Een leerzaam lesken.
Groote Meeting
Monster Prijskamp.
herdersem.
Briefwisseling.
DROEVIG.
Sterfgeval.
eens probeerde; andere geraakten er wel
door. Ik zal toch maar mijne schoenen
vuilmaken; dat is toch zoo erg niet.
Zoo gezeid, zoo gedaan. Hij trapt in
den poel; zijn voet schiet in 't modder; en
óp een twee drij tot aan de knieën
Wat gedaan Blijven staan Voort
gaan of terugkeeren Maar die wijri-
gaards, cn die druiven en die vervloekte
dorst Ik ben nu zoover, zei^ de man,
waarom zou ik weèrkeeren. Waarom al
die verloren moeite Besmeerd ben ik
toch wat meer of min, 't kan de zaak
niet maken, En daarbij met mij aan de
eerste beek de beste af te wasschen, is
't al vergeten.
Lap en voorts was hijvoorts en
altijd dieper het slijk in tot aan den
broekband; tot aan den hals; tot aan zij
nen neus; tot boven zijnen kop
Spartelend en trekkebecnend geraakt
hij er eindelijk toch door maar buiten
adem.
Druppelend, en vuil als een waterhond,
kruipt hij tot aan den wijngaard, en zet
zich aan 't smullen. Als hij nu zijn goeste
had; bezag hij zijn broek en zijnen frak
en onder het slijk waarmeê zij bedekt
waren wierden zijne kaken van schaamte
rood. Zoo vuil 1 Haastig was hij op zoek
naar een beeksken, om zich te wasschen;
maar 't was al verloren wasschen of
niet, hij bleef toch naar den modder rie
ken, zijn handen, zijn broek, en al zijn
kleederen. De stinkende moerasgeur zat
er in; en als hij weer te huis kwam, lie
pen al zijn gebeuren van hem weg
Chipka kan liegen en lasteren, en wel
op zulke manier, dat niemand zoo liegen
kan. Wie goed wil leeren liegen en las
teren, moet op Chipka om les gaan.
Hier volgen eeriigc regels opgemaakt
uit Land van Aelsl.
ls,c Regel. Ge moogt nooit iets be
vestigend zeggen: ge moet altijd met
meiischen doen gelooven dat uw broeder
geslagen is, door de Onderpastoors van
S' Marten ge moogt niet zeggen dat hij
geslagen is, maar ge vraagtWie heeft
er hem geslagen
Iedereen weet wat ge zeggen wilt, en
later kunt ge vrij cn vrank beweren Ik
heb niemand beschuldigd, ik heb maar
gevraagd.
2de Regel. Ge moet altijd in 't alge
meen, in 't onbepaald spreken.Wij nemen
hetzelfde voorbeeld Ge wilt doen geloo
ven dat uw broeder geslagen is door de
Onderpastoors van S' Marten.
Ge moogt zeker niet zeggen door wie,
ge moogt zelfs niet zeggen dat het. in de
kerk gebeurd is, nog veel min in de
sakristij.
Ge schrijftwie heeft er hem gesla
gen als hij naar de Sl Martenskcr/i
'ging mis lezenl Moesten ze u voor
t gerecht brengen, ge kunt beweren
Ik heb niet gezeid dat het door de heeren
Onderpastoors gebeurd is, ik heb niet ge
zeid dat het in de sacristij gebeurd is
ik heb gezeid als hij ging mis lezen-,
het kan op straat gebeurd zijn.
3do regel. Ge moet alles durven
loochenen b. v. uwe Geestelijke Over
heid vermaant u herhaalde malen over
uwe handelwijze, ze verwijlen u dat. Ge
moet dat afloochenenaltijd maar gedurig
afloochenen. Dat kan geen kwaad.
