klMERAAL,DEMÖSRATÏSCH WEEKBLAD
HET ARRONDISSEMENT.qn/e
M AH
Prijs 5 oeiillejiieii hei nummer
i weede Jaargang. Nummer 10
Zondag O Maarl 1007
O
Na de scheiding.
Attsi Sieur Liebaerï
Lcrhictiigi Itoï Doodonvt'ld,
Gemaskerd ISal.
Abonnementsprijs 3 fr. vo--r de stad en den buiten voorop betaalbaa,
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, Aalst.
Aalst, 9 Maas t iOhT
Nu dat de onderhandelingen, aange
gaan tusschen de regeering "en de bis
schoppen, verbroken zijn, willen wij
nogmaals weerkomen op de scheiding
der kerken en Staat in Frankrijk.
De minister M. Clemenceau zegde
het uitdrukkelijk Alles is geëindigd
alles is verbroken. Doch was hij niet
gans^h t accoord met den minister
M. Bnand, zoo laffelijk aangevallen
door eenige penschavuiten, die alle
middelen ingespannen heeft om tot een
modus vivendi 'th te zeggen tot
eene overeenkomst tusschen den Staat
en de Kei k, te geraken. Maar wat hij
ook toegaf, wat water hij ook in zijnen
wijn deed om de geestelijkheid te be
vredigen, niets holp de slechte wil
van t Vatikaan, dat anders niets zocht
dan zich niet te verstaan met de regee-
nng, deed de onderhandelingen mis
lukken.
De priesters, op 't aandringen van
hunne bisschoppen, die zelf bevel ge
kregen hadden van Rome, weigerden
in het ouderhoud te voorzien der ker
ken, waarvan zij in 't bezit mochten
blijven. De regeering moest ook, vol
gens hen, devreemdelingen en oude ge
nootschappen, die uit land gebannen
waren, weer in de pastorijen dulden,
üm genoegen te doen aan de bisschop
pen, zou de fransche regeering, de wet
op de kloosters in stukken moeten
scheuren en weer de politieke en han
deldrijvende paters in 'tland gedoogen.
Met zulke voorwaarden te stellen
toonen zij vlakaf, dat zij enkelijk onder
handelingen hadden aangegaan voor
de galerie en met de vooraf opgevatte
per drukregel
meening niet te zullen lukken.
Heden is de toestand zeer klaar. De
kei ken blijven open voor de geloovigen
en de priesters, wanneer deze willen
mis doen. Geen enkele kerk zal door
de fransche regeering gefloten wor
den tot groot spijt van Rome. Alleen
lijk zal zij zorgen dat de orde niet ge-
sto >1 d woi de, noch door de priesters,
noch door de geloovigen, noch door
welke ruststoorders. Het uitoefenen
van den eeredienst zal gansch vrij
zijnen zal beschermd worden.
Wat de Kerk en hare vertegen
woordigers betreft, die zullen nu, na
de afbreking der onderhandelin
gen, nog enkel de tempels Gods betrek
ken, niet als eigenaars, maar wel om
dat de Staat het gedoogt. Daar de
priesters, aan de wetten van 't land
niet willen gehoorzamen, zoo zullen
zij geen enkel recht mogen eischen.
Door hunne eigene fout buiten de wet
gezet, zullen zij buiten de wet moeten
leven.
Wat de gemeentebesturen betreft,
die rechtstreeks met de priesters in
betrekking moeten komen, hunne han
delwijze zal zeer eenvoudig zijn. Uit-
sluitelijk alleen zulten zij beslissen naar
goeddunken en de meeste zullen, hopen
wij, volgens de gezonde reden de nieu
we Staats-inrichting toepassen. Daarde
Paus, aan de bisschoppen verboden
heeft, het eerste huurcontract te onder
teekenen, zoo zullende burgemeesters,
na de stemming van den raad, 't ge
bruik en de onderhoud der gebou
wen, toegewijd aan den godsdienst,
door een eenvoudig besluit regelen.
