S IS» HET arrondissement^ LIBERAAL.DEMOCRATISCH WEEKBLAD. Prijs5 centiemen het nummer Eerste Jaargang. Nummer 8 Zondag 26 Augusti 1906. de Benoeming der Burgemeesters. M. Woeste. Hopteelt eu Hophandel. Liberale Zegepraal. Bedelarij. Klerikale Trukken. Nog over de kloosters. Waar, waar is de Verdraagzaamheid? (o Gewone Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. 15 centiemen Prijs der Annoncen: per drukregel Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prij4? volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank Alle briefwisselingen moeten gezonden worden aan het bureel der Redactie Graaf van Egmont Groote Markt, AALST. Aalst. 35 Oogst 1996 OVER Denderbode van zondag laatst ant woordt op ons artikel over de benoe ming der Burgemeesters het volgende Indien er eene partij*is die op arg listige, valsche jezuitische wijze in de benoeming der Burgemeesters en Sche penen te werk ging dan is het wel de doodziekelijke liberale doctrinaire par tij. Niet alleen benoemde zij altijd de Burgemeesters en Schepenen in de libe rale minderheid, maar dreef het zelf zoo verre van liberale Burgemeesters bui ten den raad aan te stellen. Hartelijk dank, Denderbode, uw ant woord is een bewijs te meer om de benoeming der Burgemeesters uitslui- telijk aan de macht van de ministers niet over te laten. Wij klagen over de misbruiken waar toe de tegenwoordige wet aanleiding geeft onder 't bestuurder katholieken gij klaagt over de zelfde misbruiken van wegens het liberaal Bestuur. Dus moeten wij het eens zijn de Wet te doen veranderen en aan de ministers de macht te ontnemen van Burgemees ters te noemen, buiten de meerderheid of tegen den wil van de meerderheid. Wees dus vrij en openhertig, Den derbode, zeg aan uwe lezers dat wij allen moeten strijden om de hervor ming der Wet op de benoeming der Burgemeesters te bekomen, en verklaar onbeschroomd, aan uwe gekozenen, dat het algemeen belang en de politieke eerlijkheid de hierboven aangehaalde verandering van de Wetgevende Ka mers eischt. Jules Rens Volksvertegemvoo1 'digci Met de vacantie, slaapt de politiek en dan vinden de groote dagbladen, dagelijks geen stof, om hun blad samen te stellen Om het alsdan by den lezer, wat aantrek kelijk te maken, gaat de eene of andere opsteller, voorname personen intervieuwen over het een of ander feit, dat den lezer schijnt aan te belangen. Zoo heeft een katholiek blad uit Frankrijk eenige der klerikale hoofdmannen van Belgie ondervraagd over verschillige punten en onder ander M. Woeste, over de kiezing van 27 Mei 1.1. en in zijn antwoord lezen wy het volgende In den tijd, noemden wij ons behoudsge- zinden heden zijn wij katholieken. Deze verandering van naam is voor ons de redding geweest. Ik was er volstrekt tegen, ik beken het volgaarn. Ewel ik bedroog mij M. Woeste had zich de moeite kunnen spa ren van te zeggen dat hij zich bedrogen had, daar het bij hem eene gewoonte is geworden. In 1870, vroeg hij het zuiver Algemeen Stemrecht. Ik bedroog my—heeft hij later gezegd. In 1893, bekampte hij krachtdadig het meervoudig stelsel, daar hij dacht dat het niet voordeelig voor zyne politieke vrienden zou geweest zijn. Heden is hij er den hard- nekkigsten verdediger van geworden. Ik bedroog mij In 1899, kwam hij met heftigheid tegen het Evenredig stelsel op, omdat hij oordeelde dat het den invloed van zijne partij moest verminder Daarna heeft hij Kunnen bestalig-n dat h- li- -n zijne vrienden kan redden van >vn pkadingen ommekeer en nu vindt, hij het Ewnredig stelsel zeer wel. Ik bedroog my 1 Heel aardig is 'topte merken dat M.Woeste die zich geaurend uedriegt op zeer voorname vraagstukken, de andere leden der rechter zijde metal zijne verachting overlaadt, wan neer deze de stoutheid d urven hebben eigene gedachten te bezitten. Ook is het niet te verwonderen dat M. Woeste zijn titel van Wereldlijke Paus niet doen gelden heeft op het Congres van het Heilig Sakrament, verleden week gehouden te Doorn ijk, waar hij heel ootmoediggevraagd heeft, eenige woorden te mogen reppen, daar hij noch priester noch gezalfde (les Heeren was, zegde hij, maar wel een vulgair wereldlijk persoon. M. Woeste heeft begrepen dat erom Paus te zijn meer onfeilbaarheid noodig is en, hij