't Is Tijd t M)#% H ET ARRONDISSEMENT /j LIBERAAL,DEMOCRATISCH WEEK il LA O. centiemen het nummer Eerste Jaargang. Nummer Zondag 16 September 1906. Herziening der Kiezerslijsten De Buurtspoorwegen in liet Arron dissement Aalst. Kap ellen ken kermis. Klerikalism en Cliristianism. Uit Herzele. ïiEfimii''"V Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. Prijs det Annoneen: 75 centiemen per drukregel. Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. Alle briefwisselingen moeten gezonden worden aan het bureel der Redactie Graaf van Egmont Groote Alarkt, AALST. Aalst, 15 September 1906 Liberale Vrienden Opgepast Ingevolge art 69 van het kies wetboek worden de kiezerslijsten voorloopig ge sloten den 31 Augustus. De Kiezerslijsten voor 1907 - 1908 moeten ter inzage liggen van het pu bliek, van den 3 September 1906 tot 31 Januari 1907, in het gemeentesekre- tariaat en in de pólicie kommissariaten^ van iedere gemeente. Iedereen heeft het recht de lijsten daar te gaan nazien. Te beginnen van 9 September, zul len de kiezerslijsten van al de gemeen ten van het arrondissement Aalst, ter inzage liggen van het publiek, in het Bureel der Liberale Associatie, Groote Markt, lokaal Graaf van Egmont Aalst, al de werkdagen van 8 ure 's morgens tot 6 ure 's avonds. Het is een plicht voor al de liberale vrienden zich te komen overtuigen, of zij op de kiezerslijsten zijn ingeschreven en, wel met het getal stemmen waar op zij recht hebben. De Liberale Associatie gelast zich kosteloos de rechten der liberale vrien den te eischen en ze met het getal stemmen te doen inschrijven waarop zij recht hebben. De kiezerslijsten vöor 1907 - 1908 moeten dienen voor dc Gemeentekie- zing van October 1907. Dus allen opgepast Dat niemand vergeten worde en aan elk zijn recht worde gegeven. De liberale vrienden onzer stad of uit de gemeenten van ons arrondisse ment, die van wege het Collegie van Burgemeester en Schepenen bericht hebben ontvangen, dat zij van de kie zerslijsten voor 1907-1908 zijn ge schrapt, of hun getal stemmen is ver minderd, worden verzocht de beteeke- ning tëdoen geworden,aan het liberaal Bureel der Herziening der Kie zerslijsten gevestigd ten lokale «Graaf van Egmont» Groote Markt, Aalst, waar men alles zal doen om de zaak te onderzoeken en recht te eischen voor de liberale vrienden,die men ten onrechte van de lijsten schrabt of hun getal stem men vermindert. 4 In zake van buurtspoorwegen moet nen bekennen dat het Arrondissement loor ons katholiek goevernement op- echt als een verstooteling behandeld verd. Tot hiertoe bestaat er geen enkele ijn die het Arrondissement doorloopt, )f wier bijzonder doel het is betrekkin- jen tusschen de voornaamste gemeen- :en van het land van Aalst tot stand :e brengen. Al de tegenwoordig bestaande buurt spoorwegen dienen uitsluitelijk tot het verbinden der hoofdsteden der kantons met steden buiten het Arrondissement. Aalst is verbonden met Assche en Wetteren Ninove met Brussel, Gee- raerdsbergen met Oudenaerde, en Sot- tegem met Wetteren. En weet ge hoeveel gemeenten uit deze spoorwegen nut en voordeel trek ken De lijn van Aalst naar Assche bestelt slechts eenc gemeente van het Arron dissement Erembodegem De lijn van Ninove op Brussel ook eene enkele Meerbeke Deze van Geeraerdsbergen naar Oudenaerde ook een enkele Neder- boelaere Deze van Aalst naar Wetteren be stelt er vier Erpe, Erondegem, Vlier- zele en Oordegem. Eindelijk de lijn van Sottegem naar Wetteren bestelt er acht: Elene, Leeu- wergem, Oombergen, Sint Lievens- hautem, Letterhautem, Baevegem, Vlierzele en Oordegem. Dat is alles wat onze groote, mach tige katholieke volksvertegenwoordi gersvan een katholiek bestuur op een tijdstip van 22 jaar bekomen hebben. Sedert 18S3 bestaat de wet op de buurtspoorwegen, wet die wij aan het Liberaal Bestuur van minister Graux verschuldigd zijn. Op de twee-en-twintig jareti dat zij onophoudend aan het bewind gebleven zijn, hebben onze katholieke meesters geen oogenblik tijd gevonden om het land