4
m
van he
wmNËl
ft
u
ii.,HHeyvyv:^
Pi'ijs <m'ü>Jmmim'ii fsel nun mi km*
Tweede «Jaargang. Nummer 8
Aoinlftg Februarc 1007
M ;É1) lli
Belasting op hei Inkomen.
Klerikale lafheid
Gemaskerd Bal.
f' - J
■A
Kijk Zijn.
SskW
Abonnementsprijs 3 fr. vo r de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, i Aalst.
Prijs der Anncncen:
Aalst, 23 Febi>napi 1007.
Sinds jaren hooren we van dergelijke
belasting spreken thans dat de grond
eigendom niet meer de groote rol
speelt, maar dat ook het roerende goed
waaronder bijzonderlijk actiën en obli-
gatiën eene aanzienlijke waarde hebben
bereikt, is het maar juist en rechtvaar
dig dat ook die goederen hun aandeel
in de openbare lasten zoude dragen.
De belasting op het inkomen, dit is op
de opbrengst van elks fortuin en mid
delen, op alles wat iemand ontvangt als
rent of als winst, is dus voorzeker de
belasting die 't rechtvaardigste en
t eerlijste zou zijn om ten eersten
alle goederen aan den algemeenen last
te onderwerpen en ten tweeden om
iedereen ietwat in evenredigheid zijner
inkomsten aan de algemeene kas te
doen vergelden.
Het verwezentlijken van dergelijke
wetgeving staat aan 't liberaal pro
gramma we z n er overtuigd partij
ganger van en met genoegen dus heb
ben we gezien dat in Frankrijk een
wetsvoorstel in dien zjn ter volkskamer
is neergelegd. Ze huldigt de rechtvaar
digheid want ze belast, degene die be
zitten om de nederigen, de kleine
eigenaars te ontlasten.
Ziehier hoe dat etsvoorstel de za
ken voorziet onze lezers zullen er
met belangstelling kennis van nemen
De rechtstreeksche belastingen wor
den afgeschaft, 't is te zeggen
1) De grondlasten
2) De personeele belasting op
waarde van 't mobilier
3) De contribution op deuren
vensters en
4) He patenten.
Fn ze worden vervangen door
I. bene belasting op elk dei^afzonderlijke
inkomsten van ie.di ren burger.
II. Eene belasting op het algemeen totaal
van elks inkomsten.
De afzonderlijke inkomsten worden ver
deeld in 7 categorien
1. Inkomsten der bebouwde eigendommen
2. Inkomstenderonbebouwdeeigendommen
3. Intresten van kapitalen
4. Winsten van den handelen nijverheid;
o. Winsten van den landbouw
6. Traktementen wegens het uitoefenen van
openbare of private bedieningen, pensioe-
ni n en lijfrenten.
7. Minsten gedaan door 't uitoefenen van
ei n ambt of ande! sinds en niet voorzien
in een van de voorgaande categorïën.
Voor de categorïën 1, 2 en 3 zal de
belasting beloopen 4 percent.
Voor de categoriën 4 en 5 zal ze be
loopen 3,50 per cent.
En voor de categoriën 6 en 7 zal ze
beloopen 3 per cent.
Op dien voet dus zal iedereen voor
1 lke categorie winsten of inkomsten
1 etalen in evenredigheid van wat hij
ntvangt of wint hoe grooter de win-
ten zijn hoe grooter ook de belasting
zal zijn.
We vinden dat eerlijk en juist.
Frankrijk op G90 millioen, waaronder
begrepen zijn
91 Millioen voor de bebouwde eigendommen;
105 Mill, voorde onbebouwde eigendommen;
101 Millioen voor de belasting op 't mobilier;
66 Millioen voor deuren en vensters
138 Millioen voor patenten.
De overige 189 millioen slaande op de in-
landsche en vreemde roerende waarden.
De nieuwe belasting zal zooals men voor
ziet opbrengen
96 Millioen voorde bebouwde eigendommen
50 Millioen voorde onbeb. eigendommen
124 Mill, op de inkomst, en intrest, van kap.
128 Mill, op de winsten van handel en nijv.
21 Millioen op de winsten van den landb.
18 Mill, op de traktementen en pensioenen
6 Mill, op de winsten van uitgeoef. ambten;
120 Mill, op het totaal van alle inkomsten en
131 Mi' io( n van taksen op de inkomsten
men die onze belangstelling verdienen
Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen bcr drukregel
wiJIs te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank
gedacht
de
en
op
van roerende goederen.