in zijne politieke loopbaan zich zoo dikwijls al bedrogen heeft. OPROEP tot de Planters en Kooplieden. Het College van Burgemeesteren en Sche penen der Stad Aalst, brengt ter kennis van de belanghebbenden dat er 5 prijskampen worden uitgeschreven voorde Landbouwers welke van hun eigen gewas de beste Hop op de merkt zullen brengen. De Prijskamp zullen plaats hebben 1. Op Zaterdag 15 September 1906, 2. Op Zaterdag' 22 September 3. Op Zaterdag 29 September 4. Op Zaterdag' 6 October 5. Op Zaterdag 13 October telkens ten 10 uren 's morgens. Er zullen prijzen verleend worden van 5, 10, 15, 20, fr. in evenredigheid der hoeveel heid op de Merkt te koop gestelde Hop. In hei beoordeelen der Hop zal de Jury re kening houden van 1° De rijkheid in lupulin (geelstof) en geur (reuk) 20 punten 2° De fraaie kleur, 5 pun ten 3° De verzorgde pluk, 10 punten 4" De wijze waarop zij gedroogd is, 15 punten. Iedereen weet dat de Groene Belde rijk ste is in lupulin en dat de Camau veel armer is dan de andere soorten. De Hop der landbouwers die hun gewas drogen bij middel van het ijzeren toestel dat de Hop-commissie kosteloos toestaat aan de planters welke hunnen eest wijzigen volgens nare inlichtingen, heeft altijd oenen fijnen geur en eene fraaie kleur. Op den fijnen geur der Hop heeft grooten invloed T liet plukken eer zij rijp is 2° het te laat inoogsten 3° het drogen op eenen hoogen warmtegraad 4° het verkeerd be handelen op den eest. De IIop moet zuiver geplukt zijn, zoodanig dat zij noch lange stelen, noch bladers bevat. Men kan de Hop bederven door het drogen: 1° Als zij te weinig gedroogd is of te veel gebroken 2° Als er rook door de bellen gaat, die aan de Hop haren fynen geur ontneemt 3° Als men de Hop te dik op de droogtafel legt en een groot vuur maakt, zoodat de on derste laag' bellen verzengt, terwyl de boven ste laag overvloedig zweet 4° Als men te vroeg solfer brandt vooral terwijl de Hop zweet. Rook en zwaveldam pen lossen zich op in het vocht, kleven aan de schubben en bederven den geur, de bellen verliezen haren glans, de lupulin wordt bruin, de looistof en de hars verliezen een deel hunner kostbare eigenschappen. Om aan den Prijskamp deel te nemen moet men ten minste 100 kilogr. Hop ter Merkt brengen, welke in éón of verscheidene zak ken mag bevat zijn, 300 kilogr. zullen twee loten, 500 kilogrammen drie loten uitmaken waarmede men naar de prijzen kan dingen. De mededinger moet dit gewicht door een bulletyn der Hop waag bewijzen. De Hop mag op voorhand niet verkocht zijn, zij moet op de Merkt te koop gesteld worden. Ten einde te vermijden dat dezelfde Hop op verschillende dagen aan tien Prijskamp zou deelnemen, moet de mededinger het be wijs brengen dat zijne Hop verkocht en gele verd is. Den 20 September zal de groote regionale Prijskamp plaats hebben, waaraan alleen de leden der Vakvcreenigingen mogen deel nemen. Kr mogen ÏOOO fr. premies toege kend ivorden. Elke variëteit Groene Belle, Witte Bank en Cam an zal een afzonder lijken Prijskamp uitmaken. Wij denken de Planters te mogen aanra den, hunne Hop van rijke geurige hoedanig heid zooals de Groene en de Friesche niet te vermengen, met deze die arm is in hoedanig heid, zooals vorige jaren zullen de Brouwers de beste bij voorkeur koopen, zelfs aan een hoogeren prijs. Van heden af kan men verdere inlichti n- gen bekomen bij de Leden der Hopcommis- sie. Mijnheeren. M.-L. Gheeraerdts, Voorzit ter Baron Leo deBethune, L. Boterberg, F. Cumont, Des. De Wolf, Bidder L. Schel- lekens, Od. Van der Schueren, L. Van Overstralen ReyniersSchrijver. Gedaan te Aalst, den 6 Augusti 1906. De Voorzitter, M.