zoo de jongen zingen. De Liberale Partij en 't Volksonderwijs Om de Ziel des j(inds V Liberale Vlaatnsche Opbloei Strijd of Vrede BU DIT BLAD BEHOORT EEN BIJVOEGSEL. BLADZIJDE EEN PRUS PER NUMMER 50 CENTIEMEN VRIJHEID SOLIDARITEIT VERANTWOORDELIJKHEID DE LIBERAAL W EEKBLAD DER LIBERALE PART IJ VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. NEGENDE JAAR ZONDAG 5 SEPT. 1937 Nummer 36 AANKONDIGINGEN 1.00 fr. per regel (voor kleine) voor groote aan kondigingen, prijs volgens te vragen tarief. Aankondigingen en artikels te weigeren is voorbehouden. ALLE toezendingen moeten onderteekend zijn. RECHTERLIJKE AANKONDIGINGEN 3 frank de regel. Verantwoordelijke Uitgever EMIEL VAN LIL, Groote Markt, AALST. DRUKKERIJ Michel BRACKE-DUBOIS ST- GILLIS - DENDERMO NDE Voor aankondigingen binnen het Arrondissement Aalst, wende men zich rechtstreeks tot de Redactie «GRAAF EGMONT», Aalst, Tel. 370, Postch. Rek. 41.11.44. Voor aankondigingen buiten het Arrondissement Aailst, wende men zicih tot den DRUKKER. Het oude spreekwoord «zoo de ouden zongen, zoo piepen de jongens- past niet meer voor dezen tijd. De jon gen zijn het, die thans het lied aanhef fen, dat meeste epend, overweldigend, den toon zal geven. De ouden, die in de algemeene staat kunde het niet eens kunnen worden om wanorde en oorlog, met het afschuwe lijke gevolg van ellende en wee, te weren, zulten mede instemmen in het machtig koor, dat den eindtriomf van vrede en broederliefde verkondigt zoo niet moeten ze plaats ruimen voor de nieuwe strekkingen, die doelmatiger strooken met het algemeen heil. Palei zen oprichten als het Vredeshof in den Haag en het indrukwekkend gebouwen complex te Geneve, waar de volken bond uiterlijk majestatisch troont, maar innerlijk ondermijnd, verzwakt wordt door ijver-, baat- en eerzucht, vergt geen bijzondere gaven. De kracht om het goud daarheen te laten vloeien en de talrijke commissies in stand te houden, den ontelbaren aanhang van sekretarissen, sekretaressen, dactylo's, bedienden van allen aard rijkelijk te bezoldigen, een voldoende kunstzin voor de stoffelijke architecturale uit voering van grootsch ontworpen' plan nen volstonden om de buitenstanders te imponeeren. Met holklinkende redevoeringen kan men ook niet meer paaien luidruchti ge reizen van Ministers naar verre ge westen en eindelooze conferenties doen het ijle van die pogingen uitkomen het geschipper van de groote natiën bevestigt de machteloosheid der huidi ge deplomatie de aanhoudende broe dermoord, die voort in Spanje woedt, de wreedheid waarmee sommige na- tiënleiders hun regeeringsstelsel trach ten te handhaven, de afschuwelijke slachting in het verre Oosten wijzen op het vexdooven van alle menschelijk ge voel en op den dreigenden ondergang van de beschaving in deze zwaar ge teisterde wereld. De jeugd richt zich op en wil een dam opwerpen tegen de vernieling, die meer en meer haar ver derfelijke werking wil uitbreiden. De onlangs in Nederland gehouden We reldjamboree is er het blijde voortee ken van. In het verrukkelijke duin landschap achter Dennebroek zijn de jongeren van veertig natiën bijeenge stroomd. Dertig duizend jongens en meisjes, van alle rangen en standen, van alle leeftijden en alle kleuren, trok ken in een stoet die twee uren duurde, voorbij Nederlandss Koningin, zooals de Haagsche Post het beschreef «in bon te afwisseling van kleuren, met gehe ven zwaaiende nijgende vaandels, in een mengeling van geestdriftige cheers», rustig, met wuivende of ge- strekten arm, de handen aan den hoed of de hoeden hoog op stokken, alten verschillend naar hun landsaard zich uitend, maar één in den geest van hun groote wereldbroederschap, de lucht vervullend van hun ongekunstelde blijdschap». Het is een onvergetelijk schouwspel geweest, toen het Koninklijk woord weergalmde over de duizenden hoofden en getuigde van de belangstelling Ha- rer Majesteit in die heerlijke beweging, die zij mocht bewonderen. De grijze «Chief», Lord Baden Po well, hield op zijn beurt een