Willems-fonds
De vinger Gods.
HET ARRONDISSEMENT
B E RA AL, O E SOCRATISCH W E E KBLA D.
centiemen het nummer
Eerste Jaargang1. Nummer 15
Zondag 14 October
Evenredige Vertegenwoordiging
Gemeentekiezingen.
Mijnheer Leo Gheeraerdts
Pensioenen.
klerikalism en Cliristianism.
Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst.
Prijs der Annoncen:
per drukregel.
Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst.
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank.
Aalst, <3 October ÏOOG
De klerikalen zijn vijanden van vol
strekte evenredige vertegenwoordiging
in de gemeentekiezingen.
Waarom
Vinden zij het stelsel onrechtvaardig?
Dat schijnt onaannemelijk, aangezien
zij het goed en rechtvaardig achten
wanneer het toegepast wordt aan de
kiezingen voor de wetgevende kamers.
Vinden zij hare toepassing gevaarlijk
en tegenstrijdig met een goed en nut
stichtend bestuur wanneer het de ge
meentebelangen geldt Deze reden is
ook niet aanneembaar, aangezien zij
het goedkeuren voor het bestuur der
groote steden waar de liberalen de
meerderheid genieten. Daarbij de kleri
kalen zouden de eersten zijn om zich
te verzetten tegen alle gedacht of voor
stel tot afschaffing van de evenredige
vertegenwoordiging in het bestuur der
groote liberale steden.
Welke is dus de reden waarom de
klerikalen zich zoo hardnekkig verzet
ten tegen de ware en volstrekte evenre
dige vertegenwoordiging in al de ge
meentebesturen des lands
Eenvoudig omdat zij alleen meester
zijn van bijna al de gemeenten van Bel
gië en dat zij uit de kas der gemeenten
al hunne macht putten om meester te
blijven van het land.
In Oost-Vlaanderen alleen beloopen de
finantiën der gemeenten tot ongeveer
twintig millioen 's jaars. Deze 20
millioen willen de katholieken alleen
besturen zonder kontrool en zonder
tusschenkomst van anderen
En buiten de millioenen der Gemeen
teraden, besturen zij nog talrijke mil
lioenen der armbesturen en der Burger
lijke Godshuizen. In Oost-Vlaanderen
alleen kan dit berekend worden op
meer dan tien millioenen voor de gel
den dezer besturen bestaat zelfs de kon
trool niet der openbaarheid. Inderdaad
de rekeningen der Armbureelen en
Godshuizen worden aan het publiek
niet kenbaar gemaakt De katholieke
leden dezer besturen geven rekening
aan de katholieke leden van den Ge
meenteraad, en daarmede punctum.
En ziedaar waarom onze tegenstre
vers vijanden zijnj van de Evenredige
Vertegenwoordiging in de Gemeente
kiezingen.
In haren hardnekkigen wederstand
tegen dit eerlijk en rechtvaardig stetsel,
moet men de katholieke partij vergelij
ken aan den kashouder eenernaamlooze
maatschappij die de kas wil blijven be
sturen en zich verzet tegen het toezicht
of kontrool van deze wiens geld hij be
stuurt.
Rechtuit gesproken dergelijke hou
ding is waardig van eene zwarte bende
en kan door geene treffelijke burgers
goedgekeurd worden.
Jules Rens
Volksvertegenwoordigei
Op 31 October aanstaande eindigt het
maatschappelijk jaar van dit gezelschap.
Dit jaar heeft onze afdeeling zicli moeten
beperken tot eene voordracht-concert omdat
onze geldmiddelen ons niet toelieten meer
feesten te geven. Het getal onzer leden is
sedert eenigen tijd merkeMfk geklommen en
wy wenschen het dezen winter nog te zien
stijgen om in staat te zijn meer voordrachten
te geven en nieuwe boeken voor onze biblio
theek te kunnen aankoopen. De Liberalen
van Aalst mógen niet vergeten al het goede
dat het Willems-fonds hier sedert 1875
stichtte en moeten deze instelling zooveel
mogelijk ondersteunen.