-L. GHEERAERDTS. De Secretaris, Oscar REYNTENS. Zondag laatst had er te Florenville (pro- vincie Luxemburg) eene provinciale kiezing plaats, om te voorzien in de vervanging van doctor Jacques,overleden katholiek raadslid. De liberale kandidaat M. Goffinot is geko zen geworden met eene meerderheid van 400 stemmen. Dus weer een zetel gewonnen voor de libe ralen die ondanks het meervoudig stelsel, zegepraal op zegepraal behalen. Na de provincie Namen wordt het de beurt der provincie Luxemburg. Proficiat. Verleden woensdag was het hier in Aalst eene oprechte bedelarij. Kinderen uit katholieke scholen gingen van huis tot huis, hunne prijzen laten zien. Zouden «ie meesters niet beter doen aan die arme kinderen te doen uitschijnen, hoe vernederend het is, zoo van jongs af te gaan bedelen, dan in hunne jonge harten, haat en nijd te doen ontstaan met hun als prijsboek te geven «De Reuzenstrijd van 1879-1884 herdacht,» waarin men al wie liberaal is door de modderen het slijk trekt Of denken misschien die meesters, dat, met van nu af, van ons volkskinderen schooiers te maken, zij er slaven zullen kunnen van vormen De klerikale bestuurders hebben in hun kabas duizenden trukken om de wetten te ontwijken of om op loensche wijze met hun eigene elastieke regle menten om te springen. Er wordt voor het bekleeden van publieke functies een zekere bekwaamheid, een zekeren graad van geleerdheid vereischt. Pos tulanten voor de [ambten van secretaris, gemeenteontvanger, ontvanger der weldadigheidsbureelen, veldwachter moeten naar Gent gaan, waar ze schrif telijk de bewijzen van hun bekwaam heid moeten geven. Daar hebben wij niets tegen, te con trarie Sedert de kadodders in België het huishouden beredderen en ontred deren vermindert de vaardigheid en vermeedert de geestesarmoede der volksklas op droeve wijze. De plaats van champetter viel dus open in een kleine gemeente van ons arrondissement. Twee candidaten don gen naar die plaats. Te Gent toonde de eene bekwaam te zijn, de andere was een fameuze uilde Gouverneur schreef het zoo!... Er bleef dus maar een verzoeker de gemeenteraad werd aanzocht een tweeden oproep naar aanvragers te doen. Een enkele nieuwe postulant trad op. Maar de gebuisde uil was de hartelap van den katholieken burgemeester, van dezen kasteelheer en genen hoogvermoogenden moeial er werd geschreven en gewreven kort de gebuisde mocht nog eens zijne krachten gaan meten. En de uitslag Ja, wie eerst bleek en uil te zijn, scheen nu al iets meer, enfin, hij kon als blad vulsel mede op de lijst der kandidaten worden gebracht. De gemeenteraad nu was 't om te mallen koos den minst bekwamen candidaat, het bladvulsel, nr en den bekwaamste tot nummer 2. De gouverneur wachtte lang, lang maar bekrachtigde eiildelijk de benoe ming van nummer een Zoo komt het dat er in dat lieve dorpje, dat we maar niet noemen zullen, een veld wachter is, door den Gouverneur zei ven als een nulliteit, als onbekwaam uitgescholden. Oud-soldaten, bekwame jongens, met een voorbeeldig gedrag, worden van kant gezet om te behagen aan wie zich met de zaken van dat gemeenteken niet had te bemoeien. Was dat niet heel vriendelijk van den Gouverneur Nu wenschtc ik te weten waar ik het provincie-reglement nopens die exa mens zou kunnen verkrijgen en hoe dikwijls de gebuisde postulanten een nieuw onderzoek mogen vragen zeven of acht keeren in de week Dan moeten ze daar te Gent veel werk hebben en dan verwondert het lange niet dat gewichtige brieven, van zekere gemeenten, vijf maand zonder antwoord bleven. Daar komen wij een naaste maal op terug. Cephas. Van tijd tot tijd hoort men den lof maken der kloosters, door menschen die het wel meenen, maar die niet verder zien als hun nen neus lang is. Volgens die soort van menschen zijn het de kloosters die den rijkdom van het land uitmaken sedert de fransche kloosterlingen naar hier verhuis zijn, doen zij in onze provinciën, den handel en den nijverheid bloeien hoe meer nonnen en paters bede len, hoe meer de armoede vermindert Ziet eens, zeggen zij, hoe men in gods dienstige gestichten de weeskinderen ver zorgt, hoe de kloosterlingen zich opofferen voor de opvoeding van onze kinderen, hoe zij de arme en gebrekkelyke menschen opne men en verzorgen. Maar vraag dan eens aan die menschen, die zoo goed op de hoogte zijn van al de wel daden die door de kloosters gedaan worden, waar die kloosters bestaan, hoe men daar leeft, wat zij zooal voortbrengen, hoe zij al de millioenen verzamelen om kasteden en paleizen te koopen en te bewonen en zij zul len, den rug u keerende, altijd hetzelfde liedje zingen Ja, ja, ik weet het wel, gy zijt ook een van die geuzen of framassons die de kloosterlingen in het hart niet draagt maar op uwe vragen antwoorden, neen, dat zullen zij niet doen. Negen kloosters op tien doen onze kleine neringsdoeners