4d0 Regei. Ge moet de grootste
valschheden, frank houden staan b. v.
ge hebt eenen kandidaat, die overal ge
kend is als liberaal, die liberale burge
meester genoemd is door M. Rolin zaliger
memorie die zijnen pastoor, den koster
zijner parochie, de religieuzen van het
klooster gedurende den ongelukkigen
schoolstrijd op alle wijzen vervolgd heeft,
ge moet hem noemen Katholieke sclie-
pene der katholieke gemeente. Als daar
iemand iets op zegt, zult ge daar niet meer
van spreken.
5de Regel. Ge moet 's anderendaags
durven 't contrarie zeggen van 't daags te
voren, ja in denzelfden artikel moet ge op
het einde het contrarie doen van 't geen
dat ge in het begin zegt. Bij voorbeeld
gij hebt weken en weken in alle gazetten
herhaald dat er geene overeenkomst mo
gelijk was. Dat moet u niet beletten te
schrijven dat ge tot den laatsten dag, tot
de laatste uur hebt willen overeenkomen.
Ge moogt dat schrijven aan den Patriote,
en in uwe gazet nog uitroepen Geen
overeenkomstI Bij voorbeeld nog: Gij
hebt geheel uw leven geschreven op de
slechte liekens, het vloeken van het werk
volk, gij hebt daarvan zoo erg geschre
ven dat de vreemdelingen, die uwe gazet
ten lezen en Aalst van nabij niet kenneD,
meenen dat Aalst eene ware hel is.
Niets is er tegen dat ge, als het u dien
stig is, zegt tot datzelfde werkvolk men-
schen ze verwijten u dat ge krapuul zijt.
Nog een voorbeeld ge schrijft met
klank kalm en deftig 1 Hebben wij
ooiteen woord verwijt aan M. Woeste
toegebracht - En drij regels verder zegt
ge Woeste is een jood Een men-
schenhater n Dat is toch allemaal eer
lijk en deftig.
Er zijn nog veel andere regels uit
Chipka te trekken. Deze zullen voldoen
om u in menig geval uit den slag te hel
pen. Maar wilt gij onoverwinnelijk zijn
in 't liegen Studeert de getuigschriften
van Chipka.
BALLOTEERING VAN 9 DECEMBER.
ten lokale van den Katholieken Werk
manskring, op Zondag 2 December,
om 5 ure 's namiddags.
De beroemde kampioenen der Vlaam-
sche zaak de heeren
Edw. COREMAIVS,
Flor. IIEtVELMAAS
Volksvertegenwoordigers van Antwerpen
en Baron Leo BETHUNE
zullen als redenaars optreden.
Alle Katholieke Kiezers alleenlijk zijn
er toe uitgenoodigd.
OnHQ Prijskamp.
1" RaadselM. Woeste heeft twee
fabrieken van margarine 1 'i Moet
waar zijn want de scheurmakers hebban
't overal verkondigd.
In welk land, in welke streek, straat
cn nummers zijn ze gelegen?....
Die 't zeggen kan,
Is een gelukkig man,
Wij zullen hem beloonen
Met honderd duizend kronen
De antwoorden te zenden aandemil-
lionairs van De Standaard(vóór
9 December) Zoutstraat, Aalst.
1°
Mijn eerste deel
Hangt bij mijn Geheel.
Reeds vandaag,
Zeer laag
Maar binnen acht dagen,
Zal 't nog verlagen.
Met 't tweede deel,
en met geheel,
Zaait mijn Geheel
Sinds eenigen tijd,
Veel haat en nijd,
En stookt meer kwaad
Bij 't volk van 't Straat
Als er in Aalst ooit deden
De ketters in 't verleden.
2°
Mijn eerste is 't onbermhertig lieken
Van musschen en van 'tjonge kieken
Mijn tweede is eene vlaamsche letter
Ge vindt ze in schismatiek en ketter,
In klok in klepel en in Kliek,
In kerk in klooster, katholiek.
