4 m van he wmNËl ft u ii.,HHeyvyv:^ Pi'ijs <m'ü>Jmmim'ii fsel nun mi km* Tweede «Jaargang. Nummer 8 Aoinlftg Februarc 1007 M ;É1) lli Belasting op hei Inkomen. Klerikale lafheid Gemaskerd Bal. f' - J ■A Kijk Zijn. SskW Abonnementsprijs 3 fr. vo r de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, i Aalst. Prijs der Anncncen: Aalst, 23 Febi>napi 1007. Sinds jaren hooren we van dergelijke belasting spreken thans dat de grond eigendom niet meer de groote rol speelt, maar dat ook het roerende goed waaronder bijzonderlijk actiën en obli- gatiën eene aanzienlijke waarde hebben bereikt, is het maar juist en rechtvaar dig dat ook die goederen hun aandeel in de openbare lasten zoude dragen. De belasting op het inkomen, dit is op de opbrengst van elks fortuin en mid delen, op alles wat iemand ontvangt als rent of als winst, is dus voorzeker de belasting die 't rechtvaardigste en t eerlijste zou zijn om ten eersten alle goederen aan den algemeenen last te onderwerpen en ten tweeden om iedereen ietwat in evenredigheid zijner inkomsten aan de algemeene kas te doen vergelden. Het verwezentlijken van dergelijke wetgeving staat aan 't liberaal pro gramma we z n er overtuigd partij ganger van en met genoegen dus heb ben we gezien dat in Frankrijk een wetsvoorstel in dien zjn ter volkskamer is neergelegd. Ze huldigt de rechtvaar digheid want ze belast, degene die be zitten om de nederigen, de kleine eigenaars te ontlasten. Ziehier hoe dat etsvoorstel de za ken voorziet onze lezers zullen er met belangstelling kennis van nemen De rechtstreeksche belastingen wor den afgeschaft, 't is te zeggen 1) De grondlasten 2) De personeele belasting op waarde van 't mobilier 3) De contribution op deuren vensters en 4) He patenten. Fn ze worden vervangen door I. bene belasting op elk dei^afzonderlijke inkomsten van ie.di ren burger. II. Eene belasting op het algemeen totaal van elks inkomsten. De afzonderlijke inkomsten worden ver deeld in 7 categorien 1. Inkomsten der bebouwde eigendommen 2. Inkomstenderonbebouwdeeigendommen 3. Intresten van kapitalen 4. Winsten van den handelen nijverheid; o. Winsten van den landbouw 6. Traktementen wegens het uitoefenen van openbare of private bedieningen, pensioe- ni n en lijfrenten. 7. Minsten gedaan door 't uitoefenen van ei n ambt of ande! sinds en niet voorzien in een van de voorgaande categorïën. Voor de categorïën 1, 2 en 3 zal de belasting beloopen 4 percent. Voor de categoriën 4 en 5 zal ze be loopen 3,50 per cent. En voor de categoriën 6 en 7 zal ze beloopen 3 per cent. Op dien voet dus zal iedereen voor 1 lke categorie winsten of inkomsten 1 etalen in evenredigheid van wat hij ntvangt of wint hoe grooter de win- ten zijn hoe grooter ook de belasting zal zijn. We vinden dat eerlijk en juist. Frankrijk op G90 millioen, waaronder begrepen zijn 91 Millioen voor de bebouwde eigendommen; 105 Mill, voorde onbebouwde eigendommen; 101 Millioen voor de belasting op 't mobilier; 66 Millioen voor deuren en vensters 138 Millioen voor patenten. De overige 189 millioen slaande op de in- landsche en vreemde roerende waarden. De nieuwe belasting zal zooals men voor ziet opbrengen 96 Millioen voorde bebouwde eigendommen 50 Millioen voorde onbeb. eigendommen 124 Mill, op de inkomst, en intrest, van kap. 128 Mill, op de winsten van handel en nijv. 21 Millioen op de winsten van den landb. 