eene onmogelijke mededin ging aan, ze beoefenen alle "nijverheden, alle stielen, alle bedrijven, buiten de jeugd uit, en bederven de loonen. Er ziin nonnen-bedelaarsters, corsetmaak- sters, handschoenen naaisters, achterwaar- sters enz. enz., er zijn paters-schooiers, poli tiekers, brouwers, jeneverstokers, boterinar- chands, schoenlappers enz. Maar ieder klooster is een kolk waarin millioenen worden verzwolgen waarvan niets terug komt te baten van 't algemeen. De Vlaamsche boer zegt het in weinige woorden Er gaat niets uit dan den rook Toch bij de liberalen nietroept pastoor Van Bommershoven, De mannen van 79, dc hatelijke schoolwet- makers, de schurken, de geuzen, de framassons, enz. enz. Amen Allen hebt gij die zoete namen, waar mede de zachte herders van den eeni- gen God hunne broeders in Christi bestempelen, door het luchtruim hoo- ren donderen, en wee, wee den onge lukkige die zij troffen. De schoolwet van 79. Is die dan toch zoo hatelijk Zij maakte vaji dc officieele school een tempel vrij van alle dogma, van alle vooroordeel, waar Katholieken, Potestanten, Joden en Vrijdenkers op gelijken voet behandeld worden, waar de gewetensovertuiging van geen enkel nooit gekrenkt wordt, met een woord waar alle Belgen gelijk zijn. En nog waren de katholieke» bevoor- deeligd. Zij mochten immers op school hunne kinderen in de leer van Chris tus doen onderrichten. Dit was de wraakroepende wet, die het dubbel ongeluk had het kind van den vrijdenker zoo wel te behandelen als het kristene kind, en den priester alleen nog toe te laten als leeraar en niet meer als baas of toezichtcr. Nu, dat was wel redelijk. Was dit niet volgens het goddelijk woord Geef God wat Gode toekomt en CesarJa, maar de priesters, de kerk zijn God, en Cesar en alles, alles. Welk verschil tusschen hunnen waan zin en de zachte deemoed van den Zoon Welnu, ziehier een staaltje van die klerikale Verdraagzaamheid, waarop de hansworsten van Denderbode en tuti quanti zoo zeer boffen. Wij putten het in de onverbiddelijker! geschiedenis. 't Is in Oostenrijk, in dat land zoo zeer gelijkend op het onze in vele op zichten fanatism der geloovigen, taal strijd, politiek... enz. en dat reeds een staadje verder is dan wij dus uiterst geschikt om vergelijkingen toe te laten. Sedert Maria Theresia en Józef II met het placetum regium (1780), was de Staat gansch onafhankelijk van de kerk. Nochtans zien wij na deze beide keizers het land langzamerhand overrompeld door kloosters die als pad destoelen uit den grond opschoten, tot in 1848, tijdens de revolutie, de Jesuiten buiten gekegeld werden. Toen beklemde 18 jarige Frans-Jozef den troom. Hij liet zich aartsbisschop Rauscher als raadsheer opdringen. Het doel der zwarte greep was bereikt. Reeds in 1855, den" 28 Augusti, tee- kende Frans-Jozef, onder Rauscher's invloed, een konkordaat met Rome. De Staat maakte zich vassaal van het pausdom In dit konkordaat vinden wij die schoone, lieve verdraagzaamheid, die het kenmerk is van al wat klerikaal heet. Het begin is bewonderens weerdig. Tartuffe ineen pauselijk vel, speelt op meesterlijke wijze zijn hulsel met den keizerlijken Snotbek. Luistert In naam der Zeer Heilige en onver- deelbare Drievuldigheid Z. H. Paus Pius IX en Z. Apostolische, keizerlijke en koninklijke Majesteit Frans-Jozef de Ie, Keizer van Oostenrijk, willende beide in het Oostenrijksche Keizerrijk, het geloof, de godsvrucht en de zede lijke kracht behouden en verkloeken, sluiten, wat de katholieke kerk aan gaat, eene plechtige overeenkomst Ziehier enkele artikels betreffende de scholen aangaat Art. 5. «Het onderwijs van de katholieke jonkheid zal in alle scholen, hetzij openbare of vrije, volgens dit der katholieke leer geschieden. De bis schoppen,krachtens hun pastoraal ambt, zullen de godsdienstige opvoeding der kinderen besturen, in alle Staat- of Vrije scholen, en zullen zorgvuldig er op letten dat in geen enkele leergang iets onderwezen worde tegenstrijdig met het katholiek geloof of de zedelijke zuiverheid. Art. 6. Niemand zal de heilige godgeleerdheid, de catechismus, of de godsdienstige leer onderwijzen, in welke school het ook weze, zoo daarvoor de

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1906 | | pagina 1