't Is Tijd t
M)#%
H ET ARRONDISSEMENT /j
LIBERAAL,DEMOCRATISCH WEEK
il LA O.
centiemen het nummer
Eerste Jaargang. Nummer
Zondag 16 September
1906.
Herziening der Kiezerslijsten
De Buurtspoorwegen in liet Arron
dissement Aalst.
Kap ellen ken kermis.
Klerikalism en Cliristianism.
Uit Herzele.
ïiEfimii''"V
Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst.
Prijs det Annoneen: 75 centiemen per drukregel.
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst.
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank.
Alle briefwisselingen moeten gezonden
worden aan het bureel der Redactie
Graaf van Egmont Groote Alarkt,
AALST.
Aalst, 15 September 1906
Liberale Vrienden Opgepast
Ingevolge art 69 van het kies wetboek
worden de kiezerslijsten voorloopig ge
sloten den 31 Augustus.
De Kiezerslijsten voor 1907 - 1908
moeten ter inzage liggen van het pu
bliek, van den 3 September 1906 tot
31 Januari 1907, in het gemeentesekre-
tariaat en in de pólicie kommissariaten^
van iedere gemeente.
Iedereen heeft het recht de lijsten
daar te gaan nazien.
Te beginnen van 9 September, zul
len de kiezerslijsten van al de gemeen
ten van het arrondissement Aalst, ter
inzage liggen van het publiek, in het
Bureel der Liberale Associatie, Groote
Markt, lokaal Graaf van Egmont Aalst,
al de werkdagen van 8 ure 's morgens
tot 6 ure 's avonds.
Het is een plicht voor al de liberale
vrienden zich te komen overtuigen, of
zij op de kiezerslijsten zijn ingeschreven
en, wel met het getal stemmen waar
op zij recht hebben.
De Liberale Associatie gelast zich
kosteloos de rechten der liberale vrien
den te eischen en ze met het getal
stemmen te doen inschrijven waarop
zij recht hebben.
De kiezerslijsten vöor 1907 - 1908
moeten dienen voor dc Gemeentekie-
zing van October 1907.
Dus allen opgepast Dat niemand
vergeten worde en aan elk zijn recht
worde gegeven.
De liberale vrienden onzer stad of
uit de gemeenten van ons arrondisse
ment, die van wege het Collegie van
Burgemeester en Schepenen bericht
hebben ontvangen, dat zij van de kie
zerslijsten voor 1907-1908 zijn ge
schrapt, of hun getal stemmen is ver
minderd, worden verzocht de beteeke-
ning tëdoen geworden,aan het liberaal
Bureel der Herziening der Kie
zerslijsten gevestigd ten lokale «Graaf
van Egmont» Groote Markt, Aalst,
waar men alles zal doen om de zaak te
onderzoeken en recht te eischen voor de
liberale vrienden,die men ten onrechte
van de lijsten schrabt of hun getal stem
men vermindert.
4
In zake van buurtspoorwegen moet
nen bekennen dat het Arrondissement
loor ons katholiek goevernement op-
echt als een verstooteling behandeld
verd.
Tot hiertoe bestaat er geen enkele
ijn die het Arrondissement doorloopt,
)f wier bijzonder doel het is betrekkin-
jen tusschen de voornaamste gemeen-
:en van het land van Aalst tot stand
:e brengen.
Al de tegenwoordig bestaande buurt
spoorwegen dienen uitsluitelijk tot het
verbinden der hoofdsteden der kantons
met steden buiten het Arrondissement.
Aalst is verbonden met Assche en
Wetteren Ninove met Brussel, Gee-
raerdsbergen met Oudenaerde, en Sot-
tegem met Wetteren.