van Aalst te begiftigen met een enkelen buurtspoorweg die onze groote aanzienlijke gemeenten met hunne hoofdsteden zou in betrekking brengen ^en daardoor landbouw, handel en nij verheid zou doen bloeien. Wel is waar, spreekt men heden van eenen buurtspoorweg tusschen Ninove en Hal, en ook van eenen anderen van Geeraerdsbergen naar Vloesbergen. Deze dienen bijzonderlijk voor de ste- den, maar waarom niet voor de ge meenten Wel is waar ook dat de buurtspoor weg van Meirelbeke op Herzele in uit voering is, en dat deze verscheidene gemeenten zal bevoordeeligen. Maar dit alles beantwoordt niet aan den vurigen wensch der bevolking van ons Arrondissement Aalst moet verbonden worden met Ninove door eenen buurtspoorweg die betrekkingen zal brengen tusschen de gemeenten Denderhautem, Erembode gem (Terjoden), Kerkxken, Haeltert en Nieuwerkerken. Ninove moet verbonden worden met Sottegem en betrekkingen daarstellen tusschen Oultre, Nederhasselt,Aspelare Sint Andelinckx, Sint Lievens Essche, Godveerdegem en Grootenberge. Geeraerdsbergen moet in betrekking komen met Herzele bij middel van eenen buurtspoorweg loopende door Nederboelaere, Schendelbeke, Ophas- selt, Steenhuize - Wijnhuize en Sint Lievens-Essche. Heden zijner 13 gemeenten bediend door de buurtspoorwegen en 31 door de staatsspoorwegen, te zamen 44. Wanneer de nieuwgeëischte buurt spoorwegen in voege zullen komen dan zijn 67 steden en gemeenten van het Arrondissement Aalst verbonden. Dat moeten wij bekomen, dat willen wij verkrijgen alles hangt af van den wil der kiezers. Blijft het katholiek bestuur weder- spannig het zal er de gevolgen van dra gen. Jules Rens Volksvetiegenivoordigei Ouders, 't is nu de tijd om te be slissen naar welke school gij uwe kinderen zenden zult. Van hun onderwijs, van hunne opvoeding hangt hunne toekomst af. De beste scholen zijn de offi- cieele scholen, de Stads- en Ge meentescholen en de Staatsmid delbare scholen. Zendt uwe kinderen naar die scholen, dan zult gij uwen plicht hebben vervuld Verleden Zondag en Maandag was het dubbele kermis aan de Meuleschet- ten, te Aalst. 't Was kermis in de Patronage, ker mis rond de Kapelle. Ook was het zondag al muziek dat men hoorde, de orgels speelden in de Patronage, speelden rond de Kapelle. Volk ontbrak er niet, 't was goed we der er werd menige flikker geslagen en de herbergiers zullen aldaar dien dag, nog al een glas bier getapt heb ben. 't Mag ook wel zijn, want onze neringdoeners hebben tegenwoordig reden te klagen en de gelegenheden om wat geld te verdienen, zijn hiervoor onze herbergiers eene zeldzaamheid. Maar 's anderdaags was dit alles als bij tooverslag veranderd, 's Maandags waren de straten, rond het Kapelleken als in den rouw gedompeld. Geen volk, geen muziek. Alleenlijk hoorde men van tijd tot tijd de vroolijke tonen van eene orgel en dat was deze der Patro nage. Al de andere, rond het Kapelle ken, lagen stil, op bevel van Burge meester en Schepenen. Wat was er toch gebeurd Ziehier 's Maandags 's morgens, waren eenige herbergiers naar het Schepencolegie getrokken om de toelating te vragen, dien dag ook te mogen spelen. Ze dach ten zonder twijfel de toestemming te krijgen, daar het nog kermis was in de Patronage, waar de orgel mocht spe len en waar er zeker ook zou geflikkerd en gedanst worden. Maar neen, het werd hun vlakaf geweigerd. Men zou moeten peinzen dat het was omdat de herbergiers der wijk, geene concurrentie zouden ge daan hebben aan de Patronage, want de reden hunner weigering was niet serieus. Er werd aan de herbergier^ gezegd dat volgens het Gemeentereglement er maar een dag mag gespeeld worden, waarop deze antwoorden ja dat is waar, maar hoe komt het dan dat er op andere wijkkermissen, waar ook volgens het reglement maar een dag mag gespeeld worden, de herbergiers de toelating gekregen hebben van den burgemeester 's maandags ook te spe len Waarom die twee maten en twee gewichten En ziehier nu het ant woord van den slimsten der schepe nen. Wel, als de Burgemeester dat