Mononkel Kwinten De Volksgazet van het Arrondissement Aalst 2 Anarchisten. Uit Grootenberge. Geeraardsbergen ONZE KERMISFEESTEN. Uit Sottegem. De Landbouw. toelating van den bisschop het bisdom niet bekwam. Deze toelating mag hem altijd ontnomen worden. Art. 7. In de Colleges en Mid delbare scholen, voor katholieke jeugd, zullen alleen, over 't algemeen, katho lieken tot leeraar of onderwijzer be noemd worden en het gansche onder wijs, in de grenzen van eiken leergang, moet trachten in de harten de wet van het kristel ijk leven te prenten. De bis schoppen zullen de onderwijsboeken aanduiden voor wat godsdienst aan gaat. Art. 8. Al de onderwijzers van lagere scholen voor katholieken zijn aan het toezicht der geestelijkheid onder worpen. De geestelijke hoofdinspecteur van het bisdom wordt benoemd door Z. M. onder de kandidaten van den bis schop. In geval dat, in bovengemelde scholen, het godsdienst onderwijs niet genoeg verzorgd ware, dan mag de bis schop een geestelijke aanduiden om het geloof te onderrichten. De overtuiging en de zedelijkheid van den kandidaat- onderwijzer moet zuiver zijn wie van de rechte baan loopt zal zijn ambt ont nomen worden. Art. 9. De aartsbisschop, de bisschoppen en al de geestelijken zullen in volle vrijheid van hun bijzon der gezag gebruik maken om alle boe ken, met godsdienst en zedelijkheid tegenstrijdig, te verwerpen en om de geloovigen te beletten ze te lezen. Van zijn kant zal 't gouvernement door alle middelen het verspreiden van zulke boeken beletten in het keizerlijk. Art. 17.Zij die hunne studiën deden in bisschoppelijke collegien zul len, na een examen, toegelaten worden in al de andere onderwijsgestichten en kunnen elke professors-plaats bekomen, ook buiten de seminarien. OefGij kunt wel denken dat dit verdraagzaam konkordaat aldra onver draaglijk werd. In 1874 werd het door de Kamers verbroken. De Paus tierde, schreef een Encykliek. Het was al boter aan de galg. Nochtans hebben de katholieken den moed niet verloren gegeven, en met de christlich-socialen werken zij om tot dit lieve konkordaat terug tekomen. Evenals zij, werken hier in Belgie de klerikalen om zulk een meesterstuk op het touw te zetten. De Wet Woeste- De Trooz geeft er ons weer een blijk van. Maar toch zoo ver zijn ze nog niet. En zoover zullen zij nooit komen. De mode komt van Parijs. Hier ook zal het niet lang meer duren of het zal zijn zooals de vader van president Schol- laert het zong De priester in zijne kerk en De leeraar in de school Abel. (1) Volgens Opner uitdie Freie Schule. De arnarchisten verwerpen wet en O. Verleden Zondag werd ons een je inde handen geduwd waarin we lazen De wetten en de overheden maken het menschdom slechter, ze werken vernederend in plaats van verede- lend, misdaden en armoede zouden van de wereld verdwijnen indien wetten, legers, rechtbanken en poli- tie verdwenen We lezen in een ander blad De voornaamste bron der zwak- beid van de mettschen, ligt min aan hunne verdeeldheid dan aan hunnen geest jegens Wet en Wettelijkheid. Het is voldoende de kracht der Wet tegenover hen in te roepen om hen er toe te brengen zich aan de Mengelwerk van den 26 Oogst 1906. EENE KAROTTE door II. De Cock-Creten. V. Hoe Mononkel Kwinten bij den gouver neur vernacht en zijn logist betaald. Een wyltje later kwam de knecht boven met het avondmaal. De zes harde eieren, zwart gepeperd en styf van zout, waren op een twee drij naar den