En weet ge hoeveel gemeenten uit
deze spoorwegen nut en voordeel trek
ken
De lijn van Aalst naar Assche bestelt
slechts eenc gemeente van het Arron
dissement Erembodegem
De lijn van Ninove op Brussel ook
eene enkele Meerbeke
Deze van Geeraerdsbergen naar
Oudenaerde ook een enkele Neder-
boelaere
Deze van Aalst naar Wetteren be
stelt er vier Erpe, Erondegem, Vlier-
zele en Oordegem.
Eindelijk de lijn van Sottegem naar
Wetteren bestelt er acht: Elene, Leeu-
wergem, Oombergen, Sint Lievens-
hautem, Letterhautem, Baevegem,
Vlierzele en Oordegem.
Dat is alles wat onze groote, mach
tige katholieke volksvertegenwoordi
gersvan een katholiek bestuur op een
tijdstip van 22 jaar bekomen hebben.
Sedert 18S3 bestaat de wet op de
buurtspoorwegen, wet die wij aan het
Liberaal Bestuur van minister
Graux verschuldigd zijn.
Op de twee-en-twintig jareti dat zij
onophoudend aan het bewind gebleven
zijn, hebben onze katholieke meesters
geen oogenblik tijd gevonden om het
land van Aalst te begiftigen met een
enkelen buurtspoorweg die onze groote
aanzienlijke gemeenten met hunne
hoofdsteden zou in betrekking brengen
^en daardoor landbouw, handel en nij
verheid zou doen bloeien.
Wel is waar, spreekt men heden van
eenen buurtspoorweg tusschen Ninove
en Hal, en ook van eenen anderen van
Geeraerdsbergen naar Vloesbergen.
Deze dienen bijzonderlijk voor de ste-
den, maar waarom niet voor de ge
meenten
Wel is waar ook dat de buurtspoor
weg van Meirelbeke op Herzele in uit
voering is, en dat deze verscheidene
gemeenten zal bevoordeeligen.
Maar dit alles beantwoordt niet aan
den vurigen wensch der bevolking van
ons Arrondissement
Aalst moet verbonden worden met
Ninove door eenen buurtspoorweg die
betrekkingen zal brengen tusschen de
gemeenten Denderhautem, Erembode
gem (Terjoden), Kerkxken, Haeltert
en Nieuwerkerken.
Ninove moet verbonden worden met
Sottegem en betrekkingen daarstellen
tusschen Oultre, Nederhasselt,Aspelare
Sint Andelinckx, Sint Lievens Essche,
Godveerdegem en Grootenberge.
Geeraerdsbergen moet in betrekking
komen met Herzele bij middel van
eenen buurtspoorweg loopende door
Nederboelaere, Schendelbeke, Ophas-
selt, Steenhuize - Wijnhuize en Sint
Lievens-Essche.
Heden zijner 13 gemeenten bediend
door de buurtspoorwegen en 31 door de
staatsspoorwegen, te zamen 44.
Wanneer de nieuwgeëischte buurt
spoorwegen in voege zullen komen dan
zijn 67 steden en gemeenten van het
Arrondissement Aalst verbonden.
Dat moeten wij bekomen, dat willen
wij verkrijgen alles hangt af van den
wil der kiezers.
Blijft het katholiek bestuur weder-
spannig het zal er de gevolgen van dra
gen.
Jules Rens
Volksvetiegenivoordigei
Ouders, 't is nu de tijd om te be
slissen naar welke school gij uwe
kinderen zenden zult.
Van hun onderwijs, van hunne
opvoeding hangt hunne toekomst
af. De beste scholen zijn de offi-
cieele scholen, de Stads- en Ge
meentescholen en de Staatsmid
delbare scholen.
Zendt uwe kinderen naar die
scholen, dan zult gij uwen plicht
hebben vervuld
Verleden Zondag en Maandag was
het dubbele kermis aan de Meuleschet-
ten, te Aalst.
't Was kermis in de Patronage, ker
mis rond de Kapelle.
Ook was het zondag al muziek dat
men hoorde, de orgels speelden in de
Patronage, speelden rond de Kapelle.
