Mononkel Kwinten
De Volksgazet van het Arrondissement Aalst
2
Anarchisten.
Uit Grootenberge.
Geeraardsbergen
ONZE KERMISFEESTEN.
Uit Sottegem.
De Landbouw.
toelating van den bisschop het bisdom
niet bekwam. Deze toelating mag hem
altijd ontnomen worden.
Art. 7. In de Colleges en Mid
delbare scholen, voor katholieke jeugd,
zullen alleen, over 't algemeen, katho
lieken tot leeraar of onderwijzer be
noemd worden en het gansche onder
wijs, in de grenzen van eiken leergang,
moet trachten in de harten de wet van
het kristel ijk leven te prenten. De bis
schoppen zullen de onderwijsboeken
aanduiden voor wat godsdienst aan
gaat.
Art. 8. Al de onderwijzers van
lagere scholen voor katholieken zijn aan
het toezicht der geestelijkheid onder
worpen. De geestelijke hoofdinspecteur
van het bisdom wordt benoemd door
Z. M. onder de kandidaten van den bis
schop. In geval dat, in bovengemelde
scholen, het godsdienst onderwijs niet
genoeg verzorgd ware, dan mag de bis
schop een geestelijke aanduiden om het
geloof te onderrichten. De overtuiging
en de zedelijkheid van den kandidaat-
onderwijzer moet zuiver zijn wie van
de rechte baan loopt zal zijn ambt ont
nomen worden.
Art. 9. De aartsbisschop, de
bisschoppen en al de geestelijken
zullen in volle vrijheid van hun bijzon
der gezag gebruik maken om alle boe
ken, met godsdienst en zedelijkheid
tegenstrijdig, te verwerpen en om de
geloovigen te beletten ze te lezen. Van
zijn kant zal 't gouvernement door alle
middelen het verspreiden van zulke
boeken beletten in het keizerlijk.
Art. 17.Zij die hunne studiën
deden in bisschoppelijke collegien zul
len, na een examen, toegelaten worden
in al de andere onderwijsgestichten en
kunnen elke professors-plaats bekomen,
ook buiten de seminarien.
OefGij kunt wel denken dat dit
verdraagzaam konkordaat aldra onver
draaglijk werd. In 1874 werd het door
de Kamers verbroken. De Paus tierde,
schreef een Encykliek. Het was al
boter aan de galg.
Nochtans hebben de katholieken den
moed niet verloren gegeven, en met de
christlich-socialen werken zij om
tot dit lieve konkordaat terug tekomen.
Evenals zij, werken hier in Belgie
de klerikalen om zulk een meesterstuk
op het touw te zetten. De Wet Woeste-
De Trooz geeft er ons weer een blijk
van.
Maar toch zoo ver zijn ze nog niet.
En zoover zullen zij nooit komen. De
mode komt van Parijs. Hier ook zal
het niet lang meer duren of het zal zijn
zooals de vader van president Schol-
laert het zong
De priester in zijne kerk en
De leeraar in de school
Abel.
(1) Volgens Opner uitdie Freie Schule.
De arnarchisten verwerpen wet en
O. Verleden Zondag werd ons een
je inde handen geduwd waarin
we lazen
De wetten en de overheden maken
het menschdom slechter, ze werken
vernederend in plaats van verede-
lend, misdaden en armoede zouden
van de wereld verdwijnen indien
wetten, legers, rechtbanken en poli-
tie verdwenen
We lezen in een ander blad
De voornaamste bron der zwak-
beid van de mettschen, ligt min aan
hunne verdeeldheid dan aan hunnen
geest jegens Wet en Wettelijkheid.
Het is voldoende de kracht der
Wet tegenover hen in te roepen om
hen er toe te brengen zich aan de
Mengelwerk van den 26 Oogst 1906.
EENE KAROTTE
door
II. De Cock-Creten.
V.
Hoe Mononkel Kwinten bij den gouver
neur vernacht en zijn logist betaald.
