het ARRONDISSEMENTAfiis-
'LA O.
't Is Tijd 1
ERAAL.DEMOCRATISCH WEE
Eerste Jaargang1. Nummer 12
centiemen het nummer
Zondag 23 September 1906.
Herziening der Kiezerslijsten
Algemeene Wedstrijd
Over het Wetsvoorstel
Coremans.
Het stemrecht der Vrouwen.
Ruzie in 't Vatikaan.
Overal dezelfde!..
Klcrikalism en Cliristianisin.
w
Prijs der Annoncen:
Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst.
per drukregel.
Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst.
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank.
Alle briefwisselingen moeten gezonden
worden aan het bureel der Redactie
Graaf van Egmont Groote Markt,
AALST.
Aalst) «3 September 19Ö1»
BIJ4reding te zenden aan AI.
lieyin. Steleman, Benderntond-
sclien Steenweg, te Aalst, Se-
cretaris «lor Maatschappij of
aan den Voorzitter Al. Albert
Be Windt, Xotai is, te Aalst.
Liberale Vrienden Opgepast
Ingevolge art 69 van het kieswetboek
worden de"kiezerslijsten voorloopig ge
sloten den 31 Augustus.
De Kiezerslijsten voor 1907 - 1908
moeten ter inzage liggen van het pu
bliek, van den 3 September 1906 tot
31 Januari 1907, in het gemeentesekre-
tariaat en in de policie kommissariaten
van iedere gemeente.
Iedereen heeft het recht de lijsten
daar te gaan nazien.
Te beginnen van 9 September, zul
len de kiezerslijsten van al de gemeen
ten van het arrondissement Aalst, ter
inzage liggen van het publiek, in het
Bureel der Liberale Associatie, Groote
Markt, lokaal Graafvan Egmont Aalst,
al de werkdagen van 8 ure 's morgens
tot 6 ure 's avonds.
Het is een plicht voor al de liberale
vrienden zich te komen overtuigen, of
zij op de kiezerslijsten zijn ingeschreven
en, wel met het getal stemmen waar
op zij recht hebben.
De Liberale Associatie gelast zich
kosteloos de rechten der liberale vrien
den te eischen en ze met het getal
stemmen te doen inschrijven waarop
zij recht hebben.
De kiezerslijsten voor 1907 - 1908
moeten dienen voor de- Gemeentekie-
zing van October 1907.
Dus allen opgepast Dat niemand
vergeten worde en aan elk zijn recht
worde gegeven.
De liberale vrienden onzer stad of
uit de gemeenten van ons arrondisse
ment, die van wege het Collegie van
Burgemeester en Schepenen bericht
hebben ontvangen, dat zij van de kie
zerslijsten voor 1907-1908 zijn ge
schrapt,.of hun getal stemmen is ver
minderd, worden verzocht de beteeke-
ning tedoen geworden, aan het liberaal
Bureel der Herziening der Kie
zerslij sten gevestigd ten lokale «Graaf
van Egmont» Groote Markt, Aalst,
waar men alles zal doen om de zaak te
onderzoeken en recht te eischen voor de
liberale vrienden,die men ten onrechte
van de lijsten schrabt of hun getal stem
men vermindert.
Ouders, 't is nu de tijd om te be
slissen naar welke school gij uwe
kinderen zenden zult.
Van hun onderwijs, van hunne
opvoeding hangt hunne toekomst
af. De besté scholen zijn de offi-
cieele scholen, de Stads- en Ge
meentescholen en de Staatsmid
delbare scholen.
Zendt uwe kinderen naar die
scholen, dan zult gij uwen plicht
hebben vervuld 1
Het ltestuui- va 11 ilen Ituml «Ier
Ouil-Lcerlinfrcn enllcscliermers
«Ier Stunts-Middelbare Scholen,
doet een warmen oproep total
de Velenden van *t. Ofllcleel On
derwas om lid te worden van
deze MantsclinppU-
He bijdrage Is naar keus dei-
leden, doch minimum EEN Fr.
'sjnars. Talrijke kinderen van
behoeftige lieden wordenjaar-
lijkseli lil staat gesteld naai* tie
Staats-Middelbare School te
gaan.
tusselien «Ie Middelbare Seliolen
Het Staatsblad (Moniteur) van Zaterdag
laatstleden geeft de uitslagen van dien wed
strijd. 682 jongelingen namen eraan deel en
de volgende leerlingen der Middelbare Jon
gensschool van Aalst behaalden onderschei
dingen.