V
Het feest dat wij in den winter gaven was
allerbest gelukt en had een talrijk publiek
in de ruime zaal van den Graaf van Egraont
gelokt.
De heeren Kunstenaars L. Callebaut, J.
Van den Bcrghe, K. en Alf. Van der Meer-
sche, J. Van Steenwinkel, A. Minnaert en
Me juffer J. Schalt in vergastten ons op een
buitengewoon puik concert en gaven blijk
van grondige muziekkennis.
Wij danken die liefhebbers hartelijk voor
hunne belanglooze medehulp en hopen op
hen nog te mogen rekenen.
De voordracht gegeven door M. Pol Anri
over verplichtend onderwijswas ten uit-
terste leerrijk.
Hij deed het nut van het onderwijs uitschij
nen, verklaarde beschaamd te zijn hier in
eene stad zooals Aalst nog te moeten komen
spreken over den leerplicht ;dat een ieder wel
moet overtuigd zijn dat men de ouders moet
verplichten hunne kinderen te onderwijzen
gelyk men ze verplicht hen te kleeden en te
voeden.
Hij legde ons de officiéele statistiek voor
oogen waaruit het blijkt dat er in Belgie
150.000 kinderen op de straat loopen die niet
ter school gaan en noodzakelijk bestemd zijn
tot de verbeteringshuizen en toekomende in
woners moeten worden der bedelaarshuizen
of gevangenissen dat er 25 ten honderd
der lotelingen gansch ongeletterd gebleven
zijn
Hij deed eenen warmen oproep tot de aan
hoorders om alles te doen wat maar mogelijk
is 0111 de wet op de leerplicht in de Kamers te
doen doorgaan. Deze voordracht werd met
den grootsten geestdrift toegejuicht omdat
het publiek beseft dat de vernederende toe
stand waarin Belgie verkeert niet langer
mag blijven duren.
V
Onze boekerij, gevestigd in het lokaal
Graaf van Egmont is open alle Zondagen
van 10 1/2 tot 11 1/2 uur, en talrijk voorzien
van leerzame boekwerken maar wat ver-
ouderdoradat onze geldmiddelen ons niet toe
laten ze meer te vernieuwen, zij wordt druk
bezocht en zeer regelmatig in goeden staat
gehouden en verzorgd, dank de belanglooze
en aanhoudende medewerking van de heeren
J. Van Opdenbosch, J. De Bruecker en H.
Michiels die wij uit ganscher harte bedanken
in naam van al de leden van het Willems
fonds.
Het Bestuur.
Burgemeester van Aalst
Is OVERTUIGD
In de laatste bespreking der Gaskwestie,
heeft M. Gheeraerdtseene merkwaardige
redevoering uitgesproken zonder nochtans
eenig bewijs te leverenc< Ik ben overtuigd
zei hij dat de uitbating eener Gasfabriek
door de Stad zelve eene slechte zaak is, en
er voor onze financiën slechts verliezen
kunnen uit voortspruiten. Ik heb overi
gens over die zaak met den heer Burge
meester van Oostende gesproken en sedert
dien ben ik er meer dan ooit van over
tuigd.
Ziedaar de korte en kernachtigde rede
door onzen eersten magistraat met zijne fiere
;stem uitgegalmd.
Vooreerst wenschen we den heer Burge
meester van Oostende geluk M. Gheeraerdts
zoo innig overtuigd te kunnen hebben, want
niets is moeilijker dan hem te overtuigen.
En nochtans is die overtuiging van Mr
Gheeraerdts, ofschoon Burgemeester, voor
ons weinig waard, want, nopens dezelfde
kwestie der openbare verlichting was hy in
1902, meer dan iemand, vast overtuigd,
dat de Regie een rijke bron van inkoms en
voor de Stad zou geweest zijn en, dat er dus
geen spraak van vergunning kon zijn.
Overigens heeft de overtuiging van Mr
Gheeraerdts heel dikwijls reeds gefaald, en
heeft ze soms eenen striemenden zweep ont
vangen.
