LIBERAAL, DEMOCRATISCH centiemen het nummer Eerste Jaargang. Nummer 14 Zondag 7 October 1906. Cuique Suum. De verdediging van het Openbaar Onderwijs. Zeever in Pakskens. LeugensLeugens! Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten fS5;voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. Prijs der Annonoen: f ^one '5 centiemen 1 Reklamen 75 centiemen per drukregel. Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. Aalst, O October 1900 Datiseene latijnsche spreuk, lezers van De Volksgazet, in goed Vlaamscli wil dat zeggen elk het zijne. Cuique suum, staat er geschreven onder den titel eener klerikale gazet en daar ver andert dat latijn natuurlijk van beteekcnis en moet de vertaling luiden alles voor ons. We volgen sinds jaren de politiek in onze gouwen en wonderbaar genoeg al het goede, dat ons overkomt hebben we te danken aan de Woestisten, al het kwade dat ons treft is de schuld der liberalen. Dank aan Woeste, Bethune en compagnie kunnen de zielen als ze van deze wereld scheiden nog naar den hemel gaan, zonder hunne tusschenkomst ware de poort des he mels reeds lang toegeslagen, voor kwezels en andere schijnheiligen. Wy hebben een goeden zomer gehad, dank zij den invloed van Woeste, Bethune en com pagnie by Gods minister van regen en schoon weder,bij achtbare Sint Medaar Wij hebben dus aan die invloedrijke woor denkloppers alles te danken hemel, schoon weer, belastingen, forten, opcentiemen... in een woord al wat goed is. Ja, beste lezers, als er in ons arrondisse ment nog een inwoner is, die vliegen krijgt aan zijnen siroopstok, mag'hij zulks gerust toeschrijven aan de bemoeiing van Woeste, Bethune enz. Als de kiezingen naderen vermeerderen de bemoeiingen dier woordenkloppers op ver bazende wijzewordt er een gracht ge- kuischt een kasseisteen verlegd, eene baan hersteld, eene brug'gemaakt, 'tis altyddoor de tusschenkorgst der heeren, zonder welke wyin ons arrondissement noch siroopstok- kop, noch kasseisteenen, noch 'wegen, noch bruggennoch hemel zouden hebben we gouden mouse vuiligheid vergaan,,.,., zeg gen ze. Zoo lazen we verleden week in dekleri kale gazetten van ons arrondissement een bericht waarbij men aan al de kiezers liet weten dat dank aan de voetstappen van de heeren Bethune, De Saedeleer en Woeste te beginnen van 1 October een nieuwe trein uit 's Gravenbrakel (Braine-le-comte) naar Gent (Zuid) zou vertrekken ten 18 uren 32 minu ten. Opdat iedereen oordeelen moge wat al die berichten waard zijn, laten we hier den tekst ygn d^n brjef volgen, door M. Liet$ert, mi nister van Spoorwegen, gebonden aan M. Rens, den liberalen Volksvertegenwoordiger van het arrondissement Aalst Brussel. 28 September 1906. Mijnheer de Volksvertegenwoordiger, Als gevolg op de vraag welke gy mij hebt gesteld in den loop eener zitting der Kamers in December laatst, heb ik de eer u te laten weten, dat van af 10 october eerstkomende, de trein 1907, S. D. uit Manage naar 's Gra ven brakel vertrekkend ten 18 u. 3, in deze stad Correspondentie zal geven met een nieuwe gewone trein, die naar Gent Zuid gal, vertrekken tep. 18 u. 32. Aanvaayd, De minister. get,Jul, biebaert, Cuique suum, niet waar, klerikale gazet- kribbelaars, elk het zijne, Wij hebben geen zins de hoop, dat gij ooit deze spreuk in prak tijk zoudt stellen, niet zijn, die en dan nog niet altyd de benedictie en het wy water voor niet uitdeelen zeggende pax vobis, maar den wyn zeiven drinken, doch wij heb ben nog eens doen zien tot welken bluf en grootspraak uwe verkeerde opvatting van het cuique suum u drijven kan. Ernstige