Moeilijkheden zullen onvermijdelijk
ontstaan nopens het onderhoud der
gebouwen. De gemeenten, niet meer
dan de Staat, zijn verplicht de kosten
van onderhoud te betalen. Toch zal
men elkander op de meesteplaatsen wel
verstaan. Wanneer de priester in den
smaak zal vallen van 't volk, wanneer
hij zich in zijne kerk zal bemoeien
en niet mededoen aan politiek, zal
ongetwijleld de gemeente er geen be
zwaar in vinden, het onderhoud der
kerk op zich te nemen. Wil de priester
zich doen beminnen, dat hij zich als
dan gedrage, gelijk het een goeden
priester betaamt, en dan zal hem de
plaats toegekend worden, waarop hij
recht heeft, en zal hij ook door ieder
een, geloovigen en niet-geloovigen,
geëerbiedigd worden.
Nog eer. groot gevolg van 't misluk
ken der onderhandelingen, is dat de
kerk, door hare eigene fout, geen offi
cieel bestaan in Frankrijk meer heeft.
Maar wat bekreunen zich Rome en
zijne politieke handlagers met het
uitoef nen van den godsdienst, met de
godsdienstige gevoelens van 't volk.
Zij wenschen niets anders dan dat de
s^rijH nog heviger zou voortgaan Wat
zij willen is de opstand, de burgeroor
log, om zoo hun politiek doel te' berei
ken, de omwerping van de republiek
en de uitroeping van 't keizerrijk. Al
de voorstellen door 't ministerie ge
daan, hoe voordeelfg zij voor de kerk
ook mogen wezen, worden zonder on
derzoek verworpen.
De bisschoppen en priesters willen
aan 't volk doen gelooven dat ze ver
volgd iv orden zij trachten de regeering
tot het uiterste te drijven, maar deze
toont dagelijks door hare toegevend
heid en verdraag/aamheid dat zij nooit
iemand vervolgd of willen vervolgen
heelt. Doch de Kerk rekent nog immer
op 't fanatisme van 't volk, maar zij
slaat den bal mis, en zij zal weldra
bestatigen, tot haar nadeel, dat de
tijden van 't fanatisme voor eeuwig
voorbij zijn en dat zij zich in hare be
rekening van verscheidene eeuwen
vergist.
Die den wind zaait zal den storm
oogsten.
Op Zaterdag 23 f^ebruarie met dien bijten
de koude was de wachtzaal der statie van
Steenhuffel zonder vuur, op de klachten der
reizigers antwoorden Zaalwachter en Statie-
overste dat zij geene kolen hebben om te sto
ken een weinig nazicht in de kleine sta
tion zou de reizigers groot plezier doen wat
ih' ijtuigen •veklas aangaat op zekere spo
ren is het oprecht schandalig, op de lijnen
Ath-Denderleeuw, -Gent-Dendermonde enz.
zijn de deuren en vensters zou slecht geslo
ten dat regen, wind en sneeuw er doordrin
gen, voeg' daarbij de walgelijke onzuiver
heid die in die bakken heerscht en men zal
gemakkelijk begrijpen de verwenschingen
die dagelijksch naar het hoofd van den
Kortrijkschen arend vliegen wanneer toch
zal men die antieke bakken van kant zetten
zijn reizigers van 3» klas ook geen redelijke
schepsels
Lodewijk, dé boodschapper van den han
delaar X., werd door zijn baas, naar een
huis gezonden waar hij twaalf duizend fran
ken ontvangen moest. De rekenplichtige
telde hem daar de som voor in bankbrieven
van duizend franken.
Onder weg kon de boodschapper niet nala
ten de som nog eens te tellen. Hij telde en
hertelde en, jawel, hij had dertienduizend
franken Duizend franken te veel. Zonder
aarzelen keerde hij terug, klopte aan het
winket en zei tot den rekenplichtige Mijn
heer, ik ben daar zoo even hier geweest om
voor Mijnheer X. twaalf duizend franken te
ontvangen en er heeft eene misgreep plaats
gehad.
Ta, ta, ta antwoordde de bediende, mis
greep. misgreep dat moest ge maar dade
lijk gezeid hebben hebt ge te kort daar kom
ik niet meer tusschen en hebt ge te veel, he-
wel, ge moogt het houden en hij schoof on
geduldig het winket dicht.