Zoo was Mr Gheeraerdts overtuigd dat de
moordenaars van William Borreman on
schuldig waren, niettegenstaande ze door
't Gerecht waren veroordeeld, want Mr Ghee
raerdts was op 't Statieplein tegenwoordig
bij den schandelijken inhuldigingsstoet als
dan door de klerikale stokslagers op touw
gezet, en, door zyn goedkeurend glimlachen,
schaarde hij, hoofd der politie, zich langs den
kant van hen die 't Gerecht en 't Parket
hoonden.
Was het ook Mr Gheeraerdts niet die des
tijds overtuigd was dat de slemperpartijen
en de kiessectiën van zoo betrachte ge
dachtenis door zyne vrienden ingericht,
geene stemomkoopery was die overtuiging
was voorwaar slecht gestaafd want derge
lijke feiten, zyn gansch in tegenstelling
met de wet, we weten immers allen dat hij
die 's kiezers stem omkoopt met 't Gerecht
af te handelen.
Mr Gheeraerdts, Burgemeester en gewe
zen Schepen van financiën was ook heel en
gansch overtuigd dat de Stadskas zich
in heerlijken en bloeienden toestand bevond
heeft en ze niet anders kon zijn.
O ja die overtuiging was bij hem zeer
diep ingeworteld, bij zoover dat hij noch een
enkele zyner vernuf te schepenen zich de
moeite gaven het beheer van den ontvanger
Van den Bossche grondig en met opletten
heid na te zien.
Te kort 1 wel neen dat was er niet, daar
was Mr Gheeraerdts van overtuigden zie,
weeral leed de overtuiging van Mr den Bur
gemeester schipbreuk want het onderzoek
der experten bewees een te kort van
llondertl duizend franken.
Mr Gheeraerdts was overtuigd dat hij en
zijn Schepencollege de kiezerslijsten ernstig,
eerlyk en onpartijdig hadden opgesteld en
nochtans werden er met honderden valsch-
heden en vrijwillige misslagen in ontdekt,
bijzooverre dat de zaak ter Kamer van Volks
vertegenwoordigers werd aangeklaagd, en,
dat de heer Prokureur Generaal te Brussel
openlijk betreurde dat men dergelyke lysten-
vervalschers bij de lurven niet kon vatten
om ze van hunne overtuiging doen terug
te komen.
Mr Gheeraedts, Burgemeester voor ieder
een, was overtuigd dat hij besturen mag
met twee maten en twee gewichten ener
aan rijke of machtige lieden voorrechten en
voordeelen mogen toegekend worden 0111 de
zelfde aan andere te weigeren daarvan
heeft hy bewijs gegeven bij de bespreking
over het openen van zekere nieuwe stra
ten aan de Breedestraat, en nochtanswerd
zijne overtuiging alsdan zelfs door de kleri
kale Gemeenteraadsleden niet in acht geno
men, Mr Gheeraerdts was daar alleen met
zijn overtuiging.
Overigens Mr Gheeraerdts heeft ook eene
vaste en wel bepaalde politieke over
tuiging hij strijdt en kampt voor de
princiepen, hy is klerikaal van aan zijnen
kop tot aan zyne teenen, altijd is hy het ge
weest en nooit zou men hem wegens zijne
politieke overtuiging den steen mogen
gooiën, want Mr Gheeraerdts heeft
Men verzoekt ons den volgenden omzend
brief op te nemen, hetgeen we gaarne doen,
gezien het algemeen belang dat hy aanbiedt.
KAZAK GEKEERD.
O nietsbeduidende overtuiging van den
nietsbeduidenden Mr Gheeraerdts I
En zeggen dat Mr Gheeraerdts zijne over
tuiging alleen in de balans werpt wanneer
het de bespreking geldt van voorname en
belangrijke kwestiën zooals degene der open
bare verlichting.
Lezers, oordeelt den man en deelt onze
overtuiging dat we Ilem en zyne
kliek in Oktober 1907 wandelen zullen zen
den.