Die cijfers geven ons een
van de belangrijkheid van dergelijk
wetsvoorstel en ze toonen ons tevens
ook aan dat indien het wrordt aangeno
men, de grondeigenaar en de nering-
doener niet meer alleen door zijne
rond- en personeele lasten en der pa
tenten het meerendeel van 's lands
lasten zal bl en dragen.
De fransche ministers maken volks
gezinde wetten ze ontlasten boven
dien hun land van duizende en dui-
zende nietsdoende paters en nonnen,
die alleen 's lands rijkdom allengs-
kens trachten in te palmen, ten nadeele
van het volk en daarom ook is dat volk
thans verkleefd aan zijn góevernement.
Nimmer of nooit was Frankrijk's toe
stand zoo welvarend en zoo gerust dan
heden in weerwil van al de grove en
domme leugens die eenige onnoozele
prulblaadjes er over zeeveren.
om welke men zich behoeft te bekommeren
en t zijn helaas die ongelukkigen wier ar
moede het minst zichtbaar is, omdat ze er
aan houden ze niet ten toon te spreiden. Het
bedelvolk dat van deur tot deur gaat bidden
en bedelen, op fooren en kermissen, vadsig
heid en lichaamsgebreken uitbuit, heeftover
t algemeen noch gebrek, noch armoe.
Onverdiende ellende moeten wij trachten
te lenigen door de inrichting van hulpfond
sen, van kredietkassen tot wering van ver
nederende weldadigheid, door wetten die de
waardige menschen beschutten zouden te
gen de armoede als gevolg van ziekte, on
vrijwillige werkeloosheid en ouderdom.
1
Bovendien zal men de 2^e soort van
belasting hebben die dan nog eens op
het totaal der inkomsten zal slaan.
Deze belasting zal niet evenredig
zijn maar wel opgaande, dit wil zeggen
dat, hoe hooger de inkomsten zullen
beloopen hoe hooger ook de pier cent
der belasting zal zijn zoo bij voor
beeld iemand die een totaal inkomen
heeft van 5000 fr. zal 10 fr. betalen,
■dewijl een andere die er 10.000 fr.'
heeft voor 30 fr. zal belast zijn. Deze
laatste belasting zal niet slaan op de
inkomsten die min dan 5000 fr. zullen
bedragen.
De lasten die door dit wetsvoorstel
worden afgeschaft brengen thans aan
M ie is er rijk Wie is er arm
In schijn is niets zoo eenvoudig: hij die
veel geld heeft is rijk hij die niets te wis
selen heeft is arm.
In werkelijkheid echter is dat verre van
juist te wezen, immers er zijn rijke men
schen zonder munt en er zijn personen die
vele spijkers hebben en toch arme duivels
zijn.
Rijkdom en armoede zijn twee zeer betrek
kelijke dingen.
Men heeft vooreerst de kluchtspelers der
armoede. Belofte doen van vrijwillige ar
moede en dan huisvesting kiezen in een pa
leis, waar men bevrijd is van zorg en kom
mer, waar koffer en schapraai altijd wel ge
vuld zijn, waar elke bewoner zeker is op
gepast uur de tafel gedekt te vinden, is een
kluchtspel waarvan de opvoerders van jaar
tot jaar talrijker worden, omdat er noch be
kwaamheid, noch verstand, noch deugd noo-
dig is om er eene rol in te vervullen.
Wezenlijke vrijwillige armoelijders zijn
gemeene schoften van de laagste soort. Geld
bezitten en uit vrekkigheid zich het noodige
voedsel ontzeggen, tot onderhoud der
lichaams-en geesteskrachten is een onnoe
melijk wanbedrijf.
Men treft ook nog menschen aan die uit
onwetendheid - vrijwillige armoede lijden,
ze mcenen zich aldus verdienstelijk te ma
ken en geboden te volgon. Moeten arbeiden,
brood hebben en niet eten als men honger
heeft, is nochtans misdadig zijn, want nie
mand mag, zonder zich schuldig te maken
aan eene grove wandaad zich zei ven (zoomin
als anderen) lichamelijk nadeel doen.