Luister, mijnheer, riep de boodschapper,
gij hebt me duizend franken te veel gegeven
en ik wil dat geld niet.
De rekenplichtige verbleekte, schoof het
raampje haastig weer open, keek den kwijt
brief van M. X. na, telde de bankbriefjes
welke Lodewijk hem toereikte en inderdaad..
I.oe was t mogelijk, li ij had duizend franken
Ie veel gegeven en voor die som zou hij bij
t nazicht der kas, aan zijn patroon rekening
hebben moeten geven, zoo de boodschapper-
ze niet had teruggebracht.
Nu dankte hij den jongen hartelijk en wou
hem zelfs eene belooning geven, doch Lode
wijk antwoordde ik wil uw geld niet, maar
wees in 't vervolg wat beleefder met de men-
schen want elk kan missen en daarmee ging
hij heen. alsof er niets gebeurd ware.
Lodewijk, de nederige boodschapper, is
een eerlijk man, het feit dat we aanhalen is
waar gebeurd en we kennen, den persoon
sedert lange jaren. Laat er ons bijvoegen
dat er nog vele oprechte eerlijke mensehen
zijn, al bieden zich niet dagelijks de gelegen-
In den aan, waarin die eerlijkheid blijken
zou.
De eerlijkheid is eene burgerdeugd die den
mensch verheft in zijn eigen achting, die
eigen is aan zijn karakter en aan zijn wezen,
die de maatstaf is zijner innerlijke waarde'
het gevolg van zijn zedelijk gevoel.
Helaas er zijn er velen ook bij welke die
burgerdeugd geheel ontbreekt, er zijn er
velen voor welke de eerlijkheid geene betee-
kenis heeft en nog meer zijn er die over de
eerlijkheid, zonderlinge 1 egrippi n hebben.
Zoo kennen we lieden, die er een groot
misbaar zouden over maken als ze zouden
weten dat iemand een cent zou gepikt
hebben, maar die er niet tegen 'opzien
's morgens vroeg met een zak het veld in te
trekken en hier een beetje klaveren, daar
wat loof enz. af te trekken om alzoo met een
ge\ lilden zak gestolen konijnen voedsel naar
huis te keeren voor verscheidene dagen.
In alles hoeft men eerlijk te zijn de baas
jegens zijne werklieden, de arbeiders jegens
hunnen patroon de eerlijkheid moet tot
grondslag dienen aan handel en nijverheid,
de eerlijkheid moet de basis zijn van alle
i uilingshandelingen welke de menschen met
elkander hebben, de eerlijkheid moet de
vaste regel zijn van alle lieden in hunnen
omgang met de anderen.
De eerlijkheid is de schoonste perel aan de
kroon van den werkman, en fier mag hij het
hoofd verheffen, als hij de hand op het 'hart
mag leggen en voor het aanschijn van de
heele wereld verklaren Ik ben een eerlijk
man1
Ach, er zijn hedendaags kerels, die over
deze schoone burgerdeugd heel andeie denk
beelden onder de menigte verspreiden.
Onlangs verschenen verscheidene perso
nen, op heeterdaad betrapt van diefstal voor
de rechtbank en werden veroordeeld. Won
der genoeg, of liever bedroevend genoeg al
had geen enkel gestolen uit nood.... wanneer
ze werden weggeleid, zag men kerels de
veroordeelden volgen, hen aanmoedigen,
als waren ze slachtoffers geweest eener mis
kenning.
Zulke betoogingen gaan echter uit van
zeker soort van lieden, die zeiven met de
eerlijkheid overhoop liggen en aan dat woord
geen waarde hechten.
Gelukkiglijk, ook onder ons werkvolkzijn
er nog velen die er op roemen mogen luidop
te zeggen Ik ben geen diefik ben een eer
lijk man
Gewone 15 centiemen
n Rek la. men 75 centiemen
Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgers overeenkomst
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank
•f up ue nuici
pilaarbijters die niet anders spreken
dan van Jesuken en alle heiligen, maar
in welke waarlijk niet meer godsdienst
zit dan in mijn botten.