Volk ontbrak er niet, 't was goed we
der er werd menige flikker geslagen
en de herbergiers zullen aldaar dien
dag, nog al een glas bier getapt heb
ben. 't Mag ook wel zijn, want onze
neringdoeners hebben tegenwoordig
reden te klagen en de gelegenheden om
wat geld te verdienen, zijn hiervoor
onze herbergiers eene zeldzaamheid.
Maar 's anderdaags was dit alles als
bij tooverslag veranderd, 's Maandags
waren de straten, rond het Kapelleken
als in den rouw gedompeld. Geen volk,
geen muziek. Alleenlijk hoorde men
van tijd tot tijd de vroolijke tonen van
eene orgel en dat was deze der Patro
nage. Al de andere, rond het Kapelle
ken, lagen stil, op bevel van Burge
meester en Schepenen.
Wat was er toch gebeurd Ziehier
's Maandags 's morgens, waren eenige
herbergiers naar het Schepencolegie
getrokken om de toelating te vragen,
dien dag ook te mogen spelen. Ze dach
ten zonder twijfel de toestemming te
krijgen, daar het nog kermis was in de
Patronage, waar de orgel mocht spe
len en waar er zeker ook zou geflikkerd
en gedanst worden.
Maar neen, het werd hun vlakaf
geweigerd. Men zou moeten peinzen
dat het was omdat de herbergiers der
wijk, geene concurrentie zouden ge
daan hebben aan de Patronage, want
de reden hunner weigering was niet
serieus.
Er werd aan de herbergier^ gezegd
dat volgens het Gemeentereglement
er maar een dag mag gespeeld worden,
waarop deze antwoorden ja dat is
waar, maar hoe komt het dan dat er
op andere wijkkermissen, waar ook
volgens het reglement maar een dag
mag gespeeld worden, de herbergiers
de toelating gekregen hebben van den
burgemeester 's maandags ook te spe
len Waarom die twee maten en twee
gewichten En ziehier nu het ant
woord van den slimsten der schepe
nen.
Wel, als de Burgemeester dat toege
staan heeft, dan heeft hij het Gemeente
reglement overtreden en moet gij hem
doen vervolgen !!H En met dit gees
tig antwoord werden de herbergiers
opgelaten en zoo kwam het dat des
maandags, de straten rond 't Kapelle
ken, zoo doodsch schenen en dat men
alleenlijk de tonen hoorde van de
orgel der Patronage, waar men dan
ook al het geld opstreek.
Maar ook wat zit ons klerikaal Stads
bestuur met onze neringdoeners en
lastenbetalers in, wanneer het geen
kiezing is. In hunne oogen zijn zij
jaar in jaar uit, eene groote zero in
't cijferen.
Wij ontvangen het volgende schrijven
Mijnheer de Opsteller van de
Volksgazet.
Vriendelijk verzoek ik u een klein
plaatsje voorde volgende regelen.
Ik heb met belangstelling de beschrij
ving over Klerikalism en Christianism
gelezen maar in de laatste gazet staan
eenige onjuiste voorstellingen. Er
wordt geschreven over de apostelen der
XXceeuvv, alsof de apostelen nog bij
ons zijn evenals in de eerste eeuw.
De schrijver denkt dat het apostel
schap nog bestaat. Daarin zit de groote
dwaling.
Aan het apostelschap waren kentee-
kenen verbonden, waardoor de ware -
van de valsche apostelen zijn te ken
nen.
Ik zal er vier opnoemen
1. Zij waren persoonlijk door Jesus
Christus geroepen.
2. Zij hadden Jesus Christus gekend
en gezien in zijn menschelijke gedaan
te.
3. Zij hadden den heiligen Geest
ontvangen.
4. Zij bezaten de macht om mirakels
te doen.
Nu zal de schrijver met mij bekennen
dat de naam apostelen der XXC eeuw
deze kenteekenen geheel missen.