Daarop volgen de exploitewrs der armoe
de. In onze stad en elders zijn er individuen
die een onbezorgd leventje leiden: werken
doen ze niet, hunne handen staan averechts;
ze slenteren langs de straten, liggen in den
zonneschijn te geeuwen, staan aan de deuren
van het armbureel waar ze milden onder
stand krijgen alle dagen is 't panneken vet
en de jeneverflesch ontbreekt niet in huis.
En die menschen heeten arm 11!
Zij die ongévraagd en onverdiend honger,
hebben zijn de eenige ar-
koude en gebrek
Wat is rijk zijn
Och, t is waar ik heb u over armoede ge
sproken, al is de hoofding van mijn artikel
Rijk zijn. Rechtuit gesproken, ik weetniet
vat rijk zijn is, noch door ondervinding,
noch door bepaling.
Ik heb het aan velen gevraagd. Rijk zijn,
zei er een, is geld en goed genoeg bezitten
om meiden en knechten te houden, paarden
en rijtuigen te hebben en alle dagen kermis
te vieren. Rijk zijn verklaarde een ande
re is eene kunst, hij wist mij echter niette
zeggen waarin die kunst bestaat. Rijk zijn
pochte een derde is'tevreden zijn met zyn
lot. Rijk zijn verzekerde mij een vierde,
is meer hebben dan men noodig heeft.
Rijkdom en armoe zijn zeer betrekkelijke
dingen, zegde ik in 't begin van mijn artikel
en dat is voor elk duidelijk.
De spinner die 5 fr. daags verdient is een
lijk man vergeleken bij den kruier die maai
2 fr. verdient, de werktuigkundige die 10 fr.
wint is rijk vergeleken bij den spinner; de
bestuurder die 500 fr. ter maand wint is rijt
vergeleken bij den werkt uigknndige.
Een Liénart is een arme snul vergeleken
bij Rotschild, Rotschild in bedelaai verge
h ken bij 3 ander Bilt en deze een hongerlij
der in vergelijking van Rockefeller.
Waar is de scheidingslijn tusschen arm en
rijk P
Ik vraag dat niet om er een antwoord op
te krijgen, ik stel die vraag slechts bij ma
nier van spreken ik weet immers wel, dat
er niemand op antwoorden kan.
Ik heb bladen gelezen wier specialiteit het
is tegen de rijken te tempeesten en hunne
lezers (die zoowel als de opstellers zeiven
gaarne rijk zouden worden) aanhoudend
haat en nijd in den boezem storten zoodat
de kruier den spinner moet verfoeien, de
spinner den werktuigkundige moet verach
ten, de werktuigkundige den bestuurder
moet verafschuwenLiénart, Rotschild
moet benijden enz.
Zekeren dag las ik in zoo een blad: Elke
mensch moet genoeg hebben om in zijne be
hoeften te voorzien, doch ook niet meer-,
de rijken hebben het overtollige en daaraan
moeteen einde komen.
Nu meende ik het beet te hebben De be
hoeften zullen nauwkeurig worden' bepaald
en al wie daarbuiten gaat bezit te veel, die
is rijk; wie er onder blijft heeft te weinig,
die is arm. Maar ik heb te vergeefs gezocht
naar een minimum of maximum van be
hoeften. En dat ware nochtans noodig indien
men een maximum wil bepalen van wat
iemand bezitten mag.
Ik heb Fourier, Owen, Marx, Bebel, Do-
rnela Nieuwenhuys, Bertrand,VanderVelde
enz. doorsnuffeld, nergens heb ik ophelde
ring gevonden. Fourierism, Anarchism,
Communism, Collectivismomtrent dat
punt: duister, vuil, zwaar, grof.
Behoeften P
Als ik op tijd mijn inslag heb, zegt een boer,
mijn pijp en mijn pint, dan ben ik tevreden!
Maar toch doet hij zijn best 0111 een brokje
grond kunnen te koopen. Dat is eene be
hoefte voor hem.