toege staan heeft, dan heeft hij het Gemeente reglement overtreden en moet gij hem doen vervolgen !!H En met dit gees tig antwoord werden de herbergiers opgelaten en zoo kwam het dat des maandags, de straten rond 't Kapelle ken, zoo doodsch schenen en dat men alleenlijk de tonen hoorde van de orgel der Patronage, waar men dan ook al het geld opstreek. Maar ook wat zit ons klerikaal Stads bestuur met onze neringdoeners en lastenbetalers in, wanneer het geen kiezing is. In hunne oogen zijn zij jaar in jaar uit, eene groote zero in 't cijferen. Wij ontvangen het volgende schrijven Mijnheer de Opsteller van de Volksgazet. Vriendelijk verzoek ik u een klein plaatsje voorde volgende regelen. Ik heb met belangstelling de beschrij ving over Klerikalism en Christianism gelezen maar in de laatste gazet staan eenige onjuiste voorstellingen. Er wordt geschreven over de apostelen der XXceeuvv, alsof de apostelen nog bij ons zijn evenals in de eerste eeuw. De schrijver denkt dat het apostel schap nog bestaat. Daarin zit de groote dwaling. Aan het apostelschap waren kentee- kenen verbonden, waardoor de ware - van de valsche apostelen zijn te ken nen. Ik zal er vier opnoemen 1. Zij waren persoonlijk door Jesus Christus geroepen. 2. Zij hadden Jesus Christus gekend en gezien in zijn menschelijke gedaan te. 3. Zij hadden den heiligen Geest ontvangen. 4. Zij bezaten de macht om mirakels te doen. Nu zal de schrijver met mij bekennen dat de naam apostelen der XXC eeuw deze kenteekenen geheel missen. Dus na het apostolisch tijdvak, èerste eeuw, kunnen en mogen wij niemand meerden naam van Apostel geven. Daardoor vervalt de beschuldiging der lange gebeden en betaalde missen enz. enz. enz. wantde rozenkrans is ingevoerd in het jaar 1090 na Christus; de broodverandering in het lichaam in het jaar 1050 na Christus de opheffing der hostie in het jaar 1100 na Christus. De beschuldigingen treffen dus de echte apostelen niet maar de verval- schers, die door eene geestelijke recht bank elkeen dwongen deze dwalingen te gelooven. Met oprechten dank voor de plaat- smg. Een trouwe le^er. Vervolg. Ik heb gezegd hoe velen waarachtig ge looven dat het Christianism, van ^adde* lyke instelling, door Christus gesticht is geworden zooals het nu ten huidigen dage bestaat. Dit is eene gissing Het christianism, vooral in de eerste tijden, heeft lang in groote weifeling verkeerd. De godsgeleerden en rechtzinnige geschied schrijvers weten zulks de inassas, in tegen deel, verkeeren daaromtrent in de droefste onwetendheid. Daarom is 't hoogstnoodzake lijk dat iedereen wete wat eigenlijk Christus is geweest, wat Christus wilde en wat zijne discipelen en de menschen na Hem hebben gedaan en verwezenlijkt. Christus is het slachtoffer geweest der priesters en achteruitkruipers van zijnen tijd, alsdan scriben, rabijnen en pharizeërs genoemd, die uit belangzucht hetMosaïsm uitbaatten, in naam van Jehovah het volk bedrogen en op rantsoen stelden, heimelijk in ontucht en wulpsheid leefden ten nadeele van waanzinnig-fanatieke geloovigen. De dag waarop Jezus van Nazareth, in zijne Bergsermoenen,tot de menschen zegde: Als uw gerecht of uwe oordeeling niet verhevener is dan dat der Schriben, rabijnen en pharizeërs, zult ge niet in 't Rijk der He melen komenDoe niet gelijk zekere schijnheiligen die veinzen te bidden en zich in de Synagogen (jodentempels) rechtstaande houden, van dien dag af besloten de pries ters Jesus te vervolgen. De dag vooral, toen hij nog meer openlyk tegen de geestelijkheid van zyitcii god» dienst (hetMosaïsm in zijnen tyd)optrad en tot het volk zegde De scrilien en phari zeërs doeri zekere opzienswekkende daden ten einde door de menschen opgemerkt te worden, daarom dragen ze breedere talis mannen (schapulieren) en langere franjen. Doe niet wat ze doen, want zij doen ni-'t wit Z" zoggen.... Zij begieren de eerste plaatsen en de beste stoelen in de Synagogen op de openbare pleinen verplichten zij 11 te groeten en wenscheri rabijnen genoemd te worden, van