Wetenschappelijk Gedeelte.
Hereman, Emiel Prijs
De Briecker, Maurits Benoeming
Buys, Michel id
Gregoire, Robrecht— id
Letterkimdig Gedeelte
Categorie A
De Schaepdrijven, Frans Accessit
Morren, Robrecht Eervolle Melding
Pletinckx, Rudolf Benoeming
Categorie B
Van der Borght, Achilles Benoeming
Categorie C
Grégoire, RobrechtBenoeming
De Briecker, Maurits id
Nullens, Raymond— id
Viteux, Robrecht id
Het Wetsvoorstel Coremans betref
fende de studie en het gebruik der
Vlaamsche Taal in de gestichten van
vrij middelbaar onderwijs laat ons toe
eene onrechtvaardigheid te meer tedoen
uitschijnen, boven al de andere die men
in on\e chineesche kieswet ontdekt.
In den tegenwoordigen toestand {ijn
de Belgen van het Vlaamsche land die
het officieel of staatsmiddel baar onder
wijs volgen, aan de voorwaarden der
wet van ij Juni i88j op het gebruik
der Vlaamsche Taal onderworpen, wil
len ij een diploma verkrijgen dat hun
recht geeft op eene tweede stem voor de
kie\ingen.
En integendeel om het elfde diplo
ma dat dezelfde voorrechten bijbrengt
te bekomen {ijn de Belgen van 't Vlaam
sche Land aan de voorwaarden der wet
van is Juni i88j niet onderworpen
wanneer ij het onderwijs der vrijè
katholieke middelbare scholen genie
ten.
In een woord de liberale en vrij {in
nige kieners moeten het diploma voor
dien door artikel 77 letter F der kie-
{erswet van 12 April 1894 in het
vlaamsch behalen, terwijl de katholie
ken het {elfde diploma in het Fransch
mogen bekomen
Is dat de gelijkheid voor de wet voor
den door artikel {es der Grondwet
Waarom dat verschil Waarom {ul-
ke onrechtvaardigheid bij {onderlijk
jvamieer 't geldt door gelijkheid en door
rechtvaardigheid on{e schoone vlaam
sche moedertaal te bevoordeeligen, en
{oo aan het vrij katholiek onderwijs het
antinationaal, antipedagogisch en anti
sociaal karakter te ontnemen dat er een
we{entlijk gevaar van maakt voor de
onafhankelijkheid des lands, {ooals het
de Vlaamsche Volksraad uit den Land
dag van 19 Augustus laatst duidelijk
kenmerkte.
En {oo, in alles en altijd, ge
nieten de klerikalen voordeelen. Hun
ne vrije scholen moeten de{elfde voor
deelen en rechten genieten als de offi-
ciëele scholen, maar {ij moeten en mo
gen aan de{elfde voorwaarden, aan de-
{elfde wettelijke schikkingen niet onder
worpen worden
Het voorstel Coremans geeft hun
de gelegenheid bovengemelde onrecht
vaardigheid te doen verdwijnen en tcr-
{elfvertijd een blijk van vaderlandslief
de te geven door het opdringen oti{er
vlaamsche moedertaal aan het vrij ka
tholiek onder wijs Zullen on{e katho
lieke Heerschappen de{e gelegenheid
waarnemen
Maar neen, de geestelijkheid heeft
gesproken de aartsbisschop van
Mechelen, Monseigneur Mercier, heeft
{ijne bevelen gegeven het voorstel Co
remans moeten {al door de klerikale
meerderheid verworpen worden.
Jules Rens
Volksvertegenwoordiger.
Niet de paus van Rome, maar de paus van
Brussel, de noodlottige man, Woeste heeft
gesproken. Hij zegde."
Het is mogelijk dat wé zekeren dag het
zuiver Algemeen stemrecht zullen aanne
men docli deze hervorming zal gepaard
gaan met het verleenen van het stemrecht
aan de vrouwen.
