klMERAAL,DEMÖSRATÏSCH WEEKBLAD HET ARRONDISSEMENT.qn/e M AH Prijs 5 oeiillejiieii hei nummer i weede Jaargang. Nummer 10 Zondag O Maarl 1007 O Na de scheiding. Attsi Sieur Liebaerï Lcrhictiigi Itoï Doodonvt'ld, Gemaskerd ISal. Abonnementsprijs 3 fr. vo--r de stad en den buiten voorop betaalbaa, Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, Aalst. Aalst, 9 Maas t iOhT Nu dat de onderhandelingen, aange gaan tusschen de regeering "en de bis schoppen, verbroken zijn, willen wij nogmaals weerkomen op de scheiding der kerken en Staat in Frankrijk. De minister M. Clemenceau zegde het uitdrukkelijk Alles is geëindigd alles is verbroken. Doch was hij niet gans^h t accoord met den minister M. Bnand, zoo laffelijk aangevallen door eenige penschavuiten, die alle middelen ingespannen heeft om tot een modus vivendi 'th te zeggen tot eene overeenkomst tusschen den Staat en de Kei k, te geraken. Maar wat hij ook toegaf, wat water hij ook in zijnen wijn deed om de geestelijkheid te be vredigen, niets holp de slechte wil van t Vatikaan, dat anders niets zocht dan zich niet te verstaan met de regee- nng, deed de onderhandelingen mis lukken. De priesters, op 't aandringen van hunne bisschoppen, die zelf bevel ge kregen hadden van Rome, weigerden in het ouderhoud te voorzien der ker ken, waarvan zij in 't bezit mochten blijven. De regeering moest ook, vol gens hen, devreemdelingen en oude ge nootschappen, die uit land gebannen waren, weer in de pastorijen dulden, üm genoegen te doen aan de bisschop pen, zou de fransche regeering, de wet op de kloosters in stukken moeten scheuren en weer de politieke en han deldrijvende paters in 'tland gedoogen. Met zulke voorwaarden te stellen toonen zij vlakaf, dat zij enkelijk onder handelingen hadden aangegaan voor de galerie en met de vooraf opgevatte per drukregel meening niet te zullen lukken. Heden is de toestand zeer klaar. De kei ken blijven open voor de geloovigen en de priesters, wanneer deze willen mis doen. Geen enkele kerk zal door de fransche regeering gefloten wor den tot groot spijt van Rome. Alleen lijk zal zij zorgen dat de orde niet ge- sto >1 d woi de, noch door de priesters, noch door de geloovigen, noch door welke ruststoorders. Het uitoefenen van den eeredienst zal gansch vrij zijnen zal beschermd worden. Wat de Kerk en hare vertegen woordigers betreft, die zullen nu, na de afbreking der onderhandelin gen, nog enkel de tempels Gods betrek ken, niet als eigenaars, maar wel om dat de Staat het gedoogt. Daar de priesters, aan de wetten van 't land niet willen gehoorzamen, zoo zullen zij geen enkel recht mogen eischen. Door hunne eigene fout buiten de wet gezet, zullen zij buiten de wet moeten leven. Wat de gemeentebesturen betreft, die rechtstreeks met de priesters in betrekking moeten komen, hunne han delwijze zal zeer eenvoudig zijn. Uit- sluitelijk alleen zulten zij beslissen naar goeddunken en de meeste zullen, hopen wij, volgens de gezonde reden de nieu we Staats-inrichting toepassen. Daarde Paus, aan de bisschoppen verboden heeft, het eerste huurcontract te onder teekenen, zoo zullende burgemeesters, na de stemming van den raad, 't ge bruik en de onderhoud der gebou wen, toegewijd aan den godsdienst, door een eenvoudig besluit regelen. Moeilijkheden zullen onvermijdelijk ontstaan nopens het onderhoud der gebouwen. De gemeenten, niet meer dan de Staat, zijn verplicht de kosten van onderhoud te betalen. Toch zal men elkander op de meesteplaatsen wel verstaan. Wanneer de priester