1/
Groff'sPinen en Zalf
LIBERAAL.DEMOCRATISCH WEEKBLAD.
Prijs5 centiemen het nummer
Eerste Jaargang. Nummer 9
Zondag 2 September 1906.
Herziening der Kiezerslijsten
Klerikalism
Op de School.
Groff's Pillen en Zalf
Ruzie in 't Vatikaan
Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst.
per drukregel.
Prijs der Annoncen: j ge^one >5 centiemen
Keklamen 75 centiemen
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst.
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank.
Alle briefwisselingen moeten gezonden
worden aan het bureel der Redactie
«Graaf van Egmont Groote Markt,
AALST.
Aalst, 1 September» 1906
Liberale Vrienden Opgepast
Ingevolge art 69 van het kieswetboek
worden de kiezerslijsten voorloopig ge
sloten den 31 Augustus.
De Kiezerslijsten voor 1907 - 1908
moeten ter inzage liggen van het pu-
bliek, van den 3 September 1906 tot
31 Januari 1907, in het gemeentesekre-
tariaat en in de policie kommissariaten
van iedere gemeente.
Iedereen heeft het recht de lijsten
daar te gaan nazien.
Te beginnen van 9 September, zul
len de kiezerslijsten van al de gemeen
ten van liet arrondissement Aalst, ter
inzage liggen van het publiek, in het
Bureel der Liberale Associatie, Groote
Markt, lokaal Graaf van Egmont Aalst,
al de werkdagen van 8 ure 's morgens
tot 6 ure 's avonds.
Het is een plicht voor al de liberale
vrienden zich te komen overtuigen, of
zij op de kiezerslijsten zijn ingeschreven
en, wel met het getal stemmen waar
op zij recht hebben.
De Liberale Associatie gelast zich
kosteloos de rechten der liberale vrien
den te eischen en ze met het getal
stemmen te doen inschrijven waarop
zij recht hebben.
De kiezerslijsten voor 1907 - 1908
moeten dienen voor de Gemeentekie-
zing van October 1907.
Dus allen opgepast Dat niemand
vergeten worde en aan elk zijn recht
worde gegeven.
Het volk is laag gezonken,
zielen hart gaan under l>ij
aanhoudend stoffelijk lijden.
De gloed van hooger geest
drift wordt gedoofd als hot
leven slechts een kamp is
met het lijden, als niet te
sterven 'slevens eenig doel
is, en uitgesteld bezwijken
hoogste prijs
Multaluli.
Er is me gevraagd geworden de le
zers der Volksgazet ietwat te ouder-
houden over Klerikalism en aldus op
heldering te verstrekken uit het verle
den, hier en elders, dezer politieke
priesters-partij
Hoe welwillend ook mijne onbehol
pen pen ten dienste staat der recht
schapen burgers en werklieden onzer
stad, moet ik openhartig bekennen,wei
nig of geen lustte hebben, dit terrein,
in al zijne akeligheid, om te wentelen.
De bescheiden lezers zouden 't me mis
schien heuvel duiden, zulke gele
genheid te vatten om groote waarhe
den uit te schreeuwen over zekere
schelmstukken en politieke priester
plagerijen van Aalstersche eerste-rol-
spelers
Zoo diep wil of mag ik dan ook niet
zoeken.
Echter, hoop ik, mijne vrienden
even aangenaam te zijn, met de volgen
de geschiedkundige tegenstelling. Zon
der tallooze vuile zaakjes, zieltergende
feiten en bloedige gebeurtenissen ver
der in te dringen, zal ik me hier bezig
houden met het onderling verschil dat
bestaat tusschen Klerikalism en Chris-
tianism met wat aan elk dezer beide
benamingen op maatschappelijk en
godsdienstig gebied moet toegekend
worden.
*Wat is Klerikalism
Het woord, op zich zelve genomen
heeft eene abstrakte beteekenis en kan
door niets beperkt worden nergens,
in al zijne menigvuldige verwendingen
komt het zich te besluiten.
In feite mag men alleen zeggen
Klerikalism zijn de gezamenlijke mee
ningen gunstig aan de wettelijke tus-
schenkomst der geestelijken in 't be
stuur eener openbare instelling aan
de inmenging der priesters in maat
schappelijke en afzonderlijke zaken
eindelijk, en in algemeenen regel, aan
den oppersten invloed der geestelijk
heid.
Dit princiep is echter, weinig of nooit,
zuiver en duidelijk vatbaar geweest.
Nu vooral, in de huidige sociale samen
leving, waar Staat en Godsdienst, een
gansch afzonderlijke rol dienen te ver
vullen, heeft het aanleiding gegeven
tot allerlei twisten en boosaardigheden.