Een wyltje later kwam de knecht boven
met het avondmaal. De zes harde eieren,
zwart gepeperd en styf van zout, waren op
een twee drij naar den weerlicht. Daar zul
len geene kiekens meer van komen. Monon
kel reikte de hand naar den hollandschen
kaas, vanwaar hy voor het minste een vier-
deel van binnenspeelde. Maar droog eten zon
der drinken ging niet, en de champagne ver
wekte nu dorst. Mononkel riep al wat de
keel schreeuwen kon op den knecht die maar
niet verscheen. Domooren! schudde hy met
het hoofd, en hij begon op den planken vloer
te stampen dat alles daverde.
De knecht komt opgeloopen: wat is het?
Drank, zei Mononkel. Dat zult gy
hebben. En onmiddelijk bracht men Monon-
kon eene groote karaffe faro, welke hij meer
maals deed hervullen en binnenlapte. Bij de
laatste karaffe die de knecht hem voorzatte,
overviel hem de slaap zeg aan den gouver-
slechtste tergingen te onderwerpen.
Na elke nieuwe wet zijn er wel po-
gingen tot verzetmaar door gebrek
aan eenheid gevoelen de menschen
zich weldra onmachtig en de in-
slaap-wiegers hernemen hun refrein
Het is de wet
Heden is het woord gesproken, de
menschen worden ontrukt aan hun-
ne zwakheid, ze worden verhard te-
gen hun eigen zeiven, er wordt hun
herinnerd dan er wetten zijn waar-
aan men niet gehoorzamen moet.
Het eerste blad heet de Opstanding
nummer van 13 oogst laatst, het twee
de heet Le Courrier de Brussel,
katholiek dagblad van Brussel, offici-
cieus orgaan van ons klerikaal goever-
nement (17 oogst.)
En weet ge wie dat woord van op
stand tegen Wet en Gezag heeft ge
sproken, weet ge wie het is, die zoo het
volk aanspoort tot verzet en revolutie
In de Courrier staat er niet het woord
is gesproken maar wel de paus heeft
gesproken hij heeft dus de zwakken
versterkt en hun herinnerd dat er wet
ten zijn waaraan men niet gehoorzamen
moet.
De klerikalen zijn het dus eens met
de anarchistenmen moet niet gehoor
zamen aan de wetten die niet behagen,
en het is de paus, die deze schoone
theorie bevestigt, die schoone zedeleer,
welker toepassing onvermijdelijk den
ondergang der moderne staten en sa
menleving zou ten gevolge hebben.
Indien de katholieken aan de wetten
niet gehoorzamen moeten welke zij
verkeerd of slecht vinden, zullen ande
ren toch even veel recht hebben en ook
gehoorzaamheid weigeren aan de wet
ten welke zij slecht en tergend vinden.
En tot welke buitensporigheden
geeft reeds die pauselijke-arnarchisti-
sche theorie aanleiding: Op het H.
Sakramentscongres te Doornijk sprak
de Fransche pater Janvier, in tegen
woordigheid van 5 Belgische bisschop
pen eene redevoering uit waarin hij
onder anderen uitriep
De paus heeft gesproken ik bid
God vurig dat hij ons het geloof terug
schenke der martelaars Ik smeek God
alle dagen dat het bloed den be
smeurden bodem van onteerende smet
ten moge reinigen. (De bisschoppen
en allen juichen toe.)
En waarom al dat lawaai en ge-
kraai Omdat in Frankrijk de wet der
Scheiding van Kerk en Staat is inge
voerd, die reeds bestaat in de Verecnig-
de Staten van Amerika, waar ze door
den paus wordt goedgekeurd.
Om Jat het Fransche gouvernement
de inrichting heeft gestemd van gods
dienst-gemeenschappen, die over de
kerken met al wat ze behelzen zullen
mogen beschikken, godsdienstige ge
meenschappen gelijk die bestaan in
Duitschland, waar zc door den paus
worden goed gekeurd.
Welnu het volk ophitsen tot oproer,
tot verzet, tot bloedvergieten toe, dat
is anarchism, dat is klerikalism. Het
klerikalisra verwerpt het gezag der bur
gerlijke machten, het princiep der mo
derne samenleving.