weerlicht. Daar zul len geene kiekens meer van komen. Monon kel reikte de hand naar den hollandschen kaas, vanwaar hy voor het minste een vier- deel van binnenspeelde. Maar droog eten zon der drinken ging niet, en de champagne ver wekte nu dorst. Mononkel riep al wat de keel schreeuwen kon op den knecht die maar niet verscheen. Domooren! schudde hy met het hoofd, en hij begon op den planken vloer te stampen dat alles daverde. De knecht komt opgeloopen: wat is het? Drank, zei Mononkel. Dat zult gy hebben. En onmiddelijk bracht men Monon- kon eene groote karaffe faro, welke hij meer maals deed hervullen en binnenlapte. Bij de laatste karaffe die de knecht hem voorzatte, overviel hem de slaap zeg aan den gouver- slechtste tergingen te onderwerpen. Na elke nieuwe wet zijn er wel po- gingen tot verzetmaar door gebrek aan eenheid gevoelen de menschen zich weldra onmachtig en de in- slaap-wiegers hernemen hun refrein Het is de wet Heden is het woord gesproken, de menschen worden ontrukt aan hun- ne zwakheid, ze worden verhard te- gen hun eigen zeiven, er wordt hun herinnerd dan er wetten zijn waar- aan men niet gehoorzamen moet. Het eerste blad heet de Opstanding nummer van 13 oogst laatst, het twee de heet Le Courrier de Brussel, katholiek dagblad van Brussel, offici- cieus orgaan van ons klerikaal goever- nement (17 oogst.) En weet ge wie dat woord van op stand tegen Wet en Gezag heeft ge sproken, weet ge wie het is, die zoo het volk aanspoort tot verzet en revolutie In de Courrier staat er niet het woord is gesproken maar wel de paus heeft gesproken hij heeft dus de zwakken versterkt en hun herinnerd dat er wet ten zijn waaraan men niet gehoorzamen moet. De klerikalen zijn het dus eens met de anarchistenmen moet niet gehoor zamen aan de wetten die niet behagen, en het is de paus, die deze schoone theorie bevestigt, die schoone zedeleer, welker toepassing onvermijdelijk den ondergang der moderne staten en sa menleving zou ten gevolge hebben. Indien de katholieken aan de wetten niet gehoorzamen moeten welke zij verkeerd of slecht vinden, zullen ande ren toch even veel recht hebben en ook gehoorzaamheid weigeren aan de wet ten welke zij slecht en tergend vinden. En tot welke buitensporigheden geeft reeds die pauselijke-arnarchisti- sche theorie aanleiding: Op het H. Sakramentscongres te Doornijk sprak de Fransche pater Janvier, in tegen woordigheid van 5 Belgische bisschop pen eene redevoering uit waarin hij onder anderen uitriep De paus heeft gesproken ik bid God vurig dat hij ons het geloof terug schenke der martelaars Ik smeek God alle dagen dat het bloed den be smeurden bodem van onteerende smet ten moge reinigen. (De bisschoppen en allen juichen toe.) En waarom al dat lawaai en ge- kraai Omdat in Frankrijk de wet der Scheiding van Kerk en Staat is inge voerd, die reeds bestaat in de Verecnig- de Staten van Amerika, waar ze door den paus wordt goedgekeurd. Om Jat het Fransche gouvernement de inrichting heeft gestemd van gods dienst-gemeenschappen, die over de kerken met al wat ze behelzen zullen mogen beschikken, godsdienstige ge meenschappen gelijk die bestaan in Duitschland, waar zc door den paus worden goed gekeurd. Welnu het volk ophitsen tot oproer, tot verzet, tot bloedvergieten toe, dat is anarchism, dat is klerikalism. Het klerikalisra verwerpt het gezag der bur gerlijke machten, het princiep der mo derne samenleving. En'die klerikalen beweren de