in den smaak zal vallen van 't volk, wanneer hij zich in zijne kerk zal bemoeien en niet mededoen aan politiek, zal ongetwijleld de gemeente er geen be zwaar in vinden, het onderhoud der kerk op zich te nemen. Wil de priester zich doen beminnen, dat hij zich als dan gedrage, gelijk het een goeden priester betaamt, en dan zal hem de plaats toegekend worden, waarop hij recht heeft, en zal hij ook door ieder een, geloovigen en niet-geloovigen, geëerbiedigd worden. Nog eer. groot gevolg van 't misluk ken der onderhandelingen, is dat de kerk, door hare eigene fout, geen offi cieel bestaan in Frankrijk meer heeft. Maar wat bekreunen zich Rome en zijne politieke handlagers met het uitoef nen van den godsdienst, met de godsdienstige gevoelens van 't volk. Zij wenschen niets anders dan dat de s^rijH nog heviger zou voortgaan Wat zij willen is de opstand, de burgeroor log, om zoo hun politiek doel te' berei ken, de omwerping van de republiek en de uitroeping van 't keizerrijk. Al de voorstellen door 't ministerie ge daan, hoe voordeelfg zij voor de kerk ook mogen wezen, worden zonder on derzoek verworpen. De bisschoppen en priesters willen aan 't volk doen gelooven dat ze ver volgd iv orden zij trachten de regeering tot het uiterste te drijven, maar deze toont dagelijks door hare toegevend heid en verdraag/aamheid dat zij nooit iemand vervolgd of willen vervolgen heelt. Doch de Kerk rekent nog immer op 't fanatisme van 't volk, maar zij slaat den bal mis, en zij zal weldra bestatigen, tot haar nadeel, dat de tijden van 't fanatisme voor eeuwig voorbij zijn en dat zij zich in hare be rekening van verscheidene eeuwen vergist. Die den wind zaait zal den storm oogsten. Op Zaterdag 23 f^ebruarie met dien bijten de koude was de wachtzaal der statie van Steenhuffel zonder vuur, op de klachten der reizigers antwoorden Zaalwachter en Statie- overste dat zij geene kolen hebben om te sto ken een weinig nazicht in de kleine sta tion zou de reizigers groot plezier doen wat ih' ijtuigen •veklas aangaat op zekere spo ren is het oprecht schandalig, op de lijnen Ath-Denderleeuw, -Gent-Dendermonde enz. zijn de deuren en vensters zou slecht geslo ten dat regen, wind en sneeuw er doordrin gen, voeg' daarbij de walgelijke onzuiver heid die in die bakken heerscht en men zal gemakkelijk begrijpen de verwenschingen die dagelijksch naar het hoofd van den Kortrijkschen arend vliegen wanneer toch zal men die antieke bakken van kant zetten zijn reizigers van 3» klas ook geen redelijke schepsels Lodewijk, dé boodschapper van den han delaar X., werd door zijn baas, naar een huis gezonden waar hij twaalf duizend fran ken ontvangen moest. De rekenplichtige telde hem daar de som voor in bankbrieven van duizend franken. Onder weg kon de boodschapper niet nala ten de som nog eens te tellen. Hij telde en hertelde en, jawel, hij had dertienduizend franken Duizend franken te veel. Zonder aarzelen keerde hij terug, klopte aan het winket en zei tot den rekenplichtige Mijn heer, ik ben daar zoo even hier geweest om voor Mijnheer X. twaalf duizend franken te ontvangen en er heeft eene misgreep plaats gehad. Ta, ta, ta antwoordde de bediende, mis greep. misgreep dat moest ge maar dade lijk gezeid hebben hebt ge te kort daar kom ik niet meer tusschen en hebt ge te veel, he- wel, ge moogt het houden en hij schoof on geduldig het winket dicht. Luister, mijnheer, riep de boodschapper, gij hebt me duizend franken te veel gegeven en ik wil dat geld niet. De rekenplichtige verbleekte, schoof