En'die klerikalen beweren de volge
lingen te zijn van Jesus die zeide Geeft
Gode wat Gode behoort en den keizer
wat den keizer toekomt
Doch al dat lawaai en gekraai zal op
niets uitloopen,wet en gezag zullen ze
gepralen, en dat klerikaal-anarchistisch
vuur zal wel koelen zonder blazen
Inden loop der laatste maand waren er
herstellingswerken te verrichten aan de kal-
sijde wegen der gemeente Grootenberge.
Daartoe was er zavel noodig en zavel
neur, sprak hy tot den knecht, dat ik slapen
ga, ik ben te moede. Wanneer vertrekt mor
gen den ijzen-n weg op Brussel
Ik meen ten acht uren, mynheer.
Wel wekt mij dan om zeven uren, hoort
e knaap ging henen en Mononkel trok te
bed
Reeds van vijf uren gingen hem de oogen
open en stond hy op. De morgenstond, zei
Nlononkel, heeft goud in den mond, en die
luie stedelingen hebben nog nooit de zon zien
opkomen. Nauwelyks te been of zoo be
gon hij weèr op den vloer te stampen en op
den knecht te roepen. Deze komt nog half
slaapdronken Mononkel's slaapkamer op
het is nog maar eerst vijf uren. Ik ben ge
woon eene tas koffie te drinken met eene tel-
loor boterhammen en hesp en eieren toe,
maakt my dat eens klaar en roept den gou
verneur op.
Wat mag hy toch, dacht de knecht, altyd
met zijnen gouverneur aangevaren komen
die vent heeft ze alle vyf niét bijeen.
Na het ontbijt maakt Mononkel zich reis
vaardig: ga dan uwen meester roepen, sprak
hij ongeduldig tot den knecht, zeg nem dat ik
vertrekken ga.
Wie, mijn meester
Wel, poddorie 1 den gouverneur.
De knecht bezag Mononkel en was nu over
tuigd dat hij met eenen zot te doen had de
gouverneur, antwoordde hy, is dezen nacht
vertrokken
En waar héén Wat komplementen zyn
dat zegt Mononkel bitsig, en zet den voet op
den trap 0111 weg te gaan.
koopen kost geld. en de kas der gemeente is
ledig.
Oook heeft zeker Hoog verstandig kopstuk
van den gemeenteraad het geraadzaam ge
vonden geenen zavel te koopen, maar hem
uit den grond van het kerkhof te delven.
En zoo komt het, dat men langs de kalsijde-
wegen van Grootenberge, menschen gebeen-
ten tusschen den zavel heeft, zien vervoeren
en dienen om de wegen te herstellen.
Is dat Eerbied voor de dooden En ook, is
dat eerbied voor de wet op de grafsteden.
Zondag 26 Augusti om 9 uren 's mor-
gends Jaarlijkse lie Kermisstoet
met Orpheus en Turnclub. Om 9 u 's avonds
Groot Dansfeest in den Liberalen
Kring door de Liberale Jonge Wacht de Li
berale familiën en hunne genoodigden aan
geboden.
Dijnsdag 26 Augusti om 8 uren 's avonds
Coneert «looi* Orpheus op het Sta
tieplein.
Woensdag 29 Augusti om 5 ure in Stads
schouwburg Luisterrijke Tooneel
verto(»ning door Voor Eer en
Kunst.
Vrijdag 31 Augusti Jaarlijksche
Mosseisoeper in de Liberale Jonge
Wachten a Voor Eer en Kunst.» Om 4 ure
op de markt Prijskampen voor 't kaatsen en
bollen.
Zondag 2 September om 9 ure 's avonds
Tweede Groot Dansfeest inden Li
beralen Kring door de Liberale Jonge Wacht
de liberale familiën en hunne genoodigden
aangeboden.
Maandag 3 September om 4 uren Uit
stap niet Orpheus naar kermis Over-
boulaere.
Zondag 9 September Groote We*
«lerlamlsclie prijskamp voor
liet llolspel doorliet verbond der Libe
rale Bolders kringen uitgeschreven in de
Liberale lokalen alleen.
350 franken prijzen Voor verdere inlich
tingen wende men zich tot den Heer Ach.
Byl, sekretaris der inrichtende commissie.
