1 mi mm I Zo 5} da a* F^oniari 1907 Tweede Jaargang. Nummer Prijs 5 centiemen het nummei ffl B I Sc,p r« «wvLri 1 aa; In 'l belang der reizende werklieden. Wat is een Vrijdenker Heldendaden. Arbeid, Nijverheid, en Politiek. Werkstaking. - <--- asrsaBss-sisi. uSSfs- Abonnementsprijs 3 fr. vo ir de stad en den huiten voorop betaalba, Men abonneert 7.ich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore \an het blad, Groote Markt, 1, Aalst Prijs der Annoncen: per drukregel Aalst, 2 Februari 1907 M. Rens heeft aan den heer Minis ter van spoorwegen de volgende vra gen gesteld. We hopen in het belang der honderde neerstige werklieden, dat ze met goed gevolg zullen beant woord worden I. De trein 2799. welke te 4 u. 47 m, des morgens door talrijke werklieden uit de ge meenten tusschen Sottegem en Denderleeuw wordt benuttigd, om intijds op hun werk te komen, blijft soms dertig, veertig en zelfs vijftig minuten in Denderleeuw stil, om plaats in te ruimen voor den internationalen trein uit Oostende. Daaruit volgt nadeelige vertraging voor de werkende klasse. Trein nr 2990 uit Aalst vertrekkend te 4 u, 53 m. en enkele minu ien vroeger te Denderleeuw voorbijkomend staat aan dat euvel niet bloot. Is er geen middel, ietwat de uurtafel te wijzigen, om die zwarigheid met trein 2799 uit den weg te ruimen II.- De werkmanstrein 1212, die uit Jette langs de Leopoldswijk te 6u. 11 m. moet vertrekken, is dikwijls te laat Anderzijds, is er maar een werkmans trein, die 's avonds uit de Leopoldswijk ver trekt langs Laken, Jette, Denderleeuw, enz. Dat schijnt h«el en al onvoldoende. Is het niet mogelijk trein 1212 op uur te laten vertrek ken en 's avonds een tweeden werkmans trein uit de Leopoldswijk naar voornoemde gemeenten in te richten III. De werklieden, die de eerste treinen 's morgens moeten nemen op de lijn van Sottegem naar Brussel klagen erg over ge brek aan verwarming in hunne rijtuigen, waarvan ze veel leden gedurende de felle vorst van verleden week. Wil de heer minister geene onderrich tingen geven, opdat voortaan het verwar men van de werkliedentreinen beter worde fgeregeld, vooral de morgendtreinen, narne- ijk dat de wachtzalen te Laken 's morgens worden verwarmd voor de werklieden, die er dikwijls en soms lang hunne aansluiting moeten afwachten. De katholieken hebben altijd ge tracht de vrijdenkers bij de eenvou dige menschen doen doorgaan voor lieden zonder eer_evoel, noch zeden. 't Is een oud liedje dat ons lang on verschillig gelaten heeft, daar het tegenwoordig nog heel weinig effekt maakt en zeer valsch klinkt in de ooren der menschen die een weinig gezond verstand bezitten. Onnoodig de vrijdenkers te verdedi gen tegenover de lummel die de ploeg ontloopen heeft om in een klerikaal bladje van Aalst al zijn gal komen uit te spuwen en om te bezwadderen al wat deftig en eerlijk is. Uit fanatism ofwel uit domheid voor de eer der katholieke partij die zulke mannen ondersteunt, nemen wij aan dat het uit domheid is wordt de vrijdenker, die toch ook zijne even- mensch is, door die kristelijke ziel uitgemaakt vooreen vrouwenbedrie ger, voor een kinderverprosser, voor een dief, voor eene hartelooze deug niet die vrouw en kinders van armoede laat kreveeren, alle schrikkelijke eu veldaden bedrijft die iedereen zouden doen huiveren indien dergelijke dom me beschuldigingen iedereen niet de den lachen. Weet lummel, dat wie te veel wil bewijzen, niets bewijst. Indien wij door onze opvoeding niet tegen gehouden waren ons met dezelfde laffe wapens te verdedigen waarmede gij ons aanvalt, zoo zouden wij op voorhand den slag gewonnen aanzien en veel tandengeknars