het raampje haastig weer open, keek den kwijt brief van M. X. na, telde de bankbriefjes welke Lodewijk hem toereikte en inderdaad.. I.oe was t mogelijk, li ij had duizend franken Ie veel gegeven en voor die som zou hij bij t nazicht der kas, aan zijn patroon rekening hebben moeten geven, zoo de boodschapper- ze niet had teruggebracht. Nu dankte hij den jongen hartelijk en wou hem zelfs eene belooning geven, doch Lode wijk antwoordde ik wil uw geld niet, maar wees in 't vervolg wat beleefder met de men- schen want elk kan missen en daarmee ging hij heen. alsof er niets gebeurd ware. Lodewijk, de nederige boodschapper, is een eerlijk man, het feit dat we aanhalen is waar gebeurd en we kennen, den persoon sedert lange jaren. Laat er ons bijvoegen dat er nog vele oprechte eerlijke mensehen zijn, al bieden zich niet dagelijks de gelegen- In den aan, waarin die eerlijkheid blijken zou. De eerlijkheid is eene burgerdeugd die den mensch verheft in zijn eigen achting, die eigen is aan zijn karakter en aan zijn wezen, die de maatstaf is zijner innerlijke waarde' het gevolg van zijn zedelijk gevoel. Helaas er zijn er velen ook bij welke die burgerdeugd geheel ontbreekt, er zijn er velen voor welke de eerlijkheid geene betee- kenis heeft en nog meer zijn er die over de eerlijkheid, zonderlinge 1 egrippi n hebben. Zoo kennen we lieden, die er een groot misbaar zouden over maken als ze zouden weten dat iemand een cent zou gepikt hebben, maar die er niet tegen 'opzien 's morgens vroeg met een zak het veld in te trekken en hier een beetje klaveren, daar wat loof enz. af te trekken om alzoo met een ge\ lilden zak gestolen konijnen voedsel naar huis te keeren voor verscheidene dagen. In alles hoeft men eerlijk te zijn de baas jegens zijne werklieden, de arbeiders jegens hunnen patroon de eerlijkheid moet tot grondslag dienen aan handel en nijverheid, de eerlijkheid moet de basis zijn van alle i uilingshandelingen welke de menschen met elkander hebben, de eerlijkheid moet de vaste regel zijn van alle lieden in hunnen omgang met de anderen. De eerlijkheid is de schoonste perel aan de kroon van den werkman, en fier mag hij het hoofd verheffen, als hij de hand op het 'hart mag leggen en voor het aanschijn van de heele wereld verklaren Ik ben een eerlijk man1 Ach, er zijn hedendaags kerels, die over deze schoone burgerdeugd heel andeie denk beelden onder de menigte verspreiden. Onlangs verschenen verscheidene perso nen, op heeterdaad betrapt van diefstal voor de rechtbank en werden veroordeeld. Won der genoeg, of liever bedroevend genoeg al had geen enkel gestolen uit nood.... wanneer ze werden weggeleid, zag men kerels de veroordeelden volgen, hen aanmoedigen, als waren ze slachtoffers geweest eener mis kenning. Zulke betoogingen gaan echter uit van zeker soort van lieden, die zeiven met de eerlijkheid overhoop liggen en aan dat woord geen waarde hechten. Gelukkiglijk, ook onder ons werkvolkzijn er nog velen die er op roemen mogen luidop te zeggen Ik ben geen diefik ben een eer lijk man Gewone 15 centiemen n Rek la. men 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgers overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank •f up ue nuici pilaarbijters die niet anders spreken dan van Jesuken en alle heiligen, maar in welke waarlijk niet meer godsdienst zit dan in mijn botten. Wij hebben hier gezien hoe Dender bode een priester afschetste onder de gedaante van een uil, hoe in een kleri kaal lokaal een priester werd geschil derd voor