Op ekonomiek gebied, is het zoo on
waar en zoo duister dat eenieder er
onder lijdt. Zijne heftigste verdedigers
(of liever baatzuchtige aanhangers)
weten niet eens wat ze morgen, voor
de dringendste sociale kwestiën, zullen
aanvangen welk maatschappelijk doel
ze beoogen door het afkondigen van
onvolledige en geradbraakte zoogezeg
de volkswetten, die niet eens in 't open
baar leven hunne toepassing vinden
welken weg ze zullen volgen om voor
de toekomst van een land en zijn volk
te zorgen. Ze hunkeren naar opper
macht in den woeligen strijd om het
bestaan, als een zwarte zwerm roof
vogels, onderhevig aan al de kwalen
des tijds, zonder menschelijken trots
of eigenliefde. Ze sleuren zich ontha-
vend en ellendig voort op een einde-
loozen kronkelweg, zonder weten
schappelijke strekking of demokra-
tisch begrip. Het is eene eeuwige uit
bating der menschelijke schijnheilig
heid het stelmatig doordrijven van
verouderde denkwijze een akelige
weerstand om het behoud van al de
zieltergende voorrechten,welke ze door
de eeuwen heen aan eene arme en on
wetende, naar geest en lichaam lijden
de menschheid wisten te ontrukken.
Hun doel is dus alleen de gestadige
schraging der onrechtmatige almacht
en alleenheerschappij.
En om zulks te behouden is niets te
lang, niets te gruwelijk, niets te walge
lijk, niets te verachtelijk leugen en
bedrog, huichelarij zijn hunne besten
dige wapens.
Het volk uitbuiten en vernederen
door het moedwillig en heimelijk te
behouden in een staat van ongeleerd
heid, onwetendheid en ondergeschikt
heid, om het des te beter als slachtvee
te kunnen opleiden het volk verkrach
ten, verdrukken in zijne teêrste gevoe
lens haat en nijd zaaien tusschen
menschelijke wezens van eene zelfde
stad, zoo woekert 't klerikalism, overal
Golgathas oprichtend om door alle tij
den nieuwe slachtoffers te kruisigen.
Want weet wel, Christus, de groote
on wentelaar, Hij die een nieuw leven
had gedroomd, werd door hen gegee-
seld en tot den dood gemarteld. Hij
stierf verlaten, tusschen een paar mis
dadigers, als de vuigste ellendeling. De
Scriben, rabijnen en pharizeërs (prie
sters en achteruitkruipers van Israël)
trachtten aldus de mensch-God, met al
zijn ideale denkbeelden van mensch-
lievendheid, verdraagzaamheid, recht
vaardigheid en broederliefde, voor eeu
wig van de wereld te doen verdwijnen.
Maar de goede leer was de wereld in
gezonden
Ze straalde, eerst treurig, later prach-
tig-zuiver over 't lijdende menschdom
een zucht van goddelijke verzachting
ging op in gansch het heidendom.
De eerste Apostelen waren dan ook
ootmoedige zielen, doordrongen van
het reine en verhevene hunner zending.
Doch, evenals hun Meester, vervolgd
en verloochend door de baatzuchtige
winstbejagers van het Mosalsm. (leer
van den profeet Moses) verlieten de
nieuwe gelukzaligen het land der be
proeving, (Palestina) als eene bende
verdoemden, en slenterden alom in het
eindelooze om het Goede Woord te
verkondigen.
Dirk Martens,
't Vervolgt.
't Is op dit oogenblik dat de ouders
voor hunne kinderen, de keus doen van
eene School of een Pensionnaat.
Ook is het nu het gepast oogenblik
om zoo luid mogelijk de woorden te
herhalen die der uitstekende leeraar
Laurent in 't hart der liberalen tracht
te in te prenten.
Ge verfoeit, riep hij- uit, de klerikale
heerschappij. Daarop zijn wij allen
wel 't accoord. Ewel, welke is de
hevigste grondvest dezer heerschap-
pij t Is den invloed welke de geeste
lijkheid uitoefent op den geest, dien
hij misleidt, dien hij verstompt.
En welk is dit groot werktuig dat
de onwetendheid en het bijgeloof
voorbrengt
«De klerikale opvoeding. Dus, in-
dien gij uwe kinderen naar de gees-
telijke scholen zendt, helpt gij met
uwe eigene handen 't gebouw oprich-
ten van de klerikale heerschappij
die gij uit den grond des harten
veracht.
Is het mogelijk de tegenstrijdigheid
en't gebrek aan vooruitzicht verder
te drijven.
Wij zouden deze woorden op al de
muren der liberale kringen willen zien
geschreven staan.