In Geeraardsbergen ziet men hedendaagsch
van alles Vlaamsche Leeuwen zonder klau
wen en tanden, belanglooze testamentuit
voerders, opvoeringen van de Mascotte
dat zeer wereldsch en gezegend stuk, door
katholieke tooneelgilden met de decors hun
beschikt door de zeer eerweerde paters Jose-
phieten en ondanks de tegenkanting der
andere geestelijkheid, een machtigen toe
loop van volk heden was het prysdeeling
in de Gemeetescholen en het is onze bevol
king gegeven geweest onze heeren Burge
meester, Schepenen en Gemeenteraadsleden
er naartoe te. zien leiden door twaalf muzie
kanten der vétbetaalde maatschappij Sint
Cecilia op de zestig spelende leden welke
deze maatschappij telt.... Wat schoone blijk
van eerbied aan onze katholieke Stadsbe
stuurders, maar onze overheden zijn niet
moeilijk onder dit opzicht en het barakor
kest hun door het rijk en machtig Sint
Cecilia» beschikt en waarachter zij offi
cieel mochten opstappen, bewijst hoe hoog
sommige katholieke maatschappijen oploo-
pen met den eerbied aan de burgerlijke
overheden verschuldigd al weze het M.
Flamant of niet.
Zondag 9 September aanstaande neemt de
maatschappij De Toekomstdeel aan de
feestelijkheden ingericht te Twee Acren
ter gelegenheid van den vijf-en twintigsten
verjaardag der stichting van de Maatschap
pij van ouderlingen bijstand Les Ouvriers
Reunis.
In ons nummer van Zondag 2 September
aanst. zullen het uur van het vertrek alsook
de plaatsen van vereeniging aangeduid wor
den.
weten, vrienden lezers, dat De Beiaard ook
verkocht wordt in China, alwaaronze fijn-
vrome Missionarissen de wel opgestelde
proza van dat dompersblad vertalen, en ge
ziet van hier dat de Chineeskens hunnen
Hoogdagfrak zullen aangetrokken hebben
bij 't lezen van 't feestprogramma der ker
mis te Sottegem, doch ongelukkiglijk moes
ten ze over zee komen
'k Meende nochtans dat er van die hemel-
ryksche ventjes waren aangekomen, maar
't was slechts ne Japonees uit Brussel die
hier voor twee, drie dagen met zijn troetel
kind was gekomen.
Anderzijds, is hier alles nog al rustig afge-
loopen maar kon't anders f Er waren bij
na zooveel politiemannen als andere men
schen en menigeen vroeg zich af of Sottegem
in staat van beleg was 't Is overal hetzelfde
waar de dompers baas zijn, ze hebben liever
schoone kazernen en eon bataljon harenmut
sen dan goed ingerichte scholen op dit
laatste punt kom ik wellicht later terug
Vooralsnu bepaal ik mij aan den Beiaard
eene vraag te stellen nopens een punt van
het feestprogramma, namelijk wat betreft
de uitreiking per prijzen aan de laureaten
der teekenschool.
Is't. waar dat nog slechts diploma's worden
afgegeven aaii de laureaten Vroeger kreeg
nochtans elk hunner eene medalie
Wat is daar weeral de schuld van
Ik verwed dat zulks weeral te wijten is
aan 't zuinig en wijs bestuur van onze be
kwame, alom vermaarde en bejegende Ge-
meenteoverheid.Wat verschil met 't gesticht
van O. L, V. van Deynsbeke, waar de
spruitjes eene medalie voor wijsheid enz.
wordt verstrekt. Nu gaan wre ne gang, niet
waar vriend Beiaardin deze eeuw van
electriek
Dixit.
Hoewel op het feestprogramma weinig of
geene aantrekkelijkheden voorkwamen, is
er niettemin nog al wat volk geweest gedu
rende de kermisdagen. We hadden ons nog
al meer te beloven gehad, hadde De Beiaard
de menschen van St. Maria-Audenhove niet
op voorhand verontschuldigd omdat ze niet
ter kermis konden komen ter gelegen
heid van de inhaling van hun nieuwen
heer en meester, den Dorpspaap. 't Ver
wondert my nochtans dat we hier geene
Chineezen gezien hebben, want ge moet
—Mijnheer zei de knecht.
