FRANS BEECKMAN SONATE VOOR C Film Een avond poëzie en muziek 8 Nieuwe Gazet van Aalst 30 november 1984 Als wij enkel het facet van «de dichter» zouden belichten bij iemand zoals Frans Beeckman, doen wij zeker tekort aan de veelzijdigheid van deze Aalsterse figuur. Nochtans was het de publikatie van zijn tweede bundel «Sonate voor C». die onze redaktie aanspoorde om eens te gaan praten met dit heerschap. Analyse Vijgen na Pasen... Dialyse Een sprong Frans Beeckman, de dichter Dat Frans Beeckman vooral heel goed is in het schrijven van «in memoriams» bleek aldra uit ons gesprek. Maar dat hij dit ooit over zijn eigen vrouw moest schrijven, zal hij zelf wel nooit willen dromen hebben. Nochtans was er de harde realiteit van het plotse overlijden van zijn levens gezellin onder min of meer dramatische omstandigheden. Een defekt aan het dyalise-apparaat (kunstnier) veroor zaakte een luchtbel in de ader, waaraan zijn echtgenote via een toestand van Dat is de stadsjongensschool op het Vredeplein. Wel, wij die niet hadden kunnen verder studeren, noemden die school dus de universiteit. Ik heb daar vijf jaar rondgetoerd en nadien heb ik drie jaar «elektriciteit» gevolgd in de Vak school. Na de fabriek ben ik bij de «Bevoor- radingsdienst» geraakt, dat was tijdens de oorlog en in 1947 kon ik als bediende gaan werken bij de firma Rombaut. Na de «revolutie» binnen die firma, moest ik daar weg en ben ik in een parastatale instelling, het RI.Z.I.V., geraakt. koma tenslotte vroegtijdig overleed. Dit tema vormt het hoofdbestanddeel van zijn tweede dichtbundel onder eigen beheer uitgegeven. Het tweede deel is gewijd aan «de bekentenissen van een zelfmoordenaar of relaas van een verlo ren jeugd», terug een variatie op dit zelfde pijnlijk en triestig gegeven. Frans Beeckman, geboren in 1913, schrijft ook al heel lang poëzie. Het hoe en waarom geven we best weer met zijn eigen woorden «Ja, het meest waren dat gelegenheids gedichten die ik schreef. Elkeen die zich respekteert, moet gedichten schrijven, meen ik Dat staat trouwens in ieder boek geschreven, behalve natuurlijk in de literatuurgeschiedenis. Als je een jong meisje had leren kennen, dan moest je daarover een liefdesgedicht kunnen schrijven of misschien, moest je het kunnen zingen... Met de puberteit gaat meestal die drang om gedichtjes te schrijven wel weg. Het eerste gedicht, dat ik schreef, dat moet in 1929 geweest zijn, was een in memoriam «Bij de dood van Karei Van de Woestijne». Ik vond dat zo machtig dat ik dat gedicht, dat eerste, in mijn «cahier» kon opschrijven. Die eerste «cahiers» liggen daar trouwens nog in de onderste schuif... Je moet weten dat ik een werkman was, een handenarbeider. Wij hadden geen kans gehad om verder te studeren. Thuis waren we met vijf kinderen, ik was de jongste. De anderen moesten gaan werken op hun 15 jaar, dus ik ook. En in de fabriek had ik zo van die kleine papiertjes op zak en daar schreef ik zo van die dingen op. Ik was meer met mijn gedachten boven de schouw van de fabriek dan binnen. M^ar nadien ging ik naar de avond school, naar de «universiteit van de Cat». Maar bij de firma Rombaut en bij het R I.Z.I.V. had ik geen tijd meer om nog stukjes papier uit mijn vestzak vol te krabbelen. Ik heb altijd graag gedaan wat ik deed, behalve naar Brussel gaan en dat 20 jaar lang». Een eerste bundel waaraan Frans Beeckman meewerkte was «Aalst zingt...» met nadien het vervolg «Aalst zingt nog Verder schreef hij regel matig in de «Voor Allen». Hij is immers een socialist in hart en nieren of zoals hij het zelf zegt«Ik ben grootgebracht met moedermelk en met «De Vooruit». Frans Beeckman, de sociaalvoelende kuituurmens Van zijn hand zijn er verscheidene poëtische evokaties verschenen, onder andere over de 1 mei-viering en laatst nog over de brandstichting in «Het Volks huis». Onder het bestuur van Bert Van Hoorick werd hem gevraagd om in de kommissie voor Toerisme en Vreemde lingenverkeer te zetelen. Hij heeft dat 18 jaar lang gedaan, alhoewel hij «geen toerist, geen vreemdeling was en ook nooit naar den vreemde ging; maar ze wilden mij daarin Zes jaar na mekaar heeft hij ook mee gewerkt aan «De Week van de Kunst en de Kuituur», die toen doorging in de vroegere stadshallen Alle kulturele groeperingen hadden er een stand. Gedurende die zes jaar was er