HET ONKOMFORTABEL PIONIERSWERK VAN ANTRAKT Nieuwe Gazet van Aalst 30 november 1984 5 Verenigingsleven Konkurrentie Warhol Gebroken -^ERHOCKfN Vreedzame coëxistentie Aalst filmstad KASREGISTERS VANAF 8.399 (excl. BTW 19 •9 Want een film afdraaien voor 5 of 6 toeschouwers betekent een ferme financiële strop. Uitzon derlijk riskeren we wel eens ons vel. Maar dat gebeurt dan nadat we een meer kommerciële film vertoond hebben en we ons dus iets mogen permitteren. Maar men kan er hoegenaamd niet naast kijken. In Aalst bestaat ongemeen weinig interesse voor de moeilijkere film. Mogelijk zit ten Brussel en Gent met hun groter aanbod daar ook wel voor iets tussen». Je zou geneigd zijn om te veron derstellen dat er aan de uiteinde lijke programmavoorstelling et telijke diskussies voorafgaan, maar dat is onjuist. Veel valt er in feite niet te bespreken. Het aanbod films waaruit men kan kiezen is tamelijk beperkt en er moet ook nog een 16 mm-kopy We hebben ooit moeilijkheden gehad met een verdeler omdat ons programma gepubliceerd was in Humo en daarmee waren we blijkbaar over de schreef gegaan. De konkurrentie die wij vormen ten opzichte van het kommercieel circuit is natuurlijk minder dan minimaal. Maar ergens hebben de verdeelhuizen wel gelijk. Stel dat alle jeugd- en filmklubs, tegen goedkopere prijzen, Terence Hill Bud Spencer, Star Wars etc. gaan programmeren, dan zou dat uit eindelijk veel volk uit de normale bioskopen jagen». Sinds korte tijd hangt boven de ingang van de stadsschouwburg een bord waarop aangeduid staat dat het hier wel degelijk die in stelling betreft. Dat bord werd aangebracht op vraag van Antrakt. Veel klubleden zijn niet van Aalst en sommigen hebben het in het begin wel moeilijk om achter de schoolse voorgevel de stadsschouwburg te vermoeden. Ter afronding nog een anekdote. Ooit vertoonde Antrakt «Man nen op het dak», een vreselijk komplexe Zweedse detektive- film. Doordat echter een paar spoelen in een verkeerde volg orde vertoond werden, kon men van het hele gebeuren totaal geen touw meer aan elkaar knopen. Een identiek voorval had men ooit met de vertoning van een film van Andy Warhol. «Maar dat viel dat helemaal niet op», aldus Louies. Dat willen we grif geloven. De film werd er zo mis schien nog beter op. William DE GEYTER Film is en blijft één van de meest geliefkoosde ontspanningsvormen. Alhoewel het soms eerder inspannend dan ontspannend kan zijn. Zeker voor de gemiddelde bioskoopbezoeker die zijn geluk gaat beproeven bij Antrakt, 1 van de 2 filmklubs die Aalst rijk is. Antrakt zag het levenslicht op de verhalen te vertellen. Daarenbo fundamenten van de Pan-film- klub, die ging van start in 1974 en was één van de pijlers van het toen nog in de Wellekensstraat ondergebracht CSV 't Fabrieks- ken. Gedurende een drietal jaren draaide de Pan-filmklub, letter lijk en figuurlijk, goed, maar in 1977 kwam men in de problemen toen 't Fabrieksken van de Wel lekensstraat naar de Fabriek straat verhuisde. In de lokalen van een oude textielfabriek die men daar betrok, bleek geen plaats meer te zijn voor de Pan- filmklub. Vzw De Pan ontbond zichzelf, maar herrees in de vorm van een nieuwe vzw, Antrakt. De eerste bekommernis was op nieuw een geschikte projekteer- ruimte te vinden in het stadscen trum. Via de bereidwillige mede werking van toenmalig kuituur schepen Herman Roels, mocht men gebruik maken van de stadsschouwburg. De stadsschouwburg is evenwel allesbehalve ideaal, aldus Jan Louis die vanaf het eerste uur betrokken was bij zowel De Pan als Antrakt. «De ruimte is nu eenmaal opgericht in funktie van toneelvoorstellingen. Antrakt gebruikt de stadsschouwburg omdat er gewoon geen andere •alternatieven voorhanden zijn. De nadelen die dat met zich mee brengt zijn echter velerlei. Men heeft er onlangs wel nieuwe stoe len geplaatst, maar dat neemt niet weg dat je na een filmforum gebroken naar buiten komt. Het is zelfs zo erg dat we er gewoon niet hoeven aan te denken om langere experimentele films te programmeren. De fysieke ravage zou dan kompleet on overzichtelijk zijn. Over de ver warmingsinstallatie vallen ook #tKL_m\ kantoormochincs ven is men gedwongen om, tij dens een filmvoorstelling, de projektor achteraan in de zaal op te stellen wat een uitermate sto rend geronk met zich meebrengt. Het zijn allemaal faktoren die de verwende filmliefhebbers onge twijfeld een beetje afschrikken». Wie in Aalst filmklub zegt, denkt daarbij eerst aan de Ka tholieke Film Liga (KFL) en pas daarna aan Antrakt. De relatie tussenbeide filmklubs is evenwel