Wij hebben hier gezien hoe Dender
bode een priester afschetste onder de
gedaante van een uil, hoe in een kleri
kaal lokaal een priester werd geschil
derd voor het venster onder den vorm
van een varken, hoe door klerikaleji
van Aalst een priester in strooien beeld
werd opgehangen en daarna verbrand.
Luistert naar de sermoenen en de
maskaraden worden afgekeurd en ge
vloekt als pomperijen des duivels, uit
vindingen der helle, de menschen van
den buiten mogen niet dansen op straffe
van doodzonde, en de maagdekens der
congregatie worden buiten gewalst
als ze den voet durven zetten in eene
danszaal.
In naam van den godsdienst keurt
de geestelijkheid die goddelooze verma
ken af en dondert tegen polkaredoira
en lancier bijna zoo erg als tegen hun
nen zeer eerwaarden tollega priester
Daens.
En dan om den heiligen tijd van den
vasten te beginnen, den tijd gedurende
den welken het bitter lijden van den
Heiland wordt herdacht, zien we de
klerikalen, in het lokaal hunner maat
schappij, waarvan Woeste eere-voor-
zitter is en die beschermd wordt door
onze geestelijkheid, eene danszaal in
lichten en gemaskerd bal houden.
Kan men bloediger den spot drijven
met den godsdienst
Klerikalen, godsdienst, geloof
Schijnheiligen, huichelarij, mas-
karade.
We dachten dat al de godvruchtige
peisonen die aan die goddelooze hup
pelpartij deelnamen ten minste toch
in hunnen rol zouden gebleven zijn en
dat de gemaskerden zich verkleed zou
den hebben in zeer eerwaarde heeren,
ge ijk de godvruchtige Denderbode
priester Daens voorstelde als een zeer
eerwaarden uil, hetgeen hij willicht nog
zal doen. s
We dachten dat al die godvruchtige
mombakkessen ook godvruchtige too-
ïeelen zouden voorstellen, om den hei
ligen tijd van den vasten in vrome
deugdzame zotternij te beginnen.
En omdat zulks in de Volksgazet
stond wordt deze opgesteld door de
duivels der helle.
en
Het is oprecht droevig en hartverscheu
rend ie bestatigen, hoe weinig' eerbied ei
zorg sommige onzer gemeentebesturen heb
1 >en voor t Dooden veldis er wel iets dat meer
onzen eerbied moet afdwingen dan de plaats
waar wij allen eens voor eeuwig zullen rus
ten Welnu, ik ken eerie gemeente der Den
dervallei die een kerkhof bezit, dat, zooals
er oneindig veel zijn, te klein is, en waar
men van tijd tot tijd het droevig schouwspel
o tigt, hall verteerde lijken te zien boven
halen, ja, het is gebeurd, en dit kan door o-e-
tuigen bevestigd worden, dat om een grkfte
delven men op eene goed bewaarde doods
kist kwam en er op geboudeerd wierd als een
smid op zijn aambeeld en wanneer ze einde
lijk toegaf een nog goed bewaard lijk te
voorschijn kwam dergelijk geval heeft zich
laatst voorgedaan, de grafmaker is ziek
geworden van aandoening.
Eh wel vriend lezer, is 't geene schande en
roepen zulke daden geene wraak moesten
de gemeentebesturen die zoo een kerkhof
bezitten geen krediet vragen 0111 een nieuw
aan te koopen hoe vele familiön zouden
met genegen zijn een plekje grond aan te
koopen ter nagedachtenis hunner duurbare
afgestorvenen een maand na de begraving-
is liet thans onmogelijk nog een graf te vin
den hoe droefWare ik er toe bevoegd ik
li gde een wetsvoorstel neder de gemeenten
verplichtende hunne dooden eene behoorlij
ke rustplaats te verschaffen.
Pè Cis.
Weet ge, lezers, door wie de Volks
gazet wordt opgesteld
De klerikale Denderbode heeft het
gevonden, de opstellers van ons blad
zijn noch min noch meer duivels der
helle en nog wel van de ergste soort.
Brr! brrrü beeft en siddert men
schen die de 1 olksga^et leest, ziet ge
de vlammen niet opstijgen uit den poel
der eeuwige smarten, die de opperste
Vader in zijne oneindige goedheid heeft
geschapen voor millioenen zijner kin
deren.