menschen nochtans hebben sedert lang uwe handelwijze naar waarde leeren schatten, dit nieuwe voorbeeld, zal hen eens te meer toonen hoe weinig de klerikalen het verschil begrypen tusschen mijn en dijn. Zondag laatst heeft advokaat Heupgen van Bergen, gewezen volksvertegenwoor diger van het Arrondissement Aath inde Beurs te Charleroi eene redevoering uitge sproken, die wij volgens de Gazette van Charleroi samenvatten en vertalen. Morgen, zegde de spreker zijn, de vacan tiën uit. De heropening der leergangen moet ons een oogenblik onze gewone bezigheden doen vergeten, 'tls aan het kind dat wij moeten denken. Al de ouders zouden bij zich zei ven moeten zeggen «Ziehier 't oogenblik waarop onze kinderen eene som weten- schap naar de school zullen gaan putten. Welnu, indien wij den politieleen toestand onderzoeken, dan bemerken we dat hetgeen waarvoor wij stryden, de school is. Als het de school of het kind betreft, dan zijn er geene gematigde liberalen, geene vooruitstrevers of geene socialisten meer, dan staan er slechts twee legers over eikan ker het leger der openbare school en het leger der confessionneele school. Twee par tijen tegenover elkaar. Het doel van den strijd is de toekomst van het kind. De strijd voor de school is grootseh. Twee kampen tegenover elkaar. Degenen die denken dat de menschheid zich zonder ophouden moet vervormen en verbeteren. Degenen die zeg gen dat de waarheid achteruit, in het verlo ren paradijs is. Ziedaar den stryd. Onderzoeken wij de waarde der twee tegenovergestelde kampen. Men mag zonder vrees van tegenspraak beweren dat de geschiedenis van den voor uitgang die isvan de onophoudende ver meerdering van de verstandelijke over de stoffelijke macht, Twee duizend jaar geleden voedden de menschen zich door de jacht, de vischvangst en het vruchtplukken, De vischvangst heeft weinig of geenen voortgang gemaakt. Maar de jacht Wij hebben thans de veekweek, die een buiten gewone waarnemingstalent vraagt, de slach terij, de konserven of opgelegde waren, enz. Het vruchtplukken is de landbouw ge worden. Deze nijverheid is eene der inge wikkeldste geworden van de wereld. Dank aan onophoudende verstandelijke pogingen is men er toegekomen den stoffelyken arbeid te verminderen. Al de voorbeelden zouden, kunnen aange haald worden. Ije yeryqernpddejen hehhên zich op wquherharp wijze ontwikkeld, Waar om Omdat er uitvindingen ?ijn, die de toepassing zijn van het geegtelyk streven. De spoorwegen waren er eene grootere. Kortom, wij leven uitsluiteRjk door onze verstandelijke kracht. Zoodanig dat wij er zullen toe, geraken van onze spierkracht te veranderen in luxekracht die wij bij mid del van spelen zullen moeten verteren Als het kind geboren is, leeren wij het loopenOnze spieren hebben eene opvoeding noodig, onze geest ook. Wij moeten verstan- delijker wijze leeren loopen. De geest °°k heeft gymnastiek noodig. Eg daar deze gym nastiek teerderder is, zoo is de verstandelijke opvoeding moeilykerdan de lichamelijke. Het is klaar dat de menschen het onder- wysende op voedingontvangen. De allereerste noodzakelijkheid is, de noodzakelijkheid van het onderwijs. Onder zuiver philosophisch oogpunt beschouwd is hot onderwijs overwe gend. Ontegensprekelijk is het dat de eerste plicht der Maatschappy is, aan hare leden het middel te geven van zich te onderwijzen. Boven al onze twisten, al onze verdeeldhe den verschijnt de verplichting van het on derwijs. De Maatschappy heeft voor plicht de ouders die hunne plichten jegens hun kroost vergeten of verzuimen tot de orde te roepen en hen te