volge lingen te zijn van Jesus die zeide Geeft Gode wat Gode behoort en den keizer wat den keizer toekomt Doch al dat lawaai en gekraai zal op niets uitloopen,wet en gezag zullen ze gepralen, en dat klerikaal-anarchistisch vuur zal wel koelen zonder blazen Inden loop der laatste maand waren er herstellingswerken te verrichten aan de kal- sijde wegen der gemeente Grootenberge. Daartoe was er zavel noodig en zavel neur, sprak hy tot den knecht, dat ik slapen ga, ik ben te moede. Wanneer vertrekt mor gen den ijzen-n weg op Brussel Ik meen ten acht uren, mynheer. Wel wekt mij dan om zeven uren, hoort e knaap ging henen en Mononkel trok te bed Reeds van vijf uren gingen hem de oogen open en stond hy op. De morgenstond, zei Nlononkel, heeft goud in den mond, en die luie stedelingen hebben nog nooit de zon zien opkomen. Nauwelyks te been of zoo be gon hij weèr op den vloer te stampen en op den knecht te roepen. Deze komt nog half slaapdronken Mononkel's slaapkamer op het is nog maar eerst vijf uren. Ik ben ge woon eene tas koffie te drinken met eene tel- loor boterhammen en hesp en eieren toe, maakt my dat eens klaar en roept den gou verneur op. Wat mag hy toch, dacht de knecht, altyd met zijnen gouverneur aangevaren komen die vent heeft ze alle vyf niét bijeen. Na het ontbijt maakt Mononkel zich reis vaardig: ga dan uwen meester roepen, sprak hij ongeduldig tot den knecht, zeg nem dat ik vertrekken ga. Wie, mijn meester Wel, poddorie 1 den gouverneur. De knecht bezag Mononkel en was nu over tuigd dat hij met eenen zot te doen had de gouverneur, antwoordde hy, is dezen nacht vertrokken En waar héén Wat komplementen zyn dat zegt Mononkel bitsig, en zet den voet op den trap 0111 weg te gaan. koopen kost geld. en de kas der gemeente is ledig. Oook heeft zeker Hoog verstandig kopstuk van den gemeenteraad het geraadzaam ge vonden geenen zavel te koopen, maar hem uit den grond van het kerkhof te delven. En zoo komt het, dat men langs de kalsijde- wegen van Grootenberge, menschen gebeen- ten tusschen den zavel heeft, zien vervoeren en dienen om de wegen te herstellen. Is dat Eerbied voor de dooden En ook, is dat eerbied voor de wet op de grafsteden. Zondag 26 Augusti om 9 uren 's mor- gends Jaarlijkse lie Kermisstoet met Orpheus en Turnclub. Om 9 u 's avonds Groot Dansfeest in den Liberalen Kring door de Liberale Jonge Wacht de Li berale familiën en hunne genoodigden aan geboden. Dijnsdag 26 Augusti om 8 uren 's avonds Coneert «looi* Orpheus op het Sta tieplein. Woensdag 29 Augusti om 5 ure in Stads schouwburg Luisterrijke Tooneel verto(»ning door Voor Eer en Kunst. Vrijdag 31 Augusti Jaarlijksche Mosseisoeper in de Liberale Jonge Wachten a Voor Eer en Kunst.» Om 4 ure op de markt Prijskampen voor 't kaatsen en bollen. Zondag 2 September om 9 ure 's avonds Tweede Groot Dansfeest inden Li beralen Kring door de Liberale Jonge Wacht de liberale familiën en hunne genoodigden aangeboden. Maandag 3 September om 4 uren Uit stap niet Orpheus naar kermis Over- boulaere. Zondag 9 September Groote We* «lerlamlsclie prijskamp voor liet llolspel doorliet verbond der Libe rale Bolders kringen uitgeschreven in de Liberale lokalen alleen. 