18 Mill, op de traktementen en pensioenen 6 Mill, op de winsten van uitgeoef. ambten; 120 Mill, op het totaal van alle inkomsten en 131 Mi' io( n van taksen op de inkomsten men die onze belangstelling verdienen Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen bcr drukregel wiJIs te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank gedacht de en op van roerende goederen. Die cijfers geven ons een van de belangrijkheid van dergelijk wetsvoorstel en ze toonen ons tevens ook aan dat indien het wrordt aangeno men, de grondeigenaar en de nering- doener niet meer alleen door zijne rond- en personeele lasten en der pa tenten het meerendeel van 's lands lasten zal bl en dragen. De fransche ministers maken volks gezinde wetten ze ontlasten boven dien hun land van duizende en dui- zende nietsdoende paters en nonnen, die alleen 's lands rijkdom allengs- kens trachten in te palmen, ten nadeele van het volk en daarom ook is dat volk thans verkleefd aan zijn góevernement. Nimmer of nooit was Frankrijk's toe stand zoo welvarend en zoo gerust dan heden in weerwil van al de grove en domme leugens die eenige onnoozele prulblaadjes er over zeeveren. om welke men zich behoeft te bekommeren en t zijn helaas die ongelukkigen wier ar moede het minst zichtbaar is, omdat ze er aan houden ze niet ten toon te spreiden. Het bedelvolk dat van deur tot deur gaat bidden en bedelen, op fooren en kermissen, vadsig heid en lichaamsgebreken uitbuit, heeftover t algemeen noch gebrek, noch armoe. Onverdiende ellende moeten wij trachten te lenigen door de inrichting van hulpfond sen, van kredietkassen tot wering van ver nederende weldadigheid, door wetten die de waardige menschen beschutten zouden te gen de armoede als gevolg van ziekte, on vrijwillige werkeloosheid en ouderdom. 1 Bovendien zal men de 2^e soort van belasting hebben die dan nog eens op het totaal der inkomsten zal slaan. Deze belasting zal niet evenredig zijn maar wel opgaande, dit wil zeggen dat, hoe hooger de inkomsten zullen beloopen hoe hooger ook de pier cent der belasting zal zijn zoo bij voor beeld iemand die een totaal inkomen heeft van 5000 fr. zal 10 fr. betalen, ■dewijl een andere die er 10.000 fr.' heeft voor 30 fr. zal belast zijn. Deze laatste belasting zal niet slaan op de inkomsten die min dan 5000 fr. zullen bedragen. De lasten die door dit wetsvoorstel worden afgeschaft brengen thans aan M ie is er rijk Wie is er arm In schijn is niets zoo eenvoudig: hij die veel geld heeft is rijk hij die niets te wis selen heeft is arm. In werkelijkheid echter is dat verre van juist te wezen, immers er zijn rijke men schen zonder munt en er zijn personen die vele spijkers hebben en toch arme duivels zijn. Rijkdom en armoede zijn twee zeer betrek kelijke dingen. Men heeft vooreerst de kluchtspelers der armoede. Belofte doen van vrijwillige ar moede en dan huisvesting kiezen in een pa leis, waar men bevrijd is van zorg en kom mer, waar koffer en schapraai altijd wel ge vuld zijn, waar elke bewoner zeker is op gepast uur de tafel gedekt te vinden, is een kluchtspel waarvan de opvoerders van jaar tot jaar talrijker worden, omdat er noch be kwaamheid, noch verstand, noch deugd noo- dig is om er eene rol in te vervullen. Wezenlijke vrijwillige armoelijders zijn gemeene schoften van de laagste soort. Geld bezitten en uit vrekkigheid zich het noodige voedsel ontzeggen, tot onderhoud der lichaams-en geesteskrachten is een onnoe melijk wanbedrijf. Men treft ook nog menschen aan die uit onwetendheid - vrijwillige armoede lijden, ze mcenen zich aldus verdienstelijk te ma ken en geboden te volgon. Moeten arbeiden, brood hebben en niet eten als men honger heeft, is nochtans misdadig zijn, want nie mand mag, zonder zich schuldig te maken aan