Hij zal het voorwaar niet gestolen hebben 1
Erkende Maatschappij van Ond. Bystand
Eerbied en Recht voor Allen Aalst.
Afdeeling Pensioenfonds.
Aalst, datum des postzegels.
Geacht Medelid,
Wy hebben het genoegen Ued. te laten
weten dat de aanmoedigingspremien toe
gekend, aan onze leden voor 1905, beloopen
tot de som van 3477.60 die premiën zullen
in 't begin van toekomend jaar, tijdens het
jaarlyksch nazicht op de persoonlijke lijfrent-
boekjes ingeschreven worden zij zijn noch
tans aangeteekend van den dag, dat het geld
in de Lijfrentkas werd gestort en de aange
slotenen hebben er van dit oogenblik ook
voordeel van.
Wij doen een dringenden oproep tot onze
leden ten einde het werk der Pensioenen
meer om meer te doen kennen en twijfelen
ook niet of Ued. zult ons uwe hulp verleenen.
De personen geboren in 1843-44-45 zullen
maar het pensioen van fr. 65 genieten, in
dien zij er 18 franken voor gespaard
hebben in het tijdverloop van 3 jaren,
dus indien er zich onder uwe vrienden of
kennissen personen bevinden geboren in
1843-44-45, verzoeken wij Ued. hen seffens
aan te raden zich te doen inschrijven en dit
zonder eenigen uitstel.
De drie laatste stortingen voor 'tjaar 1906
zullen volgenderwijze plaats hebben
1. Den Zondag 21 Oktober bij den heer
Hip. De Bock, Molensiraat, 2.
2. Den Zondag 11 November bij den heer
Aug. Gowie, Concordia
3. Den Zondag 2 December bij den heer
J. Van der Linde», In de Vier Winden
telkens van 31/2 tot 5 uren namiddag.
Namens het Bestuur
De Schrijver, De Voorzitter,
J. Van Opdenbosch. J. De Bruecker.
De Eere-Voorzitter,
Gust. Levcau.
Vervolg.
Wat nu het Sakrament van het altaar
betreft dat is al even verdraaid en vervalscht
geworden. Den dag vóór zijne dood zegde
Christus Hij die myn vleesch eet en mijn
bloed drinkt is in mij en ik ben in hem
Als ge 't vleesch niet eet of het bloed niet
drinkt van den Zoon-mensch, zult ge 't le
ven in u niet hebben. Vele van zyne disci
pelen voelden zich geërgerd door deze zin
nebeeldige woorden en Christus, ten einde
beter verstaan te worden, nam het brood
zegende het op joodsche wijze, brak het en
deelde de stukken uit, zeggende Neemt en
eet, dit is myn lichaam. Hij nam vervol
gens een beker wijn zegende hem en gaf
hem, zeggende Neemt en drinkt, dit is
mijn bloed. Deze taal was natuurlijk sym
bolisch of zinnebeeldig.; ze beteekende voor
zeker in den mond van Hem die zich door
de priesters veroordeeld zag en zich tot ster
ven voorbereidde Telkens dat ge voor
Paschen zult vereenigd zyn, telkens dat gy
het paaschbrood zult breken en de gezegende
wyn zult drinken, herrinnert u Hem die
voor u gaat lijden denkt aan Hem die ge
poogd heeft u te ontlasten van de enge en
kleingeestige vormelijkheid der scriben en
rabynen herinnert u Hem die een we
reldlijke godsdienst predikte, de liefde tot
God en tot de Menschheid. Z\jne woorden
beteekenden nog Deelt met hén die dorst
en honger lyden.
't Is in dien zin ook dat de eerste kriste
nen ze aanhoorden en begrepen. Het zooge
naamd Mysterie van de verandering van
't brood en den wijn in 't. lichaam en 't bloed
van Jezus by het laatste avondmaalwerd
slechts veel later uitgevonden, na eene lange
reeks geschillen en twistredenen, door de
eerste eeuwen van het Christianism ingeno
men, en welke voortduurden van de vierde
tot de elfde eeuw, 0111 later met de Hervor
mingder XVle eeuw terug uit te breken.
Christus heeft evenmin het Sakrament
van het huwelyk ingesteld dat reeds in de
wet van Mozes was geschreven, noch dat
van het laatste oliesel dat ook later werd
uitgedacht op woorden toegekend aan den
Jakob.
Eindelijk en vooral, heeft Christus nooit
de biecht ingesteld, de verkrachting der ge
wetens, de school van ondeugd en ontucht
voorde geestelijkheid, van valschheid, laag
heid en onzedelijkheid voor de boetelingen
en in 't bijzonder voor de boetelingsters. De
biecht door de eerste Vaderen der Kerk al
gemeen verworpen, door den II. Chrijsosto-
mus, den II. Hilarus, den II. Augustus zelf
veroordeeld en slechts verplichtend ver
klaard door 't Concilie van Latranen in 1215,
't is te zeggen meer dan 1200 jaren na Chris
tus. Neen, dat alles heeft Christus van den
mensch niet gevraagd, niets van dat alles
werd door Hem opgelegd.
Maar zijne apostelen en volgelingen zagen,
in haar een geestesdwang, een bestendig
geestelijk wapen gericht in volle borst der
maatschappij ze voelden op welke behen
dige wijze voordeel kon getrokken worden
ten bate hunner almacht en alleenheer-
sching. Het was een praktisch middel 0111
laaghartig de verschrikte en onbewuste
kristene zielen tot hen te roepen, zedelijk
aangelokt door schijnheilige absolutie of
vergiffenis. In de biecht treffen ze een gedo
ken tuchtmiddel aan om de grootste sociale
en persoonlijke geheimen te ontrukken, door
hetwelk ze tot in het hart der huishoudens
zouden dringen, door gedwongen giften of
gekaapte erfenissen de wereldlijke goederen
zouden inpalmen, weerstand zouden bieden
aan den hardnekkige an tiklerikalen st ryddien
de volkeren aanvingen uitgeput door gods
dienstige en zedelijke beproevingen. Uit den
aard der instelling zelve is de biecht eene
noodlottige school van leugen, laagheid,
valschheid eene premie toegekend aan de
ondeugd. Ze dient vooral om de onwetende
massas in eeuwigdurende verslaafdheid te
houden aan den wil der geestelijkheid. om
ten voordeele der Kerk dwaling, schrik en
bijgeloof te verspreiden.
De ware kristene godsdienstzooals hem
de eerste Apostelen verkondigden, zooals
hem de eerste kristenen begrepen, zooals
Franciscus van Assisen en eenige andere
diepzinnige-eerlyke discipelen hem navolg
den hadde voorzeker, en nu vooral, onze
levenstoestanden op merkwaardige wijze
verzacht en verteederd.
De godsdienst, zooals hy onderricht werd
door de apostelen en discipelen der IVe tot
de XX® eeuw, omwonden door bijgeloof,
gesteund op sleur, fanatisin en onwetend
heid, verpest integendeel de omgevende lucht
door zyn ongezonden, verderfelyken en be
smettelijke adem. Hy onderhoudt en ver-
spreidtde vooroordeelen,hy dooft 't licht der
rede, vervalscht het recht en oordeel, ver
stompt den geest, pijnigt, verwoest en ver
drukt het helder menschelyk geweten om
het over te leveren aan de geestelijke mar
teling der schijnheilige klerikale scriben en
pharizeörs.
't Vervolgt. Dirk Martens.
Een brand komt den schoonen theater van
Nancy in Lorreinen geheel in asch te leggen,
en vele slachtoffers te maken.
Het. schynt dat de hevige bisschop van de
streek, Turinaz, zou gezegd hebben
't Is eene straffe van God die het schan
daal heeft willen <Joen ophouden der vertoo
ningen van Massenet waarin de heilige Mag-
dalena op het tooneel verbeeld wordt. Bidt
God voor de zondaar.
Gy herrinnert u allen nog den schrikke-
lyken brand van den Bazar de la Charitó te