Wat is er vroeg Mononkel.
Mijnheerde knecht wreef den duim
en den eersten vinger overeen, om te bedui
den dat er moest betaald worden.
Wat wilt gy daarmeè beduiden sprak
Mononkel.
Wel, mijnheer, betalen
Wat betalen
Wel, uw logist en hetgeen gy genooten
hebt.
In het huis van den gouverneur, sprong
Mononkel eenen stap achteruit, in het huis
van den gouverneur wiens gast ik ben
Ja, hernam de knaap, dat is hier zoo
het gebruik.
Wel, zegt aan uwen meester den gou
verneur, dat ik van zulke handelwyze wel
verwonderd ben.
Dat is goed, mynheer, ik zal het hem
zeggen.
Dat ik zulke manier van doen niet aan
neem.
Dat is goed, mijnheer.
Dat ik den bliksem geef aan al de bel-
gische kaal komplementen.
Dat is goed, mynheer.
En dat het hollandsch bestuur beter
zijnen wereld kent.
Dat is goed, mynheer.
En als de gouverneur eens te Rom-
broek komt, dat ik hem nog geenen stoel zal
geven. De verdoemde Belgen hoeveel ben
ik schuldig
Acht franken.
Zync uil hulling.
Zijne Deciding.
Het grootste, om niet te zeggen het alge
meen nijverheids vak van Oost-Vlaanderen, is
de landbouw. Dit is't natuurlijkgevolgvan de
zoo by uitstek door de natuur bevoordeeligde
ligging dier provincie. In geen enkel der an
dere provinciën van ons land is, over het al
gemeen genomen, de grond zoo vruchtbaar
als in ons dierbaar Vlaanderen. Wij hebben
onze Polders met hunne groote hoeven
gansch het oosten lijk gedeelte van Oost-
Vlaanderen, met het prachtig Land van
Waas dat, terecht, de lusttuin onzer provin
cie wordt genoemd eindelijk het boschrijke
en schilderachtige Zuidelijk gedeelte met zij
de rijke en zware akkers en land bouwen.
De eigenlyke landbouw geeftaanleiding tot
het ontstaan van eene menigte andere nijver
heden, die met hem in onmiddelijk verband
staan en waaronder veekweek, onafscheid
baar van den landbouw, den vlashandel (des
tijds eene groote bron van welvaart voor de
landbouwers) en den graan-en zadenhandel
als de voornaamste mogen beschouwd wor
den.
De gewone smederijen en wagen makerijen
die men doorgaansweg, in elke gemeente aan
treft en soms met verscheidene werkwinkels,
mogen medegerekend worden als grooten-
deels levend van den landbouw.
Zijne uitlmltei'8.
Gij, landbouwers de nuttigste leden der sa
menleving, gij, die lang voor zonsopgang
dient wakker te zijn, 11 behandelt men on-
menschelijk Hoe laat gij U gedwee leiden
door een soort van uitbuiters, die U paaien
met honingzoete woorden, maar die noege-
naamd niets bijbrengen tot uwe lotsverbete
ring.
Gij zyt beklagenswaard als gyangstignaar
den horizon staart en peilend hem doorwoelt,
om de dreigende onweerswolken op te sporen
die veelal uwen oogst vernielen en verplet
teren zullen Opeen enkel oogenblik ziet'gij
soms gansch uwe hoop, gansch uwe toekomst
vernietigen, wijl gij U jaar in jaar uit afbeult
en doodzwoegt om net. ondankbare land te
kunnen betalen dat gij met uw zweet, en bloed
vruchtbaar hebt gemaakt.
Gij zijt ongelukkig omdat gy met de aarde
als vereenzelvigd zijt, die tegenover U als
eene ondankbare moeder handelt.
Ondankbaar is zij tegenover U, inderdaad
Uit haar schoot kweekt gij én rund én vee,
én zwijn én schaap. Gij kweekt het vleesch,
maar er u mede verzadigen, dat nooit
Uwe toestand verslecht meer en meer on
der de leiding der Klerikale of Katholieke
partij en dit ondanks uw bidden en smeeken.