dien dag ar hadden de priesters Jezus veroordeeld De dag eindelijk waarop Christus, gedre ven tot het toppunt der verontwaardiging, in een oogenblik van toorn, uitriep Wi e u, scriben, rabijnen en pharizeërs die. onder voorwendsel van lange gebéden, de woning der weduwen vernietigt..., wee u, scriben, rabijnen en pharizeërs die uiterlijk aan wit gekalkte grafsteden gelijkt en inwendig aan serpenten,... slangeniïaas, enz-..,», van dien dag af kenden nijd en haat geen palen meer, do foltering en de dood van Jezus werden besloten. Christus wilde noch priesters, noch pries terlijke macht zijne woorden zijn stellig en uitdrukkelijk Maar gij, zegde liy tot zyne discipelen, doet u nooit rabijnen noemen, want gij hebt allen maar één Meester, God, en ge zijt allen broeders. l)e grootste onder 11 zal de dienaar zyn der anderen, want eenie der die zich verheffen wil zal vallen - en eenieder die zich vernedert zal opgaan. Bedreigd in hunne baatzuchtige werke loosheid. bedreigd in hunne ontelbare schat ten en rijkdommen, sloten de priesters van Jehovah een verbond om den 02>"&n»«le- tot de eerrovende foltering en tot den dood te verwijzenVoor 't Romeinsch ge recht werd hij beschuldigd van politieke 0111 wentelaar, hij werd aangeklaagd net volk te hebben opgehitst, ten einde zich van hot Koningdom meester te maken. Zulks vloeit, klaar en duidelijk, uit zyne gekende terecht stelling voor Pilatus en voor Herodes. Pilatus en Herodes, de twee betrokkene rechters, glimlachten. Iloe kon op een man, doordrongen van vrede en liefde, zulke las terende verdenking wegen hoe kon de zoon vaneen arme timmerman aanspraak doen op de koninklijke kroon, of eenige godheid najagen Hij had noch geld, noch stok, noch zwaard, noch leger Ze zouden hem red den Maar de terechtgestelde had de valsclm en schijnheilige geestelijkheid aangeklaagd. Behendig, om de inassas te bedriegen, wist deze het volk te overreden tot de foltering van Jezus in de plaats van Barbaras. De priesters zegevierden, Hij moest sterven Om hem in aller oogen belachelijk te ma ken, drukten ze den ongelukkigen, in lom pen gehuldcn filozoof, eene doornen kroon op het hoofd ze staken hem als scepter een riet in de handen en wierpen hem een lap als mantel op den schouder. Uit spotternij schreven ze op 't kruis de woorden Jezus van Nazareth, koning der Joden. Nergens in zijne Passie was er spraak van eene zoogezegde goddelijke zendingJezus werd terechtgesteld en ter dood veroordeeld om aanspraak gedaan te hebben op het Koningdom, Hy die zich nooit de zoon van David nad genoemd. Wat Christus wilde was een eenvoudige godsdienst, zonder praal noch pracht, ge steund op de liefde voor't Opperste Wezen en de liefde der Menschheid een godsdienst van vrede, waarheid, zachtheid en verdraag zaamheid, gepredikt door arme en eenvou dige discipelen als Hij, dragende noch breede talismannen, noch lange'franjen discipelen die zich noch priesters, noch rabijnen noem den noch rijkdom, noch'eeïetiwfs zochten en aan de wereldlijke heerschappij verzaak ten. Hebben zyne latere aposteleren en discipe len dit programma verwezenlijkt ('t Vervolgt.) Dirk Martens. Iets voor de Franschmans. Een twintigtal jaren geleden hoorde men in de kerken van Vlaanderen en bijzonder in die van Herzele, de geestelijkheid weke lijks, van uit den preekstoel met veront waardiging uitroepen Wee diegene die naar Frankrijk gaan werken want zij zyn op den weg der helWee hen, want zy zijn voor eeuwig verdoemd Gevloekt zy het geld, dat gym datgoddeloos land gaat verdie nen, nimmer kan u dat stoffelijke of zedelijk geluk bijbrengen. Neen, weg met dat geld dat de vermaledyding van God op uw huis gezin zal teweeg brengen En zoo werd die litanie bijna wekelijks in alle kerken op den zelfden toon afgezaagd. Maar sedert eenige ia ren is dat sermoen heel en al veranderd. Nu hoort men meer maals in den zelfden preekstoel uitroepen Zondag aanstaande voordracht voor de

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1906 | | pagina 1