1/ Groff'sPinen en Zalf LIBERAAL.DEMOCRATISCH WEEKBLAD. Prijs5 centiemen het nummer Eerste Jaargang. Nummer 9 Zondag 2 September 1906. Herziening der Kiezerslijsten Klerikalism Op de School. Groff's Pillen en Zalf Ruzie in 't Vatikaan Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. per drukregel. Prijs der Annoncen: j ge^one >5 centiemen Keklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. Alle briefwisselingen moeten gezonden worden aan het bureel der Redactie «Graaf van Egmont Groote Markt, AALST. Aalst, 1 September» 1906 Liberale Vrienden Opgepast Ingevolge art 69 van het kieswetboek worden de kiezerslijsten voorloopig ge sloten den 31 Augustus. De Kiezerslijsten voor 1907 - 1908 moeten ter inzage liggen van het pu- bliek, van den 3 September 1906 tot 31 Januari 1907, in het gemeentesekre- tariaat en in de policie kommissariaten van iedere gemeente. Iedereen heeft het recht de lijsten daar te gaan nazien. Te beginnen van 9 September, zul len de kiezerslijsten van al de gemeen ten van liet arrondissement Aalst, ter inzage liggen van het publiek, in het Bureel der Liberale Associatie, Groote Markt, lokaal Graaf van Egmont Aalst, al de werkdagen van 8 ure 's morgens tot 6 ure 's avonds. Het is een plicht voor al de liberale vrienden zich te komen overtuigen, of zij op de kiezerslijsten zijn ingeschreven en, wel met het getal stemmen waar op zij recht hebben. De Liberale Associatie gelast zich kosteloos de rechten der liberale vrien den te eischen en ze met het getal stemmen te doen inschrijven waarop zij recht hebben. De kiezerslijsten voor 1907 - 1908 moeten dienen voor de Gemeentekie- zing van October 1907. Dus allen opgepast Dat niemand vergeten worde en aan elk zijn recht worde gegeven. Het volk is laag gezonken, zielen hart gaan under l>ij aanhoudend stoffelijk lijden. De gloed van hooger geest drift wordt gedoofd als hot leven slechts een kamp is met het lijden, als niet te sterven 'slevens eenig doel is, en uitgesteld bezwijken hoogste prijs Multaluli. Er is me gevraagd geworden de le zers der Volksgazet ietwat te ouder- houden over Klerikalism en aldus op heldering te verstrekken uit het verle den, hier en elders, dezer politieke priesters-partij Hoe welwillend ook mijne onbehol pen pen ten dienste staat der recht schapen burgers en werklieden onzer stad, moet ik openhartig bekennen,wei nig of geen lustte hebben, dit terrein, in al zijne akeligheid, om te wentelen. De bescheiden lezers zouden 't me mis schien heuvel duiden, zulke gele genheid te vatten om groote waarhe den uit te schreeuwen over zekere schelmstukken en politieke priester plagerijen van Aalstersche eerste-rol- spelers Zoo diep wil of mag ik dan ook niet zoeken. Echter, hoop ik, mijne vrienden even aangenaam te zijn, met de volgen de geschiedkundige tegenstelling. Zon der tallooze vuile zaakjes, zieltergende feiten en bloedige gebeurtenissen ver der in te dringen, zal ik me hier bezig houden met het onderling verschil dat bestaat tusschen Klerikalism en Chris- tianism met wat aan elk dezer beide benamingen op maatschappelijk en godsdienstig gebied moet toegekend worden. *Wat is Klerikalism Het woord, op zich zelve genomen heeft eene abstrakte beteekenis en kan door niets beperkt worden nergens, in al zijne menigvuldige verwendingen komt het zich te besluiten. In feite mag men alleen zeggen Klerikalism zijn de gezamenlijke mee ningen gunstig aan de wettelijke tus- schenkomst der geestelijken in 't be stuur eener openbare instelling aan de inmenging der priesters in maat schappelijke en afzonderlijke zaken eindelijk, en in algemeenen regel, aan den oppersten invloed der geestelijk heid. Dit princiep is echter, weinig of nooit, zuiver en duidelijk vatbaar geweest. Nu vooral, in de huidige sociale samen leving, waar Staat en Godsdienst, een gansch afzonderlijke rol dienen te ver vullen, heeft het aanleiding gegeven tot allerlei twisten en boosaardigheden. Op ekonomiek gebied, is