verplichten hunne taak te vervullen. Het kind heeft niet gevraagd om geboren te worden. Hy die het schiep heeft het recht niet de vlam van zijnen geest te laten uit- dooven, het de slaaf van zijne driften te maken. Die zaken zijn zoodanig klaar dat zij niet meer zouden moeten besproken worden. Wij hebben het ongeluk geboren te zijn in een katholiek land. De klerikalen werpen op dat gedurende heel den tijd der Middel eeuwen de Kerk scholen open gehouden heeft. Het onderwijs zou de klerikalen in 't ge heel niet mishagen indien zij er de volstrekte meesters over waren. De beweging voor het verplichtend onder wijs is zoo groot dat ik vrees dat het Staats bestuur en de meerderheid eene formule zullen vinden, die niet het verplichtend onderwijs maar wel het confessionneel verplichtend onderwijs zou afkondigen. Indien zy tegenwoordig het verplichtend onderwijs weigeren, dan is het omdat zij zouden verplicht zijn hulde te brengen aan het onzijdig onderwijs. Zij zeggen liever de onwetendheid dan een onderricht dat het onze niet zij...» Nergens is de hevigheid van den strijd zoo groot als in de katholieke landen. In de protestantsche landen, is de dominee geen politiek tuig. Hier kan men niet droo- men van een vooruitstrevende of een socia listische priester men staat hem zelfs niet toe van christen demokraat te 'zijn. De Kerk is een buitengewone politieke inrichting. Indien zy aan de priester en aan de inonikkeii het recht weigert van eenen haard en eene familie te hebben, dan is: het oindat zij er de organen van het grootse he machien wil van maken. Boven alles heeft zij iets gedurfd dat niémand voor haar ge durfd had de onfeilbaarheid van den paus, de grootste, uitdaging die ooit de menscheRj- ke rede werd toegeworpen, Die Kerk moet eenen grond hebben, 't Is de massa van het volk. Zij zal hare school niet hehben dan met de studie der weten schappen op zekere wijze vooigesteld. Op zich zelf zijn de wetenschappen noch katholiek, noch liberaal. 't Is de methode die politiek wordt. De pretentie van de Kerk is van geslach ten te vormen aan wie zij onderwijzen zal hetgeen toegelaten of niet toegelaten is. Tegenover dit idiaal, stellen wij het onze. Wij willen hét voorstel vormen. En wy laten vry van ze te gebruiken. Wy zeggen Qp- derzoekt elke zaak, tracht g\j zelf 'uwen weg te vinden. Wij willep manpep die pun leyen zoeken door zich zei yen, Daarom is meer dan wetenschap noodig. Indien gij een karakter aijt zult gij er komen ondanks alles. Wy willen mannen met ka rakter, die willen. De confessionneele school brengt wezens voort zonder wil, lieden wier kracht men in éen enkele richting gekanaliseerd heeft. Ziedaar waarom er tusschen de twee op vattingen een diepe afgrond is. Wat is de openbare school geworden 1 In de groote steden is zy qnzijdig gebleven. Maar in de dorpen De pachters zijn onder dep hiel der almachtige eigenaars. In dat midden van vrees is de onderwijzer zelf be vreesd. Hij wordt de rechterarm van den pastoor. Hy moet zijn brood winnen. De klerikalen hebben onlangs de helden van 1879 gevierd. Zij zijn overgeloopen om dat zij bevreesd waren. De klerikale party heeft de onbeschaamdheid gehad onderwij zers onder haren hiel verpletten en heden vlecht zy hen kronen. De Grieken ook, kroonden de slachtoffers die zij naar den dood zonden, maar niet vyf-en-twintig jaar daarna. De Wet van 1895 heeft het godsdienstig onderwys uitgeroepen. De vader, moet .eene formule van ontslaging zenden, en de onder wijzer heeft het recht niet hem te zeggen dat hy zyn kind mag ontslaan. 