350 franken prijzen Voor verdere inlich tingen wende men zich tot den Heer Ach. Byl, sekretaris der inrichtende commissie. In Geeraardsbergen ziet men hedendaagsch van alles Vlaamsche Leeuwen zonder klau wen en tanden, belanglooze testamentuit voerders, opvoeringen van de Mascotte dat zeer wereldsch en gezegend stuk, door katholieke tooneelgilden met de decors hun beschikt door de zeer eerweerde paters Jose- phieten en ondanks de tegenkanting der andere geestelijkheid, een machtigen toe loop van volk heden was het prysdeeling in de Gemeetescholen en het is onze bevol king gegeven geweest onze heeren Burge meester, Schepenen en Gemeenteraadsleden er naartoe te. zien leiden door twaalf muzie kanten der vétbetaalde maatschappij Sint Cecilia op de zestig spelende leden welke deze maatschappij telt.... Wat schoone blijk van eerbied aan onze katholieke Stadsbe stuurders, maar onze overheden zijn niet moeilijk onder dit opzicht en het barakor kest hun door het rijk en machtig Sint Cecilia» beschikt en waarachter zij offi cieel mochten opstappen, bewijst hoe hoog sommige katholieke maatschappijen oploo- pen met den eerbied aan de burgerlijke overheden verschuldigd al weze het M. Flamant of niet. Zondag 9 September aanstaande neemt de maatschappij De Toekomstdeel aan de feestelijkheden ingericht te Twee Acren ter gelegenheid van den vijf-en twintigsten verjaardag der stichting van de Maatschap pij van ouderlingen bijstand Les Ouvriers Reunis. In ons nummer van Zondag 2 September aanst. zullen het uur van het vertrek alsook de plaatsen van vereeniging aangeduid wor den. weten, vrienden lezers, dat De Beiaard ook verkocht wordt in China, alwaaronze fijn- vrome Missionarissen de wel opgestelde proza van dat dompersblad vertalen, en ge ziet van hier dat de Chineeskens hunnen Hoogdagfrak zullen aangetrokken hebben bij 't lezen van 't feestprogramma der ker mis te Sottegem, doch ongelukkiglijk moes ten ze over zee komen 'k Meende nochtans dat er van die hemel- ryksche ventjes waren aangekomen, maar 't was slechts ne Japonees uit Brussel die hier voor twee, drie dagen met zijn troetel kind was gekomen. Anderzijds, is hier alles nog al rustig afge- loopen maar kon't anders f Er waren bij na zooveel politiemannen als andere men schen en menigeen vroeg zich af of Sottegem in staat van beleg was 't Is overal hetzelfde waar de dompers baas zijn, ze hebben liever schoone kazernen en eon bataljon harenmut sen dan goed ingerichte scholen op dit laatste punt kom ik wellicht later terug Vooralsnu bepaal ik mij aan den Beiaard eene vraag te stellen nopens een punt van het feestprogramma, namelijk wat betreft de uitreiking per prijzen aan de laureaten der teekenschool. Is't. waar dat nog slechts diploma's worden afgegeven aaii de laureaten Vroeger kreeg nochtans elk hunner eene medalie Wat is daar weeral de schuld van Ik verwed dat zulks weeral te wijten is aan 't zuinig en wijs bestuur van onze be kwame, alom vermaarde en bejegende Ge- meenteoverheid.Wat verschil met 't gesticht van O. L, V. van Deynsbeke, waar de spruitjes eene medalie voor wijsheid enz. wordt verstrekt. Nu gaan wre ne gang, niet waar vriend Beiaardin deze eeuw van electriek Dixit. Hoewel op het feestprogramma weinig of geene aantrekkelijkheden voorkwamen, is er niettemin nog al wat volk geweest gedu rende de kermisdagen. We hadden ons nog al meer te beloven gehad, hadde De Beiaard de menschen van St. Maria-Audenhove niet op voorhand verontschuldigd omdat ze niet ter kermis konden komen ter gelegen heid van de inhaling van hun nieuwen heer en meester, den Dorpspaap. 