eene grove wandaad zich zei ven (zoomin als anderen) lichamelijk nadeel doen. Daarop volgen de exploitewrs der armoe de. In onze stad en elders zijn er individuen die een onbezorgd leventje leiden: werken doen ze niet, hunne handen staan averechts; ze slenteren langs de straten, liggen in den zonneschijn te geeuwen, staan aan de deuren van het armbureel waar ze milden onder stand krijgen alle dagen is 't panneken vet en de jeneverflesch ontbreekt niet in huis. En die menschen heeten arm 11! Zij die ongévraagd en onverdiend honger, hebben zijn de eenige ar- koude en gebrek Wat is rijk zijn Och, t is waar ik heb u over armoede ge sproken, al is de hoofding van mijn artikel Rijk zijn. Rechtuit gesproken, ik weetniet vat rijk zijn is, noch door ondervinding, noch door bepaling. Ik heb het aan velen gevraagd. Rijk zijn, zei er een, is geld en goed genoeg bezitten om meiden en knechten te houden, paarden en rijtuigen te hebben en alle dagen kermis te vieren. Rijk zijn verklaarde een ande re is eene kunst, hij wist mij echter niette zeggen waarin die kunst bestaat. Rijk zijn pochte een derde is'tevreden zijn met zyn lot. Rijk zijn verzekerde mij een vierde, is meer hebben dan men noodig heeft. Rijkdom en armoe zijn zeer betrekkelijke dingen, zegde ik in 't begin van mijn artikel en dat is voor elk duidelijk. De spinner die 5 fr. daags verdient is een lijk man vergeleken bij den kruier die maai 2 fr. verdient, de werktuigkundige die 10 fr. wint is rijk vergeleken bij den spinner; de bestuurder die 500 fr. ter maand wint is rijt vergeleken bij den werkt uigknndige. Een Liénart is een arme snul vergeleken bij Rotschild, Rotschild in bedelaai verge h ken bij 3 ander Bilt en deze een hongerlij der in vergelijking van Rockefeller. Waar is de scheidingslijn tusschen arm en rijk P Ik vraag dat niet om er een antwoord op te krijgen, ik stel die vraag slechts bij ma nier van spreken ik weet immers wel, dat er niemand op antwoorden kan. Ik heb bladen gelezen wier specialiteit het is tegen de rijken te tempeesten en hunne lezers (die zoowel als de opstellers zeiven gaarne rijk zouden worden) aanhoudend haat en nijd in den boezem storten zoodat de kruier den spinner moet verfoeien, de spinner den werktuigkundige moet verach ten, de werktuigkundige den bestuurder moet verafschuwenLiénart, Rotschild moet benijden enz. Zekeren dag las ik in zoo een blad: Elke mensch moet genoeg hebben om in zijne be hoeften te voorzien, doch ook niet meer-, de rijken hebben het overtollige en daaraan moeteen einde komen. Nu meende ik het beet te hebben De be hoeften zullen nauwkeurig worden' bepaald en al wie daarbuiten gaat bezit te veel, die is rijk; wie er onder blijft heeft te weinig, die is arm. Maar ik heb te vergeefs gezocht naar een minimum of maximum van be hoeften. En dat ware nochtans noodig indien men een maximum wil bepalen van wat iemand bezitten mag. Ik heb Fourier, Owen, Marx, Bebel, Do- rnela Nieuwenhuys, Bertrand,VanderVelde enz. doorsnuffeld, nergens heb ik ophelde ring gevonden. Fourierism, Anarchism, Communism, Collectivismomtrent dat punt: duister, vuil, zwaar, grof. Behoeften P Als ik op tijd mijn inslag heb, zegt een boer, mijn pijp en mijn pint, dan ben ik tevreden! Maar toch doet hij zijn best 0111 een brokje grond kunnen te koopen. Dat is eene be hoefte voor hem. Als ik op tijd mijne huishuur kan betalen zegt de fabriekwerker, als vrouw en kinde ren voedsel hebben en er geen gebrek is gaat alles naar wensch. Toch tracht hijeenig geld bijeen te houden hij zou gaarne een winkeltje openen geen