't Is jezuietischer dap at hetgeen de jezuie- ten tot nu toe uitgevonden hebben. Voor de katholieke Kerk zijn er geene kleine profij ten zy aanveerdt met erkentenis eenen centiem in hare offerbloken, met vreugde trekt zij voordeel uit de vergetelheid eens vrijdenkers. Er is iets onbeschaamder nog de Wet dwingt de Burgers van te doen hetgeen de Grondwet hun zegt van niet te doen namelijk schrijven hetgeen zij denken. Er is slechter nog de kinderen die het on derwijs in den godsdienst niet ontvangen krijgen ook geenen leergang van zedeleer. Men schept afdeelingen tusschen [de kinde ren. Men leert hun de ketters en de kinderen van ketters schuwen. In plaats van te spe len, ziet men reeds de kleinen elkander vuistslagen geven, de eenen in den naam van Christus, de anderen in den naam der vrijdenkerij. Welnu wij moeten de klerikalen beant woorden met de wapens die zij ons gegeven hebben. Wy doen niet alleenn eenen oproep tot de antiklerikalen, wij doen ook eenen op roep tot rechzinnige katholieken wij her inneren hun dat men van hunnen gods dienst een politiek wapen gemaakt heeft. Degenen die in den naam van Christus be weren te spreken kruisen hem eene tweede maal. Laat den onderwijzer in de school van allen. Gaat den priester vinden in de Kerk. Er zijn katholieken zelf die beweren dat de godsdienstige overtuiging niet noodig is om behoudsgezind te zijn. Ten stryde dus Als men voor zich zeiven strijdt heeft men het recht niet zich tot zwakheid te laten vervallen, en als men voor onze kinderen strijdt heeft men 't recht niet zicli te ontmoedigen. Men moet te velde trekken, en kaïnpen, om den vijand te ver pletten. Waarlijk de opstellers van Dendervodde zullen de modeziekte niet krijgen|! De belang rijkste vraagstukken waarvan de welvaart van onze geliefkoosde stad afhangt, worden door hen opgelost met zeever in pakskens. 'tls zoo b.... geestig, zijne tegenstrevers trachten belachelijk te maken met gemeene persoonlijkheden Niets is gemakkelijker en vraagt weinig of geene hoofdbreking. De gewichtige gazkwestie wordt hier in Aalst druk besproken de regie heeft zyne aanhangers, ook zijne .tegenstrevers. De lo kale bladen houden zich met dit belangrijk vraagstuk onledig om 't publiek, op de hoogte der kweste te houden en Dendervodde, 't orakel onaer stadhuisbazen, die tegen de regie is, verdedigt hare princiepen op de gemeenste, onnoozelste en tevens domste wijze. De oude sloor denkt dat het genoeg is ee- nige beestigheden te'schry ven om door de Aalstersche bevolking hare klerikale Sociótë Centrale gemakkelijk te doen slikken. Maar ge slaat den bal misDendervodd,eons volk bezit te veel gezond verstand 0111 naar al dien flauwe zeever te luisteren, en het begrijpt maar al te wel dat men meesten deels vuile en.onverdedigbare zaken tracht te doen aannemen met onnoozelen praat of wel met laster. Om ons volk te overtuigen nopens onze gezegdens, geven wij hier een staaltje der proza van den opsteller van Dendervodde. In een artikel van verleden zondag schry ft hij dat er in Aalst spraak is eene groote bier brouwerij in regie op te richten, die het bier aan zeer voordeeligen pry's, aan de inwoners der stad zou verkoopen. De snul, die zulke flauwheden uitkraamt, vraagt wat zekere liberale raadsledens daar van denken. Hoe geestig toch Maar, kerel, denkt ge, dat bij ons politiek gemaakt wordt voor den geldzak, gelyk welgekende ka tholieke familien alhier politiek maken an ders niet dan vöör 't profijt en voor de vet betaalde plaatsen Maar waarom dat aan onze gemeenteraadsleden gevraagd en niet aan M. Burny, katholiek gemeenteraadslid