't Ver wondert my nochtans dat we hier geene Chineezen gezien hebben, want ge moet —Mijnheer zei de knecht. Wat is er vroeg Mononkel. Mijnheerde knecht wreef den duim en den eersten vinger overeen, om te bedui den dat er moest betaald worden. Wat wilt gy daarmeè beduiden sprak Mononkel. Wel, mijnheer, betalen Wat betalen Wel, uw logist en hetgeen gy genooten hebt. In het huis van den gouverneur, sprong Mononkel eenen stap achteruit, in het huis van den gouverneur wiens gast ik ben Ja, hernam de knaap, dat is hier zoo het gebruik. Wel, zegt aan uwen meester den gou verneur, dat ik van zulke handelwyze wel verwonderd ben. Dat is goed, mynheer, ik zal het hem zeggen. Dat ik zulke manier van doen niet aan neem. Dat is goed, mijnheer. Dat ik den bliksem geef aan al de bel- gische kaal komplementen. Dat is goed, mynheer. En dat het hollandsch bestuur beter zijnen wereld kent. Dat is goed, mynheer. En als de gouverneur eens te Rom- broek komt, dat ik hem nog geenen stoel zal geven. De verdoemde Belgen hoeveel ben ik schuldig Acht franken. Zync uil hulling. Zijne Deciding. Het grootste, om niet te zeggen het alge meen nijverheids vak van Oost-Vlaanderen, is de landbouw. Dit is't natuurlijkgevolgvan de zoo by uitstek door de natuur bevoordeeligde ligging dier provincie. In geen enkel der an dere provinciën van ons land is, over het al gemeen genomen, de grond zoo vruchtbaar als in ons dierbaar Vlaanderen. Wij hebben onze Polders met hunne groote hoeven gansch het oosten lijk gedeelte van Oost- Vlaanderen, met het prachtig Land van Waas dat, terecht, de lusttuin onzer provin cie wordt genoemd eindelijk het boschrijke en schilderachtige Zuidelijk gedeelte met zij de rijke en zware akkers en land bouwen. De eigenlyke landbouw geeftaanleiding tot het ontstaan van eene menigte andere nijver heden, die met hem in onmiddelijk verband staan en waaronder veekweek, onafscheid baar van den landbouw, den vlashandel (des tijds eene groote bron van welvaart voor de landbouwers) en den graan-en zadenhandel als de voornaamste mogen beschouwd wor den. De gewone smederijen en wagen makerijen die men doorgaansweg, in elke gemeente aan treft en soms met verscheidene werkwinkels, mogen medegerekend worden als grooten- deels levend van den landbouw. Zijne uitlmltei'8. Gij, landbouwers de nuttigste leden der sa menleving, gij, die lang voor zonsopgang dient wakker te zijn, 11 behandelt men on- menschelijk Hoe laat gij U gedwee leiden door een soort van uitbuiters, die U paaien met honingzoete woorden, maar die noege- naamd niets bijbrengen tot uwe lotsverbete ring. Gij zyt beklagenswaard als gyangstignaar den horizon staart en peilend hem doorwoelt, om de dreigende onweerswolken op te sporen die veelal uwen oogst vernielen en verplet teren zullen Opeen enkel oogenblik ziet'gij soms gansch uwe hoop, gansch uwe toekomst vernietigen, wijl gij U jaar in jaar uit afbeult en doodzwoegt om net. ondankbare land te kunnen betalen dat gij met uw zweet, en bloed vruchtbaar hebt gemaakt. Gij zijt ongelukkig omdat gy met de aarde als vereenzelvigd zijt, die tegenover U als eene ondankbare moeder handelt. Ondankbaar is zij tegenover U, inderdaad Uit haar schoot kweekt gij én rund én vee, én zwijn én schaap. Gij kweekt het vleesch, maar er u mede verzadigen, dat nooit Uwe toestand verslecht meer en meer on der de leiding der Klerikale of Katholieke partij en dit ondanks uw bidden en smeeken. Met U lacht men in de hooge Klerikale krin gen Immers, in tijd van kiezing stemt gy