De Volksgazet heeft gewezen op de
schijnheiligheid der klerikalen, die
hunne gazetten vol schrijven met arti
kelen tegen de karnavalvermaken en
We vragen het u Wie drijft er den
spot met den godsdienst I
Die mannen en vrouwen die hunne
knieen verslijten op de stoelen der
keik, die donderen en bliksemen tegen
karnaval, maskerade en dans, die ons
uitmaken voor framassons en geuzen
veranderen hun lokaal in eene heiden-
sche danszaal, flikkeren daar koppel
bij koppel tot laat in den nacht en rech-
ten er alle soort van vieze kuren uit.
En dan met de confetti der zotheid
misschien nog in den kraag, met de
verw van de zotskap nog in den nek
met het gegons der duivelsche muziek
nog in de ooren, gaan ze ter kerke om
het kruisken der boetvaardigheid te
ontvangen Gedenk, o mensch dat gij
van stof en asch zijt en tot stof en asch
zult wederkeeren....
M. Woeste is eere-voorzitter der
Maatschappij, deze staat onder de be
scherming van geheel de geestelijkheid
van Aalst en toekomend jaar zal het
weer gemaskerd bal zijn in 'tlokaaldier
klerikale Harmonie
Klerikalen, schijnheiligen, kome
dianten
Was er nu geen enkele zot op het ge
maskeerd bal der Maatschappij van
Woeste, in priester Daens verkleed in
zeer eerwaarden heer priester Daens
Denderbode, heeft anders honderden
m'!ien djen Pnester voorgesteld als ne
zoooot f
De bestrijding van de koolziekten
der Graangewassen.
lot de ergste vijanden, die de graangewassen
aantasten, behooren de zwammen, welke de
koolziekten veroorzaken.
Door brand of kool, vooral in garst, haver
•ui tarw e, wordt de bloei gansch vernietigd
en vervangen door de zwarte meelstof der
sporen en door de brandhauwe (carie) die
vooral de tarwe aantast. Dij deze laatste
k\vaal wordt de aar niet geheel en al ver
nietigd; ze blijft bestaan, maar de onregel
matig verspreide kauwtjes bevatten vai-
sche korrels die gevuld zijn met stinkende
zwarte stof. Zoowel bij brandhauwe als bij
kool, geschiedt, de ontwikkeling der ziekte
op dezelfde wijze. Het zwammetje dringt in
het gewas reeds bij de ontkiemin
g van het
zaad, doch begint zijne ontwikkeling slechts
wanneer de aar wqrdt gevormd. Van recht
streeksche besmetting of
voortzetting der
ziekte is hier dus geene spraak dit gebeurt
uitsluitelijk bij middel der zwarte stof, der
sporen, klevende aan het zaad dat aan den
grond wordt toevertrouwd.
Ook berust geheel de behandeling der
kool ziekte op de ontsmetting van het zaad.
0111 dit te bevrijden van de kiemen der ziek
te.
Het zekerste bestrijdingsmiddel is de be
handeling met blauwen aluin of kopersul
faat, opgevolgd door bekalking. Hij deze
behandeling wordt het zaad gedurende
tot 1.) uren in eene ojdossing van koper
faat(500gr. voor 100 liters water) g,.|e<
Men zal herhaaldelijk omzetten en de bov
drijvende zaden verwijderen. Vervolgens zaï
het zaad in eene kalkoplossing gedompeld
worden (5 kg. kalk op 100 liters water) oni
daarna over een zuiveren vloer te drowu
worden uitgespreid. Binnen de vier-en-twin-
tig uren na deze behandeling moet de zaaiin«'
geschieden. 0
Door aanhoudende toepassing van dit be
strijdingsmiddel, zal men in bezit geraken
v an praan, dat noch met brandhauwe noch
met kool besmet is.
Deze laatste vooral is thans nog veel te
erg verspreid ze vermindert dikwijls mer
kelijk de opbrengsten en niet minder
hoedanigheid van den oogst,
E. Marchal
12
rsul-
'gd.
iven-
zal
de
Liberalen leest en verspreidt
de volksgazet.
h
hot. rpmtfoo -ïi/,,J1 ,1 ,1