Natuurlijk, als de paus gesproken heeft
moeten al zijne lakeien buigen en meeroepen
en juichen Evviva el papa
Het vrouwen-stemrechtEn waarom niet
vraagt het Aalstersche Woesteblad De Den-
derbode (nr3878). De socialisten hebben het
in hun programma geschreven, zegt het
blad, maar zullen naar de verwezenlijking
daarvan niet streven, omdat ze weten dat
de meerderheid dor vrouwen voor de dom
pers is.
Ge verstaat toch wel, niet waar, lezers
der Volksgazetdat indien Woeste voor
staander is van het stemrecht, het niet is uit
politieke berekening, maar uit oprechte ge
negenheid voor de vrouwen. Hij ziet het
vrouwvolk zoo geeren, die Woeste
Als men het stemrecht vooreen natuur
lijk recht houdt, zegt Denderbodemet zijn
meester Woeste, aan kan men er de vrouw
niet van beroovcn.
En Woeste die met hand en tand gewerkt
heeft tegen'het gelijk stemrecht dei- manne-
lyke Belgen, gaat nu plotselings te velde
trekken voor het gelijk stemrecht der vrou
wen.
Maar als dé vrouwen stemrecht hebben
zullen ze ook kiesbaar zijn en dan zullen
de Kamers waar het er nu al dikwijls ge
noeg zeer bont toegaat met vrouwen-volks
vertegenwoordigers niet zelden een echte
eiermerkt gelijken.
Dan wordt Madame Gheeraerts, burge-
meesteres van Aalst, de prefekte der congre
gatie, Schepenin van financen, de prima
donna der Kwezels toezichtster der politie
en juffrouw 't IJzeren peerd commandant
der gendarmerie.
Het is immers klaar, dat zoo de vrouwen
op politiek gebied gelijk worden gesteld met
de mannen, zy ook zoowel als de mannen
hunne burgerplichten zullen te vervullen
hebben, zullen deel nemem aan de loting
enz. enz.
Wij, liberalen, verwerpen het stemrecht
der vrouwen uit princiep niet omdat we
de vrouw min bekwaam of min verstandig
achten maar omdat haar optreden in
onze politieke tuisten stryden zou tegen
hare roeping in de samenleving.
Ik heb vrouwen gezien, het woord voerende
in politieke vergaderingen maar die vrou
wen hadden niets vrouwelijks meer aan zich
hunne stem en hunne gebaren waren ruw,
de teedere uitdrukking was van hun gelaat
verdwenen, van zulke kan men niet ver
wachter dat ze goede vrouwen en goede
huismoeders zouden zyn.
De plaats der vrouw is niet in de fabriek,
maar ook niet in de politiek. In den huisely-
ken kring moet zij het edelste deel harer zen
ding vervullen, door hare kinderen op te
kweeken tot deugdzame zonen en dochters.
Laat ons er voor zorgen dat al de meisjes
door den leerplicht een degelijk onderwijs
genieten, laat ons zorgen, dat de vrouwen
meer en meer door de wet beschermd wor
den, opdat zemeteere hunne maatschap
pelijke zending mogen ten goede brengen.
Al wie het goed meent, zal daarover oor
doelen als wij.' Laat de vrouwen buiten de
politieke twisten, want dan zou hun karak
ter te leur gaan en vermande vrouwen zijn
even afstootelyk als verwijfde mannen.
Dat het er alles behalve eensgezind in 'tVati-
kaan toegaat dat hebben we in een voor
gaand artikel bewezen onze lezers weten
thans dat al de-Kardinalen, Bisschoppen en
andere Prelaten er elkander lief hebben zoo
als kat en hond en dat ze zich slechts in
schijn wederzydschen eerbied betoonen.
De overwegende gedachte, de gedragslijn,
die elk van die mannen afzonderlijk in 't oog-
heeft, is de plaats innemen van degenen die
boven hen staatallen zonder onderscheid
zijn bezield met de gedatJite dat ze geroepen
zijn om eene groote plaats in te nemen, om
een overwegende rol op 's wereldstooneel te
vervullen.
Een verdokene en daarom niet te minder
vurige nijd verdeelt onderling al die zooge
zegde heilige mannen, de volgelingen van
Christus, apostelen, wien nochthans het edel
en schoon gebod bemint elkander bij het
menschdom verspreiden.