het zoo on waar en zoo duister dat eenieder er onder lijdt. Zijne heftigste verdedigers (of liever baatzuchtige aanhangers) weten niet eens wat ze morgen, voor de dringendste sociale kwestiën, zullen aanvangen welk maatschappelijk doel ze beoogen door het afkondigen van onvolledige en geradbraakte zoogezeg de volkswetten, die niet eens in 't open baar leven hunne toepassing vinden welken weg ze zullen volgen om voor de toekomst van een land en zijn volk te zorgen. Ze hunkeren naar opper macht in den woeligen strijd om het bestaan, als een zwarte zwerm roof vogels, onderhevig aan al de kwalen des tijds, zonder menschelijken trots of eigenliefde. Ze sleuren zich ontha- vend en ellendig voort op een einde- loozen kronkelweg, zonder weten schappelijke strekking of demokra- tisch begrip. Het is eene eeuwige uit bating der menschelijke schijnheilig heid het stelmatig doordrijven van verouderde denkwijze een akelige weerstand om het behoud van al de zieltergende voorrechten,welke ze door de eeuwen heen aan eene arme en on wetende, naar geest en lichaam lijden de menschheid wisten te ontrukken. Hun doel is dus alleen de gestadige schraging der onrechtmatige almacht en alleenheerschappij. En om zulks te behouden is niets te lang, niets te gruwelijk, niets te walge lijk, niets te verachtelijk leugen en bedrog, huichelarij zijn hunne besten dige wapens. Het volk uitbuiten en vernederen door het moedwillig en heimelijk te behouden in een staat van ongeleerd heid, onwetendheid en ondergeschikt heid, om het des te beter als slachtvee te kunnen opleiden het volk verkrach ten, verdrukken in zijne teêrste gevoe lens haat en nijd zaaien tusschen menschelijke wezens van eene zelfde stad, zoo woekert 't klerikalism, overal Golgathas oprichtend om door alle tij den nieuwe slachtoffers te kruisigen. Want weet wel, Christus, de groote on wentelaar, Hij die een nieuw leven had gedroomd, werd door hen gegee- seld en tot den dood gemarteld. Hij stierf verlaten, tusschen een paar mis dadigers, als de vuigste ellendeling. De Scriben, rabijnen en pharizeërs (prie sters en achteruitkruipers van Israël) trachtten aldus de mensch-God, met al zijn ideale denkbeelden van mensch- lievendheid, verdraagzaamheid, recht vaardigheid en broederliefde, voor eeu wig van de wereld te doen verdwijnen. Maar de goede leer was de wereld in gezonden Ze straalde, eerst treurig, later prach- tig-zuiver over 't lijdende menschdom een zucht van goddelijke verzachting ging op in gansch het heidendom. De eerste Apostelen waren dan ook ootmoedige zielen, doordrongen van het reine en verhevene hunner zending. Doch, evenals hun Meester, vervolgd en verloochend door de baatzuchtige winstbejagers van het Mosalsm. (leer van den profeet Moses) verlieten de nieuwe gelukzaligen het land der be proeving, (Palestina) als eene bende verdoemden, en slenterden alom in het eindelooze om het Goede Woord te verkondigen. Dirk Martens, 't Vervolgt. 't Is op dit oogenblik dat de ouders voor hunne kinderen, de keus doen van eene School of een Pensionnaat. Ook is het nu het gepast oogenblik om zoo luid mogelijk de woorden te herhalen die der uitstekende leeraar Laurent in 't hart der liberalen tracht te in te prenten. Ge verfoeit, riep hij- uit, de klerikale heerschappij. Daarop zijn wij allen wel 't accoord. Ewel, welke is de hevigste grondvest dezer heerschap- pij t Is den invloed welke de geeste lijkheid uitoefent op den geest, dien hij misleidt, dien hij verstompt. En welk is dit groot werktuig dat de onwetendheid en het bijgeloof voorbrengt «De klerikale opvoeding. Dus, in- dien gij uwe kinderen naar de gees- telijke scholen zendt, helpt gij met uwe eigene handen 't gebouw oprich- ten van de klerikale heerschappij die gij uit den grond des harten veracht. Is het mogelijk de tegenstrijdigheid en't gebrek aan vooruitzicht verder te drijven. Wij zouden deze woorden op al de muren der liberale kringen willen zien geschreven staan. 