Den Oilsjtersen
Tieger, deel II
fle Viezen D^ooim.
pagina 6, AALSTERSE GIDS nr. 95
Deze maand beleeft Ellebee, voBchrijver en uitgever van
"Den Oilsjtersen Tieger" (1930) een merkwaardige droom,
waarin hij Dirk Martens ontmoet die hem aanmaant het
Aalsters dialect te promoten. Hieronder het relaasjrnaar eerst
nog diteen lezer, Jan Wéry uit de Korte Zoutstraat, stuurde
ons volgende informatie over den Tieger van 't balkonnetje
van 't gelijknamig café op de Grote Markt (nu Maxim's). We
drukken gans de brief af, omdat we 't zelf niet beter kunnen
uitleggen. Onderzoek ter plaatse wees uit dat het beeld uit
het café verdwenen is zo'n zes jaar geleden, toen de Maxim's
al meer dan vier jaar bestondwaarmee de hoop om het
beest opnieuw tussen de tralies te krijgen, wel erg ijdel
geworden is
"Uw artikel over "Den Olsjterschen
Tieger", het ik met belangstelling
gelezen. Uw vraag over de verblijf
plaats van het tijgerbeeld op de Gro
te Markt kan gemakkelijk opgelost
worden, het beeld bevindt zich op de
zolder van de "Maxim's", dus is de
tijger in zijn "hok" of verblijfplaats
gebleven.
Tijdens de laatste veranderingen in
het café en met het invoeren van de
nieuwe naam hebben 3 of 4 potige
kerels het beeld naar boven gedra
gen en het schijnt dat dit absoluut
niet gemakkelijk was.
Daarom betwijfel ik dat het een zuiver
gipsen beeld is. Het is gemaakt door
mijn grootvader Jean Wéry, die vele
beelden in klei heeft gemaakt. Ik
denk dat de kern van de tijger alles
zins uit deze materie bestaat.
Natuurlijk in de loop van de tijd zal
het beeld hier en daar bijgewerkt zijn
met gips, en hoeveel lagen verf zul
len er op uitgesmeerd zijn
In elk geval ik heb in mijn ouderlijk
huis het ontwerp en de tekening
gezien. Dan scheen het een een
echte tijger. Nu leek hij meer op een
kruising van een Afrikaanse leeuw
met met een Bengaalse tijger, om
dan nog maar te zwijgen over zijn
kleuren. Zelfs waren er mensen, die
de tijger voor een Vlaamse leeuw
hielden. AmaaiIk zou hem mij toch
anders voorstellen. In elk geval, er
bestaat een Vlaamse Leeuw en een
Waalse haan, waarom dan ook geen
"Olsjterschen Tieger". Volgens mij
moet men hem "stropen, t.t.z. zijn
verschillende en verscheidene verfla
gen verwijderen, nazien waar er een
teveel aan bijgewerkte gips is en
hem in eer herstellen, als één van de
symbolen van Aalst, let op, ik spreek
niet, omdat het een werk is van mijn
grootvader, maar omdat het werk
behoort tot de beschiedenis van het
"ienig Olsjt" waarop wij als Aalste-
naars het recht (en de plicht) hebben
Aalst en alles wat in Aalst reilt en zeilt
te bekritisieren (en tussen haakjes
vooral ook lief te hebben)."