtergebleven zoon te gaan halen. Hoe lief Regis seur: Ted Kotcheff, de maker van «First Blood, Rambo»... 2. «Ciske de rat» (KT) Francis- cus in assisenzaak... 3. «Yentl» (KT)leuke travestie komedie van en met Barbra Streisand. Niet alleen voor haar fans Goed, ook voor gentle men... 4. «Against all odds» (KNT) teleurstellende Taylor Hackford, na zijn «An officer and a gentle man». Eerder naar de magere kant, of gewoontjes. Nu ja, 150 minuten zal je bedoe len voor «In naam van al de mij nen», de verfilming van het beroemde boek van Martin Gray door Robert Enrico («Le vieux fusil») die op vrijdag 12 oktober een tweede kans krijgt in Jeugd huis Terlinden. Was Martin «Grayewski» (Mietek) in de oor log zelf een «echte» Indiana Jones Dit lijkt er op de duur wel op, want Mietek Grayewski moet zo'n negen levens bezitten Wat die als Poolse Jood in het verzet tegen de Duitse verdelgingsma chine allemaal meemaakt en nog overleeft ook, hou je nauwelijks voor mogelijk Het maakt van de film, en van het leven van Martin Gray, een pamflet van de hoop, van het terugvechten na keiharde tegenslagen, een bood schap voor wie ooit na het vallen het opstaan opgeven wil... Mietek (Jacques Pénot) maakt als 15-jarige de invasie van- de Duitse troepen in Warschau mee; verscheidene van zijn mak kers worden terechtgesteld. Het smokkelen van voeding naar het Joodse gettho lukt ook nog wel, maar de serieuze problemen beginnen bij de plannen van Adolf om de Joden het onderspit te laten delven, en hen uit te roeien met de riemen die hij heeft... Treblinka, een griezel verhaal op zichzelf. De familie van Mietek wordt vergast (niet bepaald op een lauw onthaal, maar letterlijk), terwijl hijzelf opnieuw door het oog van de (hete) naald kruipt. Terug in het Warschau-verzet moet hij de dood van zijn vader (Michael York) incasseren. En nog is de keten van tegenslagen niet aan haar laatste schakel... «In naam van al de mijnen» («Au nom de tous les miens») is een aangrijpende biografische getuigenis van de oorlogswaan zin. Een film waar je stil van wordt, in een tijd dat je de titel ervan haast automatisch in ver band met landmijnen gaat inter preteren... Een prent die de aan dacht verdient, in de hoop dat het bekijken ervan bewust maakt dat we ook hier de weg der waan zin aan 't inslaan zijn met ras- cisme en discriminatie... Robert Enrico maakte een film die laat verhopen dat er niet nog een oor log nodig is om nog eens die the matiek aan te snijden... Wie dit prachtige epos nog wil meepikken (in de Palace haalde het slechts een week of twee), kan dus nu terecht in JH Terlin den, om 20 u. stipt. Toegangs prijzen 60 fr. leden, 80 fr. niet- leden. 't Zijn er precies ook geen joden met hun tarieven... (Jodie) Feestpaleis 1. «Indiana Jones and,the tem ple of Doom» (KT): sublieme avonturenfilm in de lijn van «Raiders of the lost ark». Indiana in India tegen de India nen. De moeite waard

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 16