fabriekwerker blij ven, zijne kinderen wat meer onderwijs verschaffen. Is het voldoen van die behoefte overtollig? {Vervolg). De geduchtste vijand, zoo niet de droefste martelaar van het Aalstersch klerikalism komt te vallen, geknakt, gebroken en ontzenuwd, onder de roede der Roomsche fanatiekers. Wie had het ooit gedacht Hij, de priester die in Vlaanderen de diepste sporen nalaten zal van zi n lei ensdoorgang hij, die zich algeheel opofferde voor de zedelijke en stoffe lijke verheffing van het lijdende kris- tene volk hij, die alles beleefde wat de huichelarij te verduren gec-ft, mocht niet heengaan in 't Oneindige, zonder zich door 't venijn van dweepzucht en dwingelandij tot in de ziel te voe len doodmartelen. Volgens loopende geruchten heeft pi iester Daens, uit gehoorzaamheid aan zijnen bisschop, den strijd opge geven en zich teruggetrokken u t "de partij waarvan hij zoo lange jaren de hardnekkigste aanvoerder was bij t einde van zijn ruchtbaren levensloop verlaat hij zijne strijdmakkers. Wij kunnen er hem onmogelijk om beschul- djgen, Wcint zoo bij vaarwel zegt aan zijn schoon verleden, dan weten we toch dat het onder de drukkingis eener politieke geestelijkheid, welke nog maals misbruik gemaakt heeft dei- laatste menschel ijke zwakheid, om ha-ie zwaite klau a en te drukken in het koude vleesch van een hopelóozen sterveling. Wij kunnen er hem on mogelijk om bespotten, want zoo we weten dat de ziekte, de ellende en den ouderdom hier hun groot aandeel hebben in 't genomen besluit, zoo ge- looven we 00x dat priester Daens in volle bezit van zijn verstand, nooit de zuiverkristen ideale denkbeelden kon verloochenen welke hem tot zulk een hevigen strijd aanspoorden. Gedurende zijn leven, toen zijn >eest hem nog getrouw bleef, hadden de Roomsche fanatiekers, niette°en- staande hunne schandalige vervolgin gen en mishandelingen, de edelmoe- dige geestdrift van dien openhartigen apostel niet kunnen bedwingen nu echter, zijn ze den stervenden ouder ling machtig geworden, en werpen zich, als hongerige hyenas, op het lichaam van hem die Christus tot voor beeld had, en God als zinnebeeld van t Eeuwige Licht. Edoch dit zonderling einde was wel van aard ons te verrassen, en 't is met leedwezen dat we hier de vernie tiging van een groot priesterkarakter neerschrijven. Den klerikalen haat is de onbetwistbare oorzaak door hem werd den armen ouderling tot waanzin gebracht, en 't is, tot het uiterste ge dreven, dat hij in zijne onzekerheid o\er het hiernamaals, de zoogezegde onderwerping aan de [Kerk, als een troost aanvaardde. Wij hadden veel eerbied voordien priester-demokraat, oprecht-geloovige waarvan het kleed zuiver was van allé smet waarvan de zedelijkheid boven f. f. vei"denking zweefde en die uit liefde voor 't volk in opstand kwam tegen de onzedelijke samenzwering van politieke priesters en Uitbuitiim De taak was niet gemakkelijk h, werd, zoodra men de onafhan kelijkheid van zijn volkskarakter had begrepen, getroffen door al den laster door al de vermal edijding waarover Rome beschikt, en we herinneren ons hoe lafhertig de ongelukkige pries ter door het Aalstersch klerikaal ge broed werd gefolterd. Velen zullen rekening geven over hun walgelijk ge drag, immers, er staat ergens geschre ven dat niets ongestraft blijft. Gedoemd, uit den tempel gedreven beslijkt en bevuild, het altaar ontzegd waar hij slechts vroeg God en zijn Volk te dienen, belasterd en onteerd van op den stoel der waarheid gedwongen in de pijnlijkste vernedering, met" alles en met 1 iets, zijn dagelijksch brood te