Deze drij laatste heilige zaken
Hielpen mijn geheel eens maken,
Wat mijn geheel geworden is.
Helaas, waar is d'erkentenis 1
Mijn geheel, een eiland wijd vermaard,
Staat niet bekend op uwe kaart,
't Is daar, dat door Napoleon., den vierden
(van troeven haas)... gesloten wierden
Hetsnood verbond en'thelsche concordaat
Van socialist en geus met christen -
demokraat.
Voorwaarden.
Voor de conditiën zich te wenden,
En ook uw oplossing te zenden
Op 't adres van den prelaat
Die in mijn eerste raadsel staat
En waar die personagie woont,
Is 't geen mijn tweede raadsel toont.
Prijzen.
Die 't oplost krijgt voor zijnen prijs
Een boek Vijf dagen te Parijs
Of die er zelf wil ommekomen
krijgtt boek van «Onze reis naar Roomen
Men schrijft ons uit Herdersem
Tegenwoordig beginnen de brave men-
schen hunne harten te openen.
Waarom, zeggen zij, hebben wij zoo
lang gezwegen en niet durven zeggen dat
wij voor M. Woeste waren en zijne
vrienden
Waarom hebben wij zoo lang gewacht
te strijden voor den grootsten man dei-
katholieken
O'i dat wij meenden de geestelijken te
kort te doen. Maar nu zijn wij gansch
van gedacht veranderd, en wij hebben
gezegd: Onze priesters hebben gesproken,
en zij zijn ook den werkman genegen, zij
strijden tegen liberalen en socialisten.
Daarbij hebben wii moeten bekennen
dat wij misleid zijn, omdat wij maar eene
en dezelfde klok hebben hooren luiden.
Ze moeten ons niet meer komen spre
ken met vleiende woorden, met vleiende
beloften die niet kunnen volbracht wor
den, Wij begeeren de ware klok te hoo
ren luiden, wij moeten eenen anderen
spreker hooren die ons de waarheid ver
telt.
Wij worden te veel gewaar dat wij
voorzichtig moeten zijn. M. Woeste en
zijne vrienden aan de deurzetten, die niets
anders voor oogen hebben, dan iedereen
van 't arrondissement van Aalst, en gelijk
wie te voldoen, neen, neen, geen stank
voor dank, voor al hun werk ten voor-
deele van den katholieken Godsdienst.
Wij, Herdersemnaren, altijd voor het
recht genegen, wij mogen niet mededoen
met liberalen of socialisten, wij mogen
niet mede doen met diegenen die zich
de vrienden tonnen van die mannen, en
door hun zouden gekozen worden, dat
riekt te veel aangebrand.
Men schrijft ons uit kanton Ninove
Onder bovenstaande titel viel Klokke
Roelandzondag laatst hevig uit tegen
de EE. HH. Pastoors Van St-Antelinckx
en Nederhasselt. Ze zijn-tcgen den Gods
dienst niet, wat zouden ze wel
Wat kwaad hadden dio heeren dan ge
daan
Volgens Klokke Roeland willen ze,
kost wat kost, hunne parochianen doen
stemmen voor de kandidaten der bewaar
ders, en dat heet Klokke Roeland een
slecht werk. Immers, zoo doende ver
nietigen zij den godsdienstzin bij het volk
en helpen ze meè aan de verdrukking dei-
volksklassen.
Wij kennen dat liedje van over lang.
Buiten do Klokke en hare Kleppers zijn
ér geene volksvrienden, en van de ency
cliek heeft niemand versland tenzij Roe
land alleen
Het schelmstuk van die heeren is dat
zij, volgens plicht en geweten,het masker
der Roelanders hebben afgetrokken en de
volkspartij hebben doen kennen volgens
hare werken.