hooren in uw kamp. Maar neen, wij verwerpen zulke wapens en strijden met open vizier, deftig en in de palen der wel gemanierdheid. Denkt niet dat uwe polemiek hier in den smaak valt der meeste katholieke familien, die wat meer verdraagzaam en beter opgevoed zijn dan gij die er genoegen in vindt u in de slijk te wen telen als een zwijn. Waart gij een eerlijke tegestrever, wij zouden met u een debat aangaan, gesteund op historische en welbekende feiten, wat eigentlijk een vrijdenker is en wat zijn invloed op het menschdom door de eeuwen heen is geweest. Want de geschiedenis der vrije ge dachte is de geschiedenis der mensch- lieid en de vooruitgang in de weten schappen en in de beschaving zijn wij grootendeels verschuldigd aan vrij denkers. Geschiedkundig is 't bewezen dat al de groote uitvinders, al de groote gees ten die de wereld doen vooruitgaan hebbe- aanhangers warf n van de vrije gedachte. Wat is eigentlijk een vrijdenker 't Is een mensch die de waarheid be kent en lief heeft, die de geheimen der natuur zoekt te doorgronden, die maar bevestigt wat bewezen is, van zich werpt wat en red el ijk is en van een godsdienstigen mensch verschilt, door dat hij geen Symbool, dit is geen on natuurlijk wezen schept en aan nie mand zegt Gelooft. Hij beseft dat hij het verstand ge kregen heeft om alle voorstellen te onderzoeken of zij wel redelijk zijn of niet. Hij weet dat elke mensch het recht heeft de waarheid te kennen en dat het dus een plicht is voor eenieder deze trachten te vinden. Daardoor wordt dan ook de mensch tot de studie aangewakkerd, wordt zijn geest rijker, wordt hij in de weten schappen volmaakter en bekomt zoo het middel om zijnen evennaaste uit de onwetendheid en de slavernij te trekken. De vrijdenker is ook een verdraag zame mensch. Hij eerbiedigt alle per sonen tot welke gezindheid en tot welken godsdienst zij ook mogen behooren en laat hen in vrede leven. Alleenlijk door hun goed gedrag, door hunne geleerdheid, door hun voor beeldig leven trachten zij de menschen tot hunne denkwijze te overhalen, maar nooit zullen zij door verwijtin gen, door bedreigingen, door brood roof hunne tegenstrevers, hunne denk wijze verplichten te deelen. Daarom wordt de vrijdenker een deugdzame mensch, die de strengste zeden beoe fent. Vrij en vrank gelijk het een echten vrijdenker past, gaat hij tot de menschen en zegt hun Doet eerst en vooral zelf, wat gij wilt wat een ander doe, geeft het goede voorbeeld, zijt onberispelijk in uw gedrag, in uw hui selijk en politiek leven en zoo zult gij aan gansch het menschdom een schoo- nen en treffelijken blijk geven van de waarheid die gij verkondigt en die gij zegt te beoefenen. Ge ziet, lezers, dat de vrijdenker het wreede, afschuwelijke monster niet is, gelijk zekere lummel het wil doen gelooven en ge zult met ons moeten bekennen dat het veel gemakkelijker is de waarheid te verdraaien en met laffe aantijgingen zijne tegenstrevers trachten te bezwadderen dan met ge zonde rede en met deftigheid te rede twisten. Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank In haar laatste nummer wijdt de Volksstem een artikel aan de helden daden der twee duizend onderwij zers en onderwijzeressen, die in 1879 het officieel onderwijs vaarwel zegden om zich ten dienste eener politieke par tij testellen. Onder die 2000 overloopers telde men een groot getal kloostermannen, mitsgaders een zeker getal kosters- schoolmeestrs die niet anders konden dan gedwee gehoorzamen aan de be velen der priesters. Wie met de toe standen van 1879 bekend is weet dat de groote meerderheid der officieële, wereldlijke onderwijzers in het