Willems-fonds De vinger Gods. HET ARRONDISSEMENT B E RA AL, O E SOCRATISCH W E E KBLA D. centiemen het nummer Eerste Jaargang1. Nummer 15 Zondag 14 October Evenredige Vertegenwoordiging Gemeentekiezingen. Mijnheer Leo Gheeraerdts Pensioenen. klerikalism en Cliristianism. Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, St-Janstraat, 36, Aalst. Prijs der Annoncen: per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. Aalst, <3 October ÏOOG De klerikalen zijn vijanden van vol strekte evenredige vertegenwoordiging in de gemeentekiezingen. Waarom Vinden zij het stelsel onrechtvaardig? Dat schijnt onaannemelijk, aangezien zij het goed en rechtvaardig achten wanneer het toegepast wordt aan de kiezingen voor de wetgevende kamers. Vinden zij hare toepassing gevaarlijk en tegenstrijdig met een goed en nut stichtend bestuur wanneer het de ge meentebelangen geldt Deze reden is ook niet aanneembaar, aangezien zij het goedkeuren voor het bestuur der groote steden waar de liberalen de meerderheid genieten. Daarbij de kleri kalen zouden de eersten zijn om zich te verzetten tegen alle gedacht of voor stel tot afschaffing van de evenredige vertegenwoordiging in het bestuur der groote liberale steden. Welke is dus de reden waarom de klerikalen zich zoo hardnekkig verzet ten tegen de ware en volstrekte evenre dige vertegenwoordiging in al de ge meentebesturen des lands Eenvoudig omdat zij alleen meester zijn van bijna al de gemeenten van Bel gië en dat zij uit de kas der gemeenten al hunne macht putten om meester te blijven van het land. In Oost-Vlaanderen alleen beloopen de finantiën der gemeenten tot ongeveer twintig millioen 's jaars. Deze 20 millioen willen de katholieken alleen besturen zonder kontrool en zonder tusschenkomst van anderen En buiten de millioenen der Gemeen teraden, besturen zij nog talrijke mil lioenen der armbesturen en der Burger lijke Godshuizen. In Oost-Vlaanderen alleen kan dit berekend worden op meer dan tien millioenen voor de gel den dezer besturen bestaat zelfs de kon trool niet der openbaarheid. Inderdaad de rekeningen der Armbureelen en Godshuizen worden aan het publiek niet kenbaar gemaakt De katholieke leden dezer besturen geven rekening aan de katholieke leden van den Ge meenteraad, en daarmede punctum. En ziedaar waarom onze tegenstre vers vijanden zijnj van de Evenredige Vertegenwoordiging in de Gemeente kiezingen. In haren hardnekkigen wederstand tegen dit eerlijk en rechtvaardig stetsel, moet men de katholieke partij vergelij ken aan den kashouder eenernaamlooze maatschappij die de kas wil blijven be sturen en zich verzet tegen het toezicht of kontrool van deze wiens geld hij be stuurt. Rechtuit gesproken dergelijke hou ding is waardig van eene zwarte bende en kan door geene treffelijke burgers goedgekeurd worden. Jules Rens Volksvertegenwoordigei Op 31 October aanstaande eindigt het maatschappelijk jaar van dit gezelschap. Dit jaar heeft onze afdeeling zicli moeten beperken tot eene voordracht-concert omdat onze geldmiddelen ons niet toelieten meer feesten te geven. Het getal onzer leden is sedert eenigen tijd merkeMfk geklommen en wy wenschen het dezen winter nog te zien stijgen om in staat te zijn meer voordrachten te geven en nieuwe boeken voor onze biblio theek te kunnen aankoopen. De Liberalen van Aalst mógen niet vergeten al het goede dat het Willems-fonds hier sedert 1875 stichtte en moeten deze instelling zooveel mogelijk ondersteunen. V Het feest dat wij in den winter gaven was allerbest gelukt en had een talrijk publiek in de ruime zaal van den Graaf van Egraont gelokt. De heeren Kunstenaars L. Callebaut, J. Van den Bcrghe, K. en Alf. Van der Meer- sche, J. Van Steenwinkel, A. Minnaert en Me juffer J. Schalt in vergastten ons op een buitengewoon puik concert en gaven blijk van grondige muziekkennis. Wij danken die liefhebbers hartelijk voor hunne belanglooze medehulp en hopen op hen nog te mogen rekenen. De voordracht gegeven door M. Pol Anri over verplichtend onderwijswas ten uit- terste leerrijk. Hij deed het nut van het onderwijs uitschij nen, verklaarde beschaamd te zijn hier in eene stad zooals Aalst nog te moeten komen spreken over den leerplicht ;dat een ieder wel moet overtuigd