Wat wij droevig vinden is, dat mannen
die zich uitgeven als voorstaanders van
godsdienst, eigendom en huisgezin, hand
aan hand gaan met socialisten en geuzen,
om langs den rug van 't verdrukte volk
naar eenen zetel te klauteren in de Kamer
en naar de 1000 ballen die er aan vast
zijn. Als is 't dat ze zeggen: De Kristene
Volkspartij zal door de wetgeving den
toestand van boer en-werkmaü verbete
ren. Ja! maar hebben is hebben en krij
gen is de kunst! Vraag het maar eens
aan Anseele, Vandervelden en C I
Wat wij droevig vinden is, dat mannen
met een priester aan het hoofd, dag en
nacht, in woord en schrift, werken om
alle gezag af te breken, met onze brave
werkmenschen, onze brave boeren gedu
rig op te hitsen tegen hunne wettige
Pastoors.
Getuige daarvan, 't geen een hunner
kopstukken onlangs te Geerardsbergen
uitriep De tijd is lang voorbij dat het
volk naar de pastoors luisterde, da
heeft de Kristene Volpartij bewerkt.
Getuige daarvan, 't geen voor den 14
October eon ander demokraat te Oorde-
gem zei De priesters, 't zijn de vleiers
van de rijken en de vijanden van den
arme, ze moeten varen lijk in de Fransche
omwenteling van 't jaar 1793.
Getuige daarvan, de baldadigheden bin
nen en buiten den kiesstrijd, gepleegd
voor de woning van onze geestelijken.
Wat wij droevig vinden, dat is, dat de
kristene demokraten de priester uitma
ken voor medehelpers in de verdrukking
van het volk, al is 't dat er onder do kop
stukken dier kristene volkspartij meer
als een is die zijn geleerdheid te danken
heeft aan de liefdadigheid dier priesters
al is 't dat zij, beter als iemand, dagelijks
getuigen zijn, hoe die priesters, en niet
de demokratenin allen nood, hun hert,
hunne beurs, '«uïa Opotti-^b1- -i-
al wie lijdt en beproefd is.
Wat wij droevig vinden, dat is le zien
dat zij, demokraten van 't nieuw model,
de priesters beschuldigen het volk te
verlaten al is 't dat, lang eer Roeland
geboren werd, en eer de Kristene Volks
partij in de wiege lag, diezelfde priesters
met de oude maar katholieke bewaar
ders, die volkswerken gesticht hebben,
waar zij, Roelanders, tegen uitvallen;
zondagsscholen, onderlingen bijstand^
werkmanskringen, enz. enz.
Dat is droevig. Doch wij hebben goede
hoop. Het volk, ons katholiek volk, kent
zijne vrienden. En hoe meer Roeland zal
luiden en kleppen tegen Bewaarders,
Katholieken, Pastoors en Priesters, hoe
meer het zich zal scharen rond deze, de
eenige ware verdedigers van zijn rechten
en zijne belangen.
Droevig.
A.s»lat. Dijnsdag morgend was
het de Begrafenis in Sint-Martcnskerk.
van Ludovicus Roels, van de Veemarkt,
'nen braven kristen, 'nen man van den
ouden eed. 't Is gelijk op 't beeldeken
staat liij was rechtschapen en goedaar
dig van inborst, een voorbeeldige huis
vader, gehecht aau zijnen Godsdienst.
Hij maakte zooveel verdriet in dat dweers-
drijven van de zoogezegde kristene volks
partij, en omdat zij aanspannen met libe
ralen en socialisten.
In de mis was er volk gelijk op'de
groote diensten. Een deugdzaam man
wordt van iedereen geacht en bemind.
Mr Roels was de Inrichter van 't Broe
derschap der Bedevaarders naar Scher-
penheuvel en Grooten Bijgaarden.
Jaarlijks ging hij daar naar toe met
eene gehcele schaar volk. Het moet dien
man getroost hebben op zijn sterfbed, dal
hij O. L. Vrouw zoo wel vereerd had.
Wij nemeu deel in den rouw van die
achtbare familie.