ge meenteonderwijs gebleven zijn eeni- gen slechts, eene onbeduidende min derheid verkoren, volgens genoemd blad den nood in eer, boven den welstand in schande. Moeten wij ons dus afvragen of de heer Reyniers, of Madame De Wolf, of Mejuffer Schepens de schande en welstand verkoren hebben en Me juffer Van Geeteruyen den nood in eer De jonge" onderwijzers, welke tot den krijgsdienst konden opgeroepen worden mochten nochtans in de god- delooze scholen blijven, zonder dat hunne schoone ziel gevaar liep. Er waren dus, voor wat de gewetenszaak betrof av'ec les évêques des accomo- dements. Maar men moet driedubbel jesuit zijn om te durven beweren dat de on derwijzers enkel getrouwheid'* hadden gezworen aan de Grondwet en aan de wet van 1842 en dat zij door het wij zigen dier wet van hunnen eed ontsla gen waren De onderwijzers hebben altijd en thans nog, meenen wij, ge trouwheid gezworen aan den koning, gehoorzaamheid aan de Grondwet en aan de wetten van het Belgisch volk. Hoe zoudt ge dien rechter vinden, die zou weigeren eene wet toe te pas sen onder voorwendsel, dat ze strijdig is met zijn geweten en dat ze afgekon digd werd na dat hij zijnen eed heeft afgelegd Die rechter is verplicht de wet toe te passen hij mag ontslag ne men zoo hij wil, doch niemand zal hem als een slachtoffer veel min als een held aanzien. Katholieke gemeentebesturen, on der andere dat van Aalst, hebbende wet toegepast en uitgevoerd, zonder in den ban te zijn gedaan. Katholieken mochten dus de wet toepassen, andere katholieken mochten het niet. Aardige gewetenszaak, voorwaar Ja, ongelukkig volk, dat dergelijke bladzijden in zijne geschiedenis telt Ongelukkigen, die duizenden en dui- zende kinderen onzer katholieke dor pen door eene fanatieke geestelijkheid aan bekwame onderwijzers ontrokken om aan onervaren handen toever trouwd te worden of slechter nog, aangezet werden om op straat te loo- pen liever dan eene gemeenteschool te bezoeken Aan onwetendheid ten prooi geworpen ondervinden ze thans nog dagelijks hoe droef het is niet te kun nen lezen, noch schrijven we kennen er, die in menige levensomstandigheid reeds het rood der schaamte op het voorhoofd voelden branden toen ze in 't openbaar moesten bekennen hunnen naam niet te kunnen zetten. Dat zijn slachtoffers van den schoolstrijd en wel verre van woorden van dankbaar heid over te hebben voor hunne raad gevers,vervloeken en verfoeien ze hen. De klerikalen willen helden en slachtoffers vinden. In een toekomend nummer zullen we hun voorbeelden geven van helden en hun de slachtoffers van hunne ehristene vervolgingswoede eens herin neren. Naar aanleidiug der werkstaking in de Filature en Teinturerie d'Alost beijveren loensche politiekers zich, het Fabriek der Keizerlijke Plaats, te be titelen met den naam Liberaal fabriek. Onmiddelijk komt de aap uit de mouw en wat de stellers en versprei ders der strooibriefjes vooral beoogen is, de liberalen hatelijk te maken in de oogen van het volk. Het fabriek op de Keizerlijke Plaats, is noch liberaal, noch klerikaal, noch socialistde ac- tionnarissen, deleden van den bestuur raad, de bureelbedienden en de arbei ders behooren tot verschillende gezind heden en partijen. Er is daar slechts eene industrieele onderneming waarin tot heden toe de politiek niets heeft te maken gehad. Wij meenen ook dat het geheel ver keerd is politiek te mengen in arbeid en nijverheid De geschillen tusschen bazen en werklieden over loon of ar beid hebben niets te maken met de politiek en 't zijn mannen welke van nijverheid niet het minste begrip hebben, die uit politieke berekening, het onstane konflikt op