Met U lacht men in de hooge Klerikale krin
gen Immers, in tijd van kiezing stemt gy
voor hen, gij geeft eene aalmoes voor den
aartsrijken'Paus gy geeft voor de Chinees-
Acht verdoemde rotte mispels, wierp
Mononkel het geld op de tafel neer en trad
hyden trapaf.
Mijnheer greep hem de knaap met de
slip van zynen jas.
Wat is er draait Mononkel zich om.
Mijnheer, een beetje drinkgeld voor de
jongen.'
Niets te doen trad Mononkel voort. Ik
zal den gouverneur wel eens vinden ik
klaag hem poddorie bij den koning aan gij
moet niet meenen dat gij hier eenen boer
voor hebtik ben, indien gij het soms niet
wist, de burgemeester van Rombroek, klop
te Mononkel met de vuist op zijnen boezem
dat de ribben kraakten.
De knaap begon licht te zien en zeiGod
zytgy de burgemeester van Rombroek dat
heb ik niet geweten wacht een weinig, ge
strenge heer, ik zal u uwe acht franken te
ruggeven.
Mononkel bezag den knaap van hoofd tot
de voeten. Deze ging voort.de burgemees
ter van Rombroek 'een staatsman van het
hollandsch bestuur! wat ben ik toch stom ge
weest, gestrenge heer, zulks niet opgemerkt
te hebben geen een belgische burgemeester
heeft eene zoo statige houding als uwe ge
strengheid, kom hier, heer burgemeester
van Rombroek, ik zal uwen reiszak tot bene
den afdragen.
Omdat gij zoo spreekt, tastte Mononkel
in de tesch van zijn kamisool.
Neen neen heer burgemeester, dat
niet, de eer die gy ons aandoet, is wel de
grootste betaling die gy ons geven kunt.
kens, Congoleeskens, paters en nonnen. En
welk is uwe lielooning De katholieke ka-
steelheeren en priesters wiegen U in slaap
en zeggen U voort te lezenna uw doodenden
en slechtbetaalden, maar nuttigen arbeid.
Hunne geldkassen en wijnkelders vullen
zich binst.
Maar ziehier wat onze katholieke minister,
daarin geholpen door onze katholieke sena
tors en volksvertegenwoordigers, nu in ge
voerd hebben om den Landbouw tepeil
den Het is schande.
Een koninklijk besluit van 6 Juni brengt
ons de tijding, dat voortaan het ministerie
van Landbouw verdeeld zal zijn als volgt
Algemeen secretariaat en bestuur van
landbouw
Algemeen secretariaat van waters en bos-
schen
Algemeen secretariaat van den gezond
heidsdienst
Algemeen secretariaat van wegen
der schoone kunsten,
hebbende elk hun algemeen secretaris aan
IO.OOO IV. per jaar, hunne algemeene be
st uurdt rsen inspecteurs van 9 tot 10.OOO
fi*. idem bestuurders en hoofdinspecteurs
van "3 tot N.OOO fr. de afdelingsover
sten en hoofdinspecteurs 5,500tot 0,500
ft*., de onderbureeloversten en technische
agenten, van 3.000 tot 4,000 IV., de
klerken van 1 400 tot 3,000 IV. en
daarbij hebben wij nog het kabinet van den
minister met het beloop van zijn mandaat-
als volksvertegenwoordiger erbij, jaar-
lijksch 24,OOO fa-.
En gij zult. vragen, landbouwers, of deze
bedieningen aan vakmannen komen, man
nen die kennis hebben van den land bouw
zoons van boeren Neen, neen Dat is voor
zoons van edelmans en fils k papa, die te lui
zijn om hun vaderland te dienen, die geen
tarwe uit haver kunnen onderscheiden, die
in hun jonge jaren hun jeugd opgeofferd heb
ben aan de'plezieren, en die dan te Brussel
een vet betaald plaatsken bekleeden en een
livrei met goud versierd, dekoratiön en een
sabel dragen.
Hare i*<><l«Iii»,ff.
Welnu, vrienden landbouwers, op die wij
ze zal uw toestand niet verbeteren. Al uw
streven tot verbetering en verheffing moet
door gezamenlijke werking van U zeiven
uitgaan, hierin geholpen door de Liberale
Democratische party.