het venster onder den vorm van een varken, hoe door klerikaleji van Aalst een priester in strooien beeld werd opgehangen en daarna verbrand. Luistert naar de sermoenen en de maskaraden worden afgekeurd en ge vloekt als pomperijen des duivels, uit vindingen der helle, de menschen van den buiten mogen niet dansen op straffe van doodzonde, en de maagdekens der congregatie worden buiten gewalst als ze den voet durven zetten in eene danszaal. In naam van den godsdienst keurt de geestelijkheid die goddelooze verma ken af en dondert tegen polkaredoira en lancier bijna zoo erg als tegen hun nen zeer eerwaarden tollega priester Daens. En dan om den heiligen tijd van den vasten te beginnen, den tijd gedurende den welken het bitter lijden van den Heiland wordt herdacht, zien we de klerikalen, in het lokaal hunner maat schappij, waarvan Woeste eere-voor- zitter is en die beschermd wordt door onze geestelijkheid, eene danszaal in lichten en gemaskerd bal houden. Kan men bloediger den spot drijven met den godsdienst Klerikalen, godsdienst, geloof Schijnheiligen, huichelarij, mas- karade. We dachten dat al de godvruchtige peisonen die aan die goddelooze hup pelpartij deelnamen ten minste toch in hunnen rol zouden gebleven zijn en dat de gemaskerden zich verkleed zou den hebben in zeer eerwaarde heeren, ge ijk de godvruchtige Denderbode priester Daens voorstelde als een zeer eerwaarden uil, hetgeen hij willicht nog zal doen. s We dachten dat al die godvruchtige mombakkessen ook godvruchtige too- ïeelen zouden voorstellen, om den hei ligen tijd van den vasten in vrome deugdzame zotternij te beginnen. En omdat zulks in de Volksgazet stond wordt deze opgesteld door de duivels der helle. en Het is oprecht droevig en hartverscheu rend ie bestatigen, hoe weinig' eerbied ei zorg sommige onzer gemeentebesturen heb 1 >en voor t Dooden veldis er wel iets dat meer onzen eerbied moet afdwingen dan de plaats waar wij allen eens voor eeuwig zullen rus ten Welnu, ik ken eerie gemeente der Den dervallei die een kerkhof bezit, dat, zooals er oneindig veel zijn, te klein is, en waar men van tijd tot tijd het droevig schouwspel o tigt, hall verteerde lijken te zien boven halen, ja, het is gebeurd, en dit kan door o-e- tuigen bevestigd worden, dat om een grkfte delven men op eene goed bewaarde doods kist kwam en er op geboudeerd wierd als een smid op zijn aambeeld en wanneer ze einde lijk toegaf een nog goed bewaard lijk te voorschijn kwam dergelijk geval heeft zich laatst voorgedaan, de grafmaker is ziek geworden van aandoening. Eh wel vriend lezer, is 't geene schande en roepen zulke daden geene wraak moesten de gemeentebesturen die zoo een kerkhof bezitten geen krediet vragen 0111 een nieuw aan te koopen hoe vele familiön zouden met genegen zijn een plekje grond aan te koopen ter nagedachtenis hunner duurbare afgestorvenen een maand na de begraving- is liet thans onmogelijk nog een graf te vin den hoe droefWare ik er toe bevoegd ik li gde een wetsvoorstel neder de gemeenten verplichtende hunne dooden eene behoorlij ke rustplaats te verschaffen. Pè Cis. Weet ge, lezers, door wie de Volks gazet wordt opgesteld De klerikale Denderbode heeft het gevonden, de opstellers van ons blad zijn noch min noch meer duivels der helle en nog wel van de ergste soort. Brr! brrrü beeft en siddert men schen die de 1 olksga^et leest, ziet ge de vlammen niet opstijgen uit den poel der eeuwige smarten, die de opperste Vader in zijne oneindige goedheid heeft geschapen voor millioenen