politiek terrein willen brengen endevereffening ervan trachten te belemmeren. Die mannen spelen eene gemeene rol en berokkenen de arbeiders veel schade. De briefjes uitgestrooid door de so cialisten zijn politieke manifesten en anders niet. De staking is hun werk. En dadelijk worden ze terzijde ge sprongen door een driedubbele over- looper, die voor zijne kazakdraaierij hoopt beloond te worden door de kle rikalen, zekeren Van Schuylenberg gewezen klerikaal, gewezen Daensist, gewezen demokraat en hedendaags weer klerikaal, een mooi specimen van natte-vinge -politieker zooals er tegen woordig velen zijn te Aalst. Zonder de' verderfelijke bemoeiing van die politieke in-troebel-water-vis- schers, ware het begin van staking dadelijk geëindigd geweest tot ieders voldoening en ware er aan talrijke arbeiders veel te-kort en vernedering bespaard We schreven tot heden geen woord over de werkstaking, welke er ontstond in de Spinnerij en Verwerij van Aalst, in de over tuiging dat die spoedig eindigen zou. Doch thans is de werkstaking in die fabriek reeds vele dagen volledig, ongeveer vier honderd personen zijn werkeloos ten gevol ge der staking van een tiental arbeiders en verstandelooze lieden maken er eene politie ke zaak van. Den Zaterdag 15 december 1906 vroegen de spinners en draadmakers der Spinnerij en Verwerij van Aalst eene loonsverhooging en dat volgens den tarief toegepast in eene an dere Spinnerij der stad. Het loon der werklie den die verhooging vroegen was A. voor de spinners op molens met 900 spillen 4.25 tot 4,40 fr. daags. B. voor spinners op molens met 1000spillen 4,72 fr. daags. C. voor de draadmakers op molens met 900 spillen 8,40 fr. daags. I). voor de draadmakers op molens met 1000 spillen 3,85 fr. daags. De beheerraad herkende dat de spinners eene verhooging verdienden om gelijk te staan met de hoogste loonen voor hun werk in de stad betaald en stelde hun eene ver meerdering voor van 6 fr. op 12 dagen voor de molens met 900 spillen, idem van 3 fr. op 12 dagen voor de molens met 1000 spillen, waardoor al de spinners ten minste 5 fran ken daags zouden winnen. De vraag der draadmakers die reeds 20 a 25 centiemen meer winnen dan hunne vak- genooten in andere fabrieken kon niet inge willigd worden, De afgevaardigden welke deze voorstellen aan hunne medearbeiders mededeelden, keerden terug met het anlwoord.dat ze zulke verhooging niet aanvaardden en eischten, dat de tarief zou toegepast worden in voege bij de maatschappij La Georgie. Daarop werd hun geantwoord, dat het on mogelijk is in verschillende fabrieken tarie ven toe te passen op dezelfde basisaange zien de loonen bepaald worden naar de snel heid der machienen, het getal canetten, groote en kleine vitsen, het getal spillen enz, Ondanks deze opmerkingen verlieten de spinners het werk. Volgens inlichtingen gegevendoor werk stakers zeiven zouden zij met de hun aange boden loonsvermeerdering zooveel hebben gewonnen dan de werklieden van de Géor- gie of zelfs meer. Den 21 december was die gedeeltelijke werkstaking nog niet geëindigd en moesten 2 kaarders stil vallen aangezien er geen werk meer was. Onmiddelijk gingen de an dere arbeiders der kaarden in werkstaking indien de 2 kaarders zonder werk niet terug werden genomen en vermits zulks niet mo gelijk was, staakten 13 kaarders, 2 arkei- ders der batteurs en 3 arbeidsters der spillen- bans (bancs-brochen) ook het werk. Om niet verplicht te zijn de fabriek geheel stil te leggen en al hun werkvolk af te dan ken werden vreemde spinners aan den ar beid gezet, doch voor de bedreigingen van de afgezanten der slechte raadgevers ver lieten