zijn dat men de ouders moet verplichten hunne kinderen te onderwijzen gelyk men ze verplicht hen te kleeden en te voeden. Hij legde ons de officiéele statistiek voor oogen waaruit het blijkt dat er in Belgie 150.000 kinderen op de straat loopen die niet ter school gaan en noodzakelijk bestemd zijn tot de verbeteringshuizen en toekomende in woners moeten worden der bedelaarshuizen of gevangenissen dat er 25 ten honderd der lotelingen gansch ongeletterd gebleven zijn Hij deed eenen warmen oproep tot de aan hoorders om alles te doen wat maar mogelijk is 0111 de wet op de leerplicht in de Kamers te doen doorgaan. Deze voordracht werd met den grootsten geestdrift toegejuicht omdat het publiek beseft dat de vernederende toe stand waarin Belgie verkeert niet langer mag blijven duren. V Onze boekerij, gevestigd in het lokaal Graaf van Egmont is open alle Zondagen van 10 1/2 tot 11 1/2 uur, en talrijk voorzien van leerzame boekwerken maar wat ver- ouderdoradat onze geldmiddelen ons niet toe laten ze meer te vernieuwen, zij wordt druk bezocht en zeer regelmatig in goeden staat gehouden en verzorgd, dank de belanglooze en aanhoudende medewerking van de heeren J. Van Opdenbosch, J. De Bruecker en H. Michiels die wij uit ganscher harte bedanken in naam van al de leden van het Willems fonds. Het Bestuur. Burgemeester van Aalst Is OVERTUIGD In de laatste bespreking der Gaskwestie, heeft M. Gheeraerdtseene merkwaardige redevoering uitgesproken zonder nochtans eenig bewijs te leverenc< Ik ben overtuigd zei hij dat de uitbating eener Gasfabriek door de Stad zelve eene slechte zaak is, en er voor onze financiën slechts verliezen kunnen uit voortspruiten. Ik heb overi gens over die zaak met den heer Burge meester van Oostende gesproken en sedert dien ben ik er meer dan ooit van over tuigd. Ziedaar de korte en kernachtigde rede door onzen eersten magistraat met zijne fiere ;stem uitgegalmd. Vooreerst wenschen we den heer Burge meester van Oostende geluk M. Gheeraerdts zoo innig overtuigd te kunnen hebben, want niets is moeilijker dan hem te overtuigen. En nochtans is die overtuiging van Mr Gheeraerdts, ofschoon Burgemeester, voor ons weinig waard, want, nopens dezelfde kwestie der openbare verlichting was hy in 1902, meer dan iemand, vast overtuigd, dat de Regie een rijke bron van inkoms en voor de Stad zou geweest zijn en, dat er dus geen spraak van vergunning kon zijn. Overigens heeft de overtuiging van Mr Gheeraerdts heel dikwijls reeds gefaald, en heeft ze soms eenen striemenden zweep ont vangen. Zoo was Mr Gheeraerdts overtuigd dat de moordenaars van William Borreman on schuldig waren, niettegenstaande ze door 't Gerecht waren veroordeeld, want Mr Ghee raerdts was op 't Statieplein tegenwoordig bij den schandelijken inhuldigingsstoet als dan door de klerikale stokslagers op touw gezet, en, door zyn goedkeurend glimlachen, schaarde hij, hoofd der politie, zich langs den kant van hen die 't Gerecht en 't Parket hoonden. Was het ook Mr Gheeraerdts niet die des tijds overtuigd was dat de slemperpartijen en de kiessectiën van zoo betrachte ge dachtenis door zyne vrienden ingericht, geene stemomkoopery was die overtuiging was voorwaar slecht gestaafd want derge lijke feiten, zyn gansch in tegenstelling met de wet, we weten immers allen dat hij die 's kiezers stem omkoopt met 't Gerecht af te handelen. Mr Gheeraerdts, Burgemeester en gewe zen Schepen van financiën was ook heel en gansch overtuigd dat de Stadskas zich in heerlijken en bloeienden toestand bevond heeft en ze niet anders kon zijn. O ja die overtuiging was bij hem zeer diep ingeworteld, bij zoover dat hij noch een enkele zyner vernuf te schepenen zich de moeite gaven het beheer van den ontvanger Van den Bossche grondig en met opletten heid na te zien. Te kort 1 wel neen dat was er niet, daar was Mr Gheeraerdts van overtuigden zie, weeral leed de overtuiging van Mr den Bur gemeester schipbreuk want het onderzoek der experten bewees een te kort van llondertl duizend franken. Mr Gheeraerdts was overtuigd dat hij en zijn Schepencollege de kiezerslijsten ernstig, eerlyk en onpartijdig hadden opgesteld en nochtans werden er met honderden valsch- heden en vrijwillige misslagen in