voor hen, gij geeft eene aalmoes voor den aartsrijken'Paus gy geeft voor de Chinees- Acht verdoemde rotte mispels, wierp Mononkel het geld op de tafel neer en trad hyden trapaf. Mijnheer greep hem de knaap met de slip van zynen jas. Wat is er draait Mononkel zich om. Mijnheer, een beetje drinkgeld voor de jongen.' Niets te doen trad Mononkel voort. Ik zal den gouverneur wel eens vinden ik klaag hem poddorie bij den koning aan gij moet niet meenen dat gij hier eenen boer voor hebtik ben, indien gij het soms niet wist, de burgemeester van Rombroek, klop te Mononkel met de vuist op zijnen boezem dat de ribben kraakten. De knaap begon licht te zien en zeiGod zytgy de burgemeester van Rombroek dat heb ik niet geweten wacht een weinig, ge strenge heer, ik zal u uwe acht franken te ruggeven. Mononkel bezag den knaap van hoofd tot de voeten. Deze ging voort.de burgemees ter van Rombroek 'een staatsman van het hollandsch bestuur! wat ben ik toch stom ge weest, gestrenge heer, zulks niet opgemerkt te hebben geen een belgische burgemeester heeft eene zoo statige houding als uwe ge strengheid, kom hier, heer burgemeester van Rombroek, ik zal uwen reiszak tot bene den afdragen. Omdat gij zoo spreekt, tastte Mononkel in de tesch van zijn kamisool. Neen neen heer burgemeester, dat niet, de eer die gy ons aandoet, is wel de grootste betaling die gy ons geven kunt. kens, Congoleeskens, paters en nonnen. En welk is uwe lielooning De katholieke ka- steelheeren en priesters wiegen U in slaap en zeggen U voort te lezenna uw doodenden en slechtbetaalden, maar nuttigen arbeid. Hunne geldkassen en wijnkelders vullen zich binst. Maar ziehier wat onze katholieke minister, daarin geholpen door onze katholieke sena tors en volksvertegenwoordigers, nu in ge voerd hebben om den Landbouw tepeil den Het is schande. Een koninklijk besluit van 6 Juni brengt ons de tijding, dat voortaan het ministerie van Landbouw verdeeld zal zijn als volgt Algemeen secretariaat en bestuur van landbouw Algemeen secretariaat van waters en bos- schen Algemeen secretariaat van den gezond heidsdienst Algemeen secretariaat van wegen der schoone kunsten, hebbende elk hun algemeen secretaris aan IO.OOO IV. per jaar, hunne algemeene be st uurdt rsen inspecteurs van 9 tot 10.OOO fi*. idem bestuurders en hoofdinspecteurs van "3 tot N.OOO fr. de afdelingsover sten en hoofdinspecteurs 5,500tot 0,500 ft*., de onderbureeloversten en technische agenten, van 3.000 tot 4,000 IV., de klerken van 1 400 tot 3,000 IV. en daarbij hebben wij nog het kabinet van den minister met het beloop van zijn mandaat- als volksvertegenwoordiger erbij, jaar- lijksch 24,OOO fa-. En gij zult. vragen, landbouwers, of deze bedieningen aan vakmannen komen, man nen die kennis hebben van den land bouw zoons van boeren Neen, neen Dat is voor zoons van edelmans en fils k papa, die te lui zijn om hun vaderland te dienen, die geen tarwe uit haver kunnen onderscheiden, die in hun jonge jaren hun jeugd opgeofferd heb ben aan de'plezieren, en die dan te Brussel een vet betaald plaatsken bekleeden en een livrei met goud versierd, dekoratiön en een sabel dragen. Hare i*<><l«Iii»,ff. Welnu, vrienden landbouwers, op die wij ze zal uw toestand niet verbeteren. Al uw streven tot verbetering en verheffing moet door gezamenlijke werking van U zeiven uitgaan, hierin geholpen door de Liberale Democratische party. Er zouden meer en meer pogingen moeten aangewend