Als ik op tijd mijne huishuur kan betalen
zegt de fabriekwerker, als vrouw en kinde
ren voedsel hebben en er geen gebrek is
gaat alles naar wensch. Toch tracht hijeenig
geld bijeen te houden hij zou gaarne een
winkeltje openen geen fabriekwerker blij
ven, zijne kinderen wat meer onderwijs
verschaffen. Is het voldoen van die behoefte
overtollig? {Vervolg).
De geduchtste vijand, zoo niet de
droefste martelaar van het Aalstersch
klerikalism komt te vallen, geknakt,
gebroken en ontzenuwd, onder de
roede der Roomsche fanatiekers. Wie
had het ooit gedacht
Hij, de priester die in Vlaanderen
de diepste sporen nalaten zal van zi n
lei ensdoorgang hij, die zich algeheel
opofferde voor de zedelijke en stoffe
lijke verheffing van het lijdende kris-
tene volk hij, die alles beleefde wat
de huichelarij te verduren gec-ft, mocht
niet heengaan in 't Oneindige, zonder
zich door 't venijn van dweepzucht
en dwingelandij tot in de ziel te voe
len doodmartelen.
Volgens loopende geruchten heeft
pi iester Daens, uit gehoorzaamheid
aan zijnen bisschop, den strijd opge
geven en zich teruggetrokken u t "de
partij waarvan hij zoo lange jaren de
hardnekkigste aanvoerder was bij
t einde van zijn ruchtbaren levensloop
verlaat hij zijne strijdmakkers. Wij
kunnen er hem onmogelijk om beschul-
djgen, Wcint zoo bij vaarwel zegt aan
zijn schoon verleden, dan weten we
toch dat het onder de drukkingis eener
politieke geestelijkheid, welke nog
maals misbruik gemaakt heeft dei-
laatste menschel ijke zwakheid, om
ha-ie zwaite klau a en te drukken in het
koude vleesch van een hopelóozen
sterveling. Wij kunnen er hem on
mogelijk om bespotten, want zoo we
weten dat de ziekte, de ellende en den
ouderdom hier hun groot aandeel
hebben in 't genomen besluit, zoo ge-
looven we 00x dat priester Daens
in volle bezit van zijn verstand, nooit
de zuiverkristen ideale denkbeelden
kon verloochenen welke hem tot zulk
een hevigen strijd aanspoorden.
Gedurende zijn leven, toen zijn
>eest hem nog getrouw bleef, hadden
de Roomsche fanatiekers, niette°en-
staande hunne schandalige vervolgin
gen en mishandelingen, de edelmoe-
dige geestdrift van dien openhartigen
apostel niet kunnen bedwingen nu
echter, zijn ze den stervenden ouder
ling machtig geworden, en werpen
zich, als hongerige hyenas, op het
lichaam van hem die Christus tot voor
beeld had, en God als zinnebeeld van
t Eeuwige Licht.
Edoch dit zonderling einde was
wel van aard ons te verrassen, en 't is
met leedwezen dat we hier de vernie
tiging van een groot priesterkarakter
neerschrijven. Den klerikalen haat is
de onbetwistbare oorzaak door hem
werd den armen ouderling tot waanzin
gebracht, en 't is, tot het uiterste ge
dreven, dat hij in zijne onzekerheid
o\er het hiernamaals, de zoogezegde
onderwerping aan de [Kerk, als een
troost aanvaardde.
Wij hadden veel eerbied voordien
priester-demokraat, oprecht-geloovige
waarvan het kleed zuiver was van allé
smet waarvan de zedelijkheid boven
f. f. vei"denking zweefde en die uit
liefde voor 't volk in opstand kwam
tegen de onzedelijke samenzwering
van politieke priesters en Uitbuitiim
De taak was niet gemakkelijk
h, werd, zoodra men de onafhan
kelijkheid van zijn volkskarakter had
begrepen, getroffen door al den laster
door al de vermal edijding waarover
Rome beschikt, en we herinneren ons
hoe lafhertig de ongelukkige pries
ter door het Aalstersch klerikaal ge
broed werd gefolterd. Velen zullen
rekening geven over hun walgelijk ge
drag, immers, er staat ergens geschre
ven dat niets ongestraft blijft.