Zoo lezen we in eene briefwisseling gezon
den uit Rome aan het dagblad Le Temps
dat een hooggeplaatste prelaat zich op de kap
van den paus nog al hevig heeft uitgedrukt
ter gelegenheid der maatregelen die toy no
pens Frankrijk heeft genomen ter gelegen
heid der wet waarbij de scheiding van Kerk
en Staat werd gestemd
Ik versta niet, zegt de prelaat in kwestie
die vreemde en dwaze daad van eenen paus,
die er zelf niet aan denkt, in eene zoo gewich
tige zaak zooals de gebeurtenissen in Frank
rijk het advies of de gedachte te vragen in
eene vergadering van alle kardinalen. Hij
houdt zelf geen rekening van de beslissingen
der Congregatie gelast met de geestelijke
zaken en schenkt integendeel al zijn vertrou
wen aan nietsbeduidende en politiekmaken-
de geestelijken die meestendeels de belangen
der kerk verwaarloozen.
Onze lezers weten daarenboven dat kardi
naal Rampolla thans ook 't vertrouwen niet
geniet van Pius X en zijne aanhangers, en
niettegenstaande dat heeft hij, de toekomstige
paus, vele vrienden in 't Vatikaan dat werd
bewezen door de talrijke blijken van gene
genheid die hem ter gelegenheid van zijn
naamfeest werden gegeven. Hij ook, volgens
het dagblad Le Temps, hekelt de handelwij
ze van den paus jegens Frankrijk Pius X is
onder den invloed der Ruziestokers en han
delt alleen naar hun ingeven, zegt hij. Die
doenwijze van den paus kan en zal alleen
noodlottig wezen aan de kerkelijke belan
gen.
Niettegenstaande alles en ofschoon de
scheiding van Kerk en Staat in Frankrijk
werd ingevoerd, behoudt Kardinaal Ram
polla, al zijne genegenheid voor Frankrijk.
Ziedaar nogmaals het bewijs dat den pau
selijken hutsepot aanbrandt, nat er in 't pau
selijk huishouden oneenigheid bestaat.
Arme Pi us X, hij is de opperste meester
hij is de stadhouder van God hier op aarde
hij zou de heilige alweter moeten zijn en al
wat hij doet of zegt wordt, of schoon in schijn
door zijne onderhoorige kardinalen en pre
laten aanvaard, door hen afgebroken en in
den grond geboord.
O pauselyke onfeilbaarheid, waar zijt ge
heen
Den 2", 3n en 4" September waren de leden
van den Algemeenen Belgischen Onderwij
zersbond in congres vereenigd te Aarlen,
een mooi stedeken gebouwd op de helling
van een breeden heuvel. Zij zouden er in
kalmte en vrede hunne belangen en die
van het onderwijs bespreken, handelen over
opvoeding, zielkunde en methodiek en er
eenige grondslagen leggen voor de toekom
stige, ideale school.
Aarlen zou hen feestelijk ontvangen de
stad was versierd, de huizen bevlagd, wel
kom- en heihvenschen wenkten overal de
leden van de machtige federatie.
Dat beviel geensziens aan de katholieke
drukpers.
Een jappersbladje der stad, dat den zater
dagavond verscheen en den zondagmorgend
gratis werd rondgedeeld, randde op de laag-
hartigste wnze de leden der federatie aan.
Het beweerde dat een legioen anarchisten op
't stedeken was gevallen en dat Ravachol op
het banket zou toasten met de officiëcle
onderwijzers.
Ziedaar dus liet waardigste, het bekwaam
ste deel van het het leerpersoneel der Bel
gische lagere scholen uitgescholden voor
revolutionnairs, koningsmoorders, bandieten
van het érgste slag
Hoe vriendelijk van het katholiek bladje,
dat ginder in geur van heiligheid praalt en
er de benijdenswaardig rol speelt van de
vuilvodden van Aalst het al bevuilen en
bezwadderen wat reiner, beter,edeler denkt,
voelt en leeft dan zij.
Maar de bevolking wan Aarlen slikt niet
zoo goedsschiks al dten walgelijken rimram.
De vuilkar reed 'smiddags reeds doorde stad
•n laadde al de gescheurde en verfrommelde
1 asterblaadjes op. De inwoners hadden het
zich ten plicht gerekend al die vuile gazet
ten optekoopen zoodat slechts weinige exem
plaren in ue handen van de onderwijzers
zijn gekomen.