verdienen, vervolgd en mishandeld tot m den schoot zijner ontredderde fami lie, was priester Daens een martelaar. Hei. volk had hem echter begrepen Wie herinnert zich de tijden «iet, toen hij in meeting en openbare erga- uering, 't iot van de arbeidende klas in handen nam en voor den lijdende n en zwoegenden werker wat meer aandacht eischte toen hij, als een ware Volks vriend, oprukte tegen de klerikale ver stel ki' gen van hebzucht, uitbuiting en alleenheerschappij P Het volk werd tot in het hart getroffen door de aanra king van dien zonderlingen priester die sprak over Evangelie, die de liefde, de aai heid en de Gerechtigheid pre dikte gelijk ze Christus had verkon- digu. j11 zijn w 001 d klonk in een adem van machtige vervoering over 't land er ontstond een prachtige oogst van wonderbare krachten maar ook stelde hij nergens zijn voet of 't was om zich, tot» bloedens tce, te kwetsen aan de c.ooi nen van laster en huichelarij. En toch was zijn invloed groot, en diep zitten de sporen van zijn doortocht. Maai nu, helaas is hij niet meer A e zullen hem ons nog lang herin neren. En zoo we hier over den goe den, oprecht openhartigen priester spi eken is t om onze stem te verheffen tegen de hemeltergende vervolgingen welke eenekliek ontaarde en verbeeste dwepers hem aandeden. biet is ons ook een duurbare plicht hulde te brengen aan een politieke tegensti ever die steeds met open vizier strijd voerde, en het wel meende met de belangen van ongelukkigen en verdrukten. We koesteren, benevens een wensch tot spoedige herstelling, de hoop dat priester Daens weldra de noodige krachten terug bekome om zijne belagers en verdelgers nog eens naar de ziel te tasten, en de geruchten van verloochening tot in den grond te vernietigen. Dirk Martens. Het was dus beslist in 't komiteiter zou een gemaskerd bal plaats hebben. Het heeft niet op wielkens geloopen, dat kunt ge gerust gelooven. Hoe eene god vruchtige maatschappij on Ier het Eere voorzitterschap van den godvruchtigen Woeste, onder de bescherming van men heer den deken en de andere priesters van Aalst, eene maatschappij die voor doel heeft geen muziek te maken dan voor God, geloof en stadskas..., een gemaskerd bal horror horror De II. Kerk verbiedt de maskarade, de H. Kerk verbiedt het lichtzinnig dansen, de H. Kerk heeft den Vasten niet ingesteld 0111 hem met zotternijen te beginnen. Zoo spra ken eenige bestuurleden der Maatschappij Al loeiende, knoeiende. Daartegen was niets in té brengen en toch werd het gemaskerd bal beslist, want dege nen die beweerden dat de gebodenderH. Kerk sedert lang versleten zijn, dat de Vas ten in pratijk is afgesteld, dat de priesters zei ven de zot houden met God en geloof en dat de maskerade het beste middel is 0111 de waarde der kerkelijke winkel-instellingen naar de natuur af te beelden behielden "de overhand. Het gemaskerd bal zou dus plaatshebben in de zeer godvruchtige maatschappij onder het Eere-Voorzitterschap van M, Woeste en onder de bescherming van menheer den deken en al zijne heiligen. Er was veel opschudding in het kamp der kwezels en pilaarbijters. Verontwaardiging ook en tandengeknars... want er zullen do zijnen jonge dochters in retraite moeten gaan, die tot heden op het gulden boek stonden der vrome damen. Maar er was ook opschudding onder het jonge en zelfs meer bejaarde kwezelsgoed, als de mare liep dat ze de volle permissie gingen hebben eens de beentjes te lochten, eens de kwezelskap aan den wijwaterpot té I i t :0SJ8B3&s*shs S -gBEJE ZZSPEga A V"

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1