Gedoemd, uit den tempel gedreven
beslijkt en bevuild, het altaar ontzegd
waar hij slechts vroeg God en zijn Volk
te dienen, belasterd en onteerd van op
den stoel der waarheid gedwongen in
de pijnlijkste vernedering, met" alles
en met 1 iets, zijn dagelijksch brood te
verdienen, vervolgd en mishandeld tot
m den schoot zijner ontredderde fami
lie, was priester Daens een martelaar.
Hei. volk had hem echter begrepen
Wie herinnert zich de tijden «iet,
toen hij in meeting en openbare erga-
uering, 't iot van de arbeidende klas in
handen nam en voor den lijdende n en
zwoegenden werker wat meer aandacht
eischte toen hij, als een ware Volks
vriend, oprukte tegen de klerikale ver
stel ki' gen van hebzucht, uitbuiting
en alleenheerschappij P Het volk werd
tot in het hart getroffen door de aanra
king van dien zonderlingen priester
die sprak over Evangelie, die de liefde,
de aai heid en de Gerechtigheid pre
dikte gelijk ze Christus had verkon-
digu. j11 zijn w 001 d klonk in een adem
van machtige vervoering over 't land
er ontstond een prachtige oogst van
wonderbare krachten maar ook stelde
hij nergens zijn voet of 't was om zich,
tot» bloedens tce, te kwetsen aan de
c.ooi nen van laster en huichelarij. En
toch was zijn invloed groot, en diep
zitten de sporen van zijn doortocht.
Maai nu, helaas is hij niet meer
A e zullen hem ons nog lang herin
neren. En zoo we hier over den goe
den, oprecht openhartigen priester
spi eken is t om onze stem te verheffen
tegen de hemeltergende vervolgingen
welke eenekliek ontaarde en verbeeste
dwepers hem aandeden.
biet is ons ook een duurbare plicht
hulde te brengen aan een politieke
tegensti ever die steeds met open vizier
strijd voerde, en het wel meende met
de belangen van ongelukkigen en
verdrukten. We koesteren, benevens
een wensch tot spoedige herstelling,
de hoop dat priester Daens weldra de
noodige krachten terug bekome om
zijne belagers en verdelgers nog eens
naar de ziel te tasten, en de geruchten
van verloochening tot in den grond te
vernietigen.
Dirk Martens.
Het was dus beslist in 't komiteiter zou
een gemaskerd bal plaats hebben.
Het heeft niet op wielkens geloopen, dat
kunt ge gerust gelooven. Hoe eene god
vruchtige maatschappij on Ier het Eere
voorzitterschap van den godvruchtigen
Woeste, onder de bescherming van men
heer den deken en de andere priesters van
Aalst, eene maatschappij die voor doel heeft
geen muziek te maken dan voor God, geloof
en stadskas..., een gemaskerd bal horror
horror
De II. Kerk verbiedt de maskarade, de H.
Kerk verbiedt het lichtzinnig dansen, de H.
Kerk heeft den Vasten niet ingesteld 0111
hem met zotternijen te beginnen. Zoo spra
ken eenige bestuurleden der Maatschappij
Al loeiende, knoeiende.
Daartegen was niets in té brengen en toch
werd het gemaskerd bal beslist, want dege
nen die beweerden dat de gebodenderH.
Kerk sedert lang versleten zijn, dat de Vas
ten in pratijk is afgesteld, dat de priesters
zei ven de zot houden met God en geloof en
dat de maskerade het beste middel is 0111 de
waarde der kerkelijke winkel-instellingen
naar de natuur af te beelden behielden "de
overhand.
Het gemaskerd bal zou dus plaatshebben
in de zeer godvruchtige maatschappij onder
het Eere-Voorzitterschap van M, Woeste en
onder de bescherming van menheer den
deken en al zijne heiligen.
Er was veel opschudding in het kamp der
kwezels en pilaarbijters. Verontwaardiging
ook en tandengeknars... want er zullen do
zijnen jonge dochters in retraite moeten
gaan, die tot heden op het gulden boek
stonden der vrome damen.
Maar er was ook opschudding onder het
jonge en zelfs meer bejaarde kwezelsgoed,
als de mare liep dat ze de volle permissie
gingen hebben eens de beentjes te lochten,
eens de kwezelskap aan den wijwaterpot té
I i
t
:0SJ8B3&s*shs
S -gBEJE ZZSPEga
A
V"