Gul en hartelijk was de ontvangstplech
tig en grootsch de feesten. De grootste drukte
heerschte iederen avond in de reine, vriende
lijke hoofdplaats.
De officieële gebouwen bléven versierd, de
huizen bevlagd gedurende drie dagen alleen
het gouvernementshotel bleef dood. Triestig
en grimmig zag 't er uit als een midde-
leeuwsch klooster.
Zelfs als de mooie kindercantate door bon
derden kleine zangers werd uitgevoerd op
de Leopoldsplaats, als er gezongen werd ter
eere van Koning en Land, als de vaandels
door den heer Burgemeester aan de leerlin
gen der stadsscholen werdenomgedeeld, bleef
net balkoen van den gouverneur onbezet
Een sprekend bewijs van het belang, dat
die heer stelt in het onderwijs dat hy moet
helpen besturen.
Erg vreemd keken de afgevaardigdenvan
andere natiën van Frankrijk, Engeland,
Nederland, Zwitserland, Roemanië, enz.
naar dat zonderling hotel, waar zoo 'n
^onderlinge beschermer van het staatsonder
wijs huisde...
Bah de kattekoppen zyn overal dezelfde
Cephas.
Vervolg.
Toen Christus den Ivalvarieberg optrok
en de afgrijselijkste der folteringen onder
stond, had nog niemand zijne tevensgescliie-
nis geschreven niemand had nog zij 11e leer,
zijne daden, zijne sermoenen, zijne spreu
ken of zijne ingebeelde mirakelen aangetee-
kend.
Christus die volgens de Evangelisten schrij
ven kon, schreef niets. Ook gelastte hij geen
enkel zijner apostelen diezelfde onderrich
tingen op te stellen.
Langen tyd, cn gedurende vele jaren,
werden de eigenaardige gebeurtenissen van
zijn leven, zijne veroordeeling en zijne dood,
door enkele overlevering, van mond tot
mond voortgezet,en 't is slechts vijf-en-t,win-
tig a dertig jaren na het pijnlijk tooneel van
den Ivalvarieberg dat zijne Evangeliën
verschenen. Het Evangelie van den heili
gen Matheus dagteekent van 't jaar 01, dit
van den heiligen Marcus verscheen omtrent
63, en den heiligen Lucas stelde het zijne
op nagenoeg rond hetzelfde tijdstip.
Al deze datums zyn overigens uiterst on
waarschijnlijk en nooit heeft men z«- op
afdoende wijze kunnen vaststellen. Later
kwalnen er opvolgentlijk nogeeji groot getal
aan 't licht, veeytig omtrent, die echter allen
in hunne verhalen van elkaar verschilden.
Ze vertelden, ter goeder trouw, het leven
van Christus op veertig verschillende wyzen
en werden allen, min of meer, onecht ver
klaard. Heden nog heeft men de juiste tijd
niet kunnen bepalen waarop Jezus van Naza-
retgeboren werd.
Men weet nog niet, op zes jaren na, wan
neer God, zich mensen willende rniiken,
volgens de godsgeleerden, op do wereld is
nedergedaald. Tusschen de veelvoudige be
wijzen zij het ine toegelaten een enkel aan te
halen in de VI1' Eeuw, 't is zeggen, meer
dan vijf honderd jaren na Christus' dood,
dacht een bekwame en geleerde monnik
Denys-de-Kleine, de juiste geboortedag van
den Mensch-God te hebl»en ontdekt. Hij was
't ook die de kristene tyd rekening van 't jaar
750 der stichting van Rome deed uitgaan.
Nadere studie echter, deed do goede man
vinden dat hij zich bedrogen had men
veranderde nogthans niets en het Diony-
siaansch stelsel bleef in zwang.
De levensgeschiedenis van Christus was
dus zoo onecht en zoo duister in de eerste
jaren na zijne dood, dat niemand het juiste
tijdstip van zyne goddelijke of bov on natuur
lijke verschijning op de wereld kon vaststel
len. Het was wellicht omdat men baar toen
niet als goddelijk of bovennatuurtyk aanzag,
maar als een ailedaagsch menschel ijk feit
Wat vooral eigenaardig voortkomt, is dat
de eersten die de gebeurtenissen van zijn
leven beschreven,de synoptische of beknopte
Evangelisten, geenszins geloof aan zyne