uitstekend. Men leeft in een toe stand van vreedzame coëxistentie naast elkaar. Dit niettegenstaan de de verschillende doelstellin gen. KFL programmeert films die niet lang in roulatie zijn ge weest of films die men tout court goed vindt. Antrakt daarentegen houdt het bii exemplaren van de zevende kunst die Aalst niet be reikten. Jan Louies: «Indien ze morgen al die typische Antrakt- prenten in de Palace of het Feest paleis programmeren, dan zal je ons niet moord en brand horen schreeuwen. Dan kunnen we im mers zelf op ons gemak en met alle komfort gaan kijken en zijn we verlost van veel rompslomp. Antrakt bestaat gewoon om een leemte op te vullen». Dat impli ceert dat Antrakt in feite slechts een vereniging van tijdelijke aard is. Van zodra de funktie die ze nu vervult, overgenomen wordt door het kommercieel bioskoop- circuit kan Antrakt in alle ziele- rust ontbonden worden. Maar voor het zover is zal er ongetwij feld nog onnoemelijk veel water naar de zee stromen. Tijdens de socio-kulturele pro grammavoorstelling 1984-85, die begin oktober doorging in Net werk, was Jan Louies in naam van Antrakt op het appel aanwe zig. Op een bepaald moment vroeg moderator Frans Vanvol- sem hem hoeveel toeschouwers gemiddeld naar een Antrakt- filmforum komen. Dat bleken er 40 tot 60 te zijn. Het ligt voor de hand dat je jezelf afvraagt of Antrakt wel leefbaar is. Jan Louies: «Nipt, heel nipt. Het aantal toeschouwers hangt in aanzienlijke mate af van de prent die op het programma staat. Het zou overigens verkeerd zijn om te denken dat Antrakt zijn pu bliek uitsluitend selekteert onder de progressieve dertigers uit het post-Woodstocktijdperk. We krijgen met ons programma res pons bij praktisch alle leeftijds- kategorieën. De mensen van An trakt zelf zijn vooral geboeid door experimentele films. Maar de vraag blijft of daarvoor in Aalst voldoende interesse be staat. We durven het zelden aan om 1 van onze favorieten te ver tonen. voorradig zijn. Het aanboa wordt daarnaast nog uitgedund doordat er sinds 1974 meer dan 100 prenten op eerst het Pan- en later het Antrakt-scherm ver schenen. Jan Louies «We zou den eigenlijk rustig de films die we 10 jaar geleden draaiden op nieuw kunnen programmeren. We hebben er immers een gene ratie filmfans bijgekregen die toendertijd nog te jong was om zich aan die films te interesse ren». A.A. VERHOEVEN KANTOORMACHINES KANTOORINRICHTING GROOT- en KLEINHANDEL ARBEIDSSTRAAT 31 9300 AALST 053/78 47 54 Antrakt filmprogramma 1984-1985 zondag 9 dec.«Eraserhead» (David Lynch, U.K.) experimen tele horro. zondag 23 dec.«Chang is missing» (Wayne Wang, USA 1983) milieuschetsende detective a la Chinatown, zondag 6 jan.«Rue Cases Negres» (Euzhan Palcy, Fr.- Martinique 1983) kolonisatie-epos. zondag 20 jan.«De toekomst van '36» (W. Thyssen en L. Van Tulden, B.-NL. 1983) documentaire over voor-oorlogs Spaans anarchisme en haar moderne uitlopers. zondag 10 feb. «Dead of night» (onder voorbehoud) (A. Cava- lanti, GB 1945), thriller. zondag 24 feb. «The Draughsman's contract» (onder voorbe houd), 17de-eeuwse detective. zondag 10 maart: «Erendira» (Gabr. Gar. Marquez verfilmd), zondag 24 maart: «De droomproducenten» (R. De Hert, 1984) (onder voorbehoud). zondag 7 april«Dans la ville blanche». zondag 21 aprilverrassing. Alle voorstellingen gaan door in de stadsschouwburg, Vredeplein Aalst en beginnen op 20u.30. Prijs: 80fr. Jacky De Pauw (r) en Jan Louies (I), beiden van ANTRAKT. (F.B.) De geselekteerde films huurt men niet alleen bij de traditio nele verdeelmaatschappijen waarvan er 2 over een goed aan bod beschikken soms gaat men ze ook zoeken in het alter natieve circuit (Fugitive Film, etc.). Maar die hebben, wegens hun marginale positie, soms zelf moeite om een film op de kop te tikken. Het is in zo'n gevallen dan ook veelal improviseren ge blazen. Zo diende Antrakt ooit een gevraagde film te gaan opha len in een baankafee, waar een andere filmklub hem zou komen klaarleggen. De traditionele verdeelhuizen waarmee men samenwerkt eisen van Antrakt (en andere film klubs) dat er geen openbare re- klame gemaakt wordt voor de vertoningen. Dat zou immers konkurrentie betekenen voor het kommerciële bioskoopcircuit, dat men niet voor het hoofd wenst te stoten. Maar hoe zit het dan met de affiches van Antrakt die men geregeld ziet hangen in drankgelegenheden en andere openbare plaatsen Jan Louies «Dat mag omdat we steeds kun nen inroepen dat een ter kennis geving is voor onze leden. Je moet echter wel zien wat je doet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 5