en tevens ook brouwer Indien wij in den toon wilden blijven van den opsteller der Dendervodde om onze ge dachten te verdedigen, dan zouden wij kun nen schry ven dat wy uit. goede bron verno men hebben dat de stad Gent zinnens is de likeurstokerij Le PIurnetin regie te ex- ploiteeren om aldus aan de gentenaars en de liefhebbers van nen goeden druppelPlu- met» deze likeur aan eenen zeer kleinen prijs te kunnen verkoopen. Dat zal zeker aan veel aalstenaars genoegen doen dit te verne men en deze zullen zonder twijfel daarom aanhangers worden van de regie Maar neen, wij willen Dendervodde op dit terrein niet volgen, kalm en ernstig zullen wij immer de zaken der stad bespreken, met hart en ziel zullen wy de belangen onzer medeburgers verdedigen en wanneer hare opsteller in zijne verwaandheid denkt de belangen der stad te verdedigen met onze dappere gemeenteraadsleden te bespotten dan zullen wij hem de eer derzotten aandoen. Het publiek zal oordeelen langs welken kant de goede stryd geleverd wordt. Groot latoijd. 't Vuilblih van verleden week staat weer gelijk naar gewoonte, vol leugens. Onbegrij pelijk is het dat. een pastoorbladje immer zijn toevlucht moet nemen tot de gemeenste leu gens, 0111 zijne tegenstrevers te bekampen, 't Moet waarlijk zijne lezers voor snullen en ezels aanzien om te trachten hun wekelijks de domste leugens te doen slikken. Dat een tandentrekker liegt in zijn stiel, dat kan men begrypen, 'tis de mensch zijn broodwinning maar dat de opstel Iers van een pastoorbladje die charlatansmiddelengebruiken, dat is niet aanneembaar en geeft een fauw gedacht van hun verstand. Ook moeten zij door alle verstandige menschen tot welke party zij ook behooren als groote zeros aanzien wor den. Uit een gansche hoop leugens rapen wy er de volgende uit. 7 Vuilblih schryft dat volgens de Moni- teur, dus volgens al wat officieel is, de 8 katholieke collegien 186 onderscheidingen bekomen hebben in den algemeenen prijs kamp en de 28 officieele scholen, 't geen voor 't Vuilblik zeggen wil liberale scholen 302. En om dien uitslag aan zyne lezers te doen kennendrukt het in groote letters': zege praal. Ja, Vuiblik, dat moogt ge stout weg zegepraal noemen, maar niet zegepraal dei- katholieke collegien maar wel zegepraal der leugen*Want al die cijfers zijn valsch, ge weet dat ze valsch zijn, maar ge zult u wel wachten het aan uwe lezers wijs te maken. Wij geven hier den waren uitslag, bekomen door de katholieke en officieele scholen, ge trouw weder, volgens 't Staatsblad, en we beloven 100 frank aan den armen van Aalst ten beste te geven indien gy Vuilblih ons bewijst dat onze cyfers niet juist zyn. Officieele scholen Vrye scholen. Eerepryzeri 13 4 Pryzen 95 5r Accessiten 152 20 Eerevolle meldingen 144 31 Benoemingen 467 125 871 185 Dat is heel wat anders niet waar, leugen blad, als 302 benoemingen voor de liberale scholen, gelyk gy het aan uwe lezers wilt wys maken. Indien wij nu rekening houden van de verhouding tusschen de deelnemende ge stichten, 't is te zeggen 28 op 8, dan moesten de katholieke scholen 248 onderscheidingen behaald hebben, tegen de 871 onderschei dingen der Atheneums en gerneentecolle- gien. Welnu zij bekomen er slechts 185 dus 63 te weinig. Een fameuze zegepraal II In hetzelfde artikel van 't Vuilblih staat er nog in vette cyfers eene grove leugen. Ge ziet toch wel dat liegen maar een gewoonte is, niet waar, mijnheer de Direkteur Zoo schrytt het dat 't Atheneum vari Luik 30 onderscheidingen bekomen heeft, Ant-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1906 | | pagina 1