't Is tegenwoordig meer dan ooit het gepast oogenblik. Lippen van Dinges nam een nieuws blad en wat hem het eerste trof was eene aankondiging in dikke, vette, stralende letters geneden onfeilbaar alle piekten, kwalen en wonden, en wat Lippen ook deed om met aandacht iets anders te lezen, onweerstaanbaar werden zijne blikken getrokken naar die oolijke aankondi ging van Grolf's pillen en zalf. Hij keerde het blad om, daar stond het weer, hij wierp het weg en nam een an der daar prijkte het weer op elke bladzijde. Lippen Van Dinges, liep weg, trad eene herberg binnen en bestelde een glas bier aan den rand hing eene gra- vuur een engel voorstellende, die aan de wereld de redding brengt en daar onder de woorden Gebruikt Groff's pillen en zalfde meid brengt het glas bier op een kartonnen bladje waarop Lippen las Gebruikt Groff's pillen en zalf. Dat begon op zijn zenuwen te wer ken, Lippen sloeg op tafel, dat de meid verschrikte en hij bromde Wel om den duivel wat kunnen mij die ver vloekte pillen en zalf toch schelen, 'ken ben niet ziek, 'k en heb geen kwalen ol wonden hij dronk zijn glas bier uit, gaf het kartonnen onderbladje nen for- schen knip en ging heen zonder goe den dag te zeggen Maar Lippen kon er niet aan doen, Groff's Pillen en Zalf, klonk het in zijn binnenste en vergramd op zich zelve trok de man naar huis. Juist kwam de postbode aan en gaf Lippen een boekje waarin de afbeeldingen stonden van frissche, ronde, lachende kinderen, jon gelingen, meisjes, ouderlingen, allen tintelend van gezondheid door het ge bruik van Groff's pillen en Zalf. Opgewonden greep Lippen het boekje vast, scheurde het van een, smeet de stukken op den grond, trappelde er woedend open stapte binnen. Op tafel zag hij het zelfde boekje liggen, hij frommelde het als een vod bijeen en wierp het in 'tvuur. Hij stapte eenige keeren in de groote keuken over en weer en ging slagen zonder ba of boe te zeggen, zoodat zijne vrouw ongerust was en hem vragen ging of hij niet wel zou doen eenige Groff's pillen in te ne men. Lippen Van Dinges trok het laken over zijn hoofd en droomde heel den nacht van Grofl's pillen en zalf. 's An deren daags ging hij op reis om zijn zin nen te verzetten, in de statie, op de ge vels der huizen, op groote borden staande in 't midden van lieflijke land schappen overal las en herlas hij het zelfde, in letters zoo klein als een mug gepoot, in letters zoo groot als een stal deur Gebruikt Groff's pillen en zalf. Eindelijk kon Lippen het niet meer uithouden en nam een wanhopig be sluit hij stapte bij een apotheker bin nen en bestelde eene doos Groff's pil len. Eene groote of kleine P vroeg de discipel. De grootste die gij hebt, knarsetande Lippen!! En dadelijk slikte hij er twee binnen en dan nog twee, en dan nogAls de arme Lippen terug tehuis kwam was hij werkelijk ziek. legde zich te bed en stier! twee dagen later. Groff's pillen en zalf werden echter voort verkocht en op alle toonen en wijzen aangeprezen. Een enkele vaarde daar wel bij, namelijk de kwakzalver, die ze in de mode had gebracht. Grolf verbeeldt de klerikale partij, niets meer hebbende, dat het volk we zenlijk nuttig kan zijn, en het zedelijk en stoffelijk opbeuren kan, heelt zij den godsdienst als een meester-kwakzalver tot Groff's pillen en zalf verkneed en pronkt en rammelt en wint er mede. Leest een klerikaal blad het scheldt, smaadt, beledigt, hoont al wie niet kle rikaal is en voegt daarbij godsdienst is 't hoogste goed, neemt onzen godsdienst. Op elke bladzijde, staan schandelijk heden nevens godsdienstige aanroepin gen, staan smaadreden nevens gebe den, staan vuillapperijen nevens aan kondigingen van bedevaarten, verkoop van gewijde waren enz. De eenvoudige stapt eene kerk bin nen en wat hij er hoort zijn geene woor denvan christelijke liefde,van onderlin ge verstandhouding, van algemeene verdraagzaamheid en liefde neen, de pastoor treedt op den predikstoel en prijst Groff's pillen aan, 't is te