Dus na het apostolisch tijdvak, èerste
eeuw, kunnen en mogen wij niemand
meerden naam van Apostel geven.
Daardoor vervalt de beschuldiging
der lange gebeden en betaalde missen
enz. enz. enz. wantde rozenkrans is
ingevoerd in het jaar 1090 na Christus;
de broodverandering in het lichaam in
het jaar 1050 na Christus de opheffing
der hostie in het jaar 1100 na Christus.
De beschuldigingen treffen dus de
echte apostelen niet maar de verval-
schers, die door eene geestelijke recht
bank elkeen dwongen deze dwalingen
te gelooven.
Met oprechten dank voor de plaat-
smg.
Een trouwe le^er.
Vervolg.
Ik heb gezegd hoe velen waarachtig ge
looven dat het Christianism, van ^adde*
lyke instelling, door Christus gesticht
is geworden zooals het nu ten huidigen dage
bestaat.
Dit is eene gissing
Het christianism, vooral in de eerste tijden,
heeft lang in groote weifeling verkeerd.
De godsgeleerden en rechtzinnige geschied
schrijvers weten zulks de inassas, in tegen
deel, verkeeren daaromtrent in de droefste
onwetendheid. Daarom is 't hoogstnoodzake
lijk dat iedereen wete wat eigenlijk Christus
is geweest, wat Christus wilde en wat zijne
discipelen en de menschen na Hem hebben
gedaan en verwezenlijkt.
Christus is het slachtoffer geweest der
priesters en achteruitkruipers van zijnen
tijd, alsdan scriben, rabijnen en pharizeërs
genoemd, die uit belangzucht hetMosaïsm
uitbaatten, in naam van Jehovah het volk
bedrogen en op rantsoen stelden, heimelijk
in ontucht en wulpsheid leefden ten nadeele
van waanzinnig-fanatieke geloovigen.
De dag waarop Jezus van Nazareth, in
zijne Bergsermoenen,tot de menschen zegde:
Als uw gerecht of uwe oordeeling niet
verhevener is dan dat der Schriben, rabijnen
en pharizeërs, zult ge niet in 't Rijk der He
melen komenDoe niet gelijk zekere
schijnheiligen die veinzen te bidden en zich
in de Synagogen (jodentempels) rechtstaande
houden, van dien dag af besloten de pries
ters Jesus te vervolgen.
De dag vooral, toen hij nog meer openlyk
tegen de geestelijkheid van zyitcii god»
dienst (hetMosaïsm in zijnen tyd)optrad
en tot het volk zegde De scrilien en phari
zeërs doeri zekere opzienswekkende daden
ten einde door de menschen opgemerkt te
worden, daarom dragen ze breedere talis
mannen (schapulieren) en langere franjen.
Doe niet wat ze doen, want zij doen ni-'t wit
Z" zoggen.... Zij begieren de eerste plaatsen
en de beste stoelen in de Synagogen op de
openbare pleinen verplichten zij 11 te groeten
en wenscheri rabijnen genoemd te worden,
van dien dag ar hadden de priesters Jezus
veroordeeld
De dag eindelijk waarop Christus, gedre
ven tot het toppunt der verontwaardiging,
in een oogenblik van toorn, uitriep Wi e
u, scriben, rabijnen en pharizeërs die. onder
voorwendsel van lange gebéden, de woning
der weduwen vernietigt..., wee u, scriben,
rabijnen en pharizeërs die uiterlijk aan wit
gekalkte grafsteden gelijkt en inwendig aan
serpenten,... slangeniïaas, enz-..,», van dien
dag af kenden nijd en haat geen palen meer,
do foltering en de dood van Jezus werden
besloten.