Er zouden meer en meer pogingen moeten
aangewend worden door den Staat, om de
landbouwers voort te helpen door beroeps-
vereenigingen, samenwerkende maatschap
pijen van aankoop, van ^oortbrengst van ver
koop, van krediet. Alles, zou moeten her
vormd worden landbouwlessen, versprei
dingder wetenschappen, invoeren van betere
dieren rassen en meer volmaakte werktuigen,
ook uitdeeling der goede zaadsoorten.
Er moeten wetten gestemd worden die u
afslag geven op uw pachten.
Een klein, wettelijk bepaald tarief, kan op
die pachten gesteld worden, dat men niet
mag overschrijden. Zoo de oogst mislukt
a) door overstroomingen b) door hagel
c) door droogten enz., in elk geval voortko
mende door de natuur of ander aanneembare
omstandigheden. In deze gevallen zou de
Staat moeten tusschenkomen voor vergoe
ding over de geleden schade.
Dit alles kunt gij bekomen, landbouwers,
wanneer gij U losscheurt van die oude, slen
terende, achteruitkruipende partij. Dit alles
kunt gij bekomen met uwe stem te schenken
aan hen die U in den waren zin des woords
verdedigen, die U niet paaien met beloften,
U niet afschrikken met de pijnen der hel,
maar die streven naar meer menschel ijkheid
voor U en voor 't welzijn van eiken landbou
wer en eiken landman
In 't kort, de Liberale Democratische par
tij alléén neemt uwe belangen ter harte Zij
alléén aanhoort en onderzoekt uwe klachten.
Zij alléén wil niet dat gij U kreveert en af
beult, zonder ooit in dé toekomst een weinig
vryheid, een weinig genoegen of welstand te
kunnen ontwaren
Landbouwers, ontwaakt Met uwe dui
zenden broeders die beginnen vooruit te
gaan, schudt het klerikaal juk van uwe
schouders Weg met de slavernij die U sinds
eeuwen en eeuwen drukt 1
Lang genoeg bukt gy onder den klerikalen
hiel Lang genoeg hèbt gij U met slaafsch-
heid en onderwerping overgeleverd
Landbouwers ontwaaktBij ons alleen, bij
de Liberale Democraten is redding, vrijheid,
menschelykheid
Verlaat de partij die oorringen geeft aan
uwe koeien, medaliën aan uwe honden, en U
de grenzen van Holland voor den neus toe
sluit om de groote kasteelheeren vet te mes-
Mononkel tastte weèr in zijne karaisool-
tesch, haalde er een tweede Willemken uit en
stak het dringeld naar den jongen uit. Twee
Willemkens dacht deze, hy zal er nog wel
een by doen. Och heer burgemeester dat ik
toch zoo ongelukkig- ben u niet gekend te
hebbenWaarom hebt gij mij dat niet gezegd
dat gij burgemeester waart
Ja, en dat al van over vyf-en-twintig
jaar
Al van over vyf-en-twintig jaar
Overgebracht in de administratie.
Overgebracht in de administratie 1
God God
De administratie, lieve jongen, dat wil
wat zeggen.
Ach de administratie sloeg de knaap de
oogen ten hemelde administratie 1 de ad
ministratie
Gy moest eens weten wat dat is 1 zei
Mononkeleene administratie is een ware
strafgij hebt altyd zaken tot aan de ooren,
en dan komt die verdoemde permanente de
putatie die zendt 11 bijna altijd de papieren
terug daar is altijd iets te kort of te lang bij
die mannen zy kennen er, och arme niets
van: laat mij spreken ik die reeds vijf-en-
twintig jaar in ae administratie leef. Ah, de
administratie zuchtte Mononkel. De knaap
zucht hem naAh, die administratiedie
verdoemde permanente deputatie
Jongen, Mononkel stak nu weer de
hand in de tesch,en gaf hem vier Willemkens
gy zijt nog de verstandigste Belg die ik ben
tegengekomen. En hiermede trok Mononkel
Kwinten op de statie aan.
(Wordt voortgezet.)