ontdekt, bijzooverre dat de zaak ter Kamer van Volks vertegenwoordigers werd aangeklaagd, en, dat de heer Prokureur Generaal te Brussel openlijk betreurde dat men dergelyke lysten- vervalschers bij de lurven niet kon vatten om ze van hunne overtuiging doen terug te komen. Mr Gheeraedts, Burgemeester voor ieder een, was overtuigd dat hij besturen mag met twee maten en twee gewichten ener aan rijke of machtige lieden voorrechten en voordeelen mogen toegekend worden 0111 de zelfde aan andere te weigeren daarvan heeft hy bewijs gegeven bij de bespreking over het openen van zekere nieuwe stra ten aan de Breedestraat, en nochtanswerd zijne overtuiging alsdan zelfs door de kleri kale Gemeenteraadsleden niet in acht geno men, Mr Gheeraerdts was daar alleen met zijn overtuiging. Overigens Mr Gheeraerdts heeft ook eene vaste en wel bepaalde politieke over tuiging hij strijdt en kampt voor de princiepen, hy is klerikaal van aan zijnen kop tot aan zyne teenen, altijd is hy het ge weest en nooit zou men hem wegens zijne politieke overtuiging den steen mogen gooiën, want Mr Gheeraerdts heeft Men verzoekt ons den volgenden omzend brief op te nemen, hetgeen we gaarne doen, gezien het algemeen belang dat hy aanbiedt. KAZAK GEKEERD. O nietsbeduidende overtuiging van den nietsbeduidenden Mr Gheeraerdts I En zeggen dat Mr Gheeraerdts zijne over tuiging alleen in de balans werpt wanneer het de bespreking geldt van voorname en belangrijke kwestiën zooals degene der open bare verlichting. Lezers, oordeelt den man en deelt onze overtuiging dat we Ilem en zyne kliek in Oktober 1907 wandelen zullen zen den. Hij zal het voorwaar niet gestolen hebben 1 Erkende Maatschappij van Ond. Bystand Eerbied en Recht voor Allen Aalst. Afdeeling Pensioenfonds. Aalst, datum des postzegels. Geacht Medelid, Wy hebben het genoegen Ued. te laten weten dat de aanmoedigingspremien toe gekend, aan onze leden voor 1905, beloopen tot de som van 3477.60 die premiën zullen in 't begin van toekomend jaar, tijdens het jaarlyksch nazicht op de persoonlijke lijfrent- boekjes ingeschreven worden zij zijn noch tans aangeteekend van den dag, dat het geld in de Lijfrentkas werd gestort en de aange slotenen hebben er van dit oogenblik ook voordeel van. Wij doen een dringenden oproep tot onze leden ten einde het werk der Pensioenen meer om meer te doen kennen en twijfelen ook niet of Ued. zult ons uwe hulp verleenen. De personen geboren in 1843-44-45 zullen maar het pensioen van fr. 65 genieten, in dien zij er 18 franken voor gespaard hebben in het tijdverloop van 3 jaren, dus indien er zich onder uwe vrienden of kennissen personen bevinden geboren in 1843-44-45, verzoeken wij Ued. hen seffens aan te raden zich te doen inschrijven en dit zonder eenigen uitstel. De drie laatste stortingen voor 'tjaar 1906 zullen volgenderwijze plaats hebben 1. Den Zondag 21 Oktober bij den heer Hip. De Bock, Molensiraat, 2. 2. Den Zondag 11 November bij den heer Aug. Gowie, Concordia 3. Den Zondag 2 December bij den heer J. Van der Linde», In de Vier Winden telkens van 31/2 tot 5 uren namiddag. Namens het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, J. Van Opdenbosch. J. De Bruecker. De Eere-Voorzitter, Gust. Levcau. Vervolg. Wat nu het Sakrament van het altaar betreft dat is al even verdraaid en vervalscht geworden. Den dag vóór zijne dood zegde Christus Hij die myn vleesch eet en mijn bloed drinkt is in mij en ik ben in hem Als ge 't vleesch niet eet of het bloed niet drinkt van den Zoon-mensch, zult ge 't le ven in u niet hebben. Vele van zyne disci pelen voelden zich geërgerd door deze zin nebeeldige woorden en Christus, ten einde beter verstaan te worden, nam het brood zegende het op joodsche wijze, brak het en deelde de stukken uit, zeggende Neemt en eet, dit is myn lichaam. Hij nam vervol gens een beker wijn zegende hem en gaf hem, zeggende Neemt en drinkt, dit is mijn bloed. Deze taal was natuurlijk sym bolisch of zinnebeeldig.; ze beteekende voor zeker in den mond van Hem die zich door de priesters veroordeeld zag en zich tot ster ven voorbereidde Telkens dat ge voor Paschen zult vereenigd zyn, telkens dat gy het paaschbrood zult breken en de gezegende wyn zult drinken, herrinnert u Hem die voor u gaat lijden denkt aan Hem die ge poogd heeft u te ontlasten van de enge en kleingeestige vormelijkheid der scriben en rabynen herinnert u Hem die een we reldlijke godsdienst predikte, de liefde tot God en tot de Menschheid. Z\jne woorden beteekenden nog Deelt met hén die dorst en honger lyden. 