zeggen de klerikale politiek als de remedie tegen alle ziekten, kwalen en wonden. Neemt de klerikale Groff's pillen, zij zullen u in alles er boven helpen De eenvoudige hoort niet anders, ziet niet anders, neemt er van, veel en nog, tot groote baat der kwakzalvers, ze beta len duur en al hun zedelijke en stoffe lijke welstand gaat ten onder. Niets kan helpen, de kwakzalvers en bedrie- ers zetten hun stieltje voort, en zullen iet voorzetten tot het volk eindelijk be grijpen zal hoe het misleiden, bedrogen werd en het de Groff's pillen-fabriekan- ten, hun pas en stral zal geven, met de woorden zoo varen in eene goed geor dende maatschappij alle pillen-draaiers volgens Groff's leer. Twee-en-twintig jaren reeds slikt het Belgisch volk de Groff's pillen der kle rikale bedriegers en het moet ten onder gaan, onvermijdelijk, zoo er niet spoe dig verandering aan komt. De Paus is onfeilbaar roepen de kle- rikalen zoodus moeten we alles aan nemen en, ootmoedig gelooven 't gene van Rome komt overgezeild. Niemand mag de beslissingen van Rome, van welken aard en welke gewichtigheid ook ze mogen wezen, bespreken ol te genwerpen; de regel is, dat heel het menschdom zich gedwee en slaafsch moet onderwerpen aan de Rome's wil. Heel natuurlijk zal men zich dan af vragen dat indiende onfeilbaarheid van den Paus waar is, indien die onfeilbaar heid geen leugen is, dat heel de hoo- gere geestelijkheid en bijzonderlijk dat kardinalen en bisschoppen de handel wijze van Pius X volstrekt moeten goed keuren, en, dat ze met hunnen hoofd man totaal t'akkoord zijn telkenmale hij zijne beslissingen of verorderingen doet kennen en uitvaardigt. En nochtans, vriend lezer, indien ge dat denkt dan zijt ge totaal abuis, want te Rome in 't Vatikaan heerscht er tusschen al die hooge prelaten, ze wezen dan ook kardinalen, bisschop pen of alle andere zoogezegde heilige mannen, eene verdoken afgunst en nijd de eene is jaloersch van de andere, al die mannen zijn behebt met eene overdrevene heerschzucht en het fransch spreekwoord dat zegtRuim hier weg opdat ik uwe plaats inneme is de grondregel van al hun doen en laten. Dan ook zal het u niet verwonderen dat de huidige Paus Pius X, ofschoon hij nauwelijks 3 jaren pontificaat telt, reeds een aantal misnoegde en hem vijandelijke prelaten heeft gevormd, te meer ook daar hij zich in al zijne be slissingen en handelingen gedwee laat bij den neus leiden door eenige kardi nalen zooals Merry Del ValVivès y Tuto en Oreglia, de verklaarde en hardnekkige tegenstrevers van alle he- dendaagsche breede en volksgezinde gedachten. Nopens den geestestoestand die in 't Vatikaan heerscht is het leerrijk te weten wat men er ook elders over denkt. Wij deelen onze lezers diens- wege een schrijven mede dat uit Rome zelf werd overgeseind naar de Zwitser- sche Gazet van Lozanna. Ziehier De oude kardinalen zijn misnoegd over de richting die men geeft aan de pauselijke politiek, die in zekere geval len bijzonderlijk in Frankrijk van den rechten weg afwijkt en tevens het bewijs daar stelt dat men handelt zon der eenige ondervinding der heden- daagsche toestanden. Die kardinalen erkennen heden dat ze een misslag begingen, tot paus te kiezen een kardi naal wiens gedachten ze niet kenden eu over wiens diplomatieke bekwaam heden ze zich min of meer vergrepen. Het gevolg van dit alles is, dat eene toenadering is ontstaan tusschen kar dinaal Rampolla en zijne tegenstre versvan het laatste conclave, ledereen aanziet hier kardinaal Rampolla als de toekomstige paus en velen richten zich reeds naar die zon die in 't verschiet opkomt. Het algemeen gevoelen is dat Pius X, niet lang als paus zal heerschen want de aanhoudende ongestelheden, zijn flerecijnachtig gestel en 't gevaar waarin hij immer verkeert door eene beroerte getroffen te worden zijn van aard om die vooruitzichten te staven. Niemand is zeker dat zulks zal voor-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1906 | | pagina 1