't Is tegenwoordig meer dan ooit het
gepast oogenblik.
Lippen van Dinges nam een nieuws
blad en wat hem het eerste trof was
eene aankondiging in dikke, vette,
stralende letters
geneden onfeilbaar alle piekten, kwalen
en wonden, en wat Lippen ook deed
om met aandacht iets anders te lezen,
onweerstaanbaar werden zijne blikken
getrokken naar die oolijke aankondi
ging van Grolf's pillen en zalf. Hij
keerde het blad om, daar stond het
weer, hij wierp het weg en nam een an
der daar prijkte het weer op elke
bladzijde.
Lippen Van Dinges, liep weg, trad
eene herberg binnen en bestelde een
glas bier aan den rand hing eene gra-
vuur een engel voorstellende, die aan
de wereld de redding brengt en daar
onder de woorden Gebruikt Groff's
pillen en zalfde meid brengt het glas
bier op een kartonnen bladje waarop
Lippen las Gebruikt Groff's pillen en
zalf.
Dat begon op zijn zenuwen te wer
ken, Lippen sloeg op tafel, dat de meid
verschrikte en hij bromde Wel om
den duivel wat kunnen mij die ver
vloekte pillen en zalf toch schelen, 'ken
ben niet ziek, 'k en heb geen kwalen ol
wonden hij dronk zijn glas bier uit,
gaf het kartonnen onderbladje nen for-
schen knip en ging heen zonder goe
den dag te zeggen
Maar Lippen kon er niet aan doen,
Groff's Pillen en Zalf, klonk het in zijn
binnenste en vergramd op zich zelve
trok de man naar huis. Juist kwam de
postbode aan en gaf Lippen een boekje
waarin de afbeeldingen stonden van
frissche, ronde, lachende kinderen, jon
gelingen, meisjes, ouderlingen, allen
tintelend van gezondheid door het ge
bruik van Groff's pillen en Zalf.
Opgewonden greep Lippen het boekje
vast, scheurde het van een, smeet de
stukken op den grond, trappelde er
woedend open stapte binnen. Op tafel
zag hij het zelfde boekje liggen, hij
frommelde het als een vod bijeen en
wierp het in 'tvuur. Hij stapte eenige
keeren in de groote keuken over en
weer en ging slagen zonder ba of boe
te zeggen, zoodat zijne vrouw ongerust
was en hem vragen ging of hij niet wel
zou doen eenige Groff's pillen in te ne
men.
Lippen Van Dinges trok het laken
over zijn hoofd en droomde heel den
nacht van Grofl's pillen en zalf. 's An
deren daags ging hij op reis om zijn zin
nen te verzetten, in de statie, op de ge
vels der huizen, op groote borden
staande in 't midden van lieflijke land
schappen overal las en herlas hij het
zelfde, in letters zoo klein als een mug
gepoot, in letters zoo groot als een stal
deur Gebruikt Groff's pillen en zalf.
Eindelijk kon Lippen het niet meer
uithouden en nam een wanhopig be
sluit hij stapte bij een apotheker bin
nen en bestelde eene doos Groff's pil
len. Eene groote of kleine P vroeg de
discipel. De grootste die gij hebt,
knarsetande Lippen!! En dadelijk slikte
hij er twee binnen en dan nog twee, en
dan nogAls de arme Lippen terug
tehuis kwam was hij werkelijk ziek.
legde zich te bed en stier! twee dagen
later.
Groff's pillen en zalf werden echter
voort verkocht en op alle toonen en
wijzen aangeprezen. Een enkele vaarde
daar wel bij, namelijk de kwakzalver,
die ze in de mode had gebracht.
Grolf verbeeldt de klerikale partij,
niets meer hebbende, dat het volk we
zenlijk nuttig kan zijn, en het zedelijk
en stoffelijk opbeuren kan, heelt zij den
godsdienst als een meester-kwakzalver
tot Groff's pillen en zalf verkneed en
pronkt en rammelt en wint er mede.
Leest een klerikaal blad het scheldt,
smaadt, beledigt, hoont al wie niet kle
rikaal is en voegt daarbij godsdienst is
't hoogste goed, neemt onzen godsdienst.
Op elke bladzijde, staan schandelijk
heden nevens godsdienstige aanroepin
gen, staan smaadreden nevens gebe
den, staan vuillapperijen nevens aan
kondigingen van bedevaarten, verkoop
van gewijde waren enz.
De eenvoudige stapt eene kerk bin
nen en wat hij er hoort zijn geene woor
denvan christelijke liefde,van onderlin
ge verstandhouding, van algemeene
verdraagzaamheid en liefde neen, de
pastoor treedt op den predikstoel en
prijst Groff's pillen aan, 't is te zeggen
de klerikale politiek als de remedie
tegen alle ziekten, kwalen en wonden.