worden door den Staat, om de landbouwers voort te helpen door beroeps- vereenigingen, samenwerkende maatschap pijen van aankoop, van ^oortbrengst van ver koop, van krediet. Alles, zou moeten her vormd worden landbouwlessen, versprei dingder wetenschappen, invoeren van betere dieren rassen en meer volmaakte werktuigen, ook uitdeeling der goede zaadsoorten. Er moeten wetten gestemd worden die u afslag geven op uw pachten. Een klein, wettelijk bepaald tarief, kan op die pachten gesteld worden, dat men niet mag overschrijden. Zoo de oogst mislukt a) door overstroomingen b) door hagel c) door droogten enz., in elk geval voortko mende door de natuur of ander aanneembare omstandigheden. In deze gevallen zou de Staat moeten tusschenkomen voor vergoe ding over de geleden schade. Dit alles kunt gij bekomen, landbouwers, wanneer gij U losscheurt van die oude, slen terende, achteruitkruipende partij. Dit alles kunt gij bekomen met uwe stem te schenken aan hen die U in den waren zin des woords verdedigen, die U niet paaien met beloften, U niet afschrikken met de pijnen der hel, maar die streven naar meer menschel ijkheid voor U en voor 't welzijn van eiken landbou wer en eiken landman In 't kort, de Liberale Democratische par tij alléén neemt uwe belangen ter harte Zij alléén aanhoort en onderzoekt uwe klachten. Zij alléén wil niet dat gij U kreveert en af beult, zonder ooit in dé toekomst een weinig vryheid, een weinig genoegen of welstand te kunnen ontwaren Landbouwers, ontwaakt Met uwe dui zenden broeders die beginnen vooruit te gaan, schudt het klerikaal juk van uwe schouders Weg met de slavernij die U sinds eeuwen en eeuwen drukt 1 Lang genoeg bukt gy onder den klerikalen hiel Lang genoeg hèbt gij U met slaafsch- heid en onderwerping overgeleverd Landbouwers ontwaaktBij ons alleen, bij de Liberale Democraten is redding, vrijheid, menschelykheid Verlaat de partij die oorringen geeft aan uwe koeien, medaliën aan uwe honden, en U de grenzen van Holland voor den neus toe sluit om de groote kasteelheeren vet te mes- Mononkel tastte weèr in zijne karaisool- tesch, haalde er een tweede Willemken uit en stak het dringeld naar den jongen uit. Twee Willemkens dacht deze, hy zal er nog wel een by doen. Och heer burgemeester dat ik toch zoo ongelukkig- ben u niet gekend te hebbenWaarom hebt gij mij dat niet gezegd dat gij burgemeester waart Ja, en dat al van over vyf-en-twintig jaar Al van over vyf-en-twintig jaar Overgebracht in de administratie. Overgebracht in de administratie 1 God God De administratie, lieve jongen, dat wil wat zeggen. Ach de administratie sloeg de knaap de oogen ten hemelde administratie 1 de ad ministratie Gy moest eens weten wat dat is 1 zei Mononkeleene administratie is een ware strafgij hebt altyd zaken tot aan de ooren, en dan komt die verdoemde permanente de putatie die zendt 11 bijna altijd de papieren terug daar is altijd iets te kort of te lang bij die mannen zy kennen er, och arme niets van: laat mij spreken ik die reeds vijf-en- twintig jaar in ae administratie leef. Ah, de administratie zuchtte Mononkel. De knaap zucht hem naAh, die administratiedie verdoemde permanente deputatie Jongen, Mononkel stak nu weer de hand in de tesch,en gaf hem vier Willemkens gy zijt nog de verstandigste Belg die ik ben tegengekomen. En hiermede trok Mononkel Kwinten op de statie aan. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1906 | | pagina 2