zijner kin deren. De Volksgazet heeft gewezen op de schijnheiligheid der klerikalen, die hunne gazetten vol schrijven met arti kelen tegen de karnavalvermaken en We vragen het u Wie drijft er den spot met den godsdienst I Die mannen en vrouwen die hunne knieen verslijten op de stoelen der keik, die donderen en bliksemen tegen karnaval, maskerade en dans, die ons uitmaken voor framassons en geuzen veranderen hun lokaal in eene heiden- sche danszaal, flikkeren daar koppel bij koppel tot laat in den nacht en rech- ten er alle soort van vieze kuren uit. En dan met de confetti der zotheid misschien nog in den kraag, met de verw van de zotskap nog in den nek met het gegons der duivelsche muziek nog in de ooren, gaan ze ter kerke om het kruisken der boetvaardigheid te ontvangen Gedenk, o mensch dat gij van stof en asch zijt en tot stof en asch zult wederkeeren.... M. Woeste is eere-voorzitter der Maatschappij, deze staat onder de be scherming van geheel de geestelijkheid van Aalst en toekomend jaar zal het weer gemaskerd bal zijn in 'tlokaaldier klerikale Harmonie Klerikalen, schijnheiligen, kome dianten Was er nu geen enkele zot op het ge maskeerd bal der Maatschappij van Woeste, in priester Daens verkleed in zeer eerwaarden heer priester Daens Denderbode, heeft anders honderden m'!ien djen Pnester voorgesteld als ne zoooot f De bestrijding van de koolziekten der Graangewassen. lot de ergste vijanden, die de graangewassen aantasten, behooren de zwammen, welke de koolziekten veroorzaken. Door brand of kool, vooral in garst, haver •ui tarw e, wordt de bloei gansch vernietigd en vervangen door de zwarte meelstof der sporen en door de brandhauwe (carie) die vooral de tarwe aantast. Dij deze laatste k\vaal wordt de aar niet geheel en al ver nietigd; ze blijft bestaan, maar de onregel matig verspreide kauwtjes bevatten vai- sche korrels die gevuld zijn met stinkende zwarte stof. Zoowel bij brandhauwe als bij kool, geschiedt, de ontwikkeling der ziekte op dezelfde wijze. Het zwammetje dringt in het gewas reeds bij de ontkiemin g van het zaad, doch begint zijne ontwikkeling slechts wanneer de aar wqrdt gevormd. Van recht streeksche besmetting of voortzetting der ziekte is hier dus geene spraak dit gebeurt uitsluitelijk bij middel der zwarte stof, der sporen, klevende aan het zaad dat aan den grond wordt toevertrouwd. Ook berust geheel de behandeling der kool ziekte op de ontsmetting van het zaad. 0111 dit te bevrijden van de kiemen der ziek te. Het zekerste bestrijdingsmiddel is de be handeling met blauwen aluin of kopersul faat, opgevolgd door bekalking. Hij deze behandeling wordt het zaad gedurende tot 1.) uren in eene ojdossing van koper faat(500gr. voor 100 liters water) g,.|e< Men zal herhaaldelijk omzetten en de bov drijvende zaden verwijderen. Vervolgens zaï het zaad in eene kalkoplossing gedompeld worden (5 kg. kalk op 100 liters water) oni daarna over een zuiveren vloer te drowu worden uitgespreid. Binnen de vier-en-twin- tig uren na deze behandeling moet de zaaiin«' geschieden. 0 Door aanhoudende toepassing van dit be strijdingsmiddel, zal men in bezit geraken v an praan, dat noch met brandhauwe noch met kool besmet is. Deze laatste vooral is thans nog veel te erg verspreid ze vermindert dikwijls mer kelijk de opbrengsten en niet minder hoedanigheid van den oogst, E. Marchal 12 rsul- 'gd. iven- zal de Liberalen leest en verspreidt de volksgazet. h hot. rpmtfoo -ïi/,,J1 ,1 ,1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1