Neemt de klerikale Groff's pillen, zij
zullen u in alles er boven helpen De
eenvoudige hoort niet anders, ziet niet
anders, neemt er van, veel en nog, tot
groote baat der kwakzalvers, ze beta
len duur en al hun zedelijke en stoffe
lijke welstand gaat ten onder. Niets
kan helpen, de kwakzalvers en bedrie-
ers zetten hun stieltje voort, en zullen
iet voorzetten tot het volk eindelijk be
grijpen zal hoe het misleiden, bedrogen
werd en het de Groff's pillen-fabriekan-
ten, hun pas en stral zal geven, met de
woorden zoo varen in eene goed geor
dende maatschappij alle pillen-draaiers
volgens Groff's leer.
Twee-en-twintig jaren reeds slikt het
Belgisch volk de Groff's pillen der kle
rikale bedriegers en het moet ten onder
gaan, onvermijdelijk, zoo er niet spoe
dig verandering aan komt.
De Paus is onfeilbaar roepen de kle-
rikalen zoodus moeten we alles aan
nemen en, ootmoedig gelooven 't gene
van Rome komt overgezeild. Niemand
mag de beslissingen van Rome, van
welken aard en welke gewichtigheid
ook ze mogen wezen, bespreken ol te
genwerpen; de regel is, dat heel het
menschdom zich gedwee en slaafsch
moet onderwerpen aan de Rome's wil.
Heel natuurlijk zal men zich dan af
vragen dat indiende onfeilbaarheid van
den Paus waar is, indien die onfeilbaar
heid geen leugen is, dat heel de hoo-
gere geestelijkheid en bijzonderlijk dat
kardinalen en bisschoppen de handel
wijze van Pius X volstrekt moeten goed
keuren, en, dat ze met hunnen hoofd
man totaal t'akkoord zijn telkenmale
hij zijne beslissingen of verorderingen
doet kennen en uitvaardigt.
En nochtans, vriend lezer, indien
ge dat denkt dan zijt ge totaal abuis,
want te Rome in 't Vatikaan heerscht
er tusschen al die hooge prelaten, ze
wezen dan ook kardinalen, bisschop
pen of alle andere zoogezegde heilige
mannen, eene verdoken afgunst en nijd
de eene is jaloersch van de andere,
al die mannen zijn behebt met
eene overdrevene heerschzucht en het
fransch spreekwoord dat zegtRuim
hier weg opdat ik uwe plaats inneme
is de grondregel van al hun doen en
laten.
Dan ook zal het u niet verwonderen
dat de huidige Paus Pius X, ofschoon
hij nauwelijks 3 jaren pontificaat telt,
reeds een aantal misnoegde en hem
vijandelijke prelaten heeft gevormd, te
meer ook daar hij zich in al zijne be
slissingen en handelingen gedwee laat
bij den neus leiden door eenige kardi
nalen zooals Merry Del ValVivès y
Tuto en Oreglia, de verklaarde en
hardnekkige tegenstrevers van alle he-
dendaagsche breede en volksgezinde
gedachten.
Nopens den geestestoestand die in
't Vatikaan heerscht is het leerrijk te
weten wat men er ook elders over
denkt. Wij deelen onze lezers diens-
wege een schrijven mede dat uit Rome
zelf werd overgeseind naar de Zwitser-
sche Gazet van Lozanna. Ziehier
De oude kardinalen zijn misnoegd
over de richting die men geeft aan de
pauselijke politiek, die in zekere geval
len bijzonderlijk in Frankrijk van
den rechten weg afwijkt en tevens het
bewijs daar stelt dat men handelt zon
der eenige ondervinding der heden-
daagsche toestanden. Die kardinalen
erkennen heden dat ze een misslag
begingen, tot paus te kiezen een kardi
naal wiens gedachten ze niet kenden
eu over wiens diplomatieke bekwaam
heden ze zich min of meer vergrepen.
Het gevolg van dit alles is, dat eene
toenadering is ontstaan tusschen kar
dinaal Rampolla en zijne tegenstre
versvan het laatste conclave, ledereen
aanziet hier kardinaal Rampolla als de
toekomstige paus en velen richten zich
reeds naar die zon die in 't verschiet
opkomt.
Het algemeen gevoelen is dat Pius
X, niet lang als paus zal heerschen
want de aanhoudende ongestelheden,
zijn flerecijnachtig gestel en 't gevaar
waarin hij immer verkeert door eene
beroerte getroffen te worden zijn van
aard om die vooruitzichten te staven.
Niemand is zeker dat zulks zal voor-