een werkelijke opleving van het kultureel leven in Aalst en deed men bijna aan opbod «Maar Bert Van Hoorick liet dit idee achteraf vallen; alles was zogezegd aan bod gekomen...» Naast deze verdiensten was Frans Beeckman in het bijzonder geïnteres seerd in het schaken en in het toneel. Van 1933 tot 1938 speelde hij mee in teaterstukken van de groep «Kunst, Licht Vrijheid». In 1957 werd hij bestuurslid en twee jaar later vporzitter. Vanaf 1933 hield hij zich ook intens bezig met het schaken en stichtte de eerste en nog altijd unieke Aalsterse schaakklub «Pion». Hij was ook 40 jaar lang voorzitter. Deze klub was zeer dinamisch in zoverre dat hij er dikwijls in slaagde om de voorlaatste kampioen van België naar Aalst te lokken om er een tornooi te be twisten met de «Pionners». In 1974, na zijn hartaandoening, zag hij zich verplicht om het voorzitterschap van zowel toneel- als schaakvereniging op te geven. Vermeldenswaard is zeker dat hij indertijd ook nog medestichter was van CSC «De Rank» in Aalst, de kulturele afdeling van de Socialistische Partij. Het trio Louis Paul Boon, Ben Cami Frans Beeckman Op de Bevoorradingsdienst leerde Frans Beeckman de bekende dichter Ben Cami kennen. Op zekere dag verscheen er een artikel in Het Laatste Nieuws alsdat LP Boon een literaire prijs had gewon nen (1942). Zij trokken er met hun tweeën heen om Boontje te feliciteren en om kennis te maken met deze jonge romancier. Deze kennismaking leidde tot een lang durige vriendschap tussen deze drie literatoren. Alhoewel Frans Beeckman in deze passage zelf zegt«Wij waren kleine jongens vergeleken bij LP Boon. Hij durfde zijn gedacht te schrijven, precies hoe het hem inviel...». (De passage over deze kennismaking heeft F. Beeckman beschreven in het LP Boonnummer van Kruispunt - 1984). Het was op aanraden van Ben Cami dat hij in 1954 zijn eerste dichtbundel uitgaf op 150 exemplaren. Datzelfde jaar richtte hij ook, in het Belfort, een boekenbeurs in, in samenwerking met De Rank. het Willems- en Davidsfonds en met de steun van de stad. LP Boon werd ook gevraagd om mee te werken rtiaar deze vond het hele gedoe maar «een bol- lenwinkel». Over Boontje kan Frans Beeckman trouwens nog vele anekdotes vertellen en misschien zet hij ze wel ooit nog op papier, wie weetCL Geïnteresseerden in de bundel «Sonate voor C.» van Frans Beeckman kunnen deze bestellen via overschrijving van 200 fr. op rekening 001-0062402-10 of post rekening 000-0599313-47 van hoger- genoemde. De fans van Bébel, Jean-Paul Belmondo, weten niet waar ze het hebben. Plots wordt Aalst geteisterd door twee films met hun idool In «Les Morfalons» speelt J.P. de woestijnrat-avon- turier, maar romantisch als we zijn aangelegd kozen we «Joyeu- ses Paques», waarbij de «ver taalde» titel alles zegt«De ver leider in nesten». Nesten met paaseieren Stephan, een rijk (geweest) zakenman, bedriegt z'n vrouwtje Sophie (Marie Laforet) als geen ander. Geen sekonde gaat verlo ren als het erop aankomt om van de ene tortelduif naar de andere te fladderen, Sophie in de waan latend dat hij zich nooit aan koe koekspraktijken zou bezondi gen. Na een demonstratie van zijn «druk» leven, ontmoet hij toevallig de jonge Julie (Sophie Marceau, uit «La Boum») en een hele reeks verwarrende toestan den kan zich gaan opstapelen. Zo kan hij er zich slechts bij z'n vrouw uitpraten door een ver haaltje op te dissen als zou Julie een dochter van hem zijn. Tot overmaat van ramp speelt Julie die rol wel erg overtuigend, en blijken de vrouw Sofie en haar zogezegde stiefdochter het best met elkaar te kunnen vinden... Van de ene leugen komt de ande re en Stéphan raakt hopeloos verstrikt in een warboel van uit vluchten... «Dat komt ervan», zullen de jaloezerikken onder ons zeggen... Hoewel het draaiboek amusant van opzet is, overtuigt de uitwer king ervan op het grote doek toch niet zo sterk. Meer nog, soms lijk je je wel in een toneel zaal te voelen, waar een typische verwarringsklucht wordt opge voerd. Veel dialogen in een woonkamer of aan een feestmaal versterken die indruk, en hele maal minder gepast voor een film lijkt ons de inlassing van «stiekeme» en «terzijde»-reak- ties van Belmondo, waarin hij dus naar het publiek zijn wan hoop uit en waarbij z'n tegenspe lers doen alsof hun neus bloedt. Voor de fanatieke Belmondo- fans dus, die hem ook kunnen pruimen zonder veel stunts, en met kalend hoofd. Nee, deze paashaas haalt de Kerstdagen niet. De klok was er, maar de klepel niet... (LDC) Programmatie KFL«Coming Home» (Hal Ashby), met Jane Fonda en schitterende John Voight als Viet nam veteraan-in-rolst oei. Heerlijke sixties-soundtrack. Aanrader van de week Op do. 6 dec., 20u.l5, Palace. Palace 1. «The Karate Kid» (KT) geheel andere benaderingswijze van de karatefilm, met romanti sche inslag. 2. «Bachelor Party» (KNT)af scheid van het vrijgezellenleven in een luchtige klucht. 3. «Police Academy» (KT)kas sakraker van matig allooi, doch zeer geliefd bij tienerpubliek. 4. «Les Morfalons» (KT)Jean- Paul Belmondo als woestijnrat. Feestpaleis 1. «Conan the destroyer» (KT): konijn de vleesbal slaat weer toe, nu met o.a. Grace Jones als kat achtige krachtvrouw. 2. «The exterminators of the year 3000» (KNT)zoveelste ver sie van het Matte Max-verhaal- tje. De reclamespot belooft genoeg stunts en gruwels. 3. «Joyeuses Pacques» (KT)zie bespreking. De droesem van haar beker bloed bleef achter in de dialyse om uitgerafeld, lijk het moet in een doorgronde analyse te groeien tot bewijs't preciese dat hen ontbrak om het nu goed te kunnen uitleggen, niet vies en niet vaag, wel uitgerekend zoet dat zij het zo hadden vermoed... Zij hebben je geen pijn gedaan je bloed werd omgekeerd, doorwoeld met hun ontsmettingsmiddelen. Jij hebt het goed doorstaan, gedeeltelijk althans, want dit andere deel van jou, je morele kracht werd afgetakeld, toen de koppeling aan de machines plots los sprong in paniek en je warme bloed in het plastic buisje gedesinfecteerd natuurlijk achter bleef en niet meer terug naar je hart vloeide. Ik sprong. Het was geen sportprestatie, geen welbepaalde duik naar 't weten van het kille water. Een laatste ademhaling vallen ontsnappen uit een heksenkring naar wereld van vergeten. Ik gleed omlaag. In zachte zijde ving het water mij op en sloot zich toe boven mijn hoofd. Ik zag de zon doorheen het water onvertroebeld, een helder glanzen gleed neer met mij. Mijn sprong was nutteloos tevergeefs dook ik naar dood in groene wateren en zag leven boven mijn val binnen mijn dalen stijgen. Zoals het «controlemark» een waarborg is voor het feit dat je roomboter van uitstekende kwaliteit koopt, vormt het begrip «NETWERK» in onze stad en waarborg voor kwaliteit op artistiek gebied. Zo werden de toehoorders op 25 novem ber II. in «NETWERK» vergast op een «avond poëzie en muziek» die de moei lijksten moest bevredigen. Het trio Rita Dejonckheere (voordracht), Mark Roosendans (contrabas) en Philip Duerinck (gitaar) bracht er een selectie poëzie en muziek ten gehore die niet alleen op zeer hoog niveau stond maar het auditorium werkelijk ontroerde. Met haar volle, mooie stem bracht Rita Dejonkheere een reeks gedichten die heel zeker in de smaak gevallen zullen zijn. Misschien zullen enkele het aantal «dood-gedichten» wat overdreven ge vonden hebben maar dat is uitsluitend een zaak van persoonlijke appreciatie. Wat vast staatalles werd prachtig uitgevoerd De stijlvolle maar toch dis crete wijze waarop de instrumentale begeleiding werd uitgevoerd, was uitste kend. Wat een warme senoriteit ging er uit van de contrabas; wat een gevoelige virtuositeit van de - zo lang miskende - gitaar. Het trio heeft nog maar eens bewezen hoe dicht poëzie en muziek verwant zijn en hoe moeilijk het zou zijn de grens te trekken tussen de twee. De uitvoering mag ook in die zin geslaagd genoemd worden omdat nooit de woordkunst gestoord werd door de muziek die meer ondersteunend dan begeleidend was. Wat de zuiver instrumentale nummers betrefthet aantal superlatieven dat hier zou kunnen gebruikt worden, is te be perkt Volstaat het te zeggen dat Mare Roosendans en Philip Duerinck de mo gelijkheden van hun instrument tot het uiterste hebben gebruikt... Het lijdt geen twijfel dat het - niet zo talrijke maar uiterst aandachtige publiek - zeer tevreden naar huis is gekeerd, waarschijnlijk met de hoop dat dergelijke hoogstaande prestaties nog aan de beurt komen in Netwerk. Staf Renders Dc Koninklijke Harmonie "Al Groeiend Bloeiend., bestaat al heel lang. Vorige vrijdag koncerteerden zij voor de 163e maal. nu o.l.v. Leon Van den Bossche (JC)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 8