't Is in dien zin ook dat de eerste kriste nen ze aanhoorden en begrepen. Het zooge naamd Mysterie van de verandering van 't brood en den wijn in 't. lichaam en 't bloed van Jezus by het laatste avondmaalwerd slechts veel later uitgevonden, na eene lange reeks geschillen en twistredenen, door de eerste eeuwen van het Christianism ingeno men, en welke voortduurden van de vierde tot de elfde eeuw, 0111 later met de Hervor mingder XVle eeuw terug uit te breken. Christus heeft evenmin het Sakrament van het huwelyk ingesteld dat reeds in de wet van Mozes was geschreven, noch dat van het laatste oliesel dat ook later werd uitgedacht op woorden toegekend aan den Jakob. Eindelijk en vooral, heeft Christus nooit de biecht ingesteld, de verkrachting der ge wetens, de school van ondeugd en ontucht voorde geestelijkheid, van valschheid, laag heid en onzedelijkheid voor de boetelingen en in 't bijzonder voor de boetelingsters. De biecht door de eerste Vaderen der Kerk al gemeen verworpen, door den II. Chrijsosto- mus, den II. Hilarus, den II. Augustus zelf veroordeeld en slechts verplichtend ver klaard door 't Concilie van Latranen in 1215, 't is te zeggen meer dan 1200 jaren na Chris tus. Neen, dat alles heeft Christus van den mensch niet gevraagd, niets van dat alles werd door Hem opgelegd. Maar zijne apostelen en volgelingen zagen, in haar een geestesdwang, een bestendig geestelijk wapen gericht in volle borst der maatschappij ze voelden op welke behen dige wijze voordeel kon getrokken worden ten bate hunner almacht en alleenheer- sching. Het was een praktisch middel 0111 laaghartig de verschrikte en onbewuste kristene zielen tot hen te roepen, zedelijk aangelokt door schijnheilige absolutie of vergiffenis. In de biecht treffen ze een gedo ken tuchtmiddel aan om de grootste sociale en persoonlijke geheimen te ontrukken, door hetwelk ze tot in het hart der huishoudens zouden dringen, door gedwongen giften of gekaapte erfenissen de wereldlijke goederen zouden inpalmen, weerstand zouden bieden aan den hardnekkige an tiklerikalen st ryddien de volkeren aanvingen uitgeput door gods dienstige en zedelijke beproevingen. Uit den aard der instelling zelve is de biecht eene noodlottige school van leugen, laagheid, valschheid eene premie toegekend aan de ondeugd. Ze dient vooral om de onwetende massas in eeuwigdurende verslaafdheid te houden aan den wil der geestelijkheid. om ten voordeele der Kerk dwaling, schrik en bijgeloof te verspreiden. De ware kristene godsdienstzooals hem de eerste Apostelen verkondigden, zooals hem de eerste kristenen begrepen, zooals Franciscus van Assisen en eenige andere diepzinnige-eerlyke discipelen hem navolg den hadde voorzeker, en nu vooral, onze levenstoestanden op merkwaardige wijze verzacht en verteederd. De godsdienst, zooals hy onderricht werd door de apostelen en discipelen der IVe tot de XX® eeuw, omwonden door bijgeloof, gesteund op sleur, fanatisin en onwetend heid, verpest integendeel de omgevende lucht door zyn ongezonden, verderfelyken en be smettelijke adem. Hy onderhoudt en ver- spreidtde vooroordeelen,hy dooft 't licht der rede, vervalscht het recht en oordeel, ver stompt den geest, pijnigt, verwoest en ver drukt het helder menschelyk geweten om het over te leveren aan de geestelijke mar teling der schijnheilige klerikale scriben en pharizeörs. 't Vervolgt. Dirk Martens. Een brand komt den schoonen theater van Nancy in Lorreinen geheel in asch te leggen, en vele slachtoffers te maken. Het. schynt dat de hevige bisschop van de streek, Turinaz, zou gezegd hebben 't Is eene straffe van God die het schan daal heeft willen <Joen ophouden der vertoo ningen van Massenet waarin de heilige Mag- dalena op het tooneel verbeeld wordt. Bidt God voor de zondaar. Gy herrinnert u allen nog den schrikke- lyken brand van den Bazar de la Charitó te

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1906 | | pagina 1