Christus wilde noch priesters, noch pries
terlijke macht zijne woorden zijn stellig en
uitdrukkelijk Maar gij, zegde liy tot zyne
discipelen, doet u nooit rabijnen noemen,
want gij hebt allen maar één Meester, God,
en ge zijt allen broeders. l)e grootste onder 11
zal de dienaar zyn der anderen, want eenie
der die zich verheffen wil zal vallen - en
eenieder die zich vernedert zal opgaan.
Bedreigd in hunne baatzuchtige werke
loosheid. bedreigd in hunne ontelbare schat
ten en rijkdommen, sloten de priesters van
Jehovah een verbond om den 02>"&n»«le-
tot de eerrovende foltering en tot den
dood te verwijzenVoor 't Romeinsch ge
recht werd hij beschuldigd van politieke
0111 wentelaar, hij werd aangeklaagd net volk
te hebben opgehitst, ten einde zich van hot
Koningdom meester te maken. Zulks vloeit,
klaar en duidelijk, uit zyne gekende terecht
stelling voor Pilatus en voor Herodes.
Pilatus en Herodes, de twee betrokkene
rechters, glimlachten. Iloe kon op een man,
doordrongen van vrede en liefde, zulke las
terende verdenking wegen hoe kon de zoon
vaneen arme timmerman aanspraak doen
op de koninklijke kroon, of eenige godheid
najagen Hij had noch geld, noch stok, noch
zwaard, noch leger Ze zouden hem red
den
Maar de terechtgestelde had de valsclm
en schijnheilige geestelijkheid aangeklaagd.
Behendig, om de inassas te bedriegen, wist
deze het volk te overreden tot de foltering
van Jezus in de plaats van Barbaras. De
priesters zegevierden, Hij moest sterven
Om hem in aller oogen belachelijk te ma
ken, drukten ze den ongelukkigen, in lom
pen gehuldcn filozoof, eene doornen kroon
op het hoofd ze staken hem als scepter een
riet in de handen en wierpen hem een lap
als mantel op den schouder. Uit spotternij
schreven ze op 't kruis de woorden Jezus
van Nazareth, koning der Joden.
Nergens in zijne Passie was er spraak van
eene zoogezegde goddelijke zendingJezus
werd terechtgesteld en ter dood veroordeeld
om aanspraak gedaan te hebben op het
Koningdom, Hy die zich nooit de zoon van
David nad genoemd.
Wat Christus wilde was een eenvoudige
godsdienst, zonder praal noch pracht, ge
steund op de liefde voor't Opperste Wezen
en de liefde der Menschheid een godsdienst
van vrede, waarheid, zachtheid en verdraag
zaamheid, gepredikt door arme en eenvou
dige discipelen als Hij, dragende noch breede
talismannen, noch lange'franjen discipelen
die zich noch priesters, noch rabijnen noem
den noch rijkdom, noch'eeïetiwfs zochten
en aan de wereldlijke heerschappij verzaak
ten.
Hebben zyne latere aposteleren en discipe
len dit programma verwezenlijkt
('t Vervolgt.) Dirk Martens.
Iets voor de Franschmans.
Een twintigtal jaren geleden hoorde men
in de kerken van Vlaanderen en bijzonder
in die van Herzele, de geestelijkheid weke
lijks, van uit den preekstoel met veront
waardiging uitroepen Wee diegene die
naar Frankrijk gaan werken want zij zyn op
den weg der helWee hen, want zy zijn
voor eeuwig verdoemd Gevloekt zy het
geld, dat gym datgoddeloos land gaat verdie
nen, nimmer kan u dat stoffelijke of zedelijk
geluk bijbrengen. Neen, weg met dat geld
dat de vermaledyding van God op uw huis
gezin zal teweeg brengen En zoo werd die
litanie bijna wekelijks in alle kerken op den
zelfden toon afgezaagd.
Maar sedert eenige ia ren is dat sermoen
heel en al veranderd. Nu hoort men meer
maals in den zelfden preekstoel uitroepen
Zondag aanstaande voordracht voor de