zij dadelijk weer het werk. Den vrijdag 18 januari, moest 0111 gegron de reden de meestergast der self-actings die deftig werd betaald om te verzorgen hetgeen hij grof verwaarloosde,worden weggezonden en[ daarin vonden de slechte raadgevers een voorwendsel 0111 tot uitbreiding der staking aan te zetten. Don maandag 21 januari ten 8 ure 's morgens verlieten de werkmeisjes der spillebans den arbeid, en daar nu de noodige bereide grondstof geheel ontbrak was de bestuurder genoodzaakt de machie nen stil te leggen en geheel het personeel af te danken. Den zelfden dag vroegen de spinners om het werk te mogen hernemen en het bestuur was het met hen eens, dat ze beginnen zou den aan de oude voorwaarden, met de verze kering dat ze binnen de 14 dagen de beloofde verhooging zouden bekomen. Nauwelijks was dit akkoord gesloten of afgevaardigden van de werkmeisjes der spillebans, welke intusschentijd geluisterd hadden naar de slechte raadgevers, lieten weten, dat ze het werk maar zouden hernemen indien al de kaarders die gestaakt hadden weer aan hun zelfde werk zouden gesteld worden. Het bestuur kon zulks niet toestaan, ver mits ze toch de andere kaarders niet konden- wegzenden 0111 degrevisten plezier te doen, maar verklaarde dat er 3 op 9onmiddelijk hunne plaats konden hernemen, deöanderen zouden ander werk verrichten tot ze op hunne beurt weer aan de kaarden zouden komen, naarmate zulks mogelijk was. Deze billijke voorstellen werden eerst aan vaard en dan weer geweigerd en de fabriek is gesloten Ziedaar eenvoudig het historiek van het ontstaan der werkstaking in de Spinnerij en Verwerij van Aalst. Sedert dien zijn de werkstakers verscheidene keeren te akkoord geweest, maar iedere maal zijn de slechte raadgevers er tusschen gekomen, en is onder telkens nieuwe voorwendsels de her neming van den arbeid door eenige stakers geweigerd, ondanks den wil van al de an deren. Verleden dinsdag waren alle moeilijkhe den uit den weg geruimd en de machienen werden in gang gezet voor het hernemen van den arbeid den woensdag morgend. Vele arbeiders juichten van tevredenheid. Maar woensdag morgend stonden de slechte raadgevers weer aan de fabriek en gelukten er in eenige hunner mannen te overhalen tot niet-herneming. Vele arbeiders waren reeds binnen de fabriek, doch voor den slechten wil van eenige heethoofden moesten de machienen weer stil gelegd worden. Welk waren nu de eischen der verdwaal den Ze vergden dat het bestuur, ook een viertal arbeiders die buiten de staking voor misselijk werk waren afgedankt zou her nemen Dagelijks betaalde de fabriek meer dan duizend franken loon, zoodat voor de werk lieden van Aalst en de kleine neringdoeners vele duizenden franken verloren zijn door de koppigheid van eenige kortzichtige, I100- vaaruïge, slechte raadgevers die de uitge strektheid hunner misdaad zeiven niet be grijpen. De welstand van honderden huisgezinnen, wordt hier opgeofferd aan den hoogmoed van eenige politiekers, die in de werkstaking, in het lijden van vrouwen en kinderen, in de vernedering van brave arbeiders behagen schijnen te hebben. Huismoeders ge weet wie ge voor uwe smart en kommer, voor den honger moer kinderen moet dankbaar zijn. Ongeluk kige werklieden zijn het, die zich door zulke verstandelooze en hartelooze valsche raad-1' gevers laten drillen en misleiden. We verzoeken onze medeburgers de onge lukkigen die zonder werk en broodeloos zijn, door de schuld van eenige verstokte gevoellooze socialisten, zooveel mogelijk ter- hulp te komen door rechtstreekschen on derstand. 1 tev' a 3BEÜil"ïsa MM MM

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1