rede waar van de beteekening kort samengevat, was «Sluit vriendschap, schept vreug de, gij zijt in het land van den Vrede». De jongeren van Sovjet-Rusland, Duitschland, Italië en het in rook op gaande Spanje was er niet aanwezig. De machthebbers dier landen houdt ze voor andere doeleinden thuis. Om het even wie de Jamboree volgden heb ben gelegenheid gehad tot wederzij d- sche kennismaking en waardeering. In die dagen hebben ze den grondslag ge legd van onverbreekbare verbroedering; Zij hebben een geest van.verstandhou ding en samenhoorigheid verlevendigd, een overtuiging van de noodzakelijk heid van maatschappelijk hulpbetoon gesterkt en de bezieling gewekt, die be ter kan verwezenlijken wat tot overeen komst der volkeren leidt en redding aan de wereld brengt, dan internatio nale instituten, die als kaartenhuizen wankelen op een vulkaan. Heil de vooruitstrevende, doelbewuste jeugd De liberale partij is de partij van vrijheid, verdraagzaamheid en voor uitgang. Dit zijn de grondtrekken van haar wezen, welke in haar alleen on deelbaar vereenigd zijn. Geen enkele andere partij kan bogen op het vereenigd bezit van deze drie kenmerken aan vrijheid en verdraag zaamheid hadden en hebben ze vaak een broertje dood. Zoolang nu vrijheid, verdraagzaam heid en vooruitgang waarde voor 't menschdom hebben, zoolang heeft de liberale partij een rol te spelen, een roeping te vervullen en zoolang ook zulten er overtuigde liberalen zijn. Van hare stichting af heeft de libe rale partij ide grootste bezorgdheid voor het volksonderwijs aan den dag gelegd, want vrijheid, verdraagzaamheid en vooruitgang zijn ijdele woorden zonder den grondslag van een verlicht en ste vig volksonderwijs. Met dit volksonderwijs was het de eerste jaren na de Omwenteling van 1830 treurig gesteld. Uit reactie tegen het Hollandsch bewind, dat nochtans op schoolgebied voortreffelijk werk had gepresteerd, sloten zeer talrijke ge meenten hunne scholen of schorsten de uitgaven ten behoeve van den on derwijsdienst, zelfs de laatste Staats normaalschool, die te Lier, werd in 1840 gesloten. Aan den anderen kant vermeerderde het aantal vrije scholen aanzienlijk en het Episcopaat riep zeven normaal scholen in 't leven. Een woordvoerder der katholieke partij formuleerde het princiep dat de Staat onbevoegd is om te onderwijzen, waaruit volgt dat hij het onderwijs aan het privaat initiatief moet overlaten. In die voorwaarden was er van een vrij heidslievend, verdraagzaam en vooruit strevend onderwijs geen sprake de partijschool met haar eenzijdig en be krompen karakter vierde hoogtij. De liberalen groepeerden zich weldra om een onderwijs te eischen, toegan kelijk voor allen, met uitsluiting van eiken aanval op de politieke of geloofs overtuiging der families, los van de voogdij der geestelijkheid en geplaatst onder het bestuur van de burgerlijke overheden. Aanvankelijk moesten zij zich verge noegen met het aanvaarden van de schoolwet van 1842. Deze wet stelde het openbaar- onderwijs in en verplicht te iedere gemeente een kostelooze school te openen zij schreef een be paald leerprogramma voor en eischte tot de uitoefening van het ambt van onderwijzer zekere titels van bekwaam heid zij verleende ontslaging tot het bijwonen van de godsdienstlessen aan de kinderen van andersdenkenden. In ruil voor deze voordeelen moest de li berale partij gedoogen dat aan de ge meenten de vrijheid werd gelaten bij zondere scholen aan te nemen en dat aan de geestelijkheid een zeer belang rijk aandeel in het bestuur der schoten werd toegekend. Zoolang de liberale partij aan het bewind was of een overwegende in vloed op het landelijk bestuur uitoefen de kon men met het vergelijk van 1842 zoo goedschiks mogelijk over de baan. De groote steden maakten er gebruik van om hun openbaar onderwijs vol gens de princiepen van vrijheid, ver draagzaamheid en vooruitgang in te richten. De toepassing echter welke het katholiek gouvernement van 1870 tot 1878 aan die wet gaf, zette al de libe ralen aan te besluiten tot de herziening van een regiem dat zuiver confessio neel was geworden, aldus werd de schoolwet van 1879 uitgelokt. Die wet was een wet van verwereld lijking. Zij stichtte de onzijdige school, zij schafte het vermogen af dat de ge meenten hadden om vrije scholen aan te nemen. Het godsdienstonderwijs was niet langer verplichtend leervak, het werd aan de families en aan de geeste lij kheiii overgelaten. Aan de geestelijk heid werd de mogelijkheid geboden de godsdienst te onderwijzen in de school voor en na de klasuren. Het leerpro gramma wend uitgebreid en gediplo meerde leerkrachten aangesteld. Onmiskenbaar lagen aan deze wet de beginselen van vrijheid, verdraagzaam heid en vooruitgang ten grondslag zij beantwoordde aan de wenschenvan het liberalisme. Bij ide katholieken in tegendeel stuitte zij op een heftig ver zet de geestelijkheid wilde toelagen voor haar eigen schoten en verlangde bovendien toezicht en gezag op de openbare school uit te oefenen. De on zalige schoolstrijd werd ontketend. De katholieke meerderheid die daar na lange jaren het bewind in handen kreeg aarzelde niet het liberaal gebouw stuk na stuk neer te halen. Het gods dienst onderwijs werd opnieuw ver plichtend met vrijstelling voor de kin deren der ouders die daartoe het ver langen uitdrukten de gemeenten kre gen het recht vrije schoten aan te ne men in vervanging van gemeentescho len, tenzij twintig gezinshoofden het voortbestaan van de openbare school vroegen het princiep der Staatstoe- lagen aan de vrije aanneembare scho len werd ingesteld. Kortom toen de ver nietiging van de openbare school een ijidele droom was gebleken veranderden de katholieken het geweer van schou der en trachten zij thans de godsdiens tige, confessioneele school aan dezelfde toelagen van Staat, Provincie en Ge meente als de openbare school deel achtig te maken. Ondertusschen hebben de gelachten van vrijheid, verdraagzaamheid en vooruitgang hun weg gebaand en bur gerrecht verkregen in de groote ge meenten, waaronder den druk der vrij denkende en vooruitstrevende opinie prachtige schoolinrichtingen tot stand kwamen en een uitstekend neutraal onderwijs verstrekt werd. In de lande lijke scholen integendeel overheerscht de confessioneele geest die de openba re school overbodig of uit den booze acht en een gruwel heeft van onzijdig onderwijs.. Vele landelijke gemeenten bleven in gebreke tegenover het offi cieel onderwijs, zoodat onlangs een wetsontwerp moest worden gestemd, waarbij die gemeenten verplicht wer den voldoende en behoorlijk openbaar onderwijs zoowel voor de meisjes als voor de jongens in te richten, zoodat daar ook de poort geopend wordt voor een vrijheidslievend, verdraagzaam en vooruitstrevend onderricht, een onder richt waar de princiepen van vrijheid, verdraagzaamheid en vooruitgang ten grondslag liggen. Evenals vroeger staat de liberale partij thans nog met de noodige be slistheid paraat voor de ontvoogding van de volksmassa door een verlichten degelijk volksonderwijs. De zoo schitterend geslaagde kam- peerdagen te Oost-Duinkerke hebben het ontegensprekelijk bewijs geleverd van de heroplevende kracht, die zich in de Liberale Partij voordoet. De heer Marcel Hofman, voorzitter van het Pro vinciaal Verbond der Liberale Jonge Wachten, die voor de inrichting van de kampeering op merkwaardige wijze zorgde, haalt eer van het prachtig werk dat hij kon verwezenlijken tot ons alter vreugde en trots. De Vlaamsche gui lder hoogtij. «Wij willen geen slapers, geen gapers, geen weeke lammelingen zijn», luidde de aangeheven kreet en wie uit West- of Oost-Vlaanderen of Antwerpen waren toegestroomd, stem den gloedvol in met den oproep tot hartigheid, jolijt en geestdrift vierden strijdvaardigheid voor Vrijheid, Solida riteit en Verantwoordelijkheid. Hulde dient gebracht aan de heeren advokaten Volksvertegenwoordiger Van Glabbeke, V. Sabbe en Tahon, van wie de stuwing tot die eerlijke beweging is uitgegaan. Door hun bezielend woord en meesleepenjl voorbeeld, zijn zij ge komen tot den voornamen uitslag, dat honderden jonge Vlamingen zich scha ren om de blauwe vlag en beseffen hoe de Liberale Partij door hare verdraag-- zaamheid, haar eerlijk toegewijd stre ven naar het algemeen welzijn en de grootheid van de Natie, hunne vurige belangstelling en hunne verkleefde me dewerking verdient. Zooals M. Tahon Ik verontschuldig mij bij mijn lezers met die beide opschriften. Zij hebben onmiddellijk begrepen iaat het hierom de school gaat. Maar de strijdkreet komt niet van mij. Ik schreef ze over uit een katholieke blad, dat morgen zal melden hoe wij den strijd verklaren aan het vrij onderwijs Nog zijn ide scholen niet geopend en reeds komen onze tegenstanders met de uitdaging Strijd of Vrede Strijd als wij niet toelaten dat zij met alle middelen de kinderen in de vrije schoten lokken Vrede als wij alles aannemen wat in de katholieke pers verschijnt. Die menschen durven van vrede spreken en beginnen hun oproep met vuile leugens. Daarom wordt nogmaals de schoone ziel van 't kind op het voorplan ge bracht. Daarom haalt men oude koeien uit de gracht en lezen wij De tijd van uiterlijken, openlijken strijd om God en godsdienst uit de school te bannen, strijd zooals die werd gevoerd na de ongelukswet van 1879, ja deze is nu ruim een halve eeuw achter den rug. Slechts de oude ren van dagen zullen zich nog herin neren wat er toen is gebeurd. Maar mag er daarom worden gezegd, nu ja ren over dien strijd zijn gegaan, dat het uit is met ALLEN strijd Ons ant woord luidt NEEN Voorzeker met dien officleelen schooloorlog is het ge daan, doch onze vijanden zijn er thans niet minder dan vroeger op gezet het kristendom in de school te bekampen. Alleen hun taktiek, hun methoden zijn gewijzigd die zijn er fijner op gewor den. DE NIEUWE METHODE Waar ze vroeger officiéél, van hooger uit, den strijd afkondigden over het heele land, en de reaktie ondervonden van ons katholiek volk tegen hun wal gelijke wet, verkiezen zij nu, in hun geslepenheid, plaatsje na plaatsje te bewerken en met andere methoden, hun doel blijft steeds hetzelfde, alleen de middelen en de werkwijzen hebben zij gewijzigd. In plaats van de neutrale school op te dringen van BOVENUIT, langs den weg van de wet om, zoeken zij thans in elke gemeente ingang te vinden bij de ouders ofwel om er het officieel onderwijs op te richten, ofwel om het te bevorderen waar het bestaat. Zeker zijn er veel gemeenten in Vlaanderen waar de heeren gemeente raadsteden er verre van af zijn God en godsdienst uit de school te willen ban nen, zelfs al weze het een gemeente school. Zij zien er echter geen erg in, een klas meer te laten oprichten, en een onderwijzer meer te benoemen. Edoch, de venijnige konkelaars die achter de schermen werken, benuttigen dit gemis aan doorzicht tot bereiking van hun doel zij weten opperbest waar zij heen willen Een klas te meer in de gemeenteschool is voor hen niet zoozeer een doel op ZICH, maar wel 'n middel, om het de officieele school mo- het zeer terecht deed uitkomen in zijn indrukwekkende rede, is het echter noodzakelijk dat met de Vlaamsche rechten rekening gehouden worde. Het is de herhaling van hetgeen Julius Vuylsteke, destijds als een onomstoot bare waarheid verkondigde «Het libe ralisme in de Vlaamsche gouwen zal Vlaamsch zijn of zal niet zijn». De kampeerdagen bewezen ten dui delijkste dat wij den breed open weg opwaarts stijgen. De Waalsche Voorzit ter van de Liberale Partij, de heer Cou- lonvaux, heeft de gelegenheid gehad zelf die vaststelling te doen. In een op welling van verrukking aarzelde hij niet zijn opgetogenheid uit te spreken voor het eenig schouwspel van kampeerders, vol gezondheid met physische en mo reels sterkte, faktoren eigen aan de wilskrachtige jeugd. «Hetgeen ik zie», zei hij, «is overweldigend. Het doet goed aan het hart. Het is een eer voor de Li berale Partij. Ik aanvaard de voorwaar de gesteld door vriend Tahon. Ik wilde Vlaamsche Jeugd rondom mij scharen. Immers geen vooruitgang kan geboekt worden zonder haar en geen triomf zonder haar medewerking». De heer Coulonvaux bevestigde wat de heer J. Schepens met klem van re denen op het voortreffelijk Congres van het WiUenu-Fonds te Rupelmonde veji gelijk te maken een grooter aantal kin deren op te nemen en meteen het vrije katholiek onderwijs tegen te kanten, en, als het zijn kan, dood te leggen. Het is voor hen niet moeilijk, indien zij nogal los ter tonge staan, een huis vader aan te spreken en hem tusschen pot en pint, over te halen, zijn jongens naar de gemeenteschool te sturen. Zij zullen natuurlijk hun spel niet bloot leggen of in hun kaarten laten kijken zij zulten geen woord zeggen, dat slecht kan opgenomen worden. Maar indien zij alzoo eenige leerlingen voor de ge meenteschool kunnen aanwerven, dan wordt de oprichting van een nieuwe klas een zoogezegde noodzakelijkheid Eerlijk strijdmiddel is dit zeker niet, maar wat kan het hun scheten Zij willen eenige minder doorziende ge meenteraadsleden onzer buitengemeen ten voor hun zaak winnen daarmede is het uit. Hebben is hebben, en krijgen is de kunst. Ik iaat die proza in haar geheel, om lien lezer te bewijzen, dat het bij onze •lieve katholieke confraters is, dat men van schoolstrijd mag spreken. Dat er bij de verdedigers der vrije school veel vuiler strijdmiddelen wor den gebezigd, dat in dorpen, waar pas toor en kerkoverheden den meester spe ten, aan echte schooltyrannie wordt ge daan, zal wel onnoodig te vertellen zijn. Er uitbreiding aan geven, zou de kleri- kalen volgen zijn op een weinig eerlijk terrein. Laten wij allerlei jezuietieke argumenten voor lieden die ons van schoolstrijd, beschuldigen. In een bijwoord roepen zij tot de huisvaders «Neem uwe verantwoorde lijkheid op «Zie klaar uit uw oogen.» om te eindigen met onze plicht Voor ons, katholieken, moet onze leus zijn Geeft steeds uw voorkeur aan het vrij katholiek onderwijs Aan den vooruitgang van dit onder wijs, hebben wij katholieken eerst en vooral onze beste krachten te ijanken. We mogen zoo maar niet onverantwoor delijk de officieele school laten groeien, TEN KOSTE van de vrije katholieke. Het officieel onderwijs staat ons niet in den weg, omdat het officieel is, neen, maar omdat het een gevaar meebrengt voor de ontkerstening onzer kinderen en diensvolgens van ons volk van mor gen Welnu, op mijn beurt zeg ik tot al ten, wat onze plicht is Onze schoten verdei:igen en steunen. Waarom Omdat dat het eenige onderwijs is, waar het geweten van ieder kind ge ëerbiedigd wordt dat noem ik voor het kind een schoone ai el bewaren Omijat de kinderen er niet worden opgevoed in den haat van menschen die anders denken, ja, anders bidden... want in de officieele schoten worden al le goddiensten geëerbiedigd, worden alle menschen broeders. Dat zal men wel in vrije schoten ver geten... e. Verschueren. klaarde «Wie de jeugd voor zich wint, is voor de toekomst verzekerd». De West-Vlaamsche Solidaristen heb ben aan de Partij een onschatbaren dienst bewezen. Niet met woorden over plichtsbetrachting en ideale verzuch tingen hebben zij de liberale beweging uitgebreid, maar met diaden, die op beurend werken, het vertrouwen ster ken en de aanhangers in stijgende ma te doen aangroeien. De kampeerdagen zijn meer dan lichtpunten aan den politieken hori zont. Zij zijn.de schemering van den blijden dag, waarop het liberalisme weer zal straten in glore en macht. Het gebeurde ga niet zonder les voor bij het weze een aansporing om met nog grooter verkleefdheid te volharden in het rusteloos pogen tot uitbreiding der liberale gedachten. Het ordewoord moet zijn, zooals Mr. Tahon. het zoo gepast aandüiddé in het liberaal Kort- rijksch weekblad «De Vrijheid» Tot het volk gaan, het dienen, en het overtuigen door daad, woord, schrift, dienstvaardigheid en liefde». Na dit blad gelezen te hebben geef het voort aan